Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste fråga en sak :) Ska iväg på träningstävling ikväll och rider en LB:1 Det är lite nytt för i år och jag har inte förstått skillnaden i mellanskritten. Mellan C och H ska man ha mellanskritt står det, sen mellan HXF ska man länga hastens form genom att ge längre tyglar, oh sen mellanskritt igen mellan F och A. Jag förstår att man ska ha lite längre tyglar och lägre form den längre sträckan men hur korta tyglar ska man ha på de andra ställena?

@sassiball det är "vanlig" mellanskritt och någon sorts lätt variant av ökad skritt (som man ändå nästan aldrig ser i LB) har jag tolkat det som. Mellanskritten är ju typ det som blir när man rider skritt med energi och avspänning. Det som blir när man saktar av från trav för oss :) lycka till!

@mooi!!
Skulle inte du på provridning igår fredag?
Rapport tack :D

Jag provred en i torsdags och två igår. Inget för mig nån av dem...
Torsdag: en 5-åring som, som ägaren sa efteråt; "hon gillade dig, annars hade hon bjudit dig på en resa...". Söt häst men inte alls vad jag letar efter.

Igår: två femåringar som var typ som treåringar i ridningen, och sen omusklade och lite tunna. En var pigg och framåt, trevlig -men inget wow. Och den andra var seeeg, den förstod liksom inte skänklarna riktigt. Lustig anektdot var att båda kom från Tyskland -och den ena var infångad med lasso på nån lösdrift därnere, lite lätt förvildad :p :D

Jag ska på en längre tur till helgen (ska upp till Dalarna bl.a) och prova ett par stycken + att @Fiorano grävt fram en mycket intressant som visat sig finnas närmare än väntat så den ska jag försöka få provat med. Men än så länge "leder" den vi besiktade stort före resterande provade...

Jag såg en Lusitano/halvblod på någon annonssida på fb som såg riktigt trevlig ut på de (hag) filmer som fanns. e: Zuidenwind, 25000 , tror den var 4 . Spännande korsning! Kan jag mkt väl tänka mig när jag blir dressyrtant om 587 år.

Jag såg en Lusitano/halvblod på någon annonssida på fb som såg riktigt trevlig ut på de (hag) filmer som fanns. e: Zuidenwind, 25000 , tror den var 4 . Spännande korsning! Kan jag mkt väl tänka mig när jag blir dressyrtant om 587 år.
Jag såg också den, tyckte att min kompis som ska ta bort sin lusse skulle kolla på den. Men av olika anledningar ville hon inte, jag däremot tyckte att den var ett kap! Trots krånglig kastrering.

25 papp för att kulorna inte landat i påsen som 3åring och samtidigt toppkvalitet/topstam ?

Jag har inte mkt att komma med, men fasen allts! Jag och pållen är på väg upp ur vår jäkligt djupa grop. Idag kändes det faktiskt bra på träningen, jag hittade känslan (iaf ibland), fick tom beröm av tränaren :D! Och det kändes inte alls så nattsvart och hopplöst som det så länge känts!!
Jag fick hopp om framtiden och att jag och pållen kanske kommer lösa detta till slut!
Positiva tankar, de ska jag jäkla behålla!!

Nu är "Favoriten" opererad och det hade gått bra. Och när de ändå var igång så passade säljarna på att röntga ryggen eftersom det också skulle göras (och inte gjordes vid påsk) - och den såg också bra ut :up:
Så nu håller vi tummarna att det fortsätter se bra ut fram till ÅB. Och går allt bra så kan vi hämta pållen i slutet av maj/början av juni. :banana:
Lite trist (lång) väntan men men :p Tålamoooood:angel:

Nu är "Favoriten" opererad och det hade gått bra. Och när de ändå var igång så passade säljarna på att röntga ryggen eftersom det också skulle göras (och inte gjordes vid påsk) - och den såg också bra ut :up:
Så nu håller vi tummarna att det fortsätter se bra ut fram till ÅB. Och går allt bra så kan vi hämta pållen i slutet av maj/början av juni. :banana:
Lite trist (lång) väntan men men :p Tålamoooood:angel:
Jag håller tummarna för er! Inte bara för att jag tipsade utan för att jag verkligen gillade henne och gärna vill fortsätta följa henne!

Min träning idag gick sådär, fast han är fin på bild är det ju såååå svårt! Z:s ägare kommenterade att hon aldrig sett mig svettas så mkt. :angel: Problemet är mest att han är rörlig, det putar alltid ut någon kroppsdel någonstans. Men det lät vi oss nog och vi kommer ju båda att bli starkare. Skynda lite lagom långsamt...:wtf::meh:

Jag håller tummarna för er! Inte bara för att jag tipsade utan för att jag verkligen gillade henne och gärna vill fortsätta följa henne!

Min träning idag gick sådär, fast han är fin på bild är det ju såååå svårt! Z:s ägare kommenterade att hon aldrig sett mig svettas så mkt. :angel: Problemet är mest att han är rörlig, det putar alltid ut någon kroppsdel någonstans. Men det lät vi oss nog och vi kommer ju båda att bli starkare. Skynda lite lagom långsamt...:wtf::meh:

Jag hoppas att det blir så :) Väldigt trevlig häst som jag tror det skulle vara väldigt roligt att jobba med. Dessutom snygg att se på och väldigt söt (viktigt .. :angel:)

haha, du kommer bli sjukt fit. Det är inte lätt att hålla reda på både sig själv och en lite hal häst -nackdelen med en rörlig häst, de ålar lätt iväg ;) :p

Jag har inte mkt att komma med, men fasen allts! Jag och pållen är på väg upp ur vår jäkligt djupa grop. Idag kändes det faktiskt bra på träningen, jag hittade känslan (iaf ibland), fick tom beröm av tränaren :D! Och det kändes inte alls så nattsvart och hopplöst som det så länge känts!!
Jag fick hopp om framtiden och att jag och pållen kanske kommer lösa detta till slut!
Positiva tankar, de ska jag jäkla behålla!!

Härligt hoppas ni fortsätter uppåt :) Hejja er :)

Nyfiken fråga @mooi sätter säljarna ned priset pga operationen, skriver ni nån klausul om hållbarhet just ang det benet eller gör ni nåt annat som syftar att hålla dig någorlunda "skadefri" ekonomiskt om hästen får problem längre fram?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 941
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 153
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass