För vår del har hundbiten fungerat helt friktionsfritt och mycket över förväntan. Nu har vi en liten sällskapshund, så det är ju inte så att jag tränar med henne flera dagar i veckan, men promenader får hon absolut.
I början var det verkligen inga problem när dottern låg i vagn eller satt i sele, snarare skönt att "behöva" gå ut. Det enda som jag kände var jobbigt var att när dottern somnade på promenaderna så gick ju all hennes sovtid åt till promenader, det där med "vila när barnet sover" eller hinna slänga i en tvätt eller dammsuga gick ju aldrig (så då var det himla skönt att vara två, så att det fanns med på kvällen).
Nu när dottern är lite större och vill gå själv men inte så långt, så det blir kortare promenader. Men vi försöker gå ofta där hunden kan vara lös (typ överallt utom vid vägen...) och så får hon springa runt och nosa på egen hand mycket. För vår hund väger det absolut upp en långpromenad om vi är två timmar i skogen och bara strosar och hänger på samma plätt. Eller hänger i lekparken en stund, då brukar vi dessutom ofta träffa någon grannhund att leka med. Så det beror väl på hund.
Däremot kan det ju vara värt att tänka på vad som händer om du får en besvärlig graviditet med till exempel foglossning. När jag var höggravid fick hunden mest motion genom att hänga med på mina ridturer, eller så promenerade jag med henne och hästen tillsammans, två separata promenader hade jag inte orkat.
Edit: Hunden har dessutom älskat att vi varit hemma och föräldralediga så länge. Och sånnadär utflykter jag alltid gjorde som barn, med grillning på stranden en vinterdag eller skogsutflykt med fika som vi börjat göra fler sedan vi fick barn älskar hon.