Diskussion om fantasier (utbruten från Detta med sex...)

Jag tolkar det i alla fall bara som ett godkännande av fantasin.

Har människor verkligen så nära mellan fantasi och handling?
Checkar de verkligen inte av om en fantasi är rimlig, möjlig, skadlig eller icke tillåten innan de lever ut den?

Ja, gällande vad @Milosari menar så tolkar jag också det som att hen avser fantasin.

Men när man ser till vad jordens alla människor läser och hur man hittar bekräftelse och legitimering i vad andra skriver på sociala medier, så finns det garanterat alla varianter av tolkningar. Jag förstår då inte varför det blir så upprörande att det kommer inlägg med ett annat perspektiv på det fantasin handlar om, varför man bara skulle bekräfta härligheten som det fantiseras om att det skulle vara. Den/de som skrivit om fantasin har fått göra det (och har inte för avsikt att omsätta den i verkligheten), och tillsammans med andras inlägg om verkligheten så har den rosenskimrande fantasibilden kompletterats så att ämnet totalt blir mer balanserat.
 
Ja, gällande vad @Milosari menar så tolkar jag också det som att hen avser fantasin.

Men när man ser till vad jordens alla människor läser och hur man hittar bekräftelse och legitimering i vad andra skriver på sociala medier, så finns det garanterat alla varianter av tolkningar. Jag förstår då inte varför det blir så upprörande att det kommer inlägg med ett annat perspektiv på det fantasin handlar om, varför man bara skulle bekräfta härligheten som det fantiseras om att det skulle vara. Den/de som skrivit om fantasin har fått göra det (och har inte för avsikt att omsätta den i verkligheten), och tillsammans med andras inlägg om verkligheten så har den rosenskimrande fantasibilden kompletterats så att ämnet totalt blir mer balanserat.
Det var just det där om att få samtala om fantasin eller inte som var upprörande.
Att inte få skriva eller prata om det.
Inte att själva fantasin blev ifrågasatt.

Det ser jag som olika.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det var just det där om att få samtala om fantasin eller inte som var upprörande.
Att inte få skriva eller prata om det.
Inte att själva fantasin blev ifrågasatt.

Det ser jag som olika.

Ok, då tolkar vi nog inläggen olika. Jag vet i och för sig inte om några inlägg har rapporterats eller tagits bort, så jag kan missat något, men jag har inte tolkat det som att någon användare har tystats, bara att det som skrivits i vissa inlägg har kompletterats med andra perspektiv av andra skribenter.

När jag läser början av tråden så som den ser ut nu, så är det vad jag kan se @Asko som tog upp ämnet först. Hon kommentarer själv sitt eget innehåll, att det inte var helt klarttänkt osv, vilket jag tycker var ett bra eget svar på det hon själv postat. Sedan drar diskussionen iväg, när fler användare börjar skriva om ämnet, och det är då det uppkommer det jag uppfattar som kritik mot att andra kommenterar fantasin (vilket Asko själv alltså då redan gjort) och dessutom menar att det är pga religion som det görs och att kommentarerna därför per definition är oväsentliga.
 
Sedan måste vi också skilja sexuell läggning från fantasier. Det är två mycket olika saker med väldigt olika mekanismer.
Det där behöver jag lära mig mera om tror jag!
Mina fantasier innehåller endast män, dvs jag är inte alls inblandad, det är något som jag tänder på och jag är attraherad av män. Men samtidigt som jag tidigare skrivit så blir det stopp i hela kroppen IRL.
Jag fantiserar knappt inget om kvinnor, samtidigt som jag antagligen varit småkär i kvinnor och kan tänka mig vara i ett förhållande med dem.

Det är liksom raka motsatsen till varandra och jag tror inte att det har hjälpt mig när det gäller att förstå min egen sexualitet :crazy: så det där behövde jag höra, att det är två olika saker.
 
Vi kanske diskuterar olika saker? Du diskuterar ett enskilt inlägg låter det som, medan jag diskuterar huruvida det är rimligt eller orimligt att ett inlägg som uttrycker en fantasi (som OM den skulle uttryckas i handling vore både omoralisk och olaglig i Sverige, men som trots det försvaras av många) möter inlägg som inte bara är gillanden och bekräftelse i att det där låter ju nice. Jag menar dels att det är rimligt att ett sådant inlägg kommer att besvaras med både gillanden OCH andra, icke-gillande inlägg utan att det är överreaktioner från pryda vaniljmänniskor, och dels att det inte har att göra med huruvida man är troende, ateist eller agnostiker att göra.
Nja jag bemöter inlägget i sig som en uppenbar fantasi utan intention till utlevnad. Men jag bemöter också möjligheten till att helt utan skam ha den typen av fantasi utan att det ska problematiseras. Visst, man ska kanske göra en liten check med sig själv "hade jag velat leva ut min fantasi på riktigt och kan det i så fall få några negativa konsekvenser för andra människor". Men jag har ännu inte träffat en enda kvinna som låter sina sexuella fantasier skada andra människor. Uppenbarligen finns de, men de ÄR rätt sällsynta. Jag vill helst undvika att dela in saker i könskategorier, men här är det kanske ändå lämpligt
 
Det här är vad jag opponerar mig emot.



Att vi inte öppet skulle få samtala om fantasin.

Fast öppet är det väl här per definition, eftersom det är läsbart för alla? Däremot är det inte "öppet och fritt" som i att ingen kan kommentera det man skriver? Och den som tog upp fantasin om sexköp kommenterade ju själv att det inte är en helt oproblematiskt fantasi, inte att tanken far igenom huvudet men att saken i sig är både olaglig och (i de flesta fall) omoraliskt så fantasin i sin relation till en faktiskt verklighet (till skillnad från helt orealistiska fantastier) har en problematik som är värd att omnämna. Så redan från att ämnet lyftes så har det som står i inlägget du citerar uppfyllts, att det inte står helt oemotsagt helt utan problematisering. Vilket du och andra kritiserar? Det borde lämnats helt okommenterat, trots att även den som själv tog upp fantasin själv kommenterade problematiken? Borde vi istället ha svarat att det inte finns någon problematik, att den som själv reflekterar över sin fantasi borde uppmanats att sluta med det?

Man får nämna sina fantasier öppet här tycker jag, men man får räkna med att man kan få kommentarer om det man skriver, som t ex balansen upp försköningen som fantasin bygger på (det är ju naturligt, att en fantasi till viss del innebär en försköning). Det är vaf jag tycker och som jag tycker att tråden har hållit sig till. Huruvida @MML anser att ingen bör nämna problematiska fantasier alls får hon berätta själv, jag har i alla fall inte utläst det explicit vad jag minns men tråden är nu lång.
 
Det jag inte förstår är hur sexköp kommer in i den fantasin. Varför är det nödvändigt för att kunna fantisera om att själv ha full kontroll över situationen?
För min del så har jag mycket låg tillit till män i såna situationer, tyvärr 😅 Så det blir lite som att pengar är det enda som kan få en man att hejda sig och tänka efter med en främmande kvinna som han troligen inte kommer att träffa igen. Dvs han vill vara försiktig och omtänksam pga han vill få betalt.

Troligen högst taskigt mot omtänksamma män som faktiskt bryr sig, jag är ledsen 😅 Jag möter män som inte är taskiga, men den här misstänksamheten ligger och passar i bakgrunden i mitt huvud.
Troligen också pga man hör så mycket mer om alla kvinnor som råkar illa ut i förhållanden än de alla kvinnor som faktiskt mår bra och trivs i sina förhållanden, de tidigare fastnar i ens minne lättare 😅
 
Nja jag bemöter inlägget i sig som en uppenbar fantasi utan intention till utlevnad. Men jag bemöter också möjligheten till att helt utan skam ha den typen av fantasi utan att det ska problematiseras. Visst, man ska kanske göra en liten check med sig själv "hade jag velat leva ut min fantasi på riktigt och kan det i så fall få några negativa konsekvenser för andra människor". Men jag har ännu inte träffat en enda kvinna som låter sina sexuella fantasier skada andra människor. Uppenbarligen finns de, men de ÄR rätt sällsynta. Jag vill helst undvika att dela in saker i könskategorier, men här är det kanske ändå lämpligt

Och jag har inga synpunkter alls på vilka fantasier man har i sitt eget huvud (så länge man inte lever ut de skadliga förstås) men när man skriver om dem på öppna forum så tycker jag att det är lämpligt att det balanseras av mer verklighetsriktiga beskrivningar också, när det handlar om fantasier som är skadliga när de utlevs och som vi verkligen inte är överens om i samhället att de inte bör utlevas. Hade det handlat om fantasi om att ha sex med träd hade jag inte varit lika mån om att det måste få vara okej att kommentera, men hade det handlat om att ha sex med djur så hade jag varit det.

Alltså jag har verkligen inte förespråkat något tankeförbud, om du tolkat mig så? Jag skriver om hur innehållet i fantasin beskrivs när det skrivs om på ett öppet forum, av den som skriver och av andra.
 
Det där behöver jag lära mig mera om tror jag!
Mina fantasier innehåller endast män, dvs jag är inte alls inblandad, det är något som jag tänder på och jag är attraherad av män. Men samtidigt som jag tidigare skrivit så blir det stopp i hela kroppen IRL.
Jag fantiserar knappt inget om kvinnor, samtidigt som jag antagligen varit småkär i kvinnor och kan tänka mig vara i ett förhållande med dem.

Det är liksom raka motsatsen till varandra och jag tror inte att det har hjälpt mig när det gäller att förstå min egen sexualitet :crazy: så det där behövde jag höra, att det är två olika saker.

Det finns ju tex straighta kvinnor som tänder av att titta på bögporr, trots att det av förklarliga skäl inte är något de kan agera på. Dvs den sexuella läggningen är inte densamma som fantasin/det som är upphetsande :)
 
Och jag har inga synpunkter alls på vilka fantasier man har i sitt eget huvud (så länge man inte lever ut de skadliga förstås) men när man skriver om dem på öppna forum så tycker jag att det är lämpligt att det balanseras av mer verklighetsriktiga beskrivningar också, när det handlar om fantasier som är skadliga när de utlevs och som vi verkligen inte är överens om i samhället att de inte bör utlevas. Hade det handlat om fantasi om att ha sex med träd hade jag inte varit lika mån om att det måste få vara okej att kommentera, men hade det handlat om att ha sex med djur så hade jag varit det.

Alltså jag har verkligen inte förespråkat något tankeförbud, om du tolkat mig så? Jag skriver om hur innehållet i fantasin beskrivs när det skrivs om på ett öppet forum, av den som skriver och av andra.
Fast nä. Om man måste hålla sin fantasi hemlig så är den ju skamlig, eller hur? Man kan ju ställa frågan "finns det intentioner att leva ut detta", men utöver det så tycker jag att man ska vara försiktig med moralpaniken. Inom tecknad porr är det vanligt med djurinslag, kanske särskilt med bläckfiskar. Jag tror att majoriteten av konsumenterna av den porren aldrig hade kunnat tänka sig att använda en bläckfisk som redskap i verkligheten.

För nästan alla människor är det typ en mil mellan extrema fantasier och verklighet.
 
Senast ändrad:
Fast nä. Om man måste hålla sin fantasi hemlig så är den ju skamlig, eller hur? Man kan ju ställa frågan "finns det intentioner att leva ut detta", men utöver det så tycker jag att man ska vara försiktig med moralpaniken. Inom tecknad porr är det vanligt med djurinslag, kanske särskilt med bläckfiskar. Jag tror att majoriteten av konsumenterna av den porren aldrig hade kunnat tänka sig att använda en bläckfisk som redskap i verkligheten.

För nästan alla människor är det typ en mil mellan extrema fantasier och verklighet.

Men jag har INTE skrivit att man inte får skriva om sina fantasier, jag har tvärtom skrivit ganska många gånger nu att jag tycker att man ska få göra det. Det jag vänder mig emot är att man inte skulle få kommentera fantasierna annat än med positiva ord. Nu tog den som lyfte fantasin själv upp problematiken (på ett bra sätt i mitt tycke), vore det rätta enligt dig då att vi andra borde istället uppmanat henne till att sluta reflektera över problematiken i fantasins koppling till verkligheten?
 
Jag tycker dock att det är ganska problematiskt att helt fritt och öppet diskutera fantasier som faktiskt innebär olagliga handlingar som utsätter andra för ett övergrepp, hur "oskyldigt" själva fantiserandet i sig är. I synnerhet om det står helt oemotsagt och inte problematiseras alls.

För mig personligen kvittar det om någon vill fantisera om sexköp, våldtäkt eller annat. Det är när det diskuteras och pratas om att man kan förstå tanken att betala någon för att slippa ta hänsyn till den personen, som det passerat gränsen för vad jag anser är okej att öppet diskutera.
Jag förstår att vilja påpeka något i stil med att ”ja fantasi är ju en sak, men i verkligheten vet man ju att sexköp är en fruktansvärd och problematisk sak, bara så man har det i bakhuvudet”. Detta skulle jag kunna läsa från första citatet. Men sista citatet jag klistrade in läser jag inte på det sättet. Det säger ju att man inte ska diskutera vissa fantasier på öppet forum och det här tycker jag blir lite jobbigt - du får ha fantasier men du får inte tala högt om dem. Jag tycker personligen att det klingar fel.

Jag tänker vara lite skamlös och lägga in två av mina tidigare inlägg igen för att jag är genuint nyfiken på hur du ser på andra situationer? Är dessa situationer man ska vara tyst om, eller är de okej att skriva på ett öppet forum?
Jag kan ibland känna att det vore något att råna en bank och har funderat på hur man skulle göra. Det skulle också vara väldigt olagligt och troligen väldigt traumatiserande för de inblandade. Jag skulle dock aldrig någonsin göra det, helt enkelt eftersom både det brottsliga och traumat jag skulle utsatta andra för vore långt över min gräns. Det är mest något jag tänker när veterinärräkningen dyker in och jag känner att det finns en ”lätt” lösning. Är detta lika problematiskt att säga?

Förstår din poäng! Jag har flera gånger tänkt att det vore enkelt att inte scanna det dyra köttet när jag handlar. Det är fortfarande något jag inte skulle göra, fast det säkert är väldigt vanligt. Däremot faller ju jämförelsen lite på att ingen människa blir utsatt (jämfört med sexköp där det är en individ som blir personligt påverkad), detta är troligen enbart en liten ekonomisk förlust för en stor kedja. Men nej, jag ser inget problematiskt att säga tanken om ”vad skönt det hade varit om man bara kunde ta med varan utan att betala, det är knapert denna månaden” så länge man faktiskt inte snattar varan.
 
Jag tog bara upp det som ett exempel på när ens sexuella läggning inte är likadan som ens fantasier :)

Det finns ju också de som har våldtäktsfantasier men som verkligen inte vill bli utsatta för det på riktigt. Det är ju ofta i en fantasis natur att det är något som är "förbjudet", dvs det kittlar i sig.
Jag antar att jag har lite svårt att tänka på det viset när det gäller just mig och det, medan jag har lätt att förstå andras och mina andra fantasier, pga jag inte läst så mycket om någon som fantiserar om ett kön och samtidigt IRL är bara intresserad av det motsatta könet. Är dock kanske vanligare än vad jag tror.
 
Jag antar att jag har lite svårt att tänka på det viset när det gäller just mig och det, medan jag har lätt att förstå andras och mina andra fantasier, pga jag inte läst så mycket om någon som fantiserar om ett kön och samtidigt IRL är bara intresserad av det motsatta könet. Är kanske vanligare än vad jag tror.

Det kan jag garantera att det är.

Edit: Men återigen, något som många upplever skamligt och därför inte vågar berätta om det. Det finns som sagt så enormt mycket skuld och skam när det kommer till vår sexualitet.
 
Jag antar att jag har lite svårt att tänka på det viset när det gäller just mig och det, medan jag har lätt att förstå andras och mina andra fantasier, pga jag inte läst så mycket om någon som fantiserar om ett kön och samtidigt IRL är bara intresserad av det motsatta könet. Är dock kanske vanligare än vad jag tror.
Jag är homosexuell kvinna och förnöjer mig i hög grad av bögporr. Tycker i verkliga livet att kvinnor är fantastiskt vackra. Mycket märkligt men vad gör man? :D
 
Det kan jag garantera att det är.

Edit: Men återigen, något som många upplever skamligt och därför inte vågar berätta om det. Det finns som sagt så enormt mycket skuld och skam när det kommer till vår sexualitet.
Med tanke på hur många män som öppet tycker att det är läckert med två tjejer så vore det inte alltför konstigt att det skulle vara samma sak hos straighta kvinnor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 785
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 307
Senast: Imna
·
Äldre Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
23 953
Senast: Lobelia
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 238
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp