hur mycket surf gör man av med?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person?
En hel del slösurfande (t.ex buke, aftonbladet, facebook och liknande) och kanske 1-3 timmar streaming av tv-program via datorn/vecka. Hur mycket gör man av med då? Någon med erfarenhet? Klarar man sig på 20 Gb eller behöver man mer?
(telefonen får använda surfen från sitt eget abonnemang)

Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person?
En hel del slösurfande (t.ex buke, aftonbladet, facebook och liknande) och kanske 1-3 timmar streaming av tv-program via datorn/vecka. Hur mycket gör man av med då? Någon med erfarenhet? Klarar man sig på 20 Gb eller behöver man mer?
Jag brukar tänka att det går ungefär 1 GB per timme streaming. Det är högt räknat, men det kanske är lika bra för din del.

Vad gäller det övriga bör du kunna se i telefonen under mobildata-inställningar hur mycket data varje app (och då även webbläsaren) har använt under den senaste perioden (och den perioden kan du själv ställa in manuellt). Men det är klart, använder du wifi till mycket av det surfandet just nu är ju inte telefonens statistik särskilt relevant.

Överlag tycker jag att det låter som att 20 GB skulle räcka gott och väl.

20 Gb är bara knappt 2 GB, jag har använt 60 GB nu i dec, nog lite mera tevetittande än vanligt men 20 GB (tror du menar GB och inte Gb) kan nog vara lite snålt, fast det är säkert så individuellt att det närmast är meningslöst att jämföra.

Jag utför all min surf via mitt mobilabonnemang. Räknar också en timmes streaming ~1GB, men vet att tex Netflix inte drar riktigt det. Jag snittar på drygt 30GB i månaden och då begränsar jag mig inte alls. Skulle tex kunna ladda ner vissa program när jag har tillgång till wifi och där med dra ner behovet markant. 20GB skulle jag klara om jag tänkte lite och inte livestreamar ngt.

Vi har hallon mobilt bredband 299:-månaden 200 GB surf. Jobbar hemifrån en del, streamar film/tv. Kollade just nu, har 72 GB kvar den här månaden. Testa något obundet och höj sen om/när du behöver? :)

Jag instämmer med @bettysmatte, att ha obegränsat är verkligen inte speciellt mycket dyrare än att ha begränsat. Jag antar att barnen kommer att vara där nu och då? De kommer definitivt att vilja ha surftid.

Mitt obegränsade från Tele2 kostar 499kr/månaden men då har jag lagt till två extra datakort (ett för modemet och ett för plattan) så det blir 697kr/månad. Det är verkligen inte dyrt.

Mer, utifrån egen, nylig erfarenhet. Jag var utan fiber i ca 3 veckor, hade bara mobilen. Streamade ingen extra video (dvs film/serie etc) mer än lite youtube på mobilen emellanåt. En del musik/podd och så mitt sedvanliga slösurfande.

Jag gjorde av med iaf 30 GB på den tiden för privat användning, insåg att i princip alla appar kräver data 😅 Och för hemmajobb med videomöten och annan uppkoppling gick det närmre 20 GB.

Jag instämmer med @bettysmatte, att ha obegränsat är verkligen inte speciellt mycket dyrare än att ha begränsat. Jag antar att barnen kommer att vara där nu och då? De kommer definitivt att vilja ha surftid.

Mitt obegränsade från Tele2 kostar 499kr/månaden men då har jag lagt till två extra datakort (ett för modemet och ett för plattan) så det blir 697kr/månad. Det är verkligen inte dyrt.
Det är 200:- mer per månad än vi betalar. Dvs 2400:- extra om året.
Dyrt eller inte beror nog på vem man är, vad man har för inkomst, prioriteringar osv.

Jag använder nästan bara min telefon så jag delar från telefonen till datorn när det behövs. Jag har telefonen igång med något i princip hela dagen och en del av natten och gör av med ca 100 GB i månaden. Har hallon och betalar 249kr i månaden för 200 GB. Ordinarie pris är 359kr men jag lyckades förhandla ned priset lite

Jag gör av med mycket surf (exakt hur mycket har jag ärligt talat inte koll på längre, haft obegränsat i ett antal år..). Men så streamar jag en hel del film/serie/Youtube, det drar mycket data.

Jag har obegränsad surf till mobilens abonnemang (429:- i månaden) och har ett extra datakort som jag använder till datorn (betalar inget extra för det, eftersom det ingick ett när jag tecknade abonnemanget).
Att ha ett separat abonnemang för datorn och så ett abonnemang till mobilen skulle bli dyrare för mig. Jag hade så för ett gäng år sen.

Det är 200:- mer per månad än vi betalar. Dvs 2400:- extra om året.
Dyrt eller inte beror nog på vem man är, vad man har för inkomst, prioriteringar osv.

Fast det är fortfarande inte dyrt med tanke på att det är obegränsat, vilket ni inte har (det blir jättekonstigt att jämföra kostnaden mellan abonnemang om det inte är samma mängd en talar om). Om en sedan anser att det är för dyrt är en annan femma.

Enligt min erfarenhet gör en ofta av med mer GB än vad en tror.

Jag gör av med mycket surf (exakt hur mycket har jag ärligt talat inte koll på längre, haft obegränsat i ett antal år..). Men så streamar jag en hel del film/serie/Youtube, det drar mycket data.

Jag har obegränsad surf till mobilens abonnemang (429:- i månaden) och har ett extra datakort som jag använder till datorn (betalar inget extra för det, eftersom det ingick ett när jag tecknade abonnemanget).
Att ha ett separat abonnemang för datorn och så ett abonnemang till mobilen skulle bli dyrare för mig. Jag hade så för ett gäng år sen.

Jag hade också separata abonnemang tidigare men det blev som sagt mycket dyrare totalt sett.

Fast det är fortfarande inte dyrt med tanke på att det är obegränsat, vilket ni inte har (det blir jättekonstigt att jämföra kostnaden mellan abonnemang om det inte är samma mängd en talar om). Om en sedan anser att det är för dyrt är en annan femma.

Enligt min erfarenhet gör en ofta av med mer GB än vad en tror.
Dyrt är relativt. Vi klarar oss jättebra på vårat trots en hel del strömning, jobb hemifrån osv.
Då känner det vädligt onödigt att betala 200:-/månad extra bara för att ha obegränsat?
Vårt surfbeteende begränsas inte idag trots begränsad mängd.
Ts verkar ju inte vara en storsurfare? Vi ser på tv kanske någon timme/dag när hon ser några timmar/vecka..

Jag har mobilt bredband hemma - är singelhushåll, streamar musik/radio i stort sett jämt när jag är hemma, streamar TV nåt program ibland (inte dagligen men kanske en/ett par gånger i veckan) och låter mobilen gå på det mobila bredbandets wifi när jag är hemma. När jag jobbar hemifrån går det dock på annan uppkoppling, så arbete ingår inte. Under 2023+2024 har jag gjort av med i snitt 51 GB i månaden (79 som mest och 27 som minst). Jag har 70 GB surf i månaden och klarar mig alltså bra på det.

Tack för alla svar!
Jag flyttar från en bostad med fiber och har alltid använt det till telefonen. Så det är omöjligt att veta vad jag gör av med nu. Och dator och tv har också gått på wifi/fiberanslutningen.
Jag har ett telefonabonnemang som kostar mig noll kr/månad med nuvarande surfnivå. (Vimla, med tipsrabatt...)
Och jag vill betala så lite som möjligt för det mobila bredbandet också, eftersom jag är en fattig låginkomsttagare.
De som bor på orten jag flyttar till säger att Telia är värdelöst där, övriga operatörer funkar ungefär likvärdigt. Min plan är att testa Hallon. Men, som sagt, frågan är bara hur mkt jag behöver.

Tack för alla svar!
Jag flyttar från en bostad med fiber och har alltid använt det till telefonen. Så det är omöjligt att veta vad jag gör av med nu. Och dator och tv har också gått på wifi/fiberanslutningen.
Jag har ett telefonabonnemang som kostar mig noll kr/månad med nuvarande surfnivå. (Vimla, med tipsrabatt...)
Och jag vill betala så lite som möjligt för det mobila bredbandet också, eftersom jag är en fattig låginkomsttagare.
De som bor på orten jag flyttar till säger att Telia är värdelöst där, övriga operatörer funkar ungefär likvärdigt. Min plan är att testa Hallon. Men, som sagt, frågan är bara hur mkt jag behöver.
Hallon är ju jättebilligt de första månaderna så jag hade tagit 200 GB (tror inte att de har obegränsad, men det finns kanske på bredband 🤔) och kollat hur mycket du gör av med de månaderna och hur täckningen är och sedan utgått från det. Är du inte nöjd så det ju bara att säga upp och prova något annat och då vet du ju också hur mycket surf du behöver 🙂

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 034
Senast: Kajsalisa
·
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: _Taggis_
·
IT & mobiler Ni som surfar mycket via mobilen, hur många GB gör ni av med på en månad? Har funderingar på att byta abonnemang och har i dagsläget...
Svar
13
· Visningar
821
Senast: Angel
·
Äldre Jag funderar på att köpa en smartphone, har aldrig haft någon. Men jag har ingen aning om hur mycket som är rimligt att ha i surf på...
Svar
9
· Visningar
1 308
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka