Billigare mobil och internet

Fast mig veterligen går det inte att få internet via 5g som är lika snabbt och stabilt som fiber. Beroende på vad man gör på internet så kommer det märkas. Framförallt stabiliteten.

Snabb sökning säger såhär:

https://www.bredband.se/vanliga-fragor/ska-jag-valja-5g-eller-fiber
Men hur relevant är frågan om det är 'lika snabbt'?
Vi pratar väl inte om avancerade användare med andra behov än ett grundläggande hushållsbruk här. Och då är väl 'tillräckligt bra för ens behov' det som spelar roll? Inte minst för någon som behöver väga in ekonomi i ekvationen.

Även jag menar att 100/100 är överkurs för vanlig hushållsanvändning, eller åtminstone en bit som går att spara in på utan nämnvärd olägenhet. Har internetleverantören alternativet 100/10 så ser jag det som steg ett för att spara pengar.

(Lägger man däremot stor vikt vid att t ex ladda upp stora filer, synka mycket material mot molnet, spela snabba onlinespel eller ägnar sig åt tidskritisk valuta- eller värdepappershandel, så är det förstås en annan sak. Men för att lyssna på musik, se på film, allmänsurfa m m funkar 100/10 finfint imho.)

Men hur relevant är frågan om det är 'lika snabbt'?
Vi pratar väl inte om avancerade användare med andra behov än ett grundläggande hushållsbruk här. Och då är väl 'tillräckligt bra för ens behov' det som spelar roll? Inte minst för någon som behöver väga in ekonomi i ekvationen.
Fast det är väl inte ens någon större prisskillnad?
Ts har ju ett superbilligt mobilabonnemang. Hennes fiberbredband kan hon förmodligen få ner i pris genom kampanj, och vad jag kan se så är det ungefär samma priser på mobila bredband med fri surf. Dvs billigare på kampanj (precis som för fiber) men ungefär samma pris ordinarie.

Även jag menar att 100/100 är överkurs för vanlig hushållsanvändning, eller åtminstone en bit som går att spara in på utan nämnvärd olägenhet. Har internetleverantören alternativet 100/10 så ser jag det som steg ett för att spara pengar.

(Lägger man däremot stor vikt vid att t ex ladda upp stora filer, synka mycket material mot molnet, spela snabba onlinespel eller ägnar sig åt tidskritisk valuta- eller värdepappershandel, så är det förstås en annan sak. Men för att lyssna på musik, se på film, allmänsurfa m m funkar 100/10 finfint imho.)
Min internetleverantör har inte lägre hastighet än det jag har i dagsläget. Så det går inte att byta till något billigare.

Jag hade nog som bäst 100 ner och kanske 30-40 upp, kommer inte riktigt ihåg, 4G. Med riktantenn och lite dyrare mobilrouter. Ganska fri sikt och 2-3 km till masten. Vanligen kanske minst 60 ner och 20 upp.

Testade precis med enbart mobilen, fick 63 ner och 5 upp 33 ms svarstid. Troligen lägre vid högre belastning ex.vis kvällstid.

För normal användning för en hel familj fungerade detta bra. Men eftersom jag har råd, prisskillnaden är inte jättestor och framförallt ville ha snabbare uppladdning och nedladdning för att bland annat sköta Bukefalos när vi äntligen har möjlighet så har vi nu fiber.

Täckningen är det nog lite si och så med här. Jag behöver antagligen använda Telias nät för att det ska funka här.
Om du vill byta mobilabonnemang för att testa den lösningen så har Fello ett för 105 kr/mån, 3 GB. De går i Telias nät. Å andra sidan räcker nog inte 3 GB för dina behov.

Om du vill byta mobilabonnemang för att testa den lösningen så har Fello ett för 105 kr/mån, 3 GB. De går i Telias nät. Å andra sidan räcker nog inte 3 GB för dina behov.
Jag har Fello i dagsläget. 95 kronor per månad. 2 GB.

Men nej, det räcker inte på långa vägar när jag lyssnar på musik från morgon till kväll. Den mesta musiken finns dessutom på YouTube och det drar sjukt mycket bandbredd.

Men nej, det räcker inte på långa vägar när jag lyssnar på musik från morgon till kväll. Den mesta musiken finns dessutom på YouTube och det drar sjukt mycket bandbredd.

Youtube Music? Ljudkvalitetsinställning? Rullande bild drar extremt mycket mer data än ljud. Och oftast är man ju inte så intresserad av att sysselsätta ögonen.

Men 2GB är ändå för lite. Kollade Fello igår av en samma anledning åt dottern och 14GB per månad kostade 155 kr per månad (idag 95 kronor per månad för 3 GB).

Aha, jag fattade det som att du hade Hallon men då hade jag blandat ihop det.

Youtube Music? Ljudkvalitetsinställning? Rullande bild drar extremt mycket mer data än ljud. Och oftast är man ju inte så intresserad av att sysselsätta ögonen.

Men 2GB är ändå för lite. Kollade Fello igår av en samma anledning åt dottern och 14GB per månad kostade 155 kr per månad (idag 95 kronor per månad för 3 GB).
Men det är väl en betaltjänst? Eller går det att lyssna på musiken gratis på YouTube?

Aha, jag fattade det som att du hade Hallon men då hade jag blandat ihop det.
Nej, jag bytte bort Hallon för många år sedan när jag insåg hur usel täckningen var här.

Men det är väl en betaltjänst? Eller går det att lyssna på musiken gratis på YouTube?
Jag tror att det funkar på samma sätt som att köra Youtube med video utan betalabonnemang, att det blir reklam mest hela tiden. (Sen får man inte extra finesser som att lyssna i bakgrunden, ladda ner offline och köra på bilens CarPlay, då måste man betala i abonnemang)

Jag tror att det funkar på samma sätt som att köra Youtube med video utan betalabonnemang, att det blir reklam mest hela tiden. (Sen får man inte extra finesser som att lyssna i bakgrunden, ladda ner offline och köra på bilens CarPlay, då måste man betala i abonnemang)
Aha, den finessen hade jag inte hittat. Alltid lär man sig något nytt.

Men du har ju fiber så varför kör du inte bara wifi på telefonen eller missar jag något?

Bahnhof är bra och brukar vara billigt, på deras hemsida kan du söka på din adress för att se om du kan bli kund hos dem.

Samtal och sms i Sverige kostar i princip inget utan det är surfen som gör abonnemanget dyrt eller billigt, men eftersom du har fiber hemma och sällan lämnar hemmet så borde du klara dig fint på den minsta mängden surf som erbjuds, som det du har just nu.

Jag betalar 299 kr/månaden för fiber och 269 kr för mobil, men det är enbart för att jag behöver lite mer surf nu när jag inte längre har tillgång till wifi på jobbet, tidigare kostade mobil endast 129 kr/mån.

Aha, den finessen hade jag inte hittat. Alltid lär man sig något nytt.
Jag använder YouTube Music, för att deras gratisversion är hundra gånger bättre än Spotifys dito. Jag betalar dock, men vill kunna köra gratis i perioder när jag lyssnar på mindre musik. Ladda ner appen och testa vad du tycker är mitt förslag.

Men du har ju fiber så varför kör du inte bara wifi på telefonen eller missar jag något?

Bahnhof är bra och brukar vara billigt, på deras hemsida kan du söka på din adress för att se om du kan bli kund hos dem.

Samtal och sms i Sverige kostar i princip inget utan det är surfen som gör abonnemanget dyrt eller billigt, men eftersom du har fiber hemma och sällan lämnar hemmet så borde du klara dig fint på den minsta mängden surf som erbjuds, som det du har just nu.

Jag betalar 299 kr/månaden för fiber och 269 kr för mobil, men det är enbart för att jag behöver lite mer surf nu när jag inte längre har tillgång till wifi på jobbet, tidigare kostade mobil endast 129 kr/mån.
Fiber kosta 549 kronor att få något från. Abonnemang på mobilen kostar 95 kr.

Ingen kan leverera internet här för så lågt belopp.

Jo men du klarar dig ju inte på ett abonnemang för 95 kr/mån om du ska streama musik hela dagarna så det blir ju inte en helt rättvis jämförelse.

Du kan köpa en ny mobil med fri surf hos telia för en lägre månadskostnad än vad du idag betalar för bredband + mobilabonemang.
Inte jättemycket lägre men då har du en ny fungerande mobil och du kan då dela surf till datorn.

Jo men du klarar dig ju inte på ett abonnemang för 95 kr/mån om du ska streama musik hela dagarna så det blir ju inte en helt rättvis jämförelse.
Det förstår jag. Menar du att jag ska köra allt mitt internet genom mobilen?

Fibern är inget värd utan ett abonnemang. På 549 kronor.

Liknande trådar

Äldre Jag har haft en Samsung Galaxy SIII mini, efter inte ens en vecka tappade jag den och spräckte skärmen... Hade trasig skärm i nått/några...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka