Billigare mobil och internet

Precis så är det.

Terräng och belastning är viktiga faktorer för om mobilt bredband ska fungera som tänkt.

Och har man begränsad ekonomi, så kan man ju inte bara hoppa på ett avtal för mobilt bredband med en tjänsteleverantör, som sedan blir skitsvårt att hoppa av, om det inte fungerar som förväntat.
Jag fick mitt avtal med prövningstid och löfte om antenn vid behov när de tog bort kopparlinan. Men då visste jag att jag hade en mast här, dock högst osäkert hur den skulle fungera i mitt hus pga. spännande terräng. Och hade inte heller några alternativ, med andra ord hålla tummarna och köra-situation.

Kan också vara lite sårbart för om de ändrar infrastrukturen. Är ju inte direkt så att de skickar ut någon info i förväg om ens mast ska tas ur bruk. Eller på platser där det sker expansion så belastningen ökar med tiden.

Håller med om att i TS situation är det bättre att behålla bredband via fiber. Risker för försämring och strul utan några påtagliga pengar att tjäna.

@Wille !

Vet du vad din närmsta mobilmast finns? Vet du hur långt det är till den?

Vet du vilken operatör?

Är det långt till masten, så kommer du att bli besviken om du försöker spara pengar på att använda mobilt bredband.

Utlovad mängd mbit blir lätt en bråkdel, om det är långt till masten. Det kan vara näst intill omöjligt att streama musik eller film när det är mycket trafik i masten.

Har du varit inne på "bredbandskollen" för att kolla vilka som levererar i ditt fibernät?

Det räcker gott med 100/100 för att streama musik lite film och göra "jobbgrejer".

Många leverantörer tar typ 250 kr/månad för den hastigheten.
Jag har ingen aning om hur långt det är till masten, eller masterna, men har erfarit att det som går genom 3s nät har usel täckning. Det som går genom Telias nät fungerar utmärkt. Då kan jag vara inomhus och prata i telefon utan att det bryts.

Jag har 100/100 nu i bredbandshastighet och jag hittar verkligen ingen som levererar hit för bara 250 kr i månaden. Jag kollade det på bredband.se tidigare idag. Googlade bredbandskollen och de kollar väl bara vilken hastighet man har?

Precis så är det.

Terräng och belastning är viktiga faktorer för om mobilt bredband ska fungera som tänkt.

Och har man begränsad ekonomi, så kan man ju inte bara hoppa på ett avtal för mobilt bredband med en tjänsteleverantör, som sedan blir skitsvårt att hoppa av, om det inte fungerar som förväntat.
Hm, jag hade tänkt byta till Telenor (fast bredband, ej mobilt), men omdömena om dem var inte så lysande. Och bindningstiden är 12 månader så man kan inte hoppa av om valet är dåligt.

Jag har ingen aning om hur långt det är till masten, eller masterna, men har erfarit att det som går genom 3s nät har usel täckning. Det som går genom Telias nät fungerar utmärkt. Då kan jag vara inomhus och prata i telefon utan att det bryts.

Jag har 100/100 nu i bredbandshastighet och jag hittar verkligen ingen som levererar hit för bara 250 kr i månaden. Jag kollade det på bredband.se tidigare idag. Googlade bredbandskollen och de kollar väl bara vilken hastighet man har?

Hm, jag hade tänkt byta till Telenor (fast bredband, ej mobilt), men omdömena om dem var inte så lysande. Och bindningstiden är 12 månader så man kan inte hoppa av om valet är dåligt.
Ja, det är vanligt att Tre:s nät är dåligt lite utanför samhällen.

Vem äger så att säga fiberkablarna hos dig?

Om du går in och tittar hos det företag som satt upp infrastrukturen, så ser du vilka tjänsteleverantörer som finns hos den som byggt/äger infrastrukturen. Ägaren till fiberkablarna kan eventuellt ha förhandlat om priset med tjänsteleverantörerna, så att deras "listpris" hos ägaren är bättre än på andra håll.

Ganska vanligt att det är ett kommunalt helt eller delägt bolag ("stadsnät"), ett "byanät", eller Globalconnect (f.d. IP Only), utom i städer/stora samhällen där det är rätt vanligt att teleoperatörer (typ Telia) äger fibern.

Om din fiberägare säger sig ha ett "öppet nät", så kan man ofta välja en lång rad leverantörer av bredband via fiber.

I just mitt stadsnät (trots att vi bor på landet - kommunen har byggt ut fiber på landsbygden här), så ligger de billigaste 100/100 abonnemangen på just 249 kr/månad.

Ett flertal vill ha 359 kr, utan bindningstid.

Bredband2 är det billigaste.

Allente det absolut dyraste.

De andra ligger där emellan, men vissa har bindningstid, och "billigt" under t.ex. 6 eller 12 månader.

Om du går in och tittar hos det företag som satt upp infrastrukturen, så ser du vilka tjänsteleverantörer som finns hos den som byggt/äger infrastrukturen. Ägaren till fiberkablarna kan eventuellt ha förhandlat om priset med tjänsteleverantörerna, så att deras "listpris" hos ägaren är bättre än på andra håll.

Ganska vanligt att det är ett kommunalt helt eller delägt bolag ("stadsnät"), ett "byanät", eller Globalconnect (f.d. IP Only), utom i städer/stora samhällen där det är rätt vanligt att teleoperatörer (typ Telia) äger fibern.

Om din fiberägare säger sig ha ett "öppet nät", så kan man ofta välja en lång rad leverantörer av bredband via fiber.

I just mitt stadsnät (trots att vi bor på landet - kommunen har byggt ut fiber på landsbygden här), så ligger de billigaste 100/100 abonnemangen på just 249 kr/månad.

De andra ligger där emellan, men vissa har bindningstid, och "billigt" under t.ex. 6 eller 12 månader.
Jag har absolut ingen aning om vem som äger fibern. Det är husets förra ägare som installerat fibern.

Sedan varierar det väl även om det finns en nätavgift utöver abonnemanget, hur stor den är, och ifall man ska betala den även om man inte har något abonnemang?

Och en massa mer faktorer som terrängen och hur många som använder masten...

Jag har ett ok mobilt bredband på min Telia 4G-mast. Mina grannar som bor lika nära samma mast kan bara ringa samtal om de står i rätt hörn av köket, typ.

Det viktiga är att man är medveten om sina förhållanden och väger in dem när man tar ställning till ev. mobilt bredband. Det kan vara odugligt, men det behöver inte vara det. (Och alla har ju inte heller något annat alternativ att överväga.) Det svåra är väl om man inte vet hur det kommer falla ut.
Eller vilken typ av hus/lägenhet man bor i... Har en kompis som bor i stan, i ett nybyggt hus (2023 typ). De har 0 täckning inomhus och är helt beroende av fiber/wifi... Som att bo i en bunker!

Jag har absolut ingen aning om vem som äger fibern. Det är husets förra ägare som installerat fibern.
Googla på ditt kommunnamn och fibernät. Komplettera eventuellt med ortsnamn/byns namn.

Då borde du få tag i vem som äger fiberkablarna.

När jag provar att googla min kommun, fibernät och byns namn, så får jag upp det.

Sedan varierar det väl även om det finns en nätavgift utöver abonnemanget, hur stor den är, och ifall man ska betala den även om man inte har något abonnemang?
Vi betalade en anslutningsavgift på 20.000 kronor för att få in fiber i huset (och så en något lägre avgift för att få en accesspunkt även i lagården).

Efter det betalar vi inget "årligt" till kommunens fiberbolag.

Vi betalar bara för de tjänster vi köper från internet och/eller TV-leverantörer.

Jag bor rätt långt ut på landet men har närmaste mobilmast ca 4 km bort, däremot har jag ingen aning om ifall det är den masten jag är uppkopplad mot eller ej.
Jag har bott här i ca 2½ år och har använt både mobilt bredband via Telia (289:-/mån med begränsad datamängd) samt jobbtelefonens mobila hotspot för hemarbete (jobbtelefonen är en drygt 5 år gammal billig samsungmodell med Telenor).

Jag är imponerad över hur stabilt och bra det mobila bredbandet fungerar. Jag är ingen tung användare men streamar musik eller TV nästan jämt när jag är hemma utan problem.

Jobbdatorn kopplar jag upp via jobbmobilen, och har videomöten och jobbar mot en massa olika system utan större problem. Uppkopplingen via mobilen funkar dock något sämre än mitt mobila bredband, men det är för att täckningen är kass och jag får vara glad om jag har en plupp i mottagning... Men det funkar som sagt ändå med videomöten - för det allra mesta utan problem.

Jag hade fiber där jag bodde förut och trodde att jag bytte ner mig, men måste säga att jag är mer än nöjd med det mobila bredbandet - för mina behov.

Den här sidan uppdateras tydligen inte längre, men visar fiberoperatörer från oktober 2023. Man zoomar in till sitt hus, går in på kartlager-ikonen och tar bort allt annat och kryssar i fiberoperatör och klickar sen på sitt hus, så ser man vem som är nätägare.
https://bredbandskartan.pts.se/

Går att komma ned i runt 300 i alla fall för 100/10. Vilket är utmärk för en enda person i nästan konstant uppkoppling, så länge du inte servar filer eller annat hemifrån. Telenor har haft halvkass täckning för mig hemma. Bara Telias nät som är bra, så vi kör Fello.

Googla på ditt kommunnamn och fibernät. Komplettera eventuellt med ortsnamn/byns namn.

Då borde du få tag i vem som äger fiberkablarna.

När jag provar att googla min kommun, fibernät och byns namn, så får jag upp det.
Jag provade men fick inte upp något resultat. Bara att det är privata aktörer.

Går att komma ned i runt 300 i alla fall för 100/10. Vilket är utmärk för en enda person i nästan konstant uppkoppling, så länge du inte servar filer eller annat hemifrån. Telenor har haft halvkass täckning för mig hemma. Bara Telias nät som är bra, så vi kör Fello.
Jag lyckas inte hitta de där billiga abonnemangen. Hur hittar jag dem?

Jag provade men fick inte upp något resultat. Bara att det är privata aktörer.

Jag lyckas inte hitta de där billiga abonnemangen. Hur hittar jag dem?
Om du vågar, skicka kommunnamn samt bostadsort (by, eller vad det kan vara) inom kommunen till mig i ett PM, så ska jag försöka bena ut vem som äger fiberkablarna som går till dig.

Jag kan tänka mig att om du går in på globalconnect.se och petar in din adress där så får du nog svar.
Men om det ser ut som hos mig lär det inte finnas mycket att välja på under 500 kr/mån om det skall gälla mer än några månader.
De med byalag, stadsnät och liknande kommer troligen billigare undan, men för oss med globalconnect tidigare ip-only verkar priserna stadigt krypa uppåt.

Mobilt, om det måste vara Telia blir nog inte så mycket billigare för obegränsat.
Men jag klarade mig bra på det från Tre innan jag fick fiber för ett drygt år sedan, men då med riktantenn och 4G-router och det har även fungerat via mobilen kopplad till datorn som blir allra billigast.

Nu har jag aldrig haft fiber hemma, men väl på jobbet. Till det jag använder hemma är vårt mobila bredband via Telia (alltså inte delat från en mobil) fullt tillräckligt för att två personer ska kunna surfa/titta på TV, osv. Jag misstänker att det är fullt dugligt för de flesta människor så länge man inte bor så olägligt till att täckningen på något vis är väldigt dålig.
Fast har man, som ts, blivit van vid fiber 100/100 så lär det kännas som att gå tillbaka till stenåldern att gå över till mobilt bredband. Vad man tycker är ”dugligt” varierar ju väldigt mycket och vad man är van vid lär ha stor betydelse.

Finns det bara en leverantör på adressen finns det inte någon konkurrens :meh: bodde förut i ett "comhem hus" det minsta internet vad 100/10 och det var 549.
Jo, det kan det göra. Jag bor också i Comhem hus men har en sk dongel från annan leverantör för mitt bredband. Kräver ju dock att det finns leverantör med täckning i området där man bor.

Fast har man, som ts, blivit van vid fiber 100/100 så lär det kännas som att gå tillbaka till stenåldern att gå över till mobilt bredband. Vad man tycker är ”dugligt” varierar ju väldigt mycket och vad man är van vid lär ha stor betydelse.
Fast om man surfar snabbt och streamar TV och film helt prickfritt, vad sjutton finns det då för praktisk betydelse av att ha ett ÄNNU snabbare nät :confused: ? Jämfört med det jag gör på jobbets fibernät ser jag INGEN som helst skillnad. Men det beror kanske på vilket mobilt bredband man har.

Fast om man surfar snabbt och streamar TV och film helt prickfritt, vad sjutton finns det då för praktisk betydelse av att ha ett ÄNNU snabbare nät :confused: ? Jämfört med det jag gör på jobbets fibernät ser jag INGEN som helst skillnad. Men det beror kanske på vilket mobilt bredband man har.
Fast mig veterligen går det inte att få internet via 5g som är lika snabbt och stabilt som fiber. Beroende på vad man gör på internet så kommer det märkas. Framförallt stabiliteten.

Snabb sökning säger såhär:
5G som nu rullas ut över hela Sverige kommer ge betydligt större nätkapacitet, högre hastigheter och kortare svarstider, men det är jämfört med äldre nätverk som 3G och 4G. Fiber är i dagsläget det absolut snabbaste och mest stabila kommunikationssättet, där optiska fiberkablar överför data med ljusets hastighet. I 4G- och 5G-näten sker kommunikationen via radiovågor i luften.

Är fiber snabbare än 5G?​

Nej, inte om man ser till de teoretiska maxhastigheterna. Fiber har en teoretisk maxhastighet på 10 000 Mbit/s, medan 5G har en teoretisk maxhastighet på 10 Gbit/s. Eftersom 1 Gbit/s motsvarar 1 024 Mbit/s landar 5G-topphastigheten på 10 240, så anslutningarna är i teorin alltså nästan lika snabba.

Men riktigt så enkelt är det inte. Den 5G som finns i dag har ännu inte nått sin fulla kapacitet och kan således inte heller erbjuda de riktigt höga 5G-hastigheterna. Dessutom ska man komma ihåg att trådlös kommunikation är betydligt mer känslig för störningar. Yttre faktorer som väder, vind och hinder som tjocka väggar kan sänka hastigheterna rejält.
https://www.bredband.se/vanliga-fragor/ska-jag-valja-5g-eller-fiber

Fast mig veterligen går det inte att få internet via 5g som är lika snabbt och stabilt som fiber. Beroende på vad man gör på internet så kommer det märkas. Framförallt stabiliteten.

Snabb sökning säger såhär:

https://www.bredband.se/vanliga-fragor/ska-jag-valja-5g-eller-fiber
I rena siffror är det säkert så, men jag tror fortfarande inte att "normalanvändaren" märker skillnad på ett bra mobilt bredband och en fiberuppkoppling. Om man kan göra allt det man vill göra, och det sker snabbt, vad mer kan man önska? Och stabilt är det verkligen. Vi har - peppar, peppar - aldrig några avbrott. Men om man spelar mycket dataspel, arbetar med att ladda upp/ner mycket data, osv så kan man förmodligen märka skillnad. Ja, jag är jätteglad för att det funkar så bra som det gör här, för något alternativ har jag ju inte :) .

I rena siffror är det säkert så, men jag tror fortfarande inte att "normalanvändaren" märker skillnad på ett bra mobilt bredband och en fiberuppkoppling. Om man kan göra allt det man vill göra, och det sker snabbt, vad mer kan man önska? Och stabilt är det verkligen. Vi har - peppar, peppar - aldrig några avbrott. Men om man spelar mycket dataspel, arbetar med att ladda upp/ner mycket data, osv så kan man förmodligen märka skillnad. Ja, jag är jätteglad för att det funkar så bra som det gör här, för något alternativ har jag ju inte :) .
Ja det är väl jättebra att det funkar för dig. Men jag tror att många andra hade märkt en skillnad.
Jag märkte jättestor skillnad av att gå från 100/10 till 100/100 tex, och just uppladdningen tror jag skiljer ordentligt när man jämför fiber och mobilt bredband.

Liknande trådar

Äldre Jag har haft en Samsung Galaxy SIII mini, efter inte ens en vecka tappade jag den och spräckte skärmen... Hade trasig skärm i nått/några...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka