Jag förstår absolut önskan om en situation där det inte finns någon förväntan om att prestera njutning för den andre. Att tänka som nämndes i ett annat inlägg, att den andre ska vilja ha sex med en igen, är en fin tanke om vilken inställning som är bra att ha, men medför onekligen en viss prestationspress om man är oerfaren eller osäker på sig själv vid sex.
Jag är däremot inte så övertygad om att göra sexet till en affärstransaktion är en bra lösning. Det är fortfarande att köpa en annan människas kropp för sin egen tillfredsställelse, ett tidsbegränsat ägande av en annan människa där den människans samtycke är utsuddat.
Sedan är ju sex väldigt individuellt och luststyrt. Även en mycket erfaren sexsäljare som sett och hört det mesta kan omöjligen veta vad just jag vill ha, och jag tror ärligt talat att risken för kommunikationsmissar är stor även i den situationen om man tänker sig sexköp för att "slippa göra sin del" i sexet.
Men visst, att helt säga nej och avbryta det hela mitt i akten och gå därifrån - då kan jag också tro att det skulle vara mindre besvikelse hos den andre parten. I praktiken tror jag dock att risken är stor att om man själv gått dit för att få det överstökat av någon "som kan", så kommer man att lägga en press på sig själv att också just få det gjort och så stannar man kvar i något man kanske inte helhjärtat egentligen vill, när man ju har satt sig i situationen och beställt tjänsten själv så att säga. Särskilt om det är just en osäkerhet på sin egen vilja och sexuella preferenser som gör att man inte haft sex tidigare eller på länge. Risken är stor att samma mekanismer kickar in igen, bara i en annan situation.
Nej, jag tror inte att det är en bra idé att köpa sex som lösning (och tror inte att du tycker det heller, fattar att du också spinner vidare som fantasi), tror det kommer in så mycket andra aspekter som gör att det inte blir som man hoppats.
Jag tror att det finns personer som har ett förhållningssätt till sex och sin egen kropp som gör det möjligt att betrakta sålt sex som vilken handelsvara som helst, så min aversion mot sexköp är inte principiell på det sättet, men jag tror att de är så pass få så jag tycker att det enormt mycket större lidandet för många fler motiverar ett både juridiskt och moraliskt motarbetande av sex som handelsvara. Därmed så skaver det för mig att sitta och fantiserar om fördelarna med att köpa sex, även om jag verkligen förstår känslorna och tankarna som leder fram till fantasierna. Jag vill gärna ha högt i tak om vad man får skriva om, och vilka tankar som skrivs ut innan de kanske är helt färdigtänkta och grundade hos en. Men jag tycker också att det är viktigt och sunt när andra säger till att det som skrivs tangerar deras gränser och påminner om hur saker och ting kan tolkas hos andra på ett sätt som nog inte var avsikten, utan att det ska tolkas som att man försöker tysta andra.