Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja överlag är jag ändå nöjd med min häst. Hon är en liten
Den dagen jag kan lasta (med hjälp) och åka iväg och träna lr tävla utan att vara orolig att hästen inte kommer gå in i släpet, kommer jag vara nöjd :), och om jag dessutom skulle kunna göra det själv skulle det vara helt underbart :love: och jag skulle älska min häst för all framtid (vilket jag iof så klart redan gör :p men ändå ;)).
Jag menar bara, att DET ska du vara nöjd och stolt över!
Annars tycker jag att det är ett bra resultat att lyckas så bra på de premisser som du hade. Procenten är inget att gå efter egentligen, då alla domare dömer olika. Du ska bara jämföra procenten med de andra i klassen, om du vill jämföra.
Har du någon mer inbokad?
Ja det är faktiskt otroligt skönt att kunna åka själv. Hoppas den dagen kommer för dig med, det blir mycket enklare då :)

Har inget mer inbokat, och detta är på grannklubben så jag ville gärna passa på att vara med. Som det känns nu kommer jag nog hålla mig till träningstävlingar i stället för riktiga tävlingar i år, vi behöver den här inkörningsperioden tror jag för att allt ska falla på plats.

Idag har min bulle och jag dressyrat på banan. Jag bestämde mig för att rida igenom LB:1 eftersom vi ska tävla det programmet om två veckor. Flera saker gick bra, men jag insåg att det är svårt att rida snett igenom i galopp :o:D Det blev lite bättre efter några försök, men han tappar balansen och bjudningen lite när vi vänder upp på diagonalen. Uppenbarligen tar han stöd av väggen och det behöver vi träna bort. Har någon tips på bra övningar för att bli fria från väggar och staket tar jag tacksamt emot :)

En liten tanke, om ni hade gjort en egen paddock på er egna gård där det inte finns några inhyrda. Hur stor hade du gjort den då? Det är igen annan än du som ska rida på den. Så du behöver inte tänka på att "trängas" där med andra ryttare.
Det jag vill att du tänker på är storlek i förhållande till pris. Det blir ju en del dyrare att göra en 60x20 än en 40x20 exempelvis. Så hur skulle du tänkt? Hur stor hade räckt? Den ska användas till vardagsridning i dressyr och hoppning (något skutt iaf).

Och ni som har egen paddock, hur upplever ni den i storlek? Om den räcker till eller inte?

@Martina_m
Vi (min mamma) byggde en bana för drygt 10 år sedan åt mig. På grund av utrymmesbrist är den 19 x 38 m, men den är otroligt mycket bättre än att rida på åkrarna som lutar kors och tvärs. Jag har ägnat mig åt gymnastikhoppning på hemmaplan vilket funkat bra. Högre hinder har jag hoppat för tränare.

Hade jag haft råd/möjlighet hade jag gjort den större och helst 20 x 60 eftersom mitt intresse har svängt och jag numera rider mest dressyr. Det är ett helsicke att få plats med bytesserier på diagonalerna ;).

En liten tanke, om ni hade gjort en egen paddock på er egna gård där det inte finns några inhyrda. Hur stor hade du gjort den då? Det är igen annan än du som ska rida på den. Så du behöver inte tänka på att "trängas" där med andra ryttare.
Det jag vill att du tänker på är storlek i förhållande till pris. Det blir ju en del dyrare att göra en 60x20 än en 40x20 exempelvis. Så hur skulle du tänkt? Hur stor hade räckt? Den ska användas till vardagsridning i dressyr och hoppning (något skutt iaf).

Och ni som har egen paddock, hur upplever ni den i storlek? Om den räcker till eller inte?

Vi har en som är 30 x 40 och jag tycker den är fullt tillräcklig. Det kostar ju en slant i underhåll sedan också genom åren och inte bara skillnad i anläggningen av den nya banan ( har precis lagt på 5 cm nytt topplager.... ) Men visst jag kan inte rida program med lång bana hemma korrekt, men vardagsridningen räcker den absolut till. Men jag kanske ångrar mig när jag börjar träna bytesserier som @lytesout95 ( typ om 100 år) :p

Banan i Skåne är 22*45 och en klassisk sandbana. Både hoppning och dressyr funkar fint så länge hästarna inte är megastora med megagalopp. Programridning blir i grannens ridhus (20*60). På gården jag växte upp var det en gummiflisbana på 30*60. Fantastiskt bra och stor! Dom där 10 meterna extra på bredden gör verkligen skillnad!
Här på gotland har jag en gräsbana (20*60) som ligger på grusbacke. Hoppbanan är lite mer kuperad med skog men har samma bra underlag. Vi har också väldigt bra ridvägar (skogsväg med sand, typ värsta galoppslingan) som man kan träna "dressyr rakt fram" på :up:
Dock verkligen ösregnade det idag och jag kände mig inte så pigg på att rida ute. Halmladan är hyfsat tom och med lite precision gick det alldeles utmärkt att hitta en oval runt halmrivaren och innanför gödningssäckarna. Hela 10*15 blev vår faktiskta ridoval med en lite "snutt" ner på 5*7 vid ena kanten (fick ju akta sig för strängaren :p). Hästen gick riktigt bra och vi lyckades klämma in piuretter och byten! Och naturligtvis upphörde regnet och solen började skina när hästen var avklädd och utsläppt i hagen igen :banghead:

Jag är uppvuxen i ett 18x38-ridhus och det gick alldeles utmärkt, då tävlade vi visserligen mest hoppning. Minns att vi hoppade 16-studs där (svårt att komma in rätt i serien dock). Där C står har vi 20x60-ridbana, det är väldigt skönt och lite lyxigt att rida runt själv på den...

@Catrool och @lytesout95 @Damsadelsryttarinna @Amanda_F
Tack för era svar! :)
Som dressyrryttare så var det ju först självklart att jag skulle ha 20x60. Men som ej ekonomiskt oberoende så kanske det blir för lyxigt :cautious:.
Vi satsar på att rida MSV någon gång i vårt liv, har iof inte så stor koll på vad som ingår där. Men är mkt osäker på om vi någonsin behöver få plats med seriebyten? Ridhus 23x86 finns på en mils avstånd, iof hyfsat uppbokat med träningar.

Marken är ganska stenig, så risk är att jag får vara glad om jag kan få 20x40 att rida på. Det jag är rädd för är att jag kommer vilja ha/behöva större? Eller kommer jag känna att 60 m tom skulle vara för generöst om vi skulle kosta på oss det? Och tänka att jag hade klarat mig med mindre.

Som dressyrryttare så var det ju först självklart att jag skulle ha 20x60. Men som ej ekonomiskt oberoende så kanske det blir för lyxigt :cautious:.
Vi satsar på att rida MSV någon gång i vårt liv, har iof inte så stor koll på vad som ingår där. Men är mkt osäker på om vi någonsin behöver få plats med seriebyten? Ridhus 23x86 finns på en mils avstånd, iof hyfsat uppbokat med träningar.

Marken är ganska stenig, så risk är att jag får vara glad om jag kan få 20x40 att rida på. Det jag är rädd för är att jag kommer vilja ha/behöva större? Eller kommer jag känna att 60 m tom skulle vara för generöst om vi skulle kosta på oss det? Och tänka att jag hade klarat mig med mindre.
Samma här, kommer vi anlägga egen så blir den 20 x 40.. Bara jag som rider och kanske kanske ngt av barnen. Den storleken får helt sonika räcka. Sen får det bli programridning i större ridhus/ridbana.

Jag gillar när banan är någon meter bredare. Har ridit på många ställen där ridbana/ridhus är 22-23*50/60 det tycker jag gör stor skillnad mot vanliga 20 meters bredden. På yngre hästar är det skönt med lite extra svängrum, även om en ska hoppa, samt att jag kan träna på att rida innanför spåret utan att få minimalt med plats.
Banor av typ 30*30/40 gillar jag inte alls då det lätt bara blir en volt av det hela...

@RostKaptenen Ja, det hade ju varit bra om det gick att ha någon meter bredare. Men vi får se hur mkt plats där finns. Det ligger två stenmurar parallellt en bit framför huset, och det hade varit så fint att ha ridbanan där emellan och det "första" man ser när man kör in mot gården. Men som sagt, ganska stenigt. Så vi får se hur det ser ut i marken. Får väl provgräva lite eller nåt. Men ev kan den bli upp till 22 m bred. Ett annat ställe där längden inte är några bekymmer är det nog strax under 20 m brett. Svårt att hitta bra ytor på en stenig skogsfastighet :p;).

Det är bestämt att Ninya ska betäckas nu i maj, så fort hon kommer igång och brunstar.
Jag vet sjutton inte hur jag ska klara mig, det kommer ju bli typ ett halvår som hon inte rids. Känns ganska exakt som att inte få andas på ett halvår. För att inte tala om att jag är så rädd att nåt ska gå fel. Hoppas så jävla mycket att hon inte tar sig..

@Martina_m utifrån dina förutsättningar ser jag inget som helst behov att ha större än 20x40 . Dock hade jag aldrig anlagt ngt med udda mått mindre än så .
Vi ska kolla lite i helgen hur det ser ut. Men minsta mått känns som 20x40. Och skulle det få plats till att bli någon meter bredare, så kanske det blir det. Men just nu så verkar det svårt att hitta en plats som 20x40 "enkelt" kan få plats på. Så jag får nog nöja mig där ;)

Det är bestämt att Ninya ska betäckas nu i maj, så fort hon kommer igång och brunstar.
Jag vet sjutton inte hur jag ska klara mig, det kommer ju bli typ ett halvår som hon inte rids. Känns ganska exakt som att inte få andas på ett halvår. För att inte tala om att jag är så rädd att nåt ska gå fel. Hoppas så jävla mycket att hon inte tar sig..
Ska hon, så förvånande? hon är ju ganska gammal, har hon haft föl tidigare? Men kan förstå att ägaren vill ha en avkomma efter henne. Vad är det för stam på henne och vilken hingst är det tänkt? :)

Jag gjorde en paddock för ca 10 år sen, 20*40. Innan det red jag på gräsplättar, fält, grusväg eller vad som fanns tillgängligt. Jag tycker min är jättebra, storleksmässigt, rider även program som egentligen går på 60banor där. Även bytesserier funkar. Har ingen häst just nu som man gör några serier på men har haft.

Ridbanan "vi" ("min" hästs ägares privata gård) har är 25x40 och de 5 extra metrarna på bredden gör väldigt stor stor skillnad tycker jag. Vi får plats med både dressyrträningarna och en del av hoppningen (själv pysslar jag inte med sånt).

Grannens fantastiska (privata!) ridhus är 30x90 och det får vi hyra för alla storbaneträningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 941
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 103
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar