Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyfiken fråga @mooi sätter säljarna ned priset pga operationen, skriver ni nån klausul om hållbarhet just ang det benet eller gör ni nåt annat som syftar att hålla dig någorlunda "skadefri" ekonomiskt om hästen får problem längre fram?

Det har vi inte diskuterat.
Men jag tror inte att det kommer göras -i och med att hästen är opererad nu och är biten borta så är den borta. Dock ska den ju rehabas först + tillbaka på återbesök för att ges "klartecken" innan köp.

Hade vi däremot köpt henne "inklusive" biten så hade priset satts ner och vi hade fått operera själva (och ta den risken). Det diskuterades på plats på kliniken, vi hade kunnat få hästen till nedsatt pris men då som sagt fått ta hand om benbit och ev komplikationer själva. Men sa ju att det vill vi inte utan det ska göras först.
Nu har hästen gått igenom klinisk besiktning med böjprov mm, röntgats i ben -och åtgärdat det som hittades, och ryggen är renröntgad den med.

När vi köpte Calle visade ju han sig ha en lös benbit och då köpte vi honom ändå -utan operation, men priset sattes ned och vi skrev in ett tillägg i avtalet kring detta.

Nyfiken fråga @mooi sätter säljarna ned priset pga operationen, skriver ni nån klausul om hållbarhet just ang det benet eller gör ni nåt annat som syftar att hålla dig någorlunda "skadefri" ekonomiskt om hästen får problem längre fram?

Också tänkt på de där och även hur det funkar med försäkringen i framtiden?

Man får väl en reservation på benet där benbiten är tagen men den borde kunna gå att få bort längre fram?

Ja de borde ju bli något sådant kan jag tänka mig. Hur långt behöver hästen va symptomfri för att reservationer tas bort?

Och om man röntgar en häst u.a och det senare tillkommer lösa benbitar som inte fanns på röntgen täcker försäkringen då? De håller jag på att grottan i!

Jo fast det måste ju försäkringen täcka? @Catrool för då är det ju bevisligen ett trauma, dvs olycka, och det är ju det man har försäkringen för.

Om vi nu ändå är inne på detta ämne så undrar jag hur ni resonerar när ni försäkrar era hästar. Jag resonerar som så här: Har inte mina hästar livförsäkrade överhuvudtaget. Anledningen till detta är att jag hade Grå försäkrad upp över öronen, kostade hur många tusen som helst under den 10-års perioden han var försäkrad, jag hade kunnat ta ett lån på flera hundratusen och köpt en häst o betalat av på det lånet istället för att göra en jämförelse. När han dog av sjukdom fick jag ut 50 000 som var grunden i hans A1, hans andra försäkring täckte alla möjliga förslitningar mm utom just den sjukdomen han dog av. 50 000 är ju ett löjligt belopp om man ska köpa ny häst som är 10 år och hyfsat utbildad så där och då bestämde jag mig för att aldrig mer ha en häst livförsäkrad. Bättre att ta ett lån den dagen och köpa ny häst, betala av lånet, allra helst också ha sparat lite av de pengar jag skulle ha betalt i premier, vilket jag faktiskt nu gör, sparar 1000 kr per månad för ev framtida hästköp.
MEN jag har mina hästar försäkrade upp över öronen när det kommer till veterinärvård för jag vill inte komma ut i hagen o finna en skadad häst o vara tvungen att göra en bedömning om jag har råd med sjukhus. Jag har högsta vetvård och dessutom en speciell buköppningsförsäkring, mediciner ingår och även rehab.

Hur gör ni andra? Och hur har ni kommit fram till just det alternativet?

Jo fast det måste ju försäkringen täcka? @Catrool för då är det ju bevisligen ett trauma, dvs olycka, och det är ju det man har försäkringen för.

Om vi nu ändå är inne på detta ämne så undrar jag hur ni resonerar när ni försäkrar era hästar. Jag resonerar som så här: Har inte mina hästar livförsäkrade överhuvudtaget. Anledningen till detta är att jag hade Grå försäkrad upp över öronen, kostade hur många tusen som helst under den 10-års perioden han var försäkrad, jag hade kunnat ta ett lån på flera hundratusen och köpt en häst o betalat av på det lånet istället för att göra en jämförelse. När han dog av sjukdom fick jag ut 50 000 som var grunden i hans A1, hans andra försäkring täckte alla möjliga förslitningar mm utom just den sjukdomen han dog av. 50 000 är ju ett löjligt belopp om man ska köpa ny häst som är 10 år och hyfsat utbildad så där och då bestämde jag mig för att aldrig mer ha en häst livförsäkrad. Bättre att ta ett lån den dagen och köpa ny häst, betala av lånet, allra helst också ha sparat lite av de pengar jag skulle ha betalt i premier, vilket jag faktiskt nu gör, sparar 1000 kr per månad för ev framtida hästköp.
MEN jag har mina hästar försäkrade upp över öronen när det kommer till veterinärvård för jag vill inte komma ut i hagen o finna en skadad häst o vara tvungen att göra en bedömning om jag har råd med sjukhus. Jag har högsta vetvård och dessutom en speciell buköppningsförsäkring, mediciner ingår och även rehab.

Hur gör ni andra? Och hur har ni kommit fram till just det alternativet?

Ja jag kan ju tycka försäkringen borde täcka i de läget men de verkar inte vara helt självklart.. fasen en riktig djungel!

Ang livvärde tror jag det beror på vilken nivå på häst man har alltså till vilket värde. Köper jag en hobbyhäst för 50 000 kr så försäkrar jag den nog gör liv 50 000 och full veterinärvård på typ 100 000. Men om man köper hästar för mångdubbla de livbeloppet så kan jag tänka mig att månads kostnaden börjar skena men eftersom jag inte vet vad en sådan försäkring kostar i månaden är det svårt för mig att jämföra mot risken att inte försäkra liv. Men jag hade nog ändå kanske haft motsvarande A2 liv och sedan högsta veterinärvård man kan få inkl buköppning rehab tillägg osv. För om hästen bryter benet och dör hjälper inga extra veterinär försäkringar men man får iaf ut A2 beloppet samtidigt som månadskostanden är lägre med A2 än A1.

Jag som nu då eventuellt köper en yngre rel outbildad häst för ett belopp på kring 60 000 kr kommer lägga en del pengar på att röntga ben och rygg och på så sätt hoppas på att få en rel fulltäckande veterinärvård försäkring men jag kommer nog också försäkra liv. Men som sagt då handlar det om häst värd mindre pengar än du pratar om :)

Men låt säga att du har hästen i 10 år, då har du lagt väldigt mycket pengar på att ha den livförsäkrad. Pengar du aldrig kan få igen. Om du istället sparar samma summa på ett konto så har du ju pengar att köpa ny häst för. Det är så jag resonerade.

Eftersom jag lånade pengar på att köpa Juno(:o) så är han livförsäkrad i beloppet han kostade. Han var inte särskilt dyr och eftersom han är ponny kostar han ändå mindre per år med ett litet livbelopp och hög vetvård än vad ett halvblod gör för samma summor. Kan säga att hittills är jag utan tvekan den stora vinnaren på hans försäkring. Kollade hans journaler häromdagen och på ett år har han varit TIO gånger på vanliga kliniken plus besök och op på Mälarkliniken. Min plan att ha ponny för att "de är så mycket friskare än halvblod" har smygit sig rätt kraftigt...

Men låt säga att du har hästen i 10 år, då har du lagt väldigt mycket pengar på att ha den livförsäkrad. Pengar du aldrig kan få igen. Om du istället sparar samma summa på ett konto så har du ju pengar att köpa ny häst för. Det är så jag resonerade.

Låt oss säga att hästen bryter benet efter ett år då och den inte är livförsäkrad hur mycket pengar har man hunnit spara då?

Jag förstår din tanke också självklart men pga ovanstående så skulle jag inte våga chansa.

Senast ändrad:
@Fiorano jag har lånat pengar av mamma när jag köpte C och min tanke är samma som din. Jag vill inte stå där med ett lån och ingen häst. Förhoppningsvis tjänar jag så bra att jag kan betala tillbaka det på 2-3 år..

Ja jag kan ju tycka försäkringen borde täcka i de läget men de verkar inte vara helt självklart.. fasen en riktig djungel!

Ang livvärde tror jag det beror på vilken nivå på häst man har alltså till vilket värde. Köper jag en hobbyhäst för 50 000 kr så försäkrar jag den nog gör liv 50 000 och full veterinärvård på typ 100 000. Men om man köper hästar för mångdubbla de livbeloppet så kan jag tänka mig att månads kostnaden börjar skena men eftersom jag inte vet vad en sådan försäkring kostar i månaden är det svårt för mig att jämföra mot risken att inte försäkra liv. Men jag hade nog ändå kanske haft motsvarande A2 liv och sedan högsta veterinärvård man kan få inkl buköppning rehab tillägg osv. För om hästen bryter benet och dör hjälper inga extra veterinär försäkringar men man får iaf ut A2 beloppet samtidigt som månadskostanden är lägre med A2 än A1.

Jag som nu då eventuellt köper en yngre rel outbildad häst för ett belopp på kring 60 000 kr kommer lägga en del pengar på att röntga ben och rygg och på så sätt hoppas på att få en rel fulltäckande veterinärvård försäkring men jag kommer nog också försäkra liv. Men som sagt då handlar det om häst värd mindre pengar än du pratar om :)

Kan av erfarenhet säga att A2 är en tämligen värdelös livförsäkring att ha. Är en ren olycksfallsförsäkring och det ska väldigt mycket till för att du ska få ut de pengarna.

Jag kommer ha Caspian högt försäkrad första året på alla möjliga sätt. Men sen kommer jag nog trappa ner på livförsäkringen allt eftersom...
Så resonerade jag också senast när jag köpte häst. Han har en livdel nu, eftersom jag lånade en liten del av köpesumman, men den kommer jag ta bort när lånet är borta.
Däremot veterinärvård har jag det högsta ersättningstaket.

Jag fick dessutom fundera en extra runda nu när jag triangelmärkte mitt sto. Eftersom hon är 13 år, hagprydnad för lite lättare promenadridning så är värsta stora veterinärvårdsförsäkringen ganska onödig, liv får jag ju inte ha nån större summa på ändå. Men jag vill ändå kunna få en slant tillbaka om hon skulle skära sig på något, få en ögonskada etc, dvs sånt som är dyrt men lätt att fixa. Och sen är det ju schysst om man kan få några kronor vid en ev. avlivning, för det är ju ändå några tusenlappar. Men jag kommer inte göra nån buköppning eller några operationer. Så då blev det en basic vetvårdförsäkring med nåt tillägg där jag får 6000 kr för avlivning + destruktion. Kostnad 120 kr/månad. Ändå rätt lagom.

Kan av erfarenhet säga att A2 är en tämligen värdelös livförsäkring att ha. Är en ren olycksfallsförsäkring och det ska väldigt mycket till för att du ska få ut de pengarna.

Absolut så är de ju men bättre än att ha inget alls i liv kan jag tycka :) Personligen så kommer jag försäkra A1 inköpspris men jag köper inte för så stor summa :)

Intressant hur alla resonerar iaf tycker jag. Sen @Fiorano så är din Juno ett sånt där typexempel på varför man ska ha full veterinärvård, det kommer jag ju aldrig att backa på med mina heller men det var ju just livdelen jag valde bort. Jag har heller inte gett höga inköpspris för mina, @Catrool, så därför betalade jag ju totalt mer i livförsäkringskostnad i 10 år än hästen kostat i inköp och således resonerar jag att jag lika gärna kan ta ett lån den dagen o köpa en ny.
Allt handlar ju om vad man har gett i inköp, vad man kalkylerar med för risk för dödsfall och hur man får råd att köpa ny häst.

Jag har fem hästar. Alla har högsta vetvård, halvbloden har extra där medicin mm ingår. Jag har några i A2, några blandad A1 och A2 och jag betalar sjukt mycket varje år till försäkringsbolaget.

Tycker det är svårt. Unghästen vill jag ha livvärde på för det är ofta där skaderisken är störst. Mitt sto hade jag tänkt att ta bort livvärdet på, hon har både A1 och A2, men iom hjärtfelet så känns det på något sätt riskabelt, samtidigt som jag säkert kommer ångar mig om några år. Den äldre är nyligen inköpt och där vill jag ha kvar försäkringen första året. Ponnyernas försäkringar är inte lika dyra, så det hänger fortfarande "bara med".

Intressant hur alla resonerar iaf tycker jag. Sen @Fiorano så är din Juno ett sånt där typexempel på varför man ska ha full veterinärvård, det kommer jag ju aldrig att backa på med mina heller men det var ju just livdelen jag valde bort. Jag har heller inte gett höga inköpspris för mina, @Catrool, så därför betalade jag ju totalt mer i livförsäkringskostnad i 10 år än hästen kostat i inköp och således resonerar jag att jag lika gärna kan ta ett lån den dagen o köpa en ny.
Allt handlar ju om vad man har gett i inköp, vad man kalkylerar med för risk för dödsfall och hur man får råd att köpa ny häst.

Min röda också en sånt bevis på att det är viktigt med veterinärvård...

Jag är en sådan som inte kan ta ens väl valda kalkylerade risker så jag försäkrar allt över öronen och går säkert back i långa loppet :p

Min förra, ponny, köpte jag för slaktpris. han var utdömd för lynnesfel. Den var inte värd det ens egentligen.
Vi försäkrade honom för 20 000 i liv. Det var vad vi max fick upp den till.
Efter någon ålder försvann ju liv. Men vetvård hade jag mkt på ända tills jag tog bort honom då han var 30 år.
Det lönade sig de sista åren..
Han lyckades skära sig, få anaplasma, hovböld, få en tandfraktur etc.
Innan har vi haft noll problem och knappt nyttjat försäkringen under 20 år.

Nuvarande köpte jag också billigt IOM problemhistoria.
Han är försäkrad under vad han är värd idag i liv. Jag har funderat på om jag ska höja livet. Men jag struntar nog i det.
Ska man ha dem i fullt liv då de börjar bli utbildade och värda ngt blir det för dyrt. Då lägger jag hellre undan.
Däremot har jag hög summa vetvård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 941
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar