Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

Sv: Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

Hur är det med tollare, lossar dom gigantiska mängder?

Vad menar du med lossar? Fäller? Många tollare har ju inte gigantiska mängder päls. Skulle tro att de fäller som min lh weimaraner, det blir liksom små tussar som åker in i hörnen som man tar med dammsugaren, syns inte så mycket på möbler, kläder osv.

Pudel känns inte som någon vidare draghund. :/ dom hoppar mer uppåt än drar framåt känns det som ;)

Svammel ;) Innan vi insåg att min mellanpudel hade HD så har jag dragit en hel del med honom, han tyckte att det var skitroligt! Pudlar användes även som draghundar förut - jämte retriveryrket.

Om både jaktlabben har för höga krav på aktivering så är ju Tollare, BC och Aussie inte ens på kartan :o Aussie är min favoritras (:love:) men jag har på tok för lite tid för en sådan...

Fast nu när jag läst vad du tänkte aktivera hunden med så ser jag inte Tollaren som nåt större hinder längre, tror absolut den skulle kunna vara nöjd med det. BC och Aussie kräver ju dock alltid erbjudande att valla, enligt min åsikt. Dalmantiner hade jag inte rekommenderat heller, men det är bara personliga erfarenheter jag går på där. Dom har ju förvisso bra spår och sökegenskaper.
Finsk lapphund?
Shiba?
Rottis?
Ridgeback?
Collie?
Kelpie? (som någon annan skrev)

Det är ju raser du kan kika på iaf, har inte så mkt info om dina önskelmål mer än användningsområde.

Kikat på de flesta av de raser, men det har varit något som inte stämt. Just nu står tollare och kelpie i fokus, ringer runt och ska se till att träffa några.

Allt jag hör och läser om kelpien är precis vad jag söker. Men jag har tyvärr bara träffat dåliga exemplar. :/ ska se till att träffa några fler.

Samma sak med tollaren, täffat reserverade familjehundar endast.

Vad var det du inte gillade med kelpien? Enligt beskrivningarna så skulle den ju passa perfekt. Och står du mellan tollare och kelpie så skulle jag rekommendera kelpien då rasen inte har i närheten av samma problem med mentaliteten som tollarna har. Jag har själv bekanta som bytt från tollare till kelpie pga mentaliteten.

Men tycker du att kelpien är för flamsig eller "för på" så titta på aussien. Jag upplever dem jag har träffat som arbetsvilliga, men lugnare än mina kelpies. Och dem behöver absolut inte valla för att må, betvivlar att majoriteten av rasen ens skulle vara bra vallhundar. Precis som kelpie så avlas dem idag som brukshundar, fast dem är delade i bruks och utställning.

Vad var det du inte gillade med kelpien? Enligt beskrivningarna så skulle den ju passa perfekt. Och står du mellan tollare och kelpie så skulle jag rekommendera kelpien då rasen inte har i närheten av samma problem med mentaliteten som tollarna har. Jag har själv bekanta som bytt från tollare till kelpie pga mentaliteten.

Men tycker du att kelpien är för flamsig eller "för på" så titta på aussien. Jag upplever dem jag har träffat som arbetsvilliga, men lugnare än mina kelpies. Och dem behöver absolut inte valla för att må, betvivlar att majoriteten av rasen ens skulle vara bra vallhundar. Precis som kelpie så avlas dem idag som brukshundar, fast dem är delade i bruks och utställning.

De jag har träffat har varit fanatiska i något. Alltså struntat i matte, hundar ja allt runt om kring och bara varit helt besatt i en sak. Ja de tollare jag träffat var varit väldigt reserverade och nudd på osäkra tycker jag. Men ja, rasstandarden låter bra, precis som kelpien.

Aussi gillar jag, vet inte riktigt varför jag inte kikar vidare på rasen, men har inte riktigt fastnat. Jag har varit i kontakt med aussi uppfödare tidigare men det är ingen hund jag fortsatt kolla på.

Ja de tollare jag träffat har också varit väldigt reserverade mot nya människor. Men så har jag ju bara träffat ett par st.

SKK:s bedömning av Tollarens egenskaper/mentalitet:

Rasen är bedrägligt söt, men har ett tufft inre och är inte den enklaste förstagångshunden. Envis, intelligent, arbetsglad, lättlärd, rolig, krävande, glad, viljestark, slug, pigg, intensiv, lurig och reserverad – ja, detta är bara några av de beskrivningar som man hör om den.

Fetmarkeringen är min.
Jag personligen hade kunnat leva med att hunden är reserverad (alt försökt jobba på det så det blir bättre) om allting annat med hunden stämmer :)

Aussi gillar jag, vet inte riktigt varför jag inte kikar vidare på rasen, men har inte riktigt fastnat. Jag har varit i kontakt med aussi uppfödare tidigare men det är ingen hund jag fortsatt kolla på.

Känner en otroligt bra och seriös Aussie-uppfödare om du skulle vilja kika mer. Har för mig hon planerar en kull nu. Kan ge henne mina varmaste rekommendationer och hon sätter höga krav på köpare.
Hon vallar med sina men tror inte hon har det som krav :)

Ja reserverade till viss grad. :) Men de jag har träffat har man knappt fått gå i närheten av.

Jag ringer ju runt och pratar med lite olika uppfödare nu och planerar att ta en tripp och hälsa på några hundar. Så du får gärna pma :)

Tråkigt intryck du har av kelpien. Det är inget jag upplever varken med mina egna eller dem jag har träffat på.
Men titta på aussien, de vänner jag har med aussien tycker att mina kelpar är alldeles för mycket, för galna och alltid överallt hela tiden så aussien är lugnare men fortfarande en bra brukshund. :)

Om både jaktlabben har för höga krav på aktivering så är ju Tollare, BC och Aussie inte ens på kartan :o

Men har du ens läst tråden om jaktlabbe? Vi är flera som jämför en jaktlabbe med BC i aktiveringsbehov, tollaren ligger under jaktlabbe skulle iaf jag vilja säga. Sen kan tollaren ha mentala bekymmer osv, men en riktig jaktlabbe är en riktig arbetsmaskin.

Jag kom på att jag glömt bort att svara dig! Jag pratade med min kompis, hon kunde träffa dig nångång på klubben. Hennes ena är absolut inte reserverad, den andra är lite skeptisk till karlar, men inget som inte går över efter en stund :)

Skulle aussien vara lugn? Vad har du träffat för aussies egentligen? :D

Kanske bara är min tokhund men hon är gaaaalen i jobb. Fullt ös medvetslös är nog hennes motto tillsammans med jag vill meeeeer :p

TS - du har inte tittat på typ springer spaniel eller liknande?

Lugn och lugn... Lugnare än kelpie och inte fullt så galen och brötig hela tiden. Jag har träffat några stycken och ingen av dem kommer i närheten av kelparna i att vara galna och brötiga. ;)

Jag känner visserligen inga kelpies privat men de jag har sett på klubben har verkat så samlade. Men det kanske inte är hela sanningen då ;)

KL
TS: Eftersom vi delvis tittat på samma raser så är jag lite nyfiken på vad du inte gillade med schnauzrarna? Är lite inne på dem efter att ha träffat Granas supertrevliga gäng men tvekar ändå. Kikar fn på korthårscollien, jag är totalt lost i rasträsket...
Men det verkar som om du vill ha snäppet över mig i aktiveringskrav dock.
Jaktgolden då?

Funderade på samma sak när jag läste det där.. Tänkte på min systers aussie som visserligen bara är sju månader, lugn är väl inte ett ord jag skulle använda till att beskriva honom.. :angel: Men å andra sidan är han inte riktigt lika galen som min hund var som valp.

Jag sa till en BC uppfödare en gång att jag vill skaffa BC för att dom verkar mycke lugnare än vad kelpien är... Haha hon skrattade bara åt mig :) Men med lugn menar jag inte att dom bara vill ligga i soffan utan att dom är mer samlade och använder sin energi på rätt saker, medans kelpien är mer hysterisk och all over the place hela tiden, hoppiga och gärna hälsar på folk i ögonhöjd ;). Samma sak tycker jag det är med dom flesta aussisar jag träffat (har även träffat lite mer brötiga och hysteriska sådana också), samlade och kan upplevas lite sävliga, men självklart är alla tre raser arbetsvilliga och har stor motor. Kanske lite svamligt, men det är mina personliga upplevelser.

Min aussie är lugn, väldigt lugn om man jämför med i princip ALLA andra aussies jag träffat. Då räknar jag honom absolut inte som rastypisk.
Men ÄNDÅ så har han bra mycket mer energi och aktiveringsbehov än en genomsnittlig "aktiv sällskapshund".

Jag tycker aussin är en fantastisk brukshund, men då måste man vara beredd på att jobba med den för att få den dit man vill.
Och om TS har det intresset, så kan det verkligen bli super.
Om inte så finns det andra raser som kanske lämpar sig bättre.

Rasmässigt så kanske det inte skiljer så överdrivet mycket mellan aussie, tollare, kelpie, jaktlabbe och flera raser därtill.
Energinivån och arbetsviljan är ju väldigt individuell och skiljer mycket inom raserna.
Har man viljan och orken att träna och aktivera den ena rasen, så klarar man nog även av de andra.
Så det lämnar nog mer en fråga om preferenser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
308
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 286
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka