Dela föräldraledigheten från början

En tanke jag har kring att slippa bli primärförälder till barnet och bli den som är nummer ett både i barnet och pappans ögon är att dela upp föräldraledigheten direkt. Har ingen koll på dagar etc men kanske först vara hemma tillsammans 1-2 veckor och sen bara ta varannan dag.

Skulle arbetsgivaren ha något att säga om det? Hur skulle det fungera med eventuell amning? Återhämtning efter förlossning? Finns det någon här på buke som gjort så och vill dela med sig av hur det fungerade för dem?
Som många har skrivit så tror jag att 2 veckor är lite för kort tid, men försökt istället planera att båda är hemma första två - tre månaderna. Syrran och hennes man körde det upplägget, sen jobbade syrran ett par dagar i veckan, beroende lite på hur mycket jobbet krävde. Under ett par månader var hon sen hemma på heltid medans maken jobbade, när bebis var runt 7 månader så gick syrran tillbaka och jobbar nu heltid och maken är hemma på heltid, nu är bebis snart 1,5 år och i sommar är båda lediga tillsammans två månader innan barnet ska skolas in på förskolan, av sin pappa. För dem var det här upplägget det som passade dem bäst, syrran hade svårt att vara ifrån jobbet, maken trivs väldigt bra med att vara hemmapappa. Att sen syrran och makens kompisar som bor i närheten har fått barn samtidigt och har haft samma upplägg har nog gjort det ännu enklare.

Om jag hade en bebis som sov bra på nätterna eller på annat sätt kunnat lösa så jag fick sova hela nätter när jag skulle jobba och att förlossningen var utan komplikationer hade jag rent fysiskt kunnat gå till jobbet någon månad efter förlossningen.

Jag vaknar jättelätt vid minsta ljud från barnet i början. Först när yngsta var runt 1.5 år sov jag igenom hennes ljud, detta trots att jag provade att sova på en annan våning. Nu vaknar jag inte förrän barnet låter väldigt mycket så nu är det maken som är uppe först :D Möjligt att det hade gått att lösa med öronproppar men då vaknar jag förmodligen inte av väckarklockan heller, beroende på hur ilsken signal jag har osv såklart. Utan sömn funkar jag inte riktigt på jobbet.

Jag jobbade lite ca 2.5 mån efter mitt kejsarsnitt med första barnet. Det var någon enstaka helg och jag tror att det var 8 h betald tid. Vi var alltid klara lite tidigare. Det kändes rimligt att ha varit på återbesök på BVC efter förlossningen innan man ringde och sa att man ville ta extrapass ibland på helger, åtminstone när man jobbar fysiskt. Sen ville jag vara av med allt avslag först om det gick. Jag personligen kände mig mer fit for fight när kroppen började närma sig läkt och att man hade en bekräftelse på det.

Sen var det där med hormonerna väldigt olika mellan barnen. Med första barnet ville jag till jobbet nästan direkt. Med yngsta har jag varit mer avslappnad och mest bara åkt med och njutit av den lilla parveln och att jobba vid 2 månader fanns inte på kartan. Jag har av olika anledningar inte jobbat en dag sedan hon föddes :o

Håller med någon tidigare: öppet sinne. Känn efter när situationen är där. Att planera är bra men försök att inte bli besviken om det inte blir helt enligt planerna. Det finns många sätt att göra båda till primärföräldrar. Havererar den första planen så får ni ordna en plan b eller c. Och lyssna på kroppen. Speciellt om du tänker jobba fysiskt på något sätt.

Hos mina pojkar är pappa nog nummer 1, trots att vi delat lika på fl och delar lika på vab.
Men det där vrider och vänder lite efter den som råkat att spendera mest tid med dem. Jag reser mycket i jobbet och kommer ofta hem just in läggdags (mamma kommer hem tråk då ska man lägga sig ) och åker innan de vaknat. Men som idag när jag vabbat och vi har haft en mysig dag, då är också jag poppis som nattningsförälder.

Jag tänker lite på det där med starka band. Min man fick de där första timmarna med pojkarna på bröstet båda gångerna. Jag åkte in på akutoperation, narkos och allt då moderkakan inte ville komna ut någon av gångerna (var ingen risk att det skulle hända igen, tjena) sedan när jag träffat dem igen har jag varit groggy och tämligen blodfattig.

Angående att gå tillbaka till jobb, efter en vecka har jag varit tämligen redo kroppsligt. Men efter första hade jag nog inte psykiskt pallat det, livet var som upp och ned och jag skulle lära mig ta hand om en bebis. Nummer två var så lätt, han sov och åt, första månaden fick jag massor gjort på jobbet hemifrån då han i motsatts till storebror spontansomnade lite varsom han låg. Han var så enkel så jag tror jag skickade mannen tillbaka på jobb redan efter några dagar med motiveringen att vi istället skulle ta en längre ledighet över julen en månad senare. När tvåan var mellan 3-4 månader tog vi dubbel fl och spenderade en månad i fjällen under vårvintern. Så av barnets första 5 månader var vi lediga tillsammans ca 2. Sedan började vi jobba halvtid båda två.

Vi hade ungefär samma upplägg med ettan men där var mannen hemma tre veckor redan från start, sedan en lång semester på sommaren, så lika där två månader gemensamt och sedan när ettan var fem månader jobbade vi halvtid båda två.

Jag kommer inte ha ett jobb där det skulle fungera. Så för mig hade det varit tvunget att gå att pumpa ur mjölk och/eller ge ersättning.

Varför då? :)

För att man kan känna sig rejält mörbultad efter en förlossning, amningsstart och hormonpåslaget som kommer när man fött barn. En del kvinnor kan säkert vara redo efter två veckor men jag hade absolut inte varit det!! Efter förlossningen kändes det som om jag blivit överkörd av en ångvält, minst! Jag kunde inte gå upprätt, kunde inte sitta ner utan att det svinont, brösten gjorde vanvettigt ont och var gigantiska så inga bh:ar jag hade passade, hormonerna löpte amok totalt och var mådde nog inte så bra.

Och för att amningen ska fungera måste du antingen amma tillräckligt mycket vilket rent krasst är samma antal gånger och mängd som bebisen äter per dygn eller pumpa motsvarande antal gånger. Så är amningen viktig för dig så blir det svårt att varannan dag inte amma/pumpa alls i den utsträckningen medan du är på jobbet. För att inte tala om läckaget! Brösten säger liksom till när de är fulla och blir stora och gör ont och oftast räcker det att man tänker på sin bebis för att de ska börja läcka! Inte så kul med läckande bröst på jobbet kanske? Och så tidigt som två veckor efter födseln så ammar många barn jätteofta så det där med att pappan skulle ta barnet med till jobbet har jag inte förstått, så punktlig var inte mitt barn iaf. Men bor man nära jobbet och man kan avbryta sitt jobb när som helst för att amma så kan det kanske funka?

En tanke jag har kring att slippa bli primärförälder till barnet och bli den som är nummer ett både i barnet och pappans ögon är att dela upp föräldraledigheten direkt. Har ingen koll på dagar etc men kanske först vara hemma tillsammans 1-2 veckor och sen bara ta varannan dag.

Skulle arbetsgivaren ha något att säga om det? Hur skulle det fungera med eventuell amning? Återhämtning efter förlossning? Finns det någon här på buke som gjort så och vill dela med sig av hur det fungerade för dem?

Att börja jobba två veckor efter förlossningen låter stentufft, särskilt första barnet. Det är rätt troligt att man går sönder en del med första barnet, eller så blir det kejsarsnitt, och då är man fortfarande rätt mör ett par veckor efteråt, plus att kroppen absolut inte hämtat sig från graviditeten än heller.

Jag har haft lätt med amningen, och har haft barn som ammat okomplicerat, men det har definitivt tagit mer än två veckor innan amningen varit stabil. I perioder behöver man få upp produktionen, särskilt i början, och då blir det mycket amning, och lite mentalt tufft eftersom mjölken inte räcker, barnet inte blir mätt och vill amma oftare - mjölktillgången är ju efterfrågedriven, men det innebär att den släpar efter lite. Plus att det är risk för stockning hela tiden om det finns mjölk och bebisen inte äter. Jag kunde inte pumpa ur lika effektivt som bebisen åt, så bebisen behövdes för att tömma tillräckligt.

Dessutom, om du ammar så räkna med att du ammar kanske varannan timme dygnet runt, även på natten. Man är inte pigg i huvudet när man aldrig sover mer än två timmar i sträck, så det är tufft att jobba och amma samtidigt.

Jag gick tillbaka till jobbet vid fyra månader med första barnet och sex månader med andra. Jag har ett jobb där jag kan jobba hemma, men det var ändå svårt att få ihop det med att börja jobba vid fyra månader, barnet ville inte alls börja äta mat så tidigt utan ville bara amma, och försöka sitta och jobba med ett öra på barnet hela tiden och hela tiden avbryta för att amma var ingen höjdare. Med andra barnet började jag jobba vid sex månader, det gjorde stor skillnad, och det var jätteskönt att slippa stressa med att få barnet att äta mat.

Senast ändrad:
När L föddes hade jag precis börjat skriva min C-uppsats och vi ville inte att jag skulle ta studieuppehåll. Därför blev det ungefär så här för oss:

* Första två-tre veckorna efter förlossningen i mitten på april var vi båda hemma. Dottern har bara ätit ersättning från start eftersom jag inte ville amma.
* Sedan började jag skriva uppsats igen, var borta kanske sex-sju timmar totalt per dag (inklusive restid). Fram till juni någon gång skrev jag uppsats och maken var hemma heltid. Vid den här tiden var jag återställd från förlossningen, tog mig dock mycket längre tid än så att återhämta mig efter själva graviditeten, men det är en annan historia och inget som påverkade min förmåga att plugga.
* Under ungefär en månad på sommaren pausade jag uppsatsen, var hemma heltid och maken var iväg på utbildning.
* I mitten av juli kom maken hem igen, jag började skriva igen och han var hemma heltid.
* Fram till och med januari var maken hemma heltid medan jag fortsatte att plugga som vanligt under höstterminen.
* Från och med mitten av januari gick jag hemma på halvtid, pluggade halvtid, maken började jobba heltid. Hans heltidstjänst innebär att han är helt ledig var tredje vecka, är hemma på förmiddagarna var tredje vecka och slutar tidigt på eftermiddagen var tredje vecka = mycket tid med dottern.
* På sommaren var jag hemma heltid i några månader.
* I augusti (när dottern var 17 månader) började hon förskola och jag började plugga heltid igen.

För oss har det här fungerat riktigt bra, allt blev enligt plan. Jag tyckte inte att det var jobbigt att gå hemifrån ens när hon var pytteliten, men jag tror att mycket av det beror på att jag hela tiden var inställd på att börja studera igen efter några veckor. Jag hade dock inte kunnat börja plugga tidigare än vad jag gjorde, för mitt mående var inte helt stabilt där i början (finns en tråd om det nånstans på Förälder). Jag längtade jättemycket efter familjen när jag väl började plugga, men hon hade det toppen med sin pappa och jag hör inte till typen som mår bra av att inte ha något att sysselsätta huvudet med (minns jag inte helt fel så var det maken som i princip sparkade ut mig efter några veckor för jag började bli odräglig). Den månaden på sommaren som maken var borta var jag nog knappt hemma, för jag tyckte ärligt talat att de där första sex månaderna var rätt så aptråkiga. Maken å andra sidan tyckte att det var toppen, han talar ofta om de där första nio månaderna som de bästa nånsin.

Så för oss blev det som sagt helt enligt plan, men vi var också beredda på att jag kanske inte alls ville eller kunde plugga och då hade maken fått gå tillbaka till jobbet igen.

Är vi då två primärföräldrar? Ja, det vill jag påstå. Är vi exakt likvärdiga? Nej. Vi har våra styrkor och svagheter, men skulle en av oss försvinna skulle den andra klara sig fint själv med L. Jag projektleder mer än vad maken gör (det är dock inte barnspecifikt utan ett problem jag jobbar med rent allmänt), men när det gäller våra respektive relationer med L och det ansvar vi tar för henne är det ingen större skillnad. L gör inte heller någon större skillnad på oss. Hon har förstås haft perioder då hon varit lite mer mammig eller pappig, men inte mer än att man kunnat säga "Nej, idag är det mamma som lägger dig".

Summan av kardemumman är att jag tror inte det finns några rätt eller fel i sådana här situationer. Jag tycker att man ska våga planera utanför ramen, så länge man är beredd på att hormoner, känslor och andra förutsättningar kan göra att planerna förändras. Men samtidigt som jag tycker att man ska respektera och erkänna om man t.ex. som mamma känner att man vill vara hemma så ser jag ingen fara i att ändå ställa det intresset mot andra intressen. I mitt fall hade jag absolut perioder då jag ville vara hemma och inte alls plugga, men andra intressen vägde tyngre (att jag ville plugga, att jag och maken tillsammans inte ville att jag skulle ta studieuppehåll och - inte minst - att maken verkligen, verkligen ville vara hemma). Ibland får jag känslan av att just mammans vilja att vara hemma liksom är helig, att den inte får utmanas av andra intressen, och det vet jag inte om jag tycker är optimalt i alla lägen. I mitt läge hade det inte varit optimalt, eftersom att vara hemma med spädbarn i ett halvår eller ett år troligtvis hade fått mig att må väldigt dåligt, även om det fanns en del av mig som ville vara hemma.

Aja, wall of text, hoppas något av det var givande. :p

Att börja jobba två veckor efter förlossningen låter stentufft, särskilt första barnet. Det är rätt troligt att man går sönder en del med första barnet, eller så blir det kejsarsnitt, och då är man fortfarande rätt mör ett par veckor efteråt, plus att kroppen absolut inte hämtat sig från graviditeten än heller.

Jag har haft lätt med amningen, och har haft barn som ammat okomplicerat, men det har definitivt tagit mer än två veckor innan amningen varit stabil. I perioder behöver man få upp produktionen, särskilt i början, och då blir det mycket amning, och lite mentalt tufft eftersom mjölken inte räcker, barnet inte blir mätt och vill amma oftare - mjölktillgången är ju efterfrågedriven, men det innebär att den släpar efter lite. Plus att det är risk för stockning hela tiden om det finns mjölk och bebisen inte äter. Jag kunde inte pumpa ur lika effektivt som bebisen åt, så bebisen behövdes för att tömma tillräckligt.

Dessutom, om du ammar så räkna med att du ammar kanske varannan timme dygnet runt, även på natten. Man är inte pigg i huvudet när man aldrig sover mer än två timmar i sträck, så det är tufft att jobba och amma samtidigt.

Jag gick tillbaka till jobbet vid fyra månader med första barnet och sex månader med andra. Jag har ett jobb där jag kan jobba hemma, men det var ändå svårt att få ihop det med att börja jobba vid fyra månader, barnet ville inte alls börja äta mat så tidigt utan ville bara amma, och försöka sitta och jobba med ett öra på barnet hela tiden och hela tiden avbryta för att amma var ingen höjdare. Med andra barnet började jag jobba vid sex månader, det gjorde stor skillnad, och det var jätteskönt att slippa stressa med att få barnet att äta mat.

Och ammar barnet varannan timme så blir det itne ens två timmar sömn i sträck. Säg att bebisen vill äta kl. 2 på natten. Första hen äta (vilket tar lika lång tid för olika bebisar, min åt läääänge, inte sällan upp mot 20-30 min per gång om inte mer. Sen ska blöja bytas och bebisar ska somna om. Sen ska man själv kanske gå på toa, dricka nåt och sen lyckas somna om och sen vaknar bebis kl. 4 och då börjar allt om igen.

En tanke när jag läst igenom tråden.. Anser man inom sjukvården/försäkringskassan att mödrar som går sönder, snittas, får förlossningsdepression eller liknande ska vara hemma på sin föräldraledighet? Kan man inte bli sjukskriven?

Det är ju en sak att man är känslomässigt slutkörd, att det är jobbigt med hormoner osv men när det kommer till att man inte skulle vara arbetsför pga smärta eller liknande?

Säg att jag skulle få barn och planera för att återgå till arbete efter typ 3 veckor (hugger bara något nu) men så har jag blivit snittad/spruckit eller liknande vilket gör att jag inte klarar att börja jobba som planerat. Varför ska det innebära att jag måste vara hemma föräldraledig? I mina ögon vore det naturliga att jag sjukskrivs.

Och jätteintressant tråd!
Jag går också i dessa tankar inför eventuella framtida barn och det är nyttigt att läsa om hur andra gjort. Varför en del användare känner sig manade att framföra att det minsann inte är nödvändigt att dela lika på föräldraledighet övergår mitt förstånd. Men det är som vanligt i dessa diskussioner.. :meh:

En tanke när jag läst igenom tråden.. Anser man inom sjukvården/försäkringskassan att mödrar som går sönder, snittas, får förlossningsdepression eller liknande ska vara hemma på sin föräldraledighet? Kan man inte bli sjukskriven?

Det är ju en sak att man är känslomässigt slutkörd, att det är jobbigt med hormoner osv men när det kommer till att man inte skulle vara arbetsför pga smärta eller liknande?

Säg att jag skulle få barn och planera för att återgå till arbete efter typ 3 veckor (hugger bara något nu) men så har jag blivit snittad/spruckit eller liknande vilket gör att jag inte klarar att börja jobba som planerat. Varför ska det innebära att jag måste vara hemma föräldraledig? I mina ögon vore det naturliga att jag sjukskrivs.

Jag hade inte kunnat jobba de första veckorna, det tror jag är få som kan men man blir inte sjukskriven för att man fått barn. Då räknar de med att man är sliten och mer eller mindre skadad men ändå kan sköta om sitt barn. Min gissning är att så länge man kan ta hand om barnet så blir man inte sjukskriven.

Jag hade inte kunnat jobba de första veckorna, det tror jag är få som kan men man blir inte sjukskriven för att man fått barn. Då räknar de med att man är sliten och mer eller mindre skadad men ändå kan sköta om sitt barn. Min gissning är att så länge man kan ta hand om barnet så blir man inte sjukskriven.
Men om min partner är föräldraledig så är det ju hen som ska ta hand om barnet. Det känns helt galet att skada eller liknande ska tvinga mig att vara föräldraledig.
Obs alltså att jag pratar om snitt, att man spruckit och blivit sydd eller liknande som inte bara handlar om att det blir känslomässigt jobbigt för mig att lämna barnet.

Men om min partner är föräldraledig så är det ju hen som ska ta hand om barnet. Det känns helt galet att skada eller liknande ska tvinga mig att vara föräldraledig.
Obs alltså att jag pratar om snitt, att man spruckit och blivit sydd eller liknande som inte bara handlar om att det blir känslomässigt jobbigt för mig att lämna barnet.

Klippt från länken nedan: " Okomplicerat kejsarsnitt utgör ej grund för sjukskrivning."

https://www.sahlgrenska.se/w/k/kejsarsnitt/

Klippt från länken nedan: " Okomplicerat kejsarsnitt utgör ej grund för sjukskrivning."

https://www.sahlgrenska.se/w/k/kejsarsnitt/
Det är ju helt jävla sjukt egentligen.
Dels för att man anser att kvinnor som opereras inte får sjukskrivas (vid vilka andra operationer nekas man sjukskrivning om operationen leder till att man inte klarar att jobba?) men också för att det uppenbarligen styr hur familjen kan välja att fördela sin föräldraledighet.
Föräldraledigheten är väl inte till för att mamman ska återhämta sig från förlossningsskador eller operationer? Föräldraledigheten är väl till för att barnet ska få vara med sina föräldrar?

Ytterligare ett tydligt exempel på hur jävla snedvridet vårt samhälle är i genusfrågor..

Och jätteintressant tråd!
Jag går också i dessa tankar inför eventuella framtida barn och det är nyttigt att läsa om hur andra gjort. Varför en del användare känner sig manade att framföra att det minsann inte är nödvändigt att dela lika på föräldraledighet övergår mitt förstånd. Men det är som vanligt i dessa diskussioner.. :meh:

Tja, jag brukar påpeka sånt (kanske inte här på buke, men har säkert gjort det på andra forum) när jag ser någon som inte har barn än förklara exakt hur de ska göra och hur de ska dela upp det när de väl har barn. Och varför gör jag det? För att försöka visa att OM det nu krashar och inte går att göra som man har tänkt så kan det bli bra ändå. För att hela föräldraskapet hemskt lätt kan bli fullt av prestationsångest. För att jag själv fick total panik när jag satt med ett nyfött barn i famnen, helt överkörd av mina egna hormoner, och insåg att allt i livet plötsligt hade vänts uppochner. Hade jag då i förväg bestämt hur allt skulle skötas så hade jag mått jättedåligt (eller ja, ännu sämre) när det inte blev exakt så.

Jag säger inte att andra fungerar som jag och för många är det säkert guld att bestämma allt i detalj innan. Men mig hjälpte det jättemycket, mitt i kaoset, att läsa inlägg om att allt kan bli bra ändå hur man än delar upp det.

Jag tänkte innan bebis föddes att vi nog skulle dela ganska lika, att pappan skulle kunna ha bebis mycket även i början och så. Tji fick jag! Dels var bebis en riktig maratonsnuttare som låg vid bröstet konstant de första två månaderna. Dels är jag en hormonkänslig person som i början blev mycket orolig av att vara frånskild från barnet (detta släppte vid kanske 4-5 månaders ålder? Minns inte riktigt, men det var först då jag började bli intresserad av att göra något utan bebis). Dels fick pappan en depression. Och dels har jag, till min stora förvåning, inte alls blivit rastlös av att vara hemma med bebis utan tycker att det är jättemysigt.

Rent fysiskt mådde jag bra nästan direkt, var öm i underlivet några dagar, så på så sätt hade jag kunnat jobba. Men rent psykiskt har jag inte känt att jag velat. Nu trivs jag ju inte alls på mitt jobb heller, så det är rena drömmen att slippa gå dit, hehe.

Tja, jag brukar påpeka sånt (kanske inte här på buke, men har säkert gjort det på andra forum) när jag ser någon som inte har barn än förklara exakt hur de ska göra och hur de ska dela upp det när de väl har barn. Och varför gör jag det? För att försöka visa att OM det nu krashar och inte går att göra som man har tänkt så kan det bli bra ändå. För att hela föräldraskapet hemskt lätt kan bli fullt av prestationsångest. För att jag själv fick total panik när jag satt med ett nyfött barn i famnen, helt överkörd av mina egna hormoner, och insåg att allt i livet plötsligt hade vänts uppochner. Hade jag då i förväg bestämt hur allt skulle skötas så hade jag mått jättedåligt (eller ja, ännu sämre) när det inte blev exakt så.

Jag säger inte att andra fungerar som jag och för många är det säkert guld att bestämma allt i detalj innan. Men mig hjälpte det jättemycket, mitt i kaoset, att läsa inlägg om att allt kan bli bra ändå hur man än delar upp det.
Men det är väl ingen som har bestämt exakt på förhand hur det ska bli?
TS har en önskan om att planera för lika delad föräldraledighet så tidigt som möjligt. Hur kan det bli relevant att bemöta TS så som vissa har gjort i den här tråden?

Och pappan är ju hemma två veckor normalt, så man är två om barnet ändå, eller till och med kan ju pappan helt ta barnet. Är inte det delvis därför som han har den tiden.

Men efter en månad så är det nog en helt annan sak. En månad har de väl i USA.

Och pappan är ju hemma två veckor normalt, så man är två om barnet ändå, eller till och med kan ju pappan helt ta barnet. Är inte det delvis därför som han har den tiden.
Men om mamman efter 2 veckor fortfarande inte är arbetsför pga fysiska hinder?

Då är det väl inte ett okomplicerat kejsarsnitt eller förlossning? Folk kan väl absolut vara sjukskrivna efter en komplicerad förlossning?

Lånar text från Lingon
Jag har ingen aning.. Baserade det på att det var så många i den här tråden som sa att det inte är rimligt att återgå till arbete så snabbt, och då lyftes bland annat kejsarsnitt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 171
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 840
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar