Man kan ju inte ha en sadel som är dyrare än ens häst.
Johodå!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Makalöst vilket dåligt morronhumör en del vuxna människor har då...
Har fått min nya sadel, en Ergo-X i kalvskinn. Red ut i den igår o idag har jag träningsvärk i höger ben som ffffffffffff------nnnnnnnn!!! Mitt högra ben lever nämligen ett eget liv, tappar konstant högra stigbygeln i vänster sväng t ex och kämpar överhuvudtaget med mig själv när jag hoppar. Får verkligen tvinga mig ned i sadeln o slappna av men enligt ÅF ska alla mina bekymmer nu vara över! Antagligen hoppar jag världscupen nästa vecka....angel:
Men skämt åsido, den var väldigt välbalanserad o när jag stod upp i galopp igår flaxade inte mina skänklar alls. Ska bli intressant att se om jag även kan sitta ned i den idag.
Det var ju hiskeligt dyrt! Min dyraste sadel (bomlösa) kan jag ha till bägge hästarna = egentligen är det halva kostnaden/häst. Den gick på 13 000 kr och det är SVINDYRT. Min hoppsadel köpte jag för 6 000 kr och har ångest över varje gång jag rider i.
Hmmm har aldrig provat att hoppa terräng med en bomlös dressyrsadel....
För mig är hoppsadeln 10 ggr viktigare än dressyrsadeln. Jag rider ut många dgr i veckan, tränar hoppning/markarbete 1 gång i veckan men rider mest dressyr på vintern. Så jag tillbringar enormt mycket mer tid i min hoppsadel än i dressyrsadeln och måste då både ha stor komfort och bra balans i den. Denna sadeln uppfyller alla krav hittills. Jag är löjligt noga med att det helst ska vara ullstoppat, har gjort undantag med min Antares men är inte nöjd med balansen i den därav detta inköp. Jag vet att jag är total sadelnörd, love it!, men jag är helt övertygad om att det är mycket viktigare än vi tror att bom o stoppning jobbar MED hästen o inte bara FÖR ryttaren. Det måste finnas en anledning till att så många hästar får konstiga hältor o ryggproblem idag, visst är det ryttarelaterat också men jag tror det ligger ännu mer bakom.
Det är ju därför man ska köpa en dyyyyyr häst.
Håller helt med! Lite i taget och mycket tid att smälta emellan. Det går rätt fort att lära dem start och stopp, då kan man lulla ut i skogen lite, sen behöver de inte kunna så mycket mer. Jag tycker det viktigaste är att unghästen lär sig att balansera sig med ryttare på ryggen. Inte att du direkt börjar dra i tyglarna och ska ut och tävla.Nja jag menar inte att en 4-åring ska vara klar för tävling? Så skrev jag väl inte? Tvärtom är jag inte så förtjust i att tävla 4-åringar utan mer på klubbnivå och sen kanske några starter på hösten istället. Min hopphäst, som är såld nu, gick bara lite pay and jump från maj-juli undantaget en 90 start i slutet på juni, gjorde totalt 4 starter lokalt som 4-åring. Har nu gjort 2 starter som 5-åring o matchas långsamt av nya ägaren också.
Men däremot tror jag på att anstränga skelettet långsamt från o med 2,5 års ålder.
Tror jag med på. Fast det gick ju inte så bra för mig och min gråa i den fasen...eller ja, inte i nuvarande fas heller för den delen...hehe.Fast det tror inte jag, iaf inte halvblodshästar, de behöver man nog sitta in o sen långsamt bygga upp så man inte helt plötsligt rider in dom som 4-åringar o sen ska de tävla efter 2 mån. Ser sånt på hästnet, 4, 5, 6 -åringar som är nyligen inridna o tävlar efter några månader. Jag tror mer på långsiktigt uppbyggnad, sitta in dom som 2,5 genom att bara följa efter nån i skogen, sen vila, börja lite i januari-februari med uteritter igen, löshoppa o lite mer ridning i mars för att om man sen ska visa dom, göra det i april-maj o därefter är det sommarlov. Börja igen i oktober o rida ut, rida i 2 mån o sen vintervila. Sen börjar man som 4-åringar o bygger upp, är inte så förtjust i championat mm som 4-åringar men lite pay and ride o pay and jump för att sen få lite sommarlov igen.
Kan såklart vara annorlunda med den ras du har @Habina.
Åh, det håller jag helt med om! Själv skulle jag aldrig komma på tanken att rida grön unghäst i dressyrsadel just för att jag inte kan "komma loss" ur den på samma sätt som i en hoppdito.Jag tror många problem beror på att många rider in och sen rider unghästarna enbart med dressyrsadel. Ryttaren kommer aldrig upp från hästens rygg så det blir en ständig påfrestning. Inte sällan är ryttarna även sneda och obalanserade.
Heja heja! Klart din fina springare också vill vara FT-hästÅh, det håller jag helt med om! Själv skulle jag aldrig komma på tanken att rida grön unghäst i dressyrsadel just för att jag inte kan "komma loss" ur den på samma sätt som i en hoppdito.
F ö har jag just anmält till en dressyrtävling. Första steget mot en fälttävlansstart är därmed taget.
Äsch då, den tog rosett idag trots lite klantig ridning på sista hindret.Ja sluta slösa bort den på banhoppning!
Har aldrig kunnat hålla ett veckoschema. Så planerar dagens ridtur efter väder och efter vad man gjort tidigare i veckan.Väcker tråden med lite seriösa funderingar.
Jag försöker planera veckan utifrån vissa pass som skall genomföras. Ex 1-2 pass markarbete/hoppning, 1-2 pass dressyr, 1 pass klättring, 1 pass galopp, 1 pass powerwalk med sällskap löst och 1 pass körning. Men jag får inte alltid ihop veckorna, blir ju lätt att man inte kan träna någon dag pga andra omständigheter och så får jag dåligt samvete om jag inte hinner allt varje vecka.
Läste lite gamla trådar och fälttävlansryttare verkar lägga upp det lite mer säsongsbetonat? Kräver det ridhus/ridbana vintertid då? Hur gör ni? Kanske kan jag applicera det någorlunda med mina träningsmöjligheter?
Sedan kan vi väl hjälpas åt att hålla tummarna för att den stora anläggningen mitt emot sjön gör slag i saken och bygger det där ridhuset de har pratat om? Fatta att kunna RIDA till ett ridhus vintertid (rider över sjön = måste vara riktig vinter)...
Har aldrig kunnat hålla ett veckoschema. Så planerar dagens ridtur efter väder och efter vad man gjort tidigare i veckan.
Jag ser alltså oftast bara vad jag har gjort tidigare och vad för delmål vi strävar mot.
T ex om jag har ridit ut måndag, dressyrat tis-ond. Och ska iväg på hopp tävling på lördagen, så lägger jag in ett hopp pass på torsdagen och ser vad som behövs dagen efter . Kan ju vara att det behövs ett pass i högre tempo men regnar, då skippar jag banan och galloperar ut, eller om det behövs lydnad men är skit varmt ute, då skrittar vi bara ut och övar halvhalter och att stå still .
men sen så är jag ju inte ens på hobby nivå i ridningen. Har inga större mål eller tävlingar mer än att sakta men säkert bli lite bättre och ha roligt med hästen.