Diskussion om fantasier (utbruten från Detta med sex...)

Haha, ingen fara!! Läste om och höll med dig om skrattet :D

Hm det är sant att tabu sällan är nyttigt och den där tanken är ju verkligen helt oproblematisk och skulle uppmuntra dig att tänka den om du berättade för mig ;) Men det beror väl också på vad det är för tanke man uttrycker! Liksom hur sannolik är fantasin att den kan hända påverkar ju hur man reagerar. Lite som med konceptet frikort i ett förhållande, säger nån Richard Gere så är det ju nemas problemas men grannen är väl lite mer kontroversiellt och oroväckande…
Nu var det väl inte själva filmstjärnan jag for efter utan hur sexköp kan upplevas i fantasin jämfört med verkligheten - som egentligen är rätt ful och inte någonting de flesta vill befatta sig med. Särskilt inte kvinnor. Jag menade mest att sexköp som fantasi säkert är jättevanlig och kan räknas som "tam och trygg" och att jag helt och hållet förstår var den kommer ifrån. :)
 
Nu var det väl inte själva filmstjärnan jag for efter utan hur sexköp kan upplevas i fantasin jämfört med verkligheten - som egentligen är rätt ful och inte någonting de flesta vill befatta sig med. Särskilt inte kvinnor. Jag menade mest att sexköp som fantasi säkert är jättevanlig och kan räknas som "tam och trygg" och att jag helt och hållet förstår var den kommer ifrån. :)
Jag förstod det, menade mer för att spinna vidare på verklighet vs fantasi! Jag tror bara jag är så förvirrad för att jag verkligen inte kan se sexköp ur något smickrande ljus, liksom kan knappt ens minnas att jag sett någon romantiserande bild på film tex som skulle kunna bli en ”bra” fantasi! Jag kan liksom inte tänka mig något värre än att vara med någon som inte skulle vilja vara där om jag inte betalade den (inte så peppande för självbilden) och tänk varför behöver den ens sälja sex? Men man är olika och jag accepterar absolut konceptet/bakgrunden till den typen av fantasi, även om jag tycker att det är synd att viljan att själv bli helt och fullt respekterad blir till att någon bara är där för ens skull och därmed inte blir helt och fullt respekterad i sin tur. Men som sagt, i en fantasi går det ju att trolla bort den andra personens känslor och upplevelser!

Detta kanske är lite hårt och ber om ursäkt i så fall, men har man ingen sexuell erfarenhet alls är det ju faktiskt ganska svårt att föreställa sig hur det faktiskt är på riktigt och då kanske det abstrakta konceptet ”nån är där bara för min skull för jag har betalat den” verkar särskilt lockande. Men det är ju verkligen generellt en skillnad mellan sex på riktigt och sex i fantasin! Det är nåt annat när kroppar är med på riktigt istället för att det bara försegår i huvudet

edit: självklart är tex telefonsex eller chattsex också riktigt sex men det är ju ändå onekligen en annan grej irl
 
@Sel En fundering som jag fick efter ditt svar till mig när vi först svarade varann. Det där med att köpt sex skulle göra att man skulle slippa tänka på sin egen prestation, sin kropp, sina vinklar osv - skulle man verkligen slippa det? Det här frågar jag inte för att ifrågasätta köpt sex i sammanhanget, utan för att adressera nojor kring kroppen. Sådana sitter ofta så himla djupt, och jag skulle inte komma ifrån mina om jag jag betalade någon. Jag tror inte att något i sexuellt samspel med nån annan kan "bota" sånt, det kan man bara bota på egen hand och inifrån.
Det handlar om en fantasi, inte verklighet. Jag tycker American Gigolo sätter lite huvudet på spiken när jag föreställer mig vad kvinnor som leker med tanken på sexköp föreställer sig. :)
Grejen är väl lite att man inte behöver bry sig för att man inte är investerad i förhållandet, så att säga. Eller något, det är självklart olika för alla och ska inte "bota " något, men jag förstår en önskan om en upplevelse där prestation och utseende spelar absolut noll roll.
 
Det handlar om en fantasi, inte verklighet. Jag tycker American Gigolo sätter lite huvudet på spiken när jag föreställer mig vad kvinnor som leker med tanken på sexköp föreställer sig. :)
Grejen är väl lite att man inte behöver bry sig för att man inte är investerad i förhållandet, så att säga. Eller något, det är självklart olika för alla och ska inte "bota " något, men jag förstår en önskan om en upplevelse där prestation och utseende spelar absolut noll roll.
Jo, självfallet förstår jag det, men min fantasi blir genast ”befläckad” av verkligheten! Jag har inte sett den filmen!

Men man kan ju ligga med någon en gång? One night stand? Eller är det liksom att man känner att man måste förtjäna/locka till sig ett fortsatt förhållande genom att prestera sexuellt? Vad otroligt deppigt i så fall! Jag förstår att det inte är du personligen som har dessa fantasier men du verkar ju kunna föreställa dig hur det är att ha dem, så därför jag frågar vidare!

Men ja, jag förstår att det handlar om fantasi för allt detta är ju väldigt långt i från verklighetens sexköp

Edit: självklart kan jag relatera till tanken att känna att man behöver prestera sexuellt men det är sorgligt om den lösning som är närmast till hands är sexköp istället för tex ett random one night stand

Men ja, jag verkar ju återkomma till verkligheten hela tiden! Uppenbarligen är det svårt att prata om fantasier man inte delar och det är garanterat trevligare och mer givande att prata med folk som delar samma slags fantasi
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Jo, självfallet förstår jag det, men min fantasi blir genast ”befläckad” av verkligheten! Jag har inte sett den filmen!

Men man kan ju ligga med någon en gång? One night stand? Eller är det liksom att man känner att man måste förtjäna/locka till sig ett fortsatt förhållande genom att prestera sexuellt? Vad otroligt deppigt i så fall! Jag förstår att det inte är du personligen som har dessa fantasier men du verkar ju kunna föreställa dig hur det är att ha dem, så därför jag frågar vidare!

Men ja, jag förstår att det handlar om fantasi för allt detta är ju väldigt långt i från verklighetens sexköp
Fast med ett one night stand blir ju verkligheten verkligen tvärtom - man har NOLL kontroll!
Tvärtom utsätter man sig för en stor risk (som kvinna särskilt) att bli utsatt för övergrepp, verbalt eller fysiskt eller både och. Själva grejen med att man drömmer om att kunna köpa en tjänst är väl just att man ska kunna skräddarsy den tänker jag, och det är just där det blir en fantasi - för i verkligheten fungerar människor inte så.
 
Fast med ett one night stand blir ju verkligheten verkligen tvärtom - man har NOLL kontroll!
Tvärtom utsätter man sig för en stor risk (som kvinna särskilt) att bli utsatt för övergrepp, verbalt eller fysiskt eller både och. Själva grejen med att man drömmer om att kunna köpa en tjänst är väl just att man ska kunna skräddarsy den tänker jag, och det är just där det blir en fantasi - för i verkligheten fungerar människor inte så.

Det är väl samma grej med fantasier om övergrepp som man aldrig skulle vilja utsättas för i verkligheten. Man kan skräddarsy även dessa. I fantasin saknar man helt kontroll(vilket förmodligen är hela poängen), men i realiteten har man förstås full kontroll över sin fantasi. Det är en enorm skillnad.
 
Det är väl samma grej med fantasier om övergrepp som man aldrig skulle vilja utsättas för i verkligheten. Man kan skräddarsy även dessa. I fantasin saknar man helt kontroll(vilket förmodligen är hela poängen), men i realiteten har man förstås full kontroll över sin fantasi. Det är en enorm skillnad.
Absolut och precis!
 
Det här låter kanske problematiskt i sig, men jag tycker att man ofta i liknande diskussioner kan särskilja när det bottnar i någonting som kan vara skrämmande och problematiskt jämfört med någonting som är okej och utforskande. När den här diskussionen började tycker jag det var väldigt uppenbart att det handlade om det senare.
 
Själva grejen med att man drömmer om att kunna köpa en tjänst är väl just att man ska kunna skräddarsy den tänker jag, och det är just där det blir en fantasi - för i verkligheten fungerar människor inte så.
Man kan ge den som man älskar drömmen i present.
Och njuta av att den älskade njuter.
 
Utan att ta ställning i frågan i sig så undrar jag då varför vi (här på Buke) verkar rörande överens om att avstå ifrån att diskutera fantasier om självmord, ätstörningar och i viss mån missbruk just för att det kan verka triggande?

Men det är inte ok att se problem i att diskutera fantasier om sexköp?
Fast det är väl väldigt okej att diskutera och prata om självmord och sådant här på buke, jag har inte sett någon säga att det inte är okej. Problemet är ju endast när folk pratar i detaljer om sina egna självskador och vad dom gjort mer exakt. Det är inte sunt för någon.
 
Det är ju också en form av transaktion.
Ja det är det nog.
Men skall det vara förbjudet då?

Eller duger det med att alla inblandade är nöjda?

Vilka lekar får vi egentligen leka i våra sexliv?
Jag höll på att skriva "i våra sovrum", men kom på att det är ju inte korrekt.
Aktiviteten är definitivt inte begränsad till att ske i just sovrummet, utan utförs ju litet överallt faktiskt.
 
Ja det är det nog.
Men skall det vara förbjudet då?

Eller duger det med att alla inblandade är nöjda?

Vilka lekar får vi egentligen leka i våra sexliv?
Jag höll på att skriva "i våra sovrum", men kom på att det är ju inte korrekt.
Aktiviteten är definitivt inte begränsad till att ske i just sovrummet, utan utförs ju litet överallt faktiskt.
Jag skrev inget om att det ska vara förbjudet. Påpekade bara att en sådan present är en sorts transaktion.
 
Jag noterar att mitt inlägg där jag skrev om mina egna erfarenheter försvunnit i utbrytningen av en egen tråd av det här ämnet. Kanske lite synd, kan jag tycka, eftersom jag tycker att det var ett exempel på den problematiska baksidan med just den här typen av fantasier, vilket jag tycker kan vara bra att också ha med i diskussionen. I synnerhet just för att vem som helst kan läsa och ta del av vad som skrivs här, och därmed också (säkert ofta undermedvetet) lägga det på "godkännande-kontot" för sig själva.

Jag lägger därför in en (mycket) kort sammanfattning. Jag har egna erfarenheter av att vara "handelsvaran", d. v. s. den som är menad att finnas till enbart för någon annans njutning. Min "köpare" var en nära vän, en trevlig och schysst och på alla sätt normal ung man, som under några års tid hade haft sådana fantasier om att "betala någon och få göra vad han själv ville utan att behöva tänka på någon annan". Hans fantasier blev normaliserade i hans egen tankevärld, till den punkt då han faktiskt tog klivet till att köpa sex och därmed utnyttja en annan person (mig).

Jag menar inte med det här inlägget att sådana fantasier är otillåtna eller inte får pratas om eller liknande, absolut inte! Men jag tror att det är bra att ha med även baksidan, som faktiskt finns där även när det bara är oskyldiga fantasier, just för att gränsen mellan fantasi och sexköp är så oerhört lätt att "råka" sudda ut, om det går en tid och fantasierna normaliseras.

Det är fullt möjligt att den gränsen är mer fast för kvinnor än för män, det har jag ingen statistik kring och vill inte gissa mig till. Men även om så är fallet, tänker jag att det inte är något skadligt i att veta om den betydligt smutsigare baksidan.

Med det sagt: Jag är helt och hållet för alla tänkbara sexuella fantasier, och i synnerhet att fantisera hur man själv skulle vilja ha sexet för att njuta till fullo! Det tror jag är en toppengrej att fantisera kring, för att kanske bli lite mer bekant med hur man "vill ha det", vad man njuter av, vad man inte vill göra o. s. v. om/när man har sex med en/flera partner/partners.
 
Jag är fortfarande förvånad över att innehållet i sexuella fantasier inte tål att problematiseras, med hänvisning till att de är just fantasier. Om jag skriver att min sexfantasi handlar om små barn/hundvalpar/min mormor, ingen skulle alltså reagera? Vem ska dra gränsen för när en sexfantasi uppnår immunitet?

Vad gäller det där genomtröskade sexköpet så tycker jag inte ens att det började som sexfantasi, mer som en tankelek: ”ibland önskar jag att köpa min sexdebut för att få kontroll över den” (ungefär). Men i samma stund som det olämpliga i sexköp påpekades upphöjdes den till sexfantasi och blev oberörbar.
 
Jag är fortfarande förvånad över att innehållet i sexuella fantasier inte tål att problematiseras, med hänvisning till att de är just fantasier. Om jag skriver att min sexfantasi handlar om små barn/hundvalpar/min mormor, ingen skulle alltså reagera? Vem ska dra gränsen för när en sexfantasi uppnår immunitet?

Vad gäller det där genomtröskade sexköpet så tycker jag inte ens att det började som sexfantasi, mer som en tankelek: ”ibland önskar jag att köpa min sexdebut för att få kontroll över den” (ungefär). Men i samma stund som det olämpliga i sexköp påpekades upphöjdes den till sexfantasi och blev oberörbar.
Fast det är väl ingen som skrivit att sexfantasier inte ska få problematiseras om de verkligen är problematiska? Men själva grejen med just sexfantasier är ju väldigt ofta att de rör sig runt det "förbjudna" och det som är tabu. Det är därför de är fantasier.
 
Ta rape-play som exempel. Det är JÄTTEvanligt att gå igång på, och överraskande nog särskilt bland kvinnor. Är det problematiskt? Kanske... men hör det hemma någonstans är det väl just i fantasin.
Edit: jag tyckte bara att det drogs på lite stora växlar runt en sådan förhållandevis mild tanke som på att man önskar att det fanns något sätt att leja bort sin oskuld liksom.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 291
Senast: Imna
·
Äldre Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
23 926
Senast: Lobelia
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 209
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp