Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men låt säga att du har hästen i 10 år, då har du lagt väldigt mycket pengar på att ha den livförsäkrad. Pengar du aldrig kan få igen. Om du istället sparar samma summa på ett konto så har du ju pengar att köpa ny häst för. Det är så jag resonerade.
Jag har också funderat en del på det där. Jag tvingades ju avliva mitt halvblodsstos mamma pga en jättestor äggstockstumör som naturligtvis orsakade svår kolik en natt mellan lördag söndag. Hon hade högsta vet vård just ifall det verkligen skulle hända något. Henne ville jag verkligen göra allt för. Men det gick inte att rädda henne, det hade spridit sig, hon hade massa tumörer.
Men med facit i hand kunde jag besparat henne lidandet och avlivat hemma och begravt hemma istället. Vilket jag kommer att göra om någon annan häst blir allvarligt sjuk. Så mina nuvarande hästar har en låg vet vårdförsäkring. (eller det normala 50-60) Jag har lite liv på de stora, men har gått i funderingar på att ta bort dem helt. Sveland har gjort hur korkade förändringar som helst så man måste försäkra både liv en summa och användbarhet en summa, man kan inte välja en liknande A1 som man kunde förr och bara ha det för då täcker det inte om hästen skulle dö knall o fall. Har halvblodet i sveland och tycker det är väldigt dyrt.

Kl
En A2 är ingen livförsäkring öht i sig det ska man vara införstådd med eftersom den trots allt kallas Liv men ingen får ut ngt på den om inte hästen träffats av blixten eller ligger döende i hagen och måste bort där och då av djurskydds skäl

En häst som nyförsäkras efter op av lös benbit kommer få reservation . Inga konstigheter öht ....

Jag fick ju ut A2 på mitt gamla sto som avlivades, det fanns ju inget val där. Men jag har förstått att att det ska till just något sådant för att få ut pengar på den.

Jag har betalat in över 100 000 i försäkringspremier på Hedwig sen jag köpte henne för snart 10 år sedan och fått tillbaka max 10000 totalt i samband med veterinärbesök. Har tänkt både en och två gånger att det hade varit bättre att jag hade satt in pengarna på ett sparkonto.
Dessutom är det intressant att kostnaden för ett veterinärbesök ofta kan ändras om man informerar om att man inte har någon försäkring.:cautious:
Har bekanta som har fått priset halverat när de sagt att de inte har hästen försäkrad.:confused:

Jo fast det måste ju försäkringen täcka? @Catrool för då är det ju bevisligen ett trauma, dvs olycka, och det är ju det man har försäkringen för.

Om vi nu ändå är inne på detta ämne så undrar jag hur ni resonerar när ni försäkrar era hästar. Jag resonerar som så här: Har inte mina hästar livförsäkrade överhuvudtaget. Anledningen till detta är att jag hade Grå försäkrad upp över öronen, kostade hur många tusen som helst under den 10-års perioden han var försäkrad, jag hade kunnat ta ett lån på flera hundratusen och köpt en häst o betalat av på det lånet istället för att göra en jämförelse. När han dog av sjukdom fick jag ut 50 000 som var grunden i hans A1, hans andra försäkring täckte alla möjliga förslitningar mm utom just den sjukdomen han dog av. 50 000 är ju ett löjligt belopp om man ska köpa ny häst som är 10 år och hyfsat utbildad så där och då bestämde jag mig för att aldrig mer ha en häst livförsäkrad. Bättre att ta ett lån den dagen och köpa ny häst, betala av lånet, allra helst också ha sparat lite av de pengar jag skulle ha betalt i premier, vilket jag faktiskt nu gör, sparar 1000 kr per månad för ev framtida hästköp.
MEN jag har mina hästar försäkrade upp över öronen när det kommer till veterinärvård för jag vill inte komma ut i hagen o finna en skadad häst o vara tvungen att göra en bedömning om jag har råd med sjukhus. Jag har högsta vetvård och dessutom en speciell buköppningsförsäkring, mediciner ingår och även rehab.

Hur gör ni andra? Och hur har ni kommit fram till just det alternativet?

Jag tänker som dig, det allra mesta går faktiskt att behandla och göra någonting åt. Vill inte hamna i sitsen att pengarna för veterinärkostnader sätter stopp för en eventuell behandling så jag har en utökad veterinärvårdsförsäkring med fast självrisk och med extra rehabtillägg. Något som vi tyvärr fått nyttja allt för många gånger men då är man glad att man har försäkringen.

Jag har betalat in över 100 000 i försäkringspremier på Hedwig sen jag köpte henne för snart 10 år sedan och fått tillbaka max 10000 totalt i samband med veterinärbesök. Har tänkt både en och två gånger att det hade varit bättre att jag hade satt in pengarna på ett sparkonto.
Dessutom är det intressant att kostnaden för ett veterinärbesök ofta kan ändras om man informerar om att man inte har någon försäkring.:cautious:
Har bekanta som har fått priset halverat när de sagt att de inte har hästen försäkrad.:confused:

Det där är verkligen hemskt och leder till att vi djurägare får betala mycket för att ha våra djur försäkrade ! Det gör det dessutom omöjligt att ha en häst livförsäkrad för sitt faktiska värde.

Att själv sätta undan lite extra på sparkontot varje månad istället för att betala en dyr heltäckande livförsäkring på hästen kan man nog i de flesta fall tjäna mycket på.

Har ingen livförsäkring på min häst. Köptes som föl och jag har högsta vet.vård och högsta självrisken(5000 SEK). Årspremien är runt 2000 med rabatt. Jag har tyvärr använt min försäkring många gånger och fått tillbaka mkt mer än vad jag betalar. Alltid varit väldigt nöjd med mitt försäkringsbolag.

Har ingen livförsäkring på min häst. Köptes som föl och jag har högsta vet.vård och högsta självrisken(5000 SEK). Årspremien är runt 2000 med rabatt. Jag har tyvärr använt min försäkring många gånger och fått tillbaka mkt mer än vad jag betalar. Alltid varit väldigt nöjd med mitt försäkringsbolag.
2000:- är ju verkligen billigt. Jag betalar runt 7000:- o innan dess 11000 per år. Undrar om man ska ta bort liv o sätta in de pengarna istället på ett sparkonto:idea:

Jag betalar nåt liknande, dvs 2-3000 per år för mina 2 men man bör ju kolla hur det funkar i just ens egna bolag. T ex skulle jag aldrig ta Agria pga deras begränsningar i ersättning för hältor eftersom jag tävlar. Men hade jag ett avelssto eller annan hobbyhäst som inte riskerar förslitningar så kanske det visar sig att Agria är billigast. Sveland går tvärbort just pga det som ngn skrev tidigare, de är superkrångliga med sina benämningar på försäkring o vad man måste kolla själv. Jag vill ha det enkelt och billigt! :D

Jag har hört att har man otur så kan bolaget neka utbetalning på försäkringen om man inte har hästen livförsäkrad men det kanske bara är en skröna? Typ att har man bara hästen livförsäkrad för 10,000 och så har man massa behandlingar på den som blir över 10,000 så kan bolaget neka att stå för det pga behandling är dyrare än vad hästen är värd.

Jag har Divan ganska högt livförsäkrad, samma belopp jag köpte henne för. Delat på A1 och A2. Sen vetvård på det så klart. Har tyvärr varit tvungen att ta ut ganska mycket på försäkringen pga trauman så jag har nog fått ut mer än vad jag betalt.

usch, det där med försäkringen borde jag kolla upp. Innan betalade jag ca 500 kr i månaden, alltså ca 6000 kr/år. Det var då högsta vet.vård och lite A1 och lite mindre A2. Inga stora summor alls. Men helt plötsligt höjde de till 8000 kr/ år. Jag hade väl använt försäkringen en gång för sårskada som behövdes sy en söndag eller nåt sånt, så kanske därför de höjde den. Sen sänktes den något men är nu uppe i 8500 kr :eek:, och det är många år sedan jag använde någon försäkring. Jag vill nog inte ens ha en ny häst om min nuvarande måste tas bort. Så jag borde nog ta bort livförsäkringen helt.

@Jfrelin har aldrig hört och jag kan säga att det inte är så på mitt försäkringsbolag iaf, folksam har jag.

Ja detta är nog ett ämne som är väl värt att diskutera, jätteintressant att höra hur andra resonerar och man kan ju få sig en tankeställare på både det ena o det andra.

Bara för att ni är ett par som skrivit att Sveland har krångliga alternativ så var jag tvungen att kolla hur jag egentligen har försäkrat Juno där. Han står i Sveland Favorit som då har samma skydd som gamla A1 (vetvård, användbarthet, liv). Utöver det har den även en personolycksfallsförsäkring som ingår och bonussystem med 5% rabatt/skadefritt år, maximalt 20% rabatt.

Jag hittar inte vad som skulle anses vara krångligt med att mecka ihop egen försäkring?

Har för mig att jag bara kunde välja mellan 130 tkr och 50 i vet-vård hos Sveland. Det var mkt pengar som skilde kändes det som, och mkt i premie...

I januari i år skickade sveland t om ett brev till en kompis som har dom, där de påpekade att de förstod att deras regler varit otydliga ifråga om användbarhets försäkring så j, de har iaf haft en del konstigheter. Jag köpte en häst för några år sen som var försäkrad där. Säljaren var övertygad om att den var a1 försäkrad i 50000 men när jag fick försäkringsbrevet var den bara livförsäkring i 20 o 50 totalt i vetvård. Jag fick läsa tre ggr innan jag var säker på hur den var försäkrad.

2000:- är ju verkligen billigt. Jag betalar runt 7000:- o innan dess 11000 per år. Undrar om man ska ta bort liv o sätta in de pengarna istället på ett sparkonto:idea:
Väldigt billigt för vad jag kostat dem under åren. Fick en höjning på 200 SEK per år. Känns helt ok för jag har nog kostat dem 5-25 tsek per år, med bl.a. Sticksår, frakturer och annat trist. Såg på min senare faktura att de är ett livbelopp på 10 tsek, men de är inget jag valt utan verkar vara standard.

wpid-20150420_205647.jpg
wpid-screenshot_2015-04-18-08-40-07.png
wpid-20150420_204701.jpg

:love: Igår köpte jag en häst !!

Besiktningen gick bra och alla bilder på ben och rygg var samtliga inom normala gränser och OK. Herregisses så nervöst de var!

Pre hingst född 2010 :)

Bara för att ni är ett par som skrivit att Sveland har krångliga alternativ så var jag tvungen att kolla hur jag egentligen har försäkrat Juno där. Han står i Sveland Favorit som då har samma skydd som gamla A1 (vetvård, användbarthet, liv). Utöver det har den även en personolycksfallsförsäkring som ingår och bonussystem med 5% rabatt/skadefritt år, maximalt 20% rabatt.

Jag hittar inte vad som skulle anses vara krångligt med att mecka ihop egen försäkring?
Jaså sveland favorit? ska genast kolla upp varför just min försäkring är uppdelad i en del liv (gamla a2) och en användbarhet (gamla a1)
Är favorit dyrare? undrar varför jag inte blivit informerad av det här, jag hade först en vanlig A1 till halvblodsstoet men helt plötsligt för ett par år sedan så skulle det vara uppdelat i två delar. Helt värdelöst enligt mig. Ska kolla med ombudet :)
Måste ju tillägga att jag annars är väldigt nöjd med Sveland, har behövt utnyttja försäkringen ett par gånger till gamla hästen och det var aldrig något problem, utan det är just det här med uppdelningen jag inte tycker om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 941
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar