Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, strikt veckoschema har inte jag heller. Men försöker få in alla pass någon gång under veckan, även om det inte riktigt går ihop sig. Inför ft-lägret försöker jag hoppträna mer, vilket gör att dressyrjobbet får stryka på foten. Känns liksom som att jag alltid måste prioritera bort något. Vi behöver mer dressyr, eftersom vi skall tävla två helger efter lägret.
Jag brukar lägga upp det på längre perioder än en vecka t.ex. tio dagar. Sedan blir det till viss del säsongsbetonat. Mer konditionsträning under våren för att komma upp i tävlingskonditionen. Under vintern mer dressyr och hoppning jobba på styrka och finslipa moment. Tid att göra ändringar i sin träning och sitt system om det behövs.
Kan även lägga mer fokus på t.ex. dressyren under några veckor även under tävlingssäsong om jag vill förbättra något särskilt eller känner att det behövs av annan anledning.
Sedan använder jag all ridning till att träna allt, så att säga. Det är ju grunderna som är det viktigaste, genom att i all ridning vara noga med dem så spelar det egentligen mindre roll om vi hoppar, dressyrar eller rider ut.

Jag brukar lägga upp det på längre perioder än en vecka t.ex. tio dagar. Sedan blir det till viss del säsongsbetonat. Mer konditionsträning under våren för att komma upp i tävlingskonditionen. Under vintern mer dressyr och hoppning jobba på styrka och finslipa moment. Tid att göra ändringar i sin träning och sitt system om det behövs.
Kan även lägga mer fokus på t.ex. dressyren under några veckor även under tävlingssäsong om jag vill förbättra något särskilt eller känner att det behövs av annan anledning.
Sedan använder jag all ridning till att träna allt, så att säga. Det är ju grunderna som är det viktigaste, genom att i all ridning vara noga med dem så spelar det egentligen mindre roll om vi hoppar, dressyrar eller rider ut.

Låter bra. Även om det blir lite annorlunda om jag skall försöka få till det här uppe. Tex är det inte underlag för hoppning och galoppjobb förrän i maj, åka till ridbana med bra underlag fungerar först i april... Om det inte är en bra vinter förstås, då kan jag få hem tränaren och rida på min "ridbana" i snön. Å andra sidan är ju årets första terrängträning inbokad nu på söndag, så även den träningsdelen blir ju förskjuten. :P

Låter bra. Även om det blir lite annorlunda om jag skall försöka få till det här uppe. Tex är det inte underlag för hoppning och galoppjobb förrän i maj, åka till ridbana med bra underlag fungerar först i april... Om det inte är en bra vinter förstås, då kan jag få hem tränaren och rida på min "ridbana" i snön. Å andra sidan är ju årets första terrängträning inbokad nu på söndag, så även den träningsdelen blir ju förskjuten. :P
Oh, på tal om det! Ta-da! :D
5203-1433882429-89d45ec001aee36dae8a40d6b7019013.jpg

Första försöket på att bygga ett terränghinder! :)

Tanken är att det ska pålas fast i gräset så att det inte flyttar på sig också.

/Lady_S

Åh vad roligt @Lady_S nu blev jag ännu mer taggad inför träningen! :bump: Har lite ångest över att hitta infarten till väg 330 bara. Var smart och köpte en GPS ihop med föräldrarna, men den tog de med sig när de åkte söderut i söndags. :crazy:

Åh vad roligt @Lady_S nu blev jag ännu mer taggad inför träningen! :bump: Har lite ångest över att hitta infarten till väg 330 bara. Var smart och köpte en GPS ihop med föräldrarna, men den tog de med sig när de åkte söderut i söndags. :crazy:
Kul! :)

Det är skyltat mot Bergeforsen, så om du håller ögonen efter de skyltarna så går det nog bra. :)

/Lady_S

Jag tränade senast 2012, det är också enda gången jag tränat. Du? :angel:

Vi hann med några gånger förra året när Tiger defacto egentligen var skadad. Senast innan dess var kanske 2009, nån enstaka träning? Jag red ponny på låg nivå tills 2003 :D

Mitt djur gör det dock väldigt lätt för mig. Han är en välavlad connemara så bara jag rider rätt svarar han helt rätt i kroppen alltid oavsett allt tidigare jag envisas med att göra fel. Perfekt naturlig läromästare utan att han vet om det, tacksamt :D

Jag håller fortfarande på att försöka få in i mitt huvud att jag är nybörjare, eftersom jag började lära mig rida för ett par år sedan.

Jag har ju haft häst i över 20 år, men fick ingen utbildning utan åkte bara häst. Men ändå jämför jag mig med jämnåriga som tävlar internationellt. :banghead:

Det skall bli mitt nya mantra @the_connemara "ha kul, ha kul, ha kul" :D

Jaaa! !! Bra!!!

Två händelser som verkligen fått mig att inse att det enda viktiga i alla lägen är att ha kul o trevligt ihop med sin häst var:

1. När vi möts av en glädjestrålande domarklunga på senaste riksen efter en katastrofalt dålig WHP-runda (vi kom inte rätt på ett enda hinder). De såg nästan lika glada ut som jag o hästen :D Vi hade lika gärna kunnat kommit sist för vi hade görkul o deras glädje efter vår runda räckte feed back, resten spelade ingen roll.

2. När ljuddamen på inspelningen efteråt kommer fram o säger så varma ord att man får tårar i ögonen. Hon hade ju tydligen haft mig i örat hela tiden o tyckte vi var så fina tillsammans. Jag brukar prata mycket med Tiger när jag rider men då försökte jag ändå hålla lite käft :o

Det är väl ändå det viktigaste av allt, när glädjen tillsammans med hästen är så påtaglig att den smittar av sig :love:

Vi har överlevt dressyrstarten! 58.33% slutade vi på och det är helt ok. Första halvan (tom #9 av 19 programpunkter) så snittade han 66.7 men sen kom galoppen... :o :p Åas, har han inte kunnat göra vettiga avbrott från galopp till trav nånsin förut så hade det ju varit märkligt om han hade kunnat idag. :angel:

Bästa av allt var att han inte var tittig eller spänd utan kändes precis som hemma och då är det ju bara att träna vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar