Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

Sv: Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

Vänta tills du har provat på vallning. BCn blir helt annorlunda om de får jobba med får regelbundet.

Finns stor risk att du får blodad tand och vill ha en vallhund till;)

Jag älskar ju bc men vill inte ta på mig en till då jag känner jag tagit mig lite vatten över huvudet. Nästa bc blir när jag är färdig utbildad och har egen gård så jag verkligen kan använda den :) nu kommer det ju tyvärr inte bli mer än 2 gånger i veckan. Har jag då två blir det ännu mindre vallning. :/

Vet herde, har aldrig träffat men jag har inte hittat något fel ännu utan det verkar vara en passande hund. Är det som en mjukare schäfer? :)

Lapsk vallhund var den hund jag var ute efter innan jag köpte ilo som jag har nu. Men de jag har träffat har inte varit så jätte intresserade. Rätt självständiga och inte jätte mycket will to please.

Hur är det med tollare, lossar dom gigantiska mängder?

Nu menar jag absolut inte att vara dryg eller otrevlig, men undrar varför du vill ha en till hund om du känner att du tagit dig vatten över huvudet med den hund du har nu?

Är det AK eller WK ni pratar om när ni säger kelpie?

Ganska stor skillnad...

Jag har tagit mig vatten över huvudet för jag har köpt en OREGGAD bc, och jag her ej får, eftersom han är oreggad så kan jag ej tävla eller få "första" plats i de flesta kurser då dom främst tar emot folk som har djur hemma osv.

Vi har dock inga problem i vår vardag, han aktiveras väldigt mycket. Jag vill ha en till hund som sällskap till nuvarande och som hänger på i det vi gör.

Sen bara för att min hund kräver mycket, så fixar han inte mycket åt gången.

I helgen var ett tillfällle då jag önskade så innerligt att jag haft en till hund (det händer ofta), jag tillbringar timmar på klubben. Sist var i inomhus 15-20 hundar och tränade agillity, efter två timmar träning var min hund helt död i huvudet, och då stannade de flesta kvar för att köra banor, medan jag gick hem med en trött hund. Jag vill alltså ha en hund att varva nuvarande med, och som funkar som sällskap åt min hund och mig i vardagen. Jag vill även ha tvåspann då min hund inte orkar dra supermycket själv hade det varit skönt med en till motor bredvid. :) Vi vill helt enkelt ha en lite större flock. Jag tror även min hund mår bra av en hundkompis. Jag märker hur mycket "harmoniskare" han blir då lillstaffen bor hos oss.

Är det AK eller WK ni pratar om när ni säger kelpie?

Ganska stor skillnad...

AK vilket jag tror att TS och de flesta andra förstod när vi diskuterade dem som brukshundar och inte rena vallhundar. Himla långt att skriva Australian innan kelpie hela tiden...

Då förstår jag hur du tänker :)

Jag har som sagt en lapsk, och om du fortfarande är inne på dem så hojta till.

Vad tror du om mina andra förslag?

Vad menar du med slamsiga? Flamsiga? Har inte träffat jättemånga schappar, men de jag träffat har varit antingen jätteglada eller lite reserverade.

Om du kan tänka dig att klippa hunden kanske ändå en beardis kunde vara något om du nuninte gillar pälsvård). Min är glad (alltid!) och arbetsvillig. Älskar folk, men det är familjen som gäller Fokuserar på sin arbetsuppgift och är uthållig, både fysiskt och psykiskt. Snabba och smidiga (det är en liten hund under pälsen). Man får vara lite noga med var man köper från, så man inte får en tråkig soffprydnad eller ett nervvrak, men sjutton vilken trevlig hund om man hittar rätt. Så enkla att ha att göra med. Min är 11 månader, kan gå lös överallt och jag har verkligen inte lagt ner tid på vardagslydnad (vilket jag inte heller vill behöva göra). Är klar för lydnadsettan, och där har jag inte heller lagt ner jättemycket jobb där heller. Det är en hund som vill göra rätt och som inte kräver timtals jobb varje dag, men är med på allt!

Då förstår jag hur du tänker :)

Jag har som sagt en lapsk, och om du fortfarande är inne på dem så hojta till.

Vad tror du om mina andra förslag?

Pudel känns inte som någon vidare draghund. :/ dom hoppar mer uppåt än drar framåt känns det som ;)

Dalmatiner vet jag faktiskt inte, har aldrig träffat någon. Kanske man ska ta och läsa på lite om den med.

Ja alltså, jag var ju väldigt inne på lapsk tidigare, men de var som nämnt väldigt självständiga de hundar jag träffat. Inte så mycket will to please somjag är ute efter.

Vad menar du med slamsiga? Flamsiga? Har inte träffat jättemånga schappar, men de jag träffat har varit antingen jätteglada eller lite reserverade.

Om du kan tänka dig att klippa hunden kanske ändå en beardis kunde vara något om du nuninte gillar pälsvård). Min är glad (alltid!) och arbetsvillig. Älskar folk, men det är familjen som gäller Fokuserar på sin arbetsuppgift och är uthållig, både fysiskt och psykiskt. Snabba och smidiga (det är en liten hund under pälsen). Man får vara lite noga med var man köper från, så man inte får en tråkig soffprydnad eller ett nervvrak, men sjutton vilken trevlig hund om man hittar rätt. Så enkla att ha att göra med. Min är 11 månader, kan gå lös överallt och jag har verkligen inte lagt ner tid på vardagslydnad (vilket jag inte heller vill behöva göra). Är klar för lydnadsettan, och där har jag inte heller lagt ner jättemycket jobb där heller. Det är en hund som vill göra rätt och som inte kräver timtals jobb varje dag, men är med på allt!

Flamsiga, alltså lite överallt. Räcker med att man säger "braa" lite för glatt så flyger hunden upp från sitt för att kasta sig i famnen och pussas :) Älskar allt och alla och vill hälsa på alla. Det är flamsigt i mina ögon, en flat :)

Jag vill ju helst slippa en massa trimning :/ Finns de alternativ med mindre päls så kör jag på det. Jag klipper klor och borstar tänder, mycket mer vård än så får inte min nuvarande hund om han inte rullat i bajs :grin:

Det kanske stämmer :) jag tycker bara att om man vill ha lite mer fart och vakna hundar som är med på allt så känns dom så långt bort från det man kan komma, typ. Fast det kanske mer beror på modellerna jag träffat, för även om dom jobbar så har det liksom alltid varit: *suck* *stön* Matte, måste jag?! *suck* okej då, men bara en gång.... :D

AK.......working varianten heter väl inte ens Kelpie längre.

Jag måste bara lämna en liten kommentar om curlyn då jag själv nyligen skaffat mig en:D
Min uppfattning av rasen generellt är tyvärr "men åååh, vad jobbigt! Okeeej då jag gör det väl för en köttbulle då..."
Min är en omplacering och jag hade möjligheten att ha honom på prov och "testa" hur han är. Han är otroligt kontaktsökande, samarbetsvillig och snabb som en vessla när man arbetar med honom:love: Så jag valde individen och inte rasen i första hand, så att säga.
Men om jag skulle köpa en curlyvalp skulle jag vara extremt noga med linjer och vilken kennel jag köper ifrån. Tyvärr är många soffpotatisar och trivs bra med det, och det avlas på dom som anses "lugna":grin:. Vilket är himla tråkigt enligt mig! För mig blir det ingen cyrly nästa gång. Men retrievern håller jag nog fast vid:D

Det står då Working Kelpie i senaste vallhundstidningen... Vad skulle de ha bytt till?

Har själv kollat på Schnauzern men det är något som får mig att leta vidare. Just nu är jag inne på Västgötaspets verkar vara en träningsglad, följsam och härlig liten hund :) Dock verkar den lite skällig, men de är såklart inviduellt ;)

Han är otroligt kontaktsökande, samarbetsvillig och snabb som en vessla när man arbetar med honom:love:

Så är de curlysar jag känner. Villiga och glada för att arbeta men utan flams och med mer koncentration. Och ganska lite pälsvård. Underskattad ras. Jag har omvärderat dem helt sen jag började umgås med ett gäng.

Vet herde, har aldrig träffat men jag har inte hittat något fel ännu utan det verkar vara en passande hund. Är det som en mjukare schäfer?

Det skulle man nog kunna säga. Jag får ofta frågan hur de är jämfört med schäfern, men för mig är det egentligen ganska svårt att svara på eftersom jag själv inte haft schäfer :)
Det jag däremot kan tala om är att VH är en hund som är med på det mesta. Förig, samarbetsvillig, alltid på för arbete men har inga problem att slappna av hemma.
Känner flera som tävlar agility och är duktiga!
Själv kör jag mest lydnad och bruks men också viltspår, rally.. Haha även en del freestyle men det är hemma i vardagsrummet där ingen ser oss ;) hundarna är duktiga, men matte... Ja, det behöver vi inte ens diskutera :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
308
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 286
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka