Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Provridit en häst idag och är väldigt förtjust :love: Det är en pre som inte är riden så mycket men väldigt trevlig och ett super psyke. Han är valpig i ridningen men otroligt snäll, väldigt lyhörd och rids i alla gångarter. Dock så biljaderar han, någon som har erfarenhet av detta?
Vid ev köp kommer han röntgas och besiktas på "min" klinik så kommer självklart fråga ang detta då också om köp blir aktuellt.

Vi är många som letar/köper hästar här inne just nu. Jag har köpt en äldre gentleman som komplement till min tokfia som i perioder är för knepig, och i väntan på min 2 åring.
Det är egentligen helt galet kanske, att köpa en äldre häst, men efter bara 10 dagar tillsammans så känner jag att jag borde gjort det här för länge sedan.:love:
Och vad svårt det är att rida på välutbildade, duktiga, smarta hästar. :o

Provridit en häst idag och är väldigt förtjust :love: Det är en pre som inte är riden så mycket men väldigt trevlig och ett super psyke. Han är valpig i ridningen men otroligt snäll, väldigt lyhörd och rids i alla gångarter. Dock så biljaderar han, någon som har erfarenhet av detta?
Vid ev köp kommer han röntgas och besiktas på "min" klinik så kommer självklart fråga ang detta då också om köp blir aktuellt.

Kul!
Ang biljarderingen så beror det lite på hur mkt det är och hur det ser ut. Ibland tenderar en del iberier att biljardera innan de är helt lösgjorda. Sen finns det de som aldrig gjort det, rör sig rakt av naturen, och de som behåller det om än det kan bli mildare av korrekt träning.
Har du möjlighet så kolla med några svenska uppfödare inom PRE om de vet någon vet som är bra på rasen. Det är inte direkt som vanligt att böja dem. ;)
De är ju så rörliga att det i vissa av dem snudd på känns som det inte finns något stopp. Just vid köp vill man kanske ha vet som är vana vid rasen.

Lycka till!

@Catrool
Åh vad roligt! Vad händer? Ska du prova igen, eller "bara" fundera på vad du ska göra?

Min häst briljarderar. Inte så mycket, och det har blivit mkt mindre med åren. Är det mkt på den hästen som du tittat på?
Min häst har inte blivit påverkard av det och är frisk.

Tack för input @Martina_m och @tuaphua :) Min grannes vän är väldigt duktig på just PRE och rider rel. höga klasser dressyr med sina och enligt henne var inte biljaderingen så grov av vad hon kunde se från filmerna då jag provred. Han är ju även väldigt grön och därmed vinglig och lite spänd under ryttare.

Planen är att försöka få till en till provridning till helgen (3,5-4h resa enkel väg) och sedan boka besiktning om allt klaffar. Har tyvärr ingen vet som är bra på rasen men en vet jag litar otroligt mycket på och med ett öga för rörelse utan dess like så hoppas de går bra ändå. Men bra att ha i åtanke att de inte är lika som att böja halvblod, bra påpekan!

Fy vad surt @mooi det är så vanligt och lika tråkigt varje gång. :(

Caspian och jag försöker lära känna varandra. Vi har ju inte kommit så långt mer än att när jag la ner igår så lutade jag mig lite framåt (som den gamla hoppryttaren jag är...) då blev han sur och började gnissla tänder. Han håller ordning på mig! :idea:

Fy vad surt @mooi det är så vanligt och lika tråkigt varje gång. :(

Så surt :rage::arghh:
Hästen är fortfarande intressant -OM den opereras utan komplikationer och går igenom resterande besiktning såklart. Pratade med säljaren igår och de väntar på besked om operationstid.
Jag tittar dock vidare så länge (eftersom man inte vet om det går bra -även om det är stor chans) och har två provridningar på fredag.

KL
Något jag bara lagt märke till nu: av de fyra hästar jag provridit är det bara en som varit utan lösa benbitar (eller ja, det vet jag inte eftersom vi inte besiktade den -men den hade inga kända benbitar iallafall), de andra har redan varit opererade eller som nu den i fredags -upptäcktes på besiktning. Utöver de jag provridit har det varit flertalet som jag haft kontakt med via annonssvar -där hästarna haft lösa benbitar.
Det är väldigt intressant det här, vi diskuterade det i bilen hem i fredags, det här med avel och vad den gör -hur ömtåliga hästarna är osv. Hästen vi besiktade i fredags hade troligtvis fått sin lösa benbit pga trauma enligt veterinären, och då kan man ju fundera på om man avlat gångarterna så idag, så att en ung häst som inte har full balans än helt enkelt inte reder ut gången utan slår sig själv osv. Jag läste en artikel nyss där en unghästdomare sa att "Nu är hästarna ädla nog, vi får inte förädla mer" -och jag kan nog hålla med.
Calle hade en lös benbit som upptäcktes vid besktningen -vi köpte honom ändå (med en bra klausul i avtalet med säljaren), och det benet där benbiten satt var det vi hade minst bekymmer med.
Benbitar behöver ju inte ställa till bekymmer, men de kommer ju nånstans ifrån.

Jag har också tänkt på det @mooi alla utom en av de hästar jag har varit så pass intresserad (totalt fem) av så jag har frågat, har haft det på något sätt under livet. En var redan opererad och på två satt de så till att de inte ville in och gräva. C har något som skulle kunna vara en orsakad av trauma, men den sitter bra till och är inte rörlig så den spelade ingen roll enl. Vet. Skrämmande utveckling känns det som!

Jag har också tänkt på det @mooi alla utom en av de hästar jag har varit så pass intresserad (totalt fem) av så jag har frågat, har haft det på något sätt under livet. En var redan opererad och på två satt de så till att de inte ville in och gräva. C har något som skulle kunna vara en orsakad av trauma, men den sitter bra till och är inte rörlig så den spelade ingen roll enl. Vet. Skrämmande utveckling känns det som!

Calles bit satt "fast", den var fortfarande förankrad liksom -därför togs den inte bort. Skulle den lossna/orsaka bekymmer så skulle man ju ta bort den.
På fredagens häst satt den "enkelt" till så den bedöms lätt att ta bort (och veterinären rekommenderade att ta bort den), men det är ju alltid risker med operation så därför vill vi att det är gjort innan man ev går vidare.
Men ja, skrämmande utveckling.
Jag funderar på om transportskydd i hagen vore nåt?? :angel::p

@mooi och @Amanda_F Det kan vara så att vi röntgar i betydligt större utsträckning idag och därför ser mer lösa benbitar än vad en gjorde för 10-15 år sedan. Sen tycker jag själv att det är förkastligt att det avlas på hingstar med OCD, oavsett deras specialtalang. Men i era exempel verkar det inte vara OCD som varit problemet utan avslagna fragment?

@Fiorano jag har sett alla sorters benbitar tyvärr, den ena vet jag inte vilken sort eftersom den opererades innan jag ens provred, C har en grej som inte ens vet var säker på vad det var, en hade en lös benbit av en sort som vet inte ville operera men den var extremt ovanlig så han kunde inte säga om den kunde utvecklas. Stoet som jag ångrade mig sent om och inte ville köpa hade ocd och något mer...

@mooi och @Amanda_F Det kan vara så att vi röntgar i betydligt större utsträckning idag och därför ser mer lösa benbitar än vad en gjorde för 10-15 år sedan. Sen tycker jag själv att det är förkastligt att det avlas på hingstar med OCD, oavsett deras specialtalang. Men i era exempel verkar det inte vara OCD som varit problemet utan avslagna fragment?

Precis, tror också att man ser/upptäcker mer idag. Förut röntgade man väl kanske mer när det redan var bekymmer.
Ja, i mitt mest aktuella fall handlade det högst troligt om avslaget fragment, men ändå -hur kommer det sig att de slår sig så? På Calle bedömdes det vara OCD men togs som sagt inte bort då fragmentet satt fast.
Tycker inte heller att man ska avla på hästar med konstaterad OCD, låt dem vara sporthästar istället -och avla på de som är så felfria som det går.

Tycker nog nästan det röntgades MER för 10-15 år sedan än nu faktiskt. Jag köpte mina hästar för 17 år sedan, ingen av dom kostade så mkt att man var tvungen att röntga för försäkringens skull men nog sjutton var det i ropet att röntga allt man kom åt då.

Idag är ju bilderna digitala vilket innebär att man ser sådant man inte kunde se förr.. det är ju både för och nackdelar.

Alla 3 jag köpte vid den tiden var ua på röntgen, 2 av dom röntgade jag om 6 år senare och då hade dom anmärkning av det slaget som inte syntes på dom vanliga bilderna, absolut inga allvarliga fel men jag hade säkert dragit öronen åt mig då. Då hade jag gått miste om min då blivande svårklasshäst som aldrig varit halt en dag i sitt liv, han skulle ju fylla 6 när jag köpte honom och idag är han ju 23 :)

Kl
En viktig anledning till OCD är ju också hur hästen fodrats under tillväxten i tidig ålder, det är absolut inte bara genetiskt . Viktigt att komma ihåg .

Kl
En viktig anledning till OCD är ju också hur hästen fodrats under tillväxten i tidig ålder, det är absolut inte bara genetiskt . Viktigt att komma ihåg .

Som med mycket annat så beror det sällan på en sak. Men kan ändå tycka att avla på individer som har genetiska problem är att som att be om problem.

Ja som fiorano skriver finns det många anledningar. Att man inte skulle föräldra tycker jag låter knäppt. Araber och eng fullblod tål hårda påfrestningar på benen och de är än så länge ädlare än hblen.

Nu godkänns ju hingstar trots OCD så vi får nog snarare se det öka.

Som med mycket annat så beror det sällan på en sak. Men kan ändå tycka att avla på individer som har genetiska problem är att som att be om problem.
Absolut problemet här är väl snarare huruvida det i enskilda fall då ÄR genetiskt eller inte som sagt , samt hur pass "liten" den procenten i jmf med andra anledningar är, varför man valt att trots allt godkänna riktiga kvalitetshingstar i övrigt för avel .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 941
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 155
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV