Billigare mobil och internet

Jag sökte på bredband.se om det fanns någon som kunde leverera billigt internet hit, men den billigaste kostade lika mycket som jag betalar idag. Eller ja, deras erbjudanden var lägre så då behöver man byta leverantör varje år.

Jag sökte på bredband.se om det fanns någon som kunde leverera billigt internet hit, men den billigaste kostade lika mycket som jag betalar idag. Eller ja, deras erbjudanden var lägre så då behöver man byta leverantör varje år.
Ring och prata med din nuvarande

Teckningen är det nog lite si och så med här. Jag behöver antagligen använda Telias nät för att det ska funka här.
Om jag ser till mig själv så hade jag nog försökt se om det går att få billigare fiber (se andra förslag i tråden). Jag är alldeles för internet-beroende med hemmakontor, engagemang som kräver distansmöten, och allt rent privat man gör - typ lyssnar på musik och streama.
Det låter även som att du är beroende av att det fungerar, och då är det nog inte värt svajig uppkoppling :)

Om jag ser till mig själv så hade jag nog försökt se om det går att få billigare fiber (se andra förslag i tråden). Jag är alldeles för internet-beroende med hemmakontor, engagemang som kräver distansmöten, och allt rent privat man gör - typ lyssnar på musik och streama.
Det låter även som att du är beroende av att det fungerar, och då är det nog inte värt svajig uppkoppling :)
Jag har konstaterat att enda sättet att få billigare fiber är att byta abonnemang en gång om året, eller förhandla med nuvarande leverantör. Så jag provar att ringa nuvarande leverantör på måndag.

Jag är ju också väldigt beroende av ett fungerande internet för jobbsökning, musiklyssning, deltagande i styrelsemöten och mycket mer.

Har Telia med fri surf, samtal och sms för 469kr/mån. Delar från tfn till dator. Inte fått ihop det billigare (utan att gå ner i kvalité med mer osäkra leverantörer) när jag försökt kolla, finns fiber till huset men med installation, inköp av tillbehör och abonnemang så skulle det ta år innan det ev skulle bli billigare per mån. Iom jag ändå behöver ngn form av abg till tfn. Aldrig upplevt prestandaproblem och då har jag pluggat på distans med onlineföreläsningar, tentor online mm.

Jag har konstaterat att enda sättet att få billigare fiber är att byta abonnemang en gång om året, eller förhandla med nuvarande leverantör. Så jag provar att ringa nuvarande leverantör på måndag.

Jag är ju också väldigt beroende av ett fungerande internet för jobbsökning, musiklyssning, deltagande i styrelsemöten och mycket mer.
Låter klokt. Att gå från fiber till någon form av mobilt bredband lär inte bli kul, men bra att få till någon kampanj på den fiber du har😊

Har Telia med fri surf, samtal och sms för 469kr/mån. Delar från tfn till dator. Inte fått ihop det billigare (utan att gå ner i kvalité med mer osäkra leverantörer) när jag försökt kolla, finns fiber till huset men med installation, inköp av tillbehör och abonnemang så skulle det ta år innan det ev skulle bli billigare per mån. Iom jag ändå behöver ngn form av abg till tfn. Aldrig upplevt prestandaproblem och då har jag pluggat på distans med onlineföreläsningar, tentor online mm.
Jag har fått för mig att det krävs bättre täckning för att delad surf från mobilen ska vara jämförbart med om man har ett större fast modem.
Och/eller att man behöver ha en viss nivå på mobilen (typ över budgetklass?)
Någon om vet om det det stämmer?

Jag har fått för mig att det krävs bättre täckning för att delad surf från mobilen ska vara jämförbart med om man har ett större fast modem.
Jag har en gammal iPhone 8 att dela med. Jag har heller ingen supertäckning, aldrig fullt men iaf 3 av 4 ”pinnar” oftast. Ibland 2.

Jag har inget svar på din fråga och jag vet inte om den surf jag har är jämförbar med om jag haft fiberabonnemang. Huvudsaken för mig har varit att det jag velat göra funkar och de viktiga sakerna tex teamsmöte, föreläsningar mm har funkat utan bekymmer. Och jag tänker att jag inte är så himla olik gemene man när det kommer till internetanvändande. Sen finns det säkert de som har arbete som kräver större, tyngre och snabbare dataöverföring och där är det kanske inte orimligt att det kan bli problem så man vill ha något stabilare.

Låter klokt. Att gå från fiber till någon form av mobilt bredband lär inte bli kul, men bra att få till någon kampanj på den fiber du har😊
Nu har jag aldrig haft fiber hemma, men väl på jobbet. Till det jag använder hemma är vårt mobila bredband via Telia (alltså inte delat från en mobil) fullt tillräckligt för att två personer ska kunna surfa/titta på TV, osv. Jag misstänker att det är fullt dugligt för de flesta människor så länge man inte bor så olägligt till att täckningen på något vis är väldigt dålig.

Nu har jag aldrig haft fiber hemma, men väl på jobbet. Till det jag använder hemma är vårt mobila bredband via Telia (alltså inte delat från en mobil) fullt tillräckligt för att två personer ska kunna surfa/titta på TV, osv. Jag misstänker att det är fullt dugligt för de flesta människor så länge man inte bor så olägligt till att täckningen på något vis är väldigt dålig.
För mig, som bor "ordentligt lantligt", så har det aldrig fungerat fullt ut med "mobilt bredband".

Och det gäller väldigt många som bor liknande mig.

Täckningskartorna är skönmålningar av verklig täckning.

För mig, som bor "ordentligt lantligt", så har det aldrig fungerat fullt ut med "mobilt bredband".

Och det gäller väldigt många som bor liknande mig.

Täckningskartorna är skönmålningar av verklig täckning.
Jag vet inte riktigt vad "ordentligt lantligt" är men jag har 200 meter till närmsta granne. När vi flyttade hit för 7 år sedan var det enbart Telia som funkade här. Det är mycket möjligt att det är så fortfarande.

@Wille !

Vet du vad din närmsta mobilmast finns? Vet du hur långt det är till den?

Vet du vilken operatör?

Är det långt till masten, så kommer du att bli besviken om du försöker spara pengar på att använda mobilt bredband.

Utlovad mängd mbit blir lätt en bråkdel, om det är långt till masten. Det kan vara näst intill omöjligt att streama musik eller film när det är mycket trafik i masten.

Har du varit inne på "bredbandskollen" för att kolla vilka som levererar i ditt fibernät?

Det räcker gott med 100/100 för att streama musik lite film och göra "jobbgrejer".

Många leverantörer tar typ 250 kr/månad för den hastigheten.

Jag vet inte riktigt vad "ordentligt lantligt" är men jag har 200 meter till närmsta granne. När vi flyttade hit för 7 år sedan var det enbart Telia som funkade här. Det är mycket möjligt att det är så fortfarande.
Det spelar ingen roll om du har 10 meter eller tre kilometer till grannen.

Det som spelar roll är hur många mobilmaster det finns, och hur långt det är till dessa.

Man kan bo med tre kilometer till närmsta granne, men ha en mobilmast bara några hundra meter bort, och då får man ut maxat av det mobila bredbandet.

Om man har som vi, 2-3 mil till närmaste mobilmast, så blir det skit, även med extern antenn och extra förstärkning.

Det som spelar roll är hur många mobilmaster det finns, och hur långt det är till dessa.

Man kan bo med tre kilometer till närmsta granne, men ha en mobilmast bara några hundra meter bort, och då får man ut maxat av det mobila bredbandet.

Om man har som vi, 2-3 mil till närmaste mobilmast, så blir det skit, även med extern antenn och extra förstärkning.
Jag undrade helt enkelt vad du menade med "ordentligt lantligt", för det framgick inte. Här finns säkerligen mobilmaster på närmare håll än 2-3 mil. När vi flyttade hit hade vi bredband via telejacket. När kopparledningarna plockades ner blev vi erbjudna mobilt bredband. Jag var skeptisk. Men det har funkat över förväntan här. Och tur är väl det, för fiber finns det ingen. Dock betalar jag samma som @Wille gör nu, så någon besparing blir det inte om man väljer Telia.

Jag tycker absolut ts ska kolla med sin leverantör om det går att göra något på priset. En tanke är annars att det väl bara är att testa? Koppla upp datorn via tfn och testa en dag eller två. Är det skit så kör inte via mobilen utan håll kvar vid fiberabonnemanget.

Jag har inget svar på din fråga och jag vet inte om den surf jag har är jämförbar med om jag haft fiberabonnemang.
Jag menade mobil surf delad från telefonen jämfört med mobilt bredband via stationärt modem.

Jag har en gammal iPhone 8 att dela med. Jag har heller ingen supertäckning, aldrig fullt men iaf 3 av 4 ”pinnar” oftast. Ibland 2.
Jag har oftast 1 på telefonen och 3 på modemet. (dock osäker om det telefonens pinnar visar är 4g-täckning eller 2g-täckning?)

Och en massa mer faktorer som terrängen och hur många som använder masten...

Jag har ett ok mobilt bredband på min Telia 4G-mast. Mina grannar som bor lika nära samma mast kan bara ringa samtal om de står i rätt hörn av köket, typ.

Det viktiga är att man är medveten om sina förhållanden och väger in dem när man tar ställning till ev. mobilt bredband. Det kan vara odugligt, men det behöver inte vara det. (Och alla har ju inte heller något annat alternativ att överväga.) Det svåra är väl om man inte vet hur det kommer falla ut.

Och en massa mer faktorer som terrängen och hur många som använder masten...

Jag har ett ok mobilt bredband på min Telia 4G-mast. Mina grannar som bor lika nära samma mast kan bara ringa samtal om de står i rätt hörn av köket, typ.

Det viktiga är att man är medveten om sina förhållanden och väger in dem när man tar ställning till ev. mobilt bredband. Det kan vara odugligt, men det behöver inte vara det. (Och alla har ju inte heller något annat alternativ att överväga.) Det svåra är väl om man inte vet hur det kommer falla ut.
Precis så är det.

Terräng och belastning är viktiga faktorer för om mobilt bredband ska fungera som tänkt.

Och har man begränsad ekonomi, så kan man ju inte bara hoppa på ett avtal för mobilt bredband med en tjänsteleverantör, som sedan blir skitsvårt att hoppa av, om det inte fungerar som förväntat.

Liknande trådar

Äldre Jag har haft en Samsung Galaxy SIII mini, efter inte ens en vecka tappade jag den och spräckte skärmen... Hade trasig skärm i nått/några...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka