Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

Sv: Det är helt omöjligt att hitta rätt ras.

I min värld har en bra aussie lika stort arbetsbehov som en bc, om än inte med vallning.

*kl*
AK har jag jättetråkiga erfarenheter av, WK desto bättre. Men de är ju också lika krävande som en bra BC.

Jag kom på att jag glömt bort att svara dig! Jag pratade med min kompis, hon kunde träffa dig nångång på klubben. Hennes ena är absolut inte reserverad, den andra är lite skeptisk till karlar, men inget som inte går över efter en stund :)

Jag är inte så ofta på klubben under vintern, utan mest inomhuslokalen när det är agillity eller dylikt där. Kan dock absolut fara ut dit för att träffa hundarna! :)

Min familj hade en tollarblandning då jag var liten, denna hund var också väldigt skeptisk mot karlar. Det är det jag är lite skeptisk mot, att dom reservationen övergår lite till osäkerhet.

Tråkigt intryck du har av kelpien. Det är inget jag upplever varken med mina egna eller dem jag har träffat på.
Men titta på aussien, de vänner jag har med aussien tycker att mina kelpar är alldeles för mycket, för galna och alltid överallt hela tiden så aussien är lugnare men fortfarande en bra brukshund. :)

Jag ska se till att träffa lite fler kelpies :) Får se om jag kollar på aussie.

KL
TS: Eftersom vi delvis tittat på samma raser så är jag lite nyfiken på vad du inte gillade med schnauzrarna? Är lite inne på dem efter att ha träffat Granas supertrevliga gäng men tvekar ändå. Kikar fn på korthårscollien, jag är totalt lost i rasträsket...
Men det verkar som om du vill ha snäppet över mig i aktiveringskrav dock.
Jaktgolden då?

De jag träffat nu har varit lite "rädd" sprättiga, och disträ. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det :)

Du är välkommen på en tripp lite längre norrut och ta min storpudel på en runda. En dålig draghund är han garanterat inte! (och jättekul i övrig träning också)

KL
Jo förresten, angående labbarna så är det ju inte vattentäta skott mellan typerna. En jaktlabbe är en jaktlabbe men det finns hundar som har en del jakthundar i stamtavlan men inte är lika "extrema" som de mest utpräglade jaktisarna men ändå är rörliga och arbetsvilliga. Kanske vore något?

I min värld har en bra aussie lika stort arbetsbehov som en bc, om än inte med vallning.

I min värld med. Jag relaterar nog Aussies så starkt till vallning pga min vovves tränare som vallar regelbundet med sina. Men jag håller med dig i att en BC´s vallningbehov är större. Men aktiveringsnivån har jag uppfattat som liknande hos båda.

KL
Kom ju på den ras jag tittade på innan jag skaffade min nuvarande.
Nämnde den i en annan tråd, minns inte riktigt dina kriterier, men kanske kan detta stämma bra överens.
Rasen är Österrikisk Pincher.
Ovanlig ras, men väldigt trevlig.
Jag har träffat den uppfödare som finns i Norge och deras hundar, hade även kontakt med de i Danmark.
Jag var väldigt nöjd och stod på kö för valp, men av olika anledningar så blev det aldrig någon sån.
Nu ser jag att det finns en uppfödare i Sverige också. Hennes första tik tog hon från uppfödaren i Norge.

Kl

ts, har du kikat på berger picard? Har inte träffat någon själv, och minns inte alla dina kriterier nu, men kanske värd att kolla upp?

I min värld med. Jag relaterar nog Aussies så starkt till vallning pga min vovves tränare som vallar regelbundet med sina. Men jag håller med dig i att en BC´s vallningbehov är större. Men aktiveringsnivån har jag uppfattat som liknande hos båda.

Det är ju ganska få uppfödare som avlar på vallanlagen, de som föder upp pälsmonster gör det definitivt inte.

Var hittar jag en mjuk, arbetsvillig men ej för krävande ras? I bordercollie storlek.
Jag tror inte att du ska stirra dig jätteblind på rasen, utan tänk mer på individer.

Det finns bra och dåliga avelslinjer i alla raser. Vissa är på ett sätt, andra är på ett annat sätt. Ju mindre rasen är ju enklare är det att se vilka linjer som är vad.

Vill du ha en tollare så tycker jag att du ska skaffa en tollare. Det finns bra och dåliga individer i den rasen också, precis som i alla andra raser. Vissa är framåt och jättesociala, andra är mer reserverade. Men välj inte den valpen som sitter längst in i rummet och trycker upp sig i ett hörn med svansen mellan benen. Välj inte heller den valpen man måste kalla på flera gånger för att den ska komma fram till dig. Välj den valpen som kommer fram först till dig, eller någon av de andra valparna som är sociala och trevliga och som kommer ifall du visar de uppmärksamhet.

Min erfarenhet av tollare är faktiskt bara bra. De jag träffat har varit väldigt sociala och trevliga, om än inga kramgalna tokar. Men vill man verkligen ha en hund som älskar allt och alla? Jag har hellre en hund som tänker till och som tar ett vettigt beslut innan den kastar sig i armarna på vem som helst.

Visst finns det bra Tollare, men tyvärr så lider rasen av "för vacker för sitt eget bästa" syndrom, samma som med Aussies o Bergers. Skulle jag köpa Tollare skulle jag köpa från Krokasmeden.

Synd att du har träffat rädda tollare. För det du beskriver är inte en rastypiskt tollare utan en osocial sådan.

Vi har haft tollare sedan -93 och har även uppfödning i liten skala så blir lite ledsen att det verkar vara så många som träffat på dåliga tollare. Tollaren har tidigare haft mycket problem med mentaliteten, pga att det tidigare avlades på dåliga hundar som såldes till olämpliga ägaren. ( För-söt-för-sitt-eget-bästa-syndromet ). Detta har det dock jobbats mycket med och idag är de flesta tollare trevliga, lagom sociala hundar.

Det som menas när det i rasbeskrivningen står reserverad är att tollaren inte beter sig son en flatte eller labbe och prompt skall fram och hälsa på allt och alla om chansen ges.
Den hälsar gärna och glatt, sen räcker det för tollaren.

Synd du inte bor närmre Karlskrona, då kunde du få komma på vår nästa valpträff och träffa ett glatt och livat ( och nästan för socialt ) gäng med tollare.

Det viktigaste om du vill ha en tollare är, precis som med alla andra raser, att välja en bra uppfödare, en seriös sådan.

Sicka gärna PM om du vill veta mer!

Jag offrade mig lite för laget, det blev en helt annan ras än vad jag tänkt.

En staffe! Husse har inte tid för hunden, prioriterar vänner och fest. Jag har tränat hunden och tagit hand om honom sen valp. Han är en underbar individ, och nu vår nya familjemedlem! :) Han och Ilo älskar ju trots allt varann. Och han jobbar lika hårt som en BC om man har något gott i handen ;)

img_1495_50edb7d59606ee4c8c65f4aa.jpg

Grattis till att du hittade en kille som passar in i ert liv, även om det inte var vad du tänkte dig från början! :)

De kallas för både working kelpie och australian stock dog som jag fattat. Träffar dessa ofta om somrarna uppe på Haväng. Trevliga hundar med mycket vallningsanlag, de är verkligen brukshundar som jag upplever dem. De jag möter vallar får och nöt på enorma marker och tränas varje dag.

http://www.svenskaworkingkelpieklubben.se/

Innan det blev en SKK ras så var namnet Working Kelpie, i om med inträdet så fick rasen ett nytt namn för att inte förväxlas med AK, nämligen ASD.

haha jag är så uppspelt, fast han inte ens är "ny" för oss! :) Jag har redan hunnit anmäla oss till vår första utställning i februari, bokat veterinärtid för rabiesvaccin och pass osv! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
308
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 286
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka