Instämmer åtminstone delvis.
Det finns dessutom
många som man utsätts för i sin vardag som direkt eller indirekt ifrågasätter brytande mot normen att mamma är hemma ca ett år/så länge hon vill/"behöver". Axplock av vad jag o mannen fick höra inför första barnet, då folk fick veta att jag skulle jobba heltid efter 6,5 månader:
- Men amningen då? - kvinna 30 år
- Men amningen då? Du kommer att känna heeelt annorlunda när barnet är ute... då kommer du inte att vilja jobba så snart igen. - annan kvinna 30 år
- Jaha... ja, jag skulle aldrig ha delat med mig av mina dagar till karln.. jag tycker man förtjänar att få sin ledighet när man burit barnet. - kvinna ca 50 år
- Jaha, lycka till, men du kommer att märka att mamma ändå är mamma när de är sådär små! - kvinnlig chef, ca 45 år, sagt på jobbet till min man.
- Gliringar till maken har han fått från både kollegor o chef av o till i alla år sen dess så fort han vabbar. Manliga kollegor. Jag får aldrig såna.
Tack o lov var det faktiskt ingen av våra föräldrar som sa något knepigt om vår uppdelning!
Det krävs en del beslutsamhet och styrka från både mamman och pappan att orka förklara, inte känna skuld osv. Hade vi varit yngre eller mer osäkra i vår uppfattning kanske vi lyssnat mer o ändrat oss. Nu gav vi, i alla fall jag, svar tillbaka o de flesta argumenterade inte emot. Folk vågar nog inte det mot mig när de hör mig... är rätt bestämd av mig.