Jag tänker att det är lite för lätt att hålla övergreppen från dig i det här fallet,
@Mittens ?
Dels det att det har skett när du har sovit. Man är ju inte där när man sover, och man kan inte som vaken riktigt förhålla sig till sig själv som sovande, så att säga.
Dels är det din sambo. Även om relationen även för övrigt verkar ha sina brister - jag tycker helt enkelt att du beskriver en väldigt trist karl - så är det så klart extremt obekvämt att se honom som
förövare. Du måste då också se dig själv som brottsoffer, vilket också är obekvämt för vem som helst.
Men, det är ju också så att just när vi sover är vi extra sårbara. Det är därför rimligt att den vi sover tillsammans med är beredd att skydda oss när vi sover. Din sambo gör det motsatta. Han tar tillfället i akt att utnyttja att du sover, för sina egna syften.
Jag menar, den där distansen som det faktum att du sov kan skapa, bör du nog försöka undvika att luras av. I själva verket är det faktum att du sov, en av de saker som gör just det här väldigt allvarligt!
Sen tycker jag tyvärr, om jag får vara amatörpsykolog, att du beskriver just en trist karl som inte har vettig kontakt med sina känslor och inte kan sätta ord på dem. Det är klart att han inte klarar av att se sig som förövare! Det är ju ett stort känslomässigt arbete med sig själv att göra det, och just det är han ju dålig på, enligt vad du skriver. Med andra ord, det du skriver om honom i övrigt, matchar ganska bra med de här övergreppen, även om det förstås finns många fler som är avstängda på hans vis än som begår övergrepp mot sin sovande partner. Detta sista helt enligt min amatörpsykologiska ådra, då.