Det är ett jättevanligt problem Du är absolut inte ensam om att göra som du gör i såna situationer. Det är nog det första och väldigt viktigt att du tänker på det. Det är också viktigt att du inte lägger skulden på dig själv för att du inte har brutit närmandet/tafsandet i ett tidigt stadie
Jag tror att många män (särskilt dom som tafsar) är duktiga på att reagera med frågande blick "Vad menar du, jag tafsar inte, jag är ingen snuskgubbe.... "??? Om dom blir tillsagda...dom tar på sig en offerroll om en kvinna säger till "Håll dina kladdiga fingrar i styr"
Nästa gång det händer, om någon lägger handen på din rygg, ta bara ett steg åt sidan utan att göra en stor grej av det, eller tappa något på golvet, så att du kan flytta dig ett steg. Ha en plan innan du går ut.
Fast man ska säga Nej. Det är fantastiskt viktigt att kunna säga Nej. Att smyga undan gör lätt att man känner sig skamsen och smutsig när det är den som kladdar som borde krypa iväg med svansen mellan benen. Att mannen i ditt exempel tar på en offerkofta- jamen gör det då. Att säga Nej bestämt är oändligt mycket bättre, om man gör det otrevligt eller ej är väl situationsstyrt.
Exempel; Nej, du får inte ta på mig. Nej, jag vill inte ha dina hundar i mitt hus. Nej, jag vill inte ha sex med dig. Nej tack, jag dricker helst ensam.