Jag har också funderat en del på det där. Jag tvingades ju avliva mitt halvblodsstos mamma pga en jättestor äggstockstumör som naturligtvis orsakade svår kolik en natt mellan lördag söndag. Hon hade högsta vet vård just ifall det verkligen skulle hända något. Henne ville jag verkligen göra allt för. Men det gick inte att rädda henne, det hade spridit sig, hon hade massa tumörer.Men låt säga att du har hästen i 10 år, då har du lagt väldigt mycket pengar på att ha den livförsäkrad. Pengar du aldrig kan få igen. Om du istället sparar samma summa på ett konto så har du ju pengar att köpa ny häst för. Det är så jag resonerade.
Men med facit i hand kunde jag besparat henne lidandet och avlivat hemma och begravt hemma istället. Vilket jag kommer att göra om någon annan häst blir allvarligt sjuk. Så mina nuvarande hästar har en låg vet vårdförsäkring. (eller det normala 50-60) Jag har lite liv på de stora, men har gått i funderingar på att ta bort dem helt. Sveland har gjort hur korkade förändringar som helst så man måste försäkra både liv en summa och användbarhet en summa, man kan inte välja en liknande A1 som man kunde förr och bara ha det för då täcker det inte om hästen skulle dö knall o fall. Har halvblodet i sveland och tycker det är väldigt dyrt.