@Mittens - många skriver väldigt kloka saker.
Jag lämnade min man för tiotalet år sedan. Han betedde sig också som en lobotomerad idiot när det gällde känslor. Ville sällan prata - eller sa; visst prata du, nu lyssnar jag. Vad HAN kunde tilföra uppenbarades aldrig. Med allt i backspegeln, och sedan länge genomältat för min del så har jag kommit fram till att just min make inte kunde bättre än sådär.
Det gick inte att mäta honom med andra personer eftersom han är han. Hans familj har aldrig talat om känslor, hans mor var bekymrad över sin yngsta son och sin make som bäda har och hade nära till känslor. Han hade inga kunskaper om sig själv.
Jag fick iväg oss bägge till familjerådgivning. När rådgivaren frågade honom om saker sa han "jag vet inte". Han visste ingenting. och jag tror att det var så det var. Han kände inget, eller snarare hans känslor pendlade mellan glad, arg eller sakastisk. Det var de verktyg han fått med sig från barndomen och han kunde intellektuellt begripa mer, men hade inte tilllgång till det.
TS man försöker förnuftsmässigt men klarar inte att göra det eftersom verktygen inte finns. Han kan inte bättre än sådär.
Det är vad jag tror.