Sel
Trådstartare
Jag vet att sexköpare är vem som helst, men att problematisera folks (särskilt kvinnors, här gör jag faktiskt skillnad) fantasier kommer inte att göra någon som helst skillnad för usatta människor.Fast det som fick mig att reagera är just att sådana fantasier väldigt, väldigt lätt bygger vidare från tanken "vad skönt det skulle vara om någon kunde bara fixa det där". Det är helt enkelt inte så svartvitt som att man antingen har eller inte har en moralisk kompass i de här frågorna, utan det man ser, läser, hör, pratar om o. s. v. påverkar också ens förhållningssätt.
Som i mitt fall med min vän, det var inte alls så att han inte hade någon kompass och att han väntade på rätt läge att "slå till". Det var något som växte fram under lång tid, en normaliseringsprocess som pågick i hans hjärna. Kanske hade han tänkt om, om någon i ett tidigt skede belyst det problematiska i hans fantasier, kanske inte.
"De som köper sex" är inte skumma gubbar i vita skåpbilar. Det är vem som helst, som framstår som vem som helst och som (i alla fall utåt) har helt normala och vettiga värderingar.