Den (än så länge) temalösa Ulvleken

Ja alltså, det var en förstadagsröst och jag ville helst inte rösta ut nån som inte lekt på länge eller åkte tidigt i förra leken. Behöver se mer av Lobelia för att kunna säga nåt där.

Vad gäller hemlig bytte jag som sagt röst för jag fick uppfattningen att hon kunde sitta på en god specialroll. Det här inlägget får mig lite fundersam dock:



Det känns lite väl att insinuera att man sitter på en god specialroll så tydligt såhär tidigt i leken pga lite misstankar från en person. Då vill man väl hellre ligga lite lågt och låtsas som att det regnar, tänker jag. Eller bemöta på ett annat sätt.
Men jag kan ju vara ute och cykla också.
Jag reagerade också på exakt samma detalj i det inlägget du lyfter :up:
 
Har nu hunnit med både drink, mat och vin 😄 så vi får väl se hur detta går är ju första gången jag är med LL men har inte läst några regler om att det är förbjudet med att bli lite tipsy wipsy 😋 Nåja är ju några timmar kvar till DL iallafall :cool:
Finns nog inga regler för LL mer än att hålla koll på allt bakom kulisserna så det blir rätt utfall i lyncher och käk. Så party on ! 🍸
 
För att ingen ska storkna så postar jag vad jag kommit fram till hittills, och fortsätter sedan med rösterna på blacksmithfarm, röständringar samt andra- och tredjeröster och slutligen alla uddaröster. Puh!

Det är fem saker jag kollat närmare på. Först Lobelia-qitis hela diskussion som kulminerade i att två stycken röstar på Lobelia (qitis och Hedinn). Jag hängde öht inte med i detta igår, men nu har jag läst och förstått att allt handlar om att Lobelia ändrat ordningen på Blacksmithfarms och Snurrfians inlägg. Virrigt, ja. Men på vilket vis blir det ulvigt? Det intressanta är att qitis i inlägg #94 verkar nöja sig med Lobelias förklaring. Sen röstar qitis plötsligt på Lobelia med samma förklaring. Det känns lite slappt faktiskt, fanns det inget annat qitis reagerat på? Just nu vill jag lägga qitis lite mer åt ulvsidan. Noterar dock att Hedinn uppfattar Lobelia som ulvig pga hur hon försvarar sig. Förvirrat var ordet…

Sen har vi hemlig och misstanken om att hon har en viktig god roll (Hedinn ändrar sin röst från hemlig pga det). Hedinn börjar med att rösta på hemlig för att hemlig verkar inställsam (när hemlig förstår hur jag tänker, vilket iofs är ovanligt och när cirkus missförstått hur Medusas förmågor fungerar). Sen röstar Artline på hemlig för att hemlig inte verkar leta ulvar utan ledtrådar. Artline bekymrar sig över rösterna på blacksmithfarm och då påpekar hemlig att rösterna på henne inte verkar bekymra Artline? Sen ändrar hemlig röst till blacksmithfarm för att rädda sig själv. Det gör att Hedinn ändrar sin röst också, så hemlig inte längre riskerar att röstas ut (ok, om både heffaklumpen och LenaH röstat där, eller nån ändrat röst till hemlig så fanns såklart risken kvar, men så blev det inte). Nu har qitis skrivit att hon tror hemlig är luden, hänger återigen inte med på hur qitis tänker, så jag ser fram emot ett lite tydligare resonemang. För stunden vill jag lägga hemlig mer neutral än ulvig. Precis när jag skulle posta det här såg jag även att Hedinn börjar vackla kring hemlig. Gaaah, jag blir bara mer förvirrad för varje inlägg. :arghh:

Fö hittar jag ingen som hänger på min idé om att sprida rösterna, de som protesterar är Hedinn, Mirtai, qitis och LenaH. Den enda som verkar vara positiv till det hela är Artline. #240 Nu blir jag lite nervös att Artline är så himla positiv mot mig. Noterar även att qitis såhär i efterhand säger att hon valde uddaröst pga Medusa, men det var inget som märktes när hon röstade (sen kom även Hedinn och röstade på Lobelia, så det blev ingen uddaröst) och som sagt, hon protesterade innan.

Noterbart också att det var 25 min kvar till DL när alla lagt sina röster, så det fanns gott om tid att tänka om och ändra sig för den som ville.
 
Svar. Första DL. Och jag ville faktiskt lägga en singelröst som jag också framförde igår -sedan kan man undra om det var det smartaste draget enligt vad vi diskuterat flertalet idag 😅
Varför ville du lägga en singelröst? Var det för att vara ensam om du blev förstenad eller? För jag antar att du inte satsade på det.

Jag tänkte själv inte på det särskilt aktivt, det var mer att händer det så händer det. Och jo det hände ju.
 
5. Habina - Har i skrivande stund flest inlägg i tråden och fick min röst igår. Påpekade att Artlines uträkning av antal onda (3) lät lite och att det är rimligare med fyra, eventuellt 5. Jag är nog beredd att hålla med där (om att 3 är för lite), men jag känner mig sjukt lost på det här med balans i lekarna efter att vi inte lekt på så länge. Skrev ett svar för Hedinn efter att cirkus röstat där och säger samtidigt att hon inte vill gräva sin egen grav. Tycker nog alltid att det är lite skumt när någon "försvarar" någon annan, speciellt väldigt tidigt i leken. Kom med en lös teori om att cirkus och Hedinn skulle kunna sitta i lyan ihop, röstade på cirkus med samma teori sedan (+ ett tillägg om att sprida röstningen för att underlätta för spionen så att den kan hitta medusa). Sedan blev det lite virrigt när LenaH frågade varför man vill undvika Medusa och Habina tänkte fel och svarade för att spionen ska hitta en annan god snabbt. Nu när jag läst igenom alla Habinas inlägg igen (och min hjärna inte är helt mos) så känns det lite mer klart, även om jag fortfarande inte riktigt hängt med i allt. Vet inte om det gör henne god dock, men i alla fall inga röda flaggor som blinkar nu.

6. Blacksmithfarm - Medusa

7. cirkus - Ifrågasatte Artlines uträkning av ulvar och var med och diskuterade balansen i leken. Reagerade sedan på att Habina och Hedinn var ganska säkra på hur många de är i lyan och funderar på om de kan sitta i lyan. Röstade på Hedinn (delvis pga Habina inte lekt på länge). Tycker också att det verkar orimligt att lyan skulle outa (i alla fall delar av) lyan på det sättet (teorin om hemlig, Mirtai och Hedinn i lyan pga gårdagens röstning med första rösterna).

8. Snurrfian - Trodde på ett tema på litteraturhistoria och ska läsa en kurs om att få vardagen att gå ihop. Tyckte igår att Habina snurrat in sig i Artlines felräkning av antalet onda. Tyckte sedan att Q letade temat mer än vad hon letade ulvar och röstade på Q med den motiveringen. Har ingen aning om Snurrfians roll, skulle kunna vara god men skulle lika gärna kunna vara ond. Har för mig att hon dessutom var en av de som skulle ha ont om tid i helgen pga IRL, men hoppas att få se i alla fall några teorier.
 
Varför ville du lägga en singelröst? Var det för att vara ensam om du blev förstenad eller? För jag antar att du inte satsade på det.

Jag tänkte själv inte på det särskilt aktivt, det var mer att händer det så händer det. Och jo det hände ju.
Tänkte att om infon ska bli tydlig till spionen så måste det ju framgå att en person har röstat på den ? Tex om infon sagt. Qitis är förstenad och jag la första rösten på dig så är det ju tydligt för spionen att det är du som är medusa ? Och då hittar spionen en god till
Tillägg. Det var förstarösten som var viktig. Inte nödvändigtvis singelröst
 
Nu vet vi ju att blacksmithfarm var Medusa, men jag vill ändå lyfta att jag har helt fel i mitt resonemang här ovan. Det var ju förstarösten på Medusa som spelade roll, så om tex jag var ulv, röstade på ulven cirkus och sen bytte röst till blacksmithfarm (som i det här scenariot inte fått nån röst på sig än och var Medusa) så skulle min röst ändå inte räknas nästa DL, eftersom det var första rösten som Medusa fick på sig. Hoppas nån hängde med nu. :)

Så frågan är om hela teorin kring att ulvarna röständrade faller, men däremot ifall de lagt andra- eller tredjeröster?

Jag klurar vidare!
Näe, alltså teorin om de ändrade rösterna gick ju ut på att ulvar först röstade på ulvar och sen ändrade till några som redan fått röster.

Dock vill jag fortfarande hävda att det finns annat som gör att teorin faller/är svag. :D
 
Nej det var en dålig teori, jag är medveten om det. (Dock hade jag faktiskt missat att läsa så noga i anmälningstråden. )

Har liksom ingen! koll på vad man ens kan gå på i första DL och fick helt enkelt typ blunda och peka. Märker att många för mycket mer komplicerade resonemang men där är jag helt enkelt inte ännu. Noterade dock att du själv röstade på den som skrivit mest i tråden😅
DL1 är alltid skitsvår och många röster blir förtäckta BOPar (alltså att man blundar och pekar och kommer med någon mer eller mindre dålig teori). Så är det i alla fall för mig. Du får absolut notera att jag röstade på den som skrivit mest med tråden, har du någon tanke om varför jag gjorde det/vad det kan säga om min roll? :)
 
Ska försöka sammanfatta gårdagens lynch lite

Den första andrarösten (som var röst nummer 9!) kom från Artline som röstade på hemlig med motiveringen att hon la en lätt röst på mig baserad på låg aktivitet.
Jag tycker nog att hemlig är tillräckligt rutinerad för att inte rösta på någon för att den har dålig akvitet.

Även om jag håller med hemlig om att det är svårt första dagen så kanske min teori jag hade nyss om att hon inte behövde hitta ulvar stämmer?


Artline röstar på hemlig

Minuten efter kom Elo med en andraröst på BSF. Motivering att BSF är så säker i sitt uttalande om Artline
Habina teoriar fram och tillbaka kring alla? Kanske ulvigt. Kanske oskyligt. Kanske en 'komma igång och spela efter lång tid borta' grej.

Art räknar på ett lågt antal ulvar. Vill hon invagga resten av oss i ett falskt lugn genom att få oss att tro att det finns få ulvar? Känns mkt ulvigt!

BSF lägger tidig röst. Kanske ulvigt. Kanske RL. Dock låter hon väldigt tvärsäker på sin sak! Det är ulvigt. Ingen vet ju någonting i spelet, än, förutom ulvarna.

Jag gillar egentligen inte att lägga en andraröst i DL2, men å andra sidan börjar det bli löjligt med att alla bara röstar på sådana som inte fått nån röst.

Men, pga den ganska tvärsäkra uttalandet om Art så:

Elo röstar på Blacksmithfarm

(edit pga knepig stavning)

Hemlig ändrar sin röst från mig till BSF – vilket ger BSF 3 röster. Motiveringen är att hon delvis vill rädda sig själv.
Men du la ju upp mig mot BSF. När dom enda som kan ha koll på nåt hittills är ulvarna.

hemlig ändrar röst till BSF, för att delvis rädda mig själv. Kanske prickade en ulv med min första röst också då.

Sedan ändrar Hedinn till Lobelia med motivering att Lobelias röst känns väl ifrågasättande för en förstadagsröst vilket ger Lobelia 2 röster
Det här kändes lite väl ifrågasättande för en förstadagsröst?

Hedinn ändrar röst till Lobelia

Sist är LenaH som lägger en andraröst på heffaklumpen med motiveringen att det är skumt att misstänka någon som är aktiv inför DL1
Jag tycker det är lite skumt att misstänka nån för att vara aktiv och vrida och vända på saker inför dl1, det känns som något en ulv skulle tycka vara jobbigt.

LenaH röstar på heffaklumpen

Av dessa röster är det nog Lenas som jag tycker sticker ut mest, den kommer sista av alla röster och är en andraröst som inte avgör något. Hon brukar aldrig vara rädd för att sticka ut men här känns det som hon lägger en röst som inte ska sticka ut
 
Varför ville du lägga en singelröst? Var det för att vara ensam om du blev förstenad eller? För jag antar att du inte satsade på det.

Jag tänkte själv inte på det särskilt aktivt, det var mer att händer det så händer det. Och jo det hände ju.

Hur menar du med ensam om att bli förstenad? Det var väl bara den allra första rösten på medusa som ledde till att man blev förstenad. Dvs en andraröst på Medusa är safe.
 
Men du la ju upp mig mot BSF. När dom enda som kan ha koll på nåt hittills är ulvarna.

hemlig ändrar röst till BSF, för att delvis rädda mig själv. Kanske prickade en ulv med min första röst också då.

Funderade på att ändra tillbaka till dig, men det var nog mest lathet då eftersom det är svårt såhär första DL.

Ja, feltänkt. Tillbaka till Mirtai.

Jag skrev ju att jag tänkte fel. Funderade på att ändra tillbaka till Mirtai, inte till dig.
Och ja, jättesvårt.
Hemlig verkar lite oklar på vem hon egentligen har röstat på, å ena sidan kan det var en ulv som har haft en plan, men å andra sidan kan det lika gärna vara någon som är lika trött som jag var igår när jag inte ens orkade hänga kvar i leken. ;)
 
.
Jag tycker att de som hamnar under radarn är de som inte varit med i hela snurren med rösterna och ändringarna och de som lägger uddaröster sent som attan. Dvs Heffa och LenaH. LenaH brukar inte dra sig för att lägga andra eller rent av tredjeröster i DL1, speciellt när hon är god men som ond finns det mer incitament att hålla sig försiktigt i bakrunden.
Tittar man på tiderna så har Bsf tre röster 21:20 och om då heffa och/eller LenaH är onda så visste lyan att en god skulle ryka.
Jag röstar alltid udda i DL1, det gör jag oavsett om jag röstar tidigt eller sent och oavsett roll. Har gjort så sedan jag blev lynchad en gång för att jag hade lagt en andra röst i DL1.
 
Tack @hemlig att du tagit dig tid att inkomma med lite tankar förstår att du har fullt upp irl och inte hunnit med de sista fem

Jag är nyfiken på vilka du funderar över som onda ?
Jag ska försöka hinna med de sista här nu under kvällen. Tycker inte jag i nuläget har nån säkert i lyan, men ska kolla lite på röstningen igen och se om jag kan få några idéer därifrån.

Känns som du är väldigt drivande i denna lek, men jag vet av erfarenhet att du kan vara det oavsett roll och sida :p.
 
DL1 är alltid skitsvår och många röster blir förtäckta BOPar (alltså att man blundar och pekar och kommer med någon mer eller mindre dålig teori). Så är det i alla fall för mig. Du får absolut notera att jag röstade på den som skrivit mest med tråden, har du någon tanke om varför jag gjorde det/vad det kan säga om min roll? :)
😂 ingen aning! Antar att det är svårt att vara i inläggstoppen utan att råka skriva något skumt eller att få blickarna på sig! Samtidigt undrar jag om man som ulv vågar vara såpass mycket i blickfånget? En tanke jag har är ju att om du Hedda är ulv, har lätt att pekar ut något just Habina skrivit som skulle kunna peka ut henne som ond, men att hon egentligen är en gud som driver leken framåt. Aaaahhh hur ska man veta!?!?

Tror min ringa erfarenhet ställer till det några extra varv. Har läst (var?) att några refererar till hur goda/onda brukar spela och där är jag ju helt lost (också 😂).

Det hjälpte inte att ta ett glas vin.
 
@hemlig tycker jag beter sig lite märkligt, som exempel att hon inte har koll på vem hon röstade på igår efteråt. Jag fattar att man kan vara trött och förvirrad - har ju varit det själv mer än en gång...

Hennes röständring för att rädda sig själv är inte så anmärkningsvärd, det är trots allt DL1 och även om man som bybo kan offra sig för att rädda en viktigare god roll känns det risky att göra det så tidigt. Chansen att man istället räddar en ond är alldeles för stor.
 
Som ny rektor för Nevermore är jag väldigt besviken på alla studenter och t o m vissa fakulitetsmedlemmar,
Inför DL2 behöver ni alla ta upp en ledtråd som ni mssat/missförstått inför DL1 och hur ni ska hindra att detta sker igen.

Jag påminer även om NattDL1 och de val som behöver ske.
Jag hade missuppfattat alla ledtrådarna :o Och har (som vanligt) exakt noll koll på temat :bag:
 
Spionen borde ha hittat ängeln och siaren har siat någon och spionen vet vem.
Sen kanske spionen kan fundera på vem jägare jagat (om någon) och på så vis kanske lista ut vem jägaren är.

Sen är det ju så att om siaren hittar en ulv gäller det ju att siaren förmedlar budskapet men inte outar sig för då kan det bli siarstek till ulvmiddag.

Tänkte att om infon ska bli tydlig till spionen så måste det ju framgå att en person har röstat på den ? Tex om infon sagt. Qitis är förstenad och jag la första rösten på dig så är det ju tydligt för spionen att det är du som är medusa ? Och då hittar spionen en god till
Tillägg. Det var förstarösten som var viktig. Inte nödvändigtvis singelröst

Jag är lite tudelad till det här att lyfta fram vad spionen borde veta, det finns alltid en risk att en ulv leker spion eller att spionen som försöker lyfta fram det den vet och då blir lynchad eller käkad. Det känns lite tidigt att vara så här tydlig. Jag är inte helt säker på var jag vill placera er just nu.
 
Näe, alltså teorin om de ändrade rösterna gick ju ut på att ulvar först röstade på ulvar och sen ändrade till några som redan fått röster.

Dock vill jag fortfarande hävda att det finns annat som gör att teorin faller/är svag. :D

nu har ju den här teorin redan fallit men jag kan inte låta bli att tänka lite till :D jag fattar inte varför man i så fall skulle ändrat röst. Det blir ju mindre utstickande att lägga en andra/tredjeröst direkt tänker jag :)
 
😂 ingen aning! Antar att det är svårt att vara i inläggstoppen utan att råka skriva något skumt eller att få blickarna på sig! Samtidigt undrar jag om man som ulv vågar vara såpass mycket i blickfånget? En tanke jag har är ju att om du Hedda är ulv, har lätt att pekar ut något just Habina skrivit som skulle kunna peka ut henne som ond, men att hon egentligen är en gud som driver leken framåt. Aaaahhh hur ska man veta!?!?

Tror min ringa erfarenhet ställer till det några extra varv. Har läst (var?) att några refererar till hur goda/onda brukar spela och där är jag ju helt lost (också 😂).

Det hjälpte inte att ta ett glas vin.
Vet inte om du läst mitt teoriinlägg där jag bland annat teoriade om Habina? Men nej, just nu så är det inte några röda lampor (vet inte varför jag skrev flaggor 😅) där.
5. Habina - Har i skrivande stund flest inlägg i tråden och fick min röst igår. Påpekade att Artlines uträkning av antal onda (3) lät lite och att det är rimligare med fyra, eventuellt 5. Jag är nog beredd att hålla med där (om att 3 är för lite), men jag känner mig sjukt lost på det här med balans i lekarna efter att vi inte lekt på så länge. Skrev ett svar för Hedinn efter att cirkus röstat där och säger samtidigt att hon inte vill gräva sin egen grav. Tycker nog alltid att det är lite skumt när någon "försvarar" någon annan, speciellt väldigt tidigt i leken. Kom med en lös teori om att cirkus och Hedinn skulle kunna sitta i lyan ihop, röstade på cirkus med samma teori sedan (+ ett tillägg om att sprida röstningen för att underlätta för spionen så att den kan hitta medusa). Sedan blev det lite virrigt när LenaH frågade varför man vill undvika Medusa och Habina tänkte fel och svarade för att spionen ska hitta en annan god snabbt. Nu när jag läst igenom alla Habinas inlägg igen (och min hjärna inte är helt mos) så känns det lite mer klart, även om jag fortfarande inte riktigt hängt med i allt. Vet inte om det gör henne god dock, men i alla fall inga röda flaggor som blinkar nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 460
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 977
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 327
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp