Diskussion om fantasier (utbruten från Detta med sex...)

Jag tänker förstås utifrån mig själv, men jag föreställer mig att fler kvinnor (särskilt vi som har problem med självkänsla/kroppen etc) också lockas av tanken på att ha total kontroll över situationen som ett sätt att kunna släppa kontrollen. Att sex som en transaktion skulle innebära att kunna luta sig tillbaka och njuta utan att behöva tänka på om vinkeln gör en attraktiv, om man låter för lite eller för mycket, om man är för spänd eller för slapp, för livlig eller för stilla, att det som händer bara är det JAG bestämt och inte mer. Någonting som för mig aldrig kan hända med en partner jag har en relation med. Ungefär så. :)
Men bara för att det är en föreställelse en har eller en fantasi som lockar, eller att jag kan förstå varför den typen av lösning ibland kan dyka upp i tankarna när man blir frustrerad, ledsen eller vadsomhelst, betyder det inte att jag tycker att vi ska köpa sex av varandra.
Aha, det var klargörande! Sex som en transaktion låter annorlunda än att slippa ta hänsyn. Det du skriver nu handlar ju om att slippa fundera över hur man själv framstår i den andras ögon, inte att slippa ta hänsyn = köra över den andra.

Sen kan jag tycka det är sorgligt om du tänker att det aldrig skulle hända med nån du har en relation med. 😞 Det skulle inte behöva vara en fantasi.
 
Aha, det var klargörande! Sex som en transaktion låter annorlunda än att slippa ta hänsyn. Det du skriver nu handlar ju om att slippa fundera över hur man själv framstår i den andras ögon, inte att slippa ta hänsyn = köra över den andra.

Sen kan jag tycka det är sorgligt om du tänker att det aldrig skulle hända med nån du har en relation med. 😞 Det skulle inte behöva vara en fantasi.
Jag tänkte väl mest på att helt slippa fokus på den andra parten, och det är ju att inte ta hänsyn, alltså inte helt optimalt. Något jag inte kan göra med en person jag bryr mig om eftersom jag bryr mig om den personen. :D

Det är inte det minsta sorgligt, jag har det så bra på egen hand! :)
 
Jag är väldigt mycket på team "man ska få prata om sina fantasier". Är man vettig så har man den där spärren som säger att man inte har irl sex utan samtycke och att ett köpt samtycke inte är tillräckligt. Men är det på låtsas så är det. Då är det fritt fram att släppa lös fantasin. Oavsett om man fantiserar om en köpt sexgud, att man är en alien eller att man kan flyga. Verkligheten behöver liksom inte ta så stor plats i fantasin.

De män som fantiserar om att köpa sex och sen gör det har inget fel på sin fantasi. De har fel på sin moraliska kompass.
 
Det här är en intressant jämförelse eftersom säljare av sex rutinmässigt betraktas som vittnen rättsligt och får oftast inte målsägar-status, de är alltså inte alltid ens brottsoffer i rättsväsendets ögon. Påföljden dagsböter finns väl inte heller för bankrån? Så jämförelsen haltar lite bland annat därför, betydligt fler köper nog sex än rånar banker (? killgissning, men det är ju ganska sällan man hör om bankrån nuförtiden), tröskeln där verkar alltså av flera skäl vara lägre till att börja med.

Kanske fungerar jämförelsen bättre om du väljer snatteri? Ibland fantiserar du om att snatta i butiker, du fantiserar kanske mer specifikt kring hur snattandet av din lokala matbutik skulle gå till, när veterinärräkningen dyker upp? Är denna fantasi lika icke-problematisk att lufta som din rån-fantasi? Eller börjar det närma sig den gråa realismen för mycket för att vara bekvämt?

För steget till att köpa sex är ju i praktiken tyvärr såpass litet för många (främst män) att jämförelsen med bankrån missar målet lite, mannen jag pratade med till exempel pratade om sexköp som ett rimligt alternativ. Inte bara en orealistisk fantasi, en genomförbar fantasi. Jag tvivlar starkt på att han skulle kunna råna en bank, ens om han ville. Det som skiljer sexualbrott från många andra hyfsat grova brott är just att de som begår dem mer sällan följer något mer yrkeskriminellt mönster.

Med det sagt så utan att veta så tror jag att det ursprungliga uttalandet inte kommer från just en man utan från någon som därmed inte heller med hjälp av samhällets strukturer har det där lättsamma alternativet att rutinmässigt sätta sin egen sexuella vilja främst. Utifrån det kan man ju tänka sig att en fantasi, obs fantasi, om att sätta sin egen vilja främst är något mer radikalt, både som i betydligt längre från den där gråa realismen och med en positiv aspekt som det antagligen inte har på samma sätt för någon vars lust alltid centreras per automatik i verkligheten.
Förstår din poäng! Jag har flera gånger tänkt att det vore enkelt att inte scanna det dyra köttet när jag handlar. Det är fortfarande något jag inte skulle göra, fast det säkert är väldigt vanligt. Däremot faller ju jämförelsen lite på att ingen människa blir utsatt (jämfört med sexköp där det är en individ som blir personligt påverkad), detta är troligen enbart en liten ekonomisk förlust för en stor kedja. Men nej, jag ser inget problematiskt att säga tanken om ”vad skönt det hade varit om man bara kunde ta med varan utan att betala, det är knapert denna månaden” så länge man faktiskt inte snattar varan.
 
Det är inte det minsta sorgligt, jag har det så bra på egen hand! :)
Nej det kanske lät dumt, jag är den sista att påstå att man måste ha sex i sitt liv 😅 Men eftersom du började med att säga att du skrev utifrån dig själv så tolkade jag resten som att det var något du ville ha. Och då lät det sorgligt eftersom det inte borde vara omöjligt att känna sådär även med den man har en relation med.

Men jag är verkligen den sista som skulle hävda a) man måste ha en relation, b) det måste finnas sex i den.
 
Nej det kanske lät dumt, jag är den sista att påstå att man måste ha sex i sitt liv 😅 Men eftersom du började med att säga att du skrev utifrån dig själv så tolkade jag resten som att det var något du ville ha. Och då lät det sorgligt eftersom det inte borde vara omöjligt att känna sådär även med den man har en relation med.

Men jag är verkligen den sista som skulle hävda a) man måste ha en relation, b) det måste finnas sex i den.
Jag känner att det hade varit trevligt i sexupplevelserna när jag var yngre, men nu är det verkligen skitsamma. :D Jag tackar för omsorgen och medkänslan. :heart

*kl* Det borde ju inte vara så stort och svårt egentligen, men jag tror att det här med att kunna släppa kontrollen, ge sig hän, lita på partnern och inte ha prestationsångest/känna sig obekväm/äckelkänslor/skam är ett Jätteproblem för väldigt många människor.
 
Att sex som en transaktion skulle innebära att kunna luta sig tillbaka och njuta utan att behöva tänka på om vinkeln gör en attraktiv, om man låter för lite eller för mycket, om man är för spänd eller för slapp, för livlig eller för stilla, att det som händer bara är det JAG bestämt och inte mer. Någonting som för mig aldrig kan hända med en partner jag har en relation med. Ungefär så. :)
Bra beskrivet.
Men jag ser det som att de får ta vad som bjuds, annars så kan det vara.
Tycker de inte att jag är tillräckligt attraktiv så kan jag skippa det hela och göra något annat i stället.

Jag undrar om det handlar om att ha en stark självkänsla?
Det där att kunna skippa att behaga någon annan och i stället tänka på sig själv en stund.
 
Bra beskrivet.
Men jag ser det som att de får ta vad som bjuds, annars så kan det vara.
Tycker de inte att jag är tillräckligt attraktiv så kan jag skippa det hela och göra något annat i stället.

Jag undrar om det handlar om att ha en stark självkänsla?
Det där att kunna skippa att behaga någon annan och i stället tänka på sig själv en stund.
Det har det säkert. Jag skulle aldrig kunna luta mig tillbaka på det sättet med en annan människa - men jag har aldrig upplevt den där åtrån du beskriver heller. För mig är det filmromantik. :D
 
Generellt tror jag att jättemånga människor av alla typer och kön känner prestationsångest och har andra tvångsmässiga tankar runt sex, därför tycker jag inte att en fantasi runt att kunna släppa taget och fokusera på sin egen njutning är det minsta märklig.

Det här håller jag helt med dig om. Att fantisera om att helt "släppa taget" och fokusera på sin egen njutning är verkligen inget märkligt!

Det jag reagerade på var inte alls den biten, utan formuleringen om att förstå sexköp för att slippa ta hänsyn till någon annan. Att det gör sex till en handelsvara, och sexpartnern till en köpt produkt som man därför "äger".

Jag har inga önskemål om att fortsätta den här diskussionen, men jag ville förtydliga att jag alltså tycker att det är en enorm skillnad på "fantisera runt att kunna släppa taget och fokusera på sin egen njutning" och "fantisera om sexköp för att slippa ta hänsyn till någon annan".
 
Det här håller jag helt med dig om. Att fantisera om att helt "släppa taget" och fokusera på sin egen njutning är verkligen inget märkligt!

Det jag reagerade på var inte alls den biten, utan formuleringen om att förstå sexköp för att slippa ta hänsyn till någon annan. Att det gör sex till en handelsvara, och sexpartnern till en köpt produkt som man därför "äger".

Jag har inga önskemål om att fortsätta den här diskussionen, men jag ville förtydliga att jag alltså tycker att det är en enorm skillnad på "fantisera runt att kunna släppa taget och fokusera på sin egen njutning" och "fantisera om sexköp för att slippa ta hänsyn till någon annan".
Okej, nu har du utvecklat frågan en del själv också, särskilt eftersom det var Tanken på sexköp som diskuterades inte sexköp som ett faktum... men jag respekterar att vi tycker olika helt enkelt.
 
Jag tänker förstås utifrån mig själv, men jag föreställer mig att fler kvinnor (särskilt vi som har problem med självkänsla/kroppen etc) också lockas av tanken på att ha total kontroll över situationen som ett sätt att kunna släppa kontrollen. Att sex som en transaktion skulle innebära att kunna luta sig tillbaka och njuta utan att behöva tänka på om vinkeln gör en attraktiv, om man låter för lite eller för mycket, om man är för spänd eller för slapp, för livlig eller för stilla, att det som händer bara är det JAG bestämt och inte mer. Någonting som för mig aldrig kan hända med en partner jag har en relation med. Ungefär så. :)

Jag har sett att du skrivit att det inte är sorgligt och att du har det bra och är nöjd på egen hand, så jag tänker inte skriva att det låter sorgligt i sig. Däremot tycker jag att det är sorgligt att så många känner på det här sättet! Alltså att man känner att man skulle behöva ha sex med någon som en transaktion för att kunna "luta sig tillbaka" och bara njuta, utan att tänka på hur man ser ut, hur man låter, hur man rör sig o. s. v. och att det "bara" ska ske som man själv bestämt och inget mer.

För mig handlar "bra sex" om just det - att kunna släppa alla tankar på allt det där andra, och enbart fokusera på själva sexet och njutningen. I bland är jag "i fokus", i bland min partner - men aldrig att vi gör något som inte båda är sugna på. Jag tror att det till viss del handlar om sexuell kompatibilitet, och till viss del om självkänsla. Om jag inte är bekväm och trygg med mig själv, min kropp, min sexualitet, min nakenhet o. s. v. så blir det naturligtvis väldigt svårt att vara det med en annan naken person, dennes sexualitet o. s. v.

Det gör mig lite ledsen att det är så pass vanligt bland människor som vill ha sex men av olika anledningar inte har det, att uppleva det som något så omöjligt. Att det liksom ska behöva vara en fantasi som aldrig kan hända med en partner, att släppa på kontrollen och hänge sig helt åt sin njutning.
 
Men alltså - det är väl fullständigt rimligt att väldigt problematiska tankegångar ifrågasätts? Jag tycker en bra sak med Buke är just att användare sällan kan skriva inlägg som normaliserar diverse dumheter utan att någon påpekar detta. Det brukar dock inte komma klagomål på moralkakor när det gäller t.ex. tankar om att köra bil på fyllan eller använda olagligt hårda metoder på sina djur.

Tankar är inte samma sak som brott, men första steget i att begå ett brott är ju i allmänhet att man börjar se det som ett rimligt, tänkbart alternativ. För mig är skillnaden på att skoja om något och att normalisera det om det är helt uppenbart för mottagaren att det är just något helt orimligt man aldrig skulle göra på riktigt. Dvs om jag som vanlig laglydig Svensson skojar om att råna banken kommer de flesta fatta att det är ett uttryck för en önskan om mer pengar, och inte att jag faktiskt planerar att hota folk till livet med skarpa vapen. Sexköp däremot är en typ av övergrepp som många "vanliga snubbar" faktiskt ägnar sig åt på riktigt, och då blir gränserna mellan "uppenbart helt orimlig fantasi" och "bra, rimlig idé" väldigt mycket otydligare.

Jag tycker att det är helt rimligt att ha vilka fantasier man vill, och även att lyfta väldigt problematiska fantasier - men då ska det framgå att det är något som ENBART hör hemma i fantasin och är oacceptabelt att omsätta till handling.
 
Men om jag t.ex. skulle skriva att jag har tankar om hur skönt det skulle kännas att skaffa ett luftgevär så jag kan skicka grannkatten till helvetet när den är på mina möbler - är det då fullständigt oacceptabelt om någon säger ifrån?

Det har jag inte, ska tilläggas. Men hade jag haft det tycker jag det är fullkomligt rimligt att någon påpekar det olämpliga i ett sådant förfarande. Även om det (ännu) bara är på fantasistadiet.
Fast det finns ju grader i det hela och hur det uttrycks också. Jag är inte det minsta förvånad över att det finns människor som har en inre sexuell "spärr" som är svår att komma över och önskar att det fanns något enkelt sätt att komma över den, jag förstår helt och hållet en önskan och tanke om att "tänk om man bara kunde leja bort den biten, betala någon som fixar det.".
Att man sedan också kan förstå att det inte funkar så är liksom givet.

Sedan har säkert väldigt många människor onda tankar runt andras husdjur och barn utan att det händer något särskilt, men det känns som en annan diskussion.
 
Fast det finns ju grader i det hela och hur det uttrycks också. Jag är inte det minsta förvånad över att det finns människor som har en inre sexuell "spärr" som är svår att komma över och önskar att det fanns något enkelt sätt att komma över den, jag förstår helt och hållet en önskan och tanke om att "tänk om man bara kunde leja bort den biten, betala någon som fixar det.".
Att man sedan också kan förstå att det inte funkar så är liksom givet.

Sedan har säkert väldigt många människor onda tankar runt andras husdjur och barn utan att det händer något särskilt, men det känns som en annan diskussion.
Det har jag inga invändningar mot. Jag vill ffa poängtera att det är helt rimligt att reagera på det problematiska i den typen av tankegångar även om det bara är på tankegångsstadiet. Man får givetvis tänka precis vad man vill - men när tankarna framförs på ett öppet diskussionsforum tycker jag inte alls det är oacceptabelt att diskutera dem.

Jag kanske ska tillägga att jag tror de allra flesta ibland tänker saker de inte skulle omsätta i handling, och att alla som diskuterar mycket då och då råkar skriva något som är eller kan tolkas problematiskt. Och då tycker jag det är jättebra att den som ser eller blir utsatt för det problematiska påpekar det.
 
Fast det finns ju grader i det hela och hur det uttrycks också. Jag är inte det minsta förvånad över att det finns människor som har en inre sexuell "spärr" som är svår att komma över och önskar att det fanns något enkelt sätt att komma över den, jag förstår helt och hållet en önskan och tanke om att "tänk om man bara kunde leja bort den biten, betala någon som fixar det.".
Att man sedan också kan förstå att det inte funkar så är liksom givet.

Sedan har säkert väldigt många människor onda tankar runt andras husdjur och barn utan att det händer något särskilt, men det känns som en annan diskussion.
Det jag har svårt att förstå är varför det skulle vara lättare att leja bort det? Är liksom konceptet att personen är väldigt erfaren? Eller är det att man kan strunta helt i vad den andra vill? Vad är det som gör att tanken på blir lockande? Liksom är det att få det överstökat? Men varför skulle då en sexuell erfarenhet med någon som kanske (absolut mest troligt) inte ens skulle hänt om inte pengar var inblandade hjälpa till nästa gång?

Som sagt, är det att man önskar att ha sex med någon som är mjuk, omtänksam och inlyssnande samt där man kan ta det i sin egen takt, så går det ju alldeles utmärkt att få genom vanligt samtyckande sex?

Sen angående jämförelsen med såna onda tankar så är det enorm skillnad mellan 1. såna impulstankar som verkligen vem som helst kan få och som är en konstig grej som hjärnan gör men som är vanligt och inte betyder något alls och 2. att engagera sig i tankarna/att fantisera på egen hand/att spinna vidare och tex tänka de tankarna medan man tex onanerar eller så. I övrigt håller jag med om det som sades ovan av @Ullmerkott
 
Det jag har svårt att förstå är varför det skulle vara lättare att leja bort det? Är liksom konceptet att personen är väldigt erfaren? Eller är det att man kan strunta helt i vad den andra vill? Vad är det som gör att tanken på blir lockande? Liksom är det att få det överstökat? Men varför skulle då en sexuell erfarenhet med någon som kanske (absolut mest troligt) inte ens skulle hänt om inte pengar var inblandade hjälpa till nästa gång?

Som sagt, är det att man önskar att ha sex med någon som är mjuk, omtänksam och inlyssnande samt där man kan ta det i sin egen takt, så går det ju alldeles utmärkt att få genom vanligt samtyckande sex?

Sen angående jämförelsen med såna onda tankar så är det enorm skillnad mellan 1. såna impulstankar som verkligen vem som helst kan få och som är en konstig grej som hjärnan gör men som är vanligt och inte betyder något alls och 2. att engagera sig i tankarna/att fantisera på egen hand/att spinna vidare och tex tänka de tankarna medan man tex onanerar eller så. I övrigt håller jag med om det som sades ovan av @Ullmerkott
Alltså, inte vet jag! :D Det lär ju vara olika från person till person, jag spekulerar mest utifrån mig själv. Jag tänker mest utifrån att som kvinna känna att en har kontroll på situationen och därmed kan slappna av, att det kan vara en lockande tanke... och om man har en låsning kan det kanske få en att inse att det inte var en sådan big deal.
Prestationsångesten när man ligger första gången med någon kan ju vara rätt handikappande, så att fantisera om en situation där det inte spelar någon roll hur man presterar känns rätt normal för mig.

Mjao, ibland kanske, men för alla är det inte så enkelt. Dels ska man hitta en sådan partner och så ska man hitta till den punkten själv - och det är det jag har full förståelse för att man kan önska en genväg till.
Jag känner mest att det blev en höna av en fjäder faktiskt.
 
Det har jag inga invändningar mot. Jag vill ffa poängtera att det är helt rimligt att reagera på det problematiska i den typen av tankegångar även om det bara är på tankegångsstadiet. Man får givetvis tänka precis vad man vill - men när tankarna framförs på ett öppet diskussionsforum tycker jag inte alls det är oacceptabelt att diskutera dem.

Jag kanske ska tillägga att jag tror de allra flesta ibland tänker saker de inte skulle omsätta i handling, och att alla som diskuterar mycket då och då råkar skriva något som är eller kan tolkas problematiskt. Och då tycker jag det är jättebra att den som ser eller blir utsatt för det problematiska påpekar det.
Jag tycker inte heller att det är oacceptabelt att diskutera dem, tvärtom, dock tänker jag att man i en tråd som handlar om sex, kroppar och skam kan ha det i åtanke också. Åt alla håll.
 
Alltså, inte vet jag! :D Det lär ju vara olika från person till person, jag spekulerar mest utifrån mig själv. Jag tänker mest utifrån att som kvinna känna att en har kontroll på situationen och därmed kan slappna av, att det kan vara en lockande tanke... och om man har en låsning kan det kanske få en att inse att det inte var en sådan big deal.
Prestationsångesten när man ligger första gången med någon kan ju vara rätt handikappande, så att fantisera om en situation där det inte spelar någon roll hur man presterar känns rätt normal för mig.

Mjao, ibland kanske, men för alla är det inte så enkelt. Dels ska man hitta en sådan partner och så ska man hitta till den punkten själv - och det är det jag har full förståelse för att man kan önska en genväg till.
Jag känner mest att det blev en höna av en fjäder faktiskt.
Svarar mig själv med en vag utveckling; det kan väl inte ha gått särskilt många kvinnor förbi att även om man inleder sex med samtycke är det väldigt ofta en glider med över gränsen för vad som är perfekt och skönt och bekvämt. Många, många har utsatts för övergrepp. En önskan/fantasi/tanke som ger en själv total kontroll känns som en så himla självklar grej för mig.
 
Det har jag inga invändningar mot. Jag vill ffa poängtera att det är helt rimligt att reagera på det problematiska i den typen av tankegångar även om det bara är på tankegångsstadiet. Man får givetvis tänka precis vad man vill - men när tankarna framförs på ett öppet diskussionsforum tycker jag inte alls det är oacceptabelt att diskutera dem.

Jag kanske ska tillägga att jag tror de allra flesta ibland tänker saker de inte skulle omsätta i handling, och att alla som diskuterar mycket då och då råkar skriva något som är eller kan tolkas problematiskt. Och då tycker jag det är jättebra att den som ser eller blir utsatt för det problematiska påpekar det.
Det var inte så länge sen det blev ramaskri i en tråd gällande balkongstörning och någon skrev att den fantiserade om att hälla en hink is över grannen nedanför. Något denne självklart aldrig skulle göra men tänka tanken var trevligt. Jösses vad personen blev nedbankad i skorna över att överhuvudtaget nämna att i tanken vilja göra något som faktiskt är olagligt.

Så jag ser verkligen inte @MML input om den svåra balansgången kring att diskutera ett så känsligt ämne som köp av sex, om än i fantasiformat, som något udda att reagera på. Att sen dra in hennes tro för att underminera hennes åsikt och ställa henne till svars för religionens historiska idiotier känns bara, så trist. (Jag är alltså med ditt resonemang @Ullmerkott )
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 291
Senast: Imna
·
Äldre Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
23 926
Senast: Lobelia
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 209
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp