Dela föräldraledigheten från början

Men om du var sjukskriven kunde väl pappan vara föräldraledig? Det är väl mer rimligt än vab i situationen?
Jag kan komma ihåg fel. Det kan vara så att han var föräldraledig första perioden när jag gick på kryckor. Men vill minnas att det var ngt strul med det också. Kan det ha varit så att arbetsgivaren kunde motsätta sig för att man inte hade förvarnat om föräldraledighet? Det var också något speciellt med rehab som strulade till det. Ett par månader senare närjag började jobba och han var (planerat) föräldraledig så hade situationen varit en helt annan. Men eftersom läkarna inte hade koll på det och beordrade rehab när de gjorde så klickade alla fk:s system. För att ytterligare krångla till det så var det det året som det infördes vårdnadsbidrag och garantidagarna försvann, även retroaktivt.

Men om du var sjukskriven kunde han ju vara föräldraledig? Man kan inte ta ut vab på barn under 8 månader nej. Men eftersom varken bebisen eller det större barnet var sjuka så fanns det ju ingen anledning att han skulle vab:a?
Man kan VAB:a om ordinarie vårdnadshavare inte kan ta hand om barnet. Av någon anledning kunde han inte ta ut föräldrapenningdagar, tror att det var för kort varsel.

Man kan VAB:a om ordinarie vårdnadshavare inte kan ta hand om barnet. Av någon anledning kunde han inte ta ut föräldrapenningdagar, tror att det var för kort varsel.

Jo absolut, men frågan blir ju fortfarande varför han skulle vab:a istället. Men då låter det som att arbetsgivaren gick inte med på att han var hemma med föräldrapenning på så kort varsel så han fick vab:a istället? Det är ju isf inget man kan beskylla FK för. Föräldrapenning kan du ju till och med söka 90 dagar retroaktivt så för deras del kan det ju inte ha varit för kort varsel :)

En tanke jag har kring att slippa bli primärförälder till barnet och bli den som är nummer ett både i barnet och pappans ögon är att dela upp föräldraledigheten direkt. Har ingen koll på dagar etc men kanske först vara hemma tillsammans 1-2 veckor och sen bara ta varannan dag.

Skulle arbetsgivaren ha något att säga om det? Hur skulle det fungera med eventuell amning? Återhämtning efter förlossning? Finns det någon här på buke som gjort så och vill dela med sig av hur det fungerade för dem?

Om du tänker amma så tror jag ert upplägg blir väldigt jobbigt att genomföra. Ofta behöver man ju flera veckor, kanske t o m ett par månader, för att etablera amningen och dessutom behöver / vill nyfödda barn ofta ammas länge och ofta. Din mjölkproduktion kommer troligen inte att vara så stabil att du kan pumpa ut dagsransonen o sedan åka o jobba heller.
Numer får man ju ta ut 30 dubbeldagar( alltså 60 dagar totalt) . Om ni gör det och dessutom inte tar 7 dagar i veckan utan kanske 5 kan ni vara hemma båda två i nästan uppåt två månader med pappans 10 dagar i samband med förlossningen. Vid det laget är chansen i alla fall lite större att det funkar med amning / ersättning / utpumpning.
Eller så är ni hemma tillsammans 1-2 mån (t ex finansierat enligt ovan) och så är du hemma själv i 3-4 mån (vid det laget har ju pappa o bäbis def en relation och han kan ju ta över bäbisskötsel när han kommit hem) tills helamningsperioden är över och sedan antingen byter ni rakt av så att pappan är hemma eller så kör ni varannan dag ett tag då och så får pappan vara hemma helt några månader sen oxå.

Det finns massa sätt att göra och man måste hitta något som funkar för en själv. Vill du amma behöver du dock med största sannolikhet vara hemma i alla fall minst ett par månader i början för att få det hela att funka bra. Att börja jobba efter 1-2 veckor känns tufft efter en graviditet och förlossning oavsett, man behöver oftast lite återhämtning.

Enligt en del trådar här på Buke finns det ju de som helt väljer bort amning för att kunna dela helt lika på allt direkt. Så kan man ju också göra (själv har jag svårt att se poängen men uppenbarligen finns det de som gör det :-)).

Min personliga tanke är också att det är väldigt givande och "mysigt" att vara sammanhängande föräldraledig en period och den perioden missar ju både du och din man om ni kör varannan dag hela tiden. Jämställdhet är viktigt men jag tänker att det också är viktigt och dessutom gagnar hela familjen och även jämställdheten att man finner lugn och ro och att båda föräldrarna får hinna njuta av bäbistiden uran att stå med ena foten på jobbet. Jag tänker att man kan dela lika och faktiskt vara primärföräldrar båda två även med lite annat upplägg än det du tänkt som i mina ögon känns både stressande och opraktiskt.

Oavsett hur ni gör så hoppas ni hittar en variant som funkar för er! Lycka till med allt :-)!!

Oavsett hur ni gör så hoppas ni hittar en variant som funkar för er! Lycka till med allt :-)!!

Tack men det är inte dags än på många år. ;)

Halvt kl

Himmel vad många som svarat! Läser igenom tråden ordentligt i helgen. Tack allihop! :)

Komplettering: när det gäller amningen var det intressant att i föräldragruppens återträff när barnen var ca tio månader så minns jag att jag var den enda mamman som jobbade heltid OCH den enda som fortfarande deltidsammade.... litet urval, inget att dra stora slutsatser av, men...
Intressant! (Jag heltidsjobbade då, sedan två månader tillbaka, men slutade med flit deltidsamma efter tio månader, fasade ut.)

Beror (beroodde i a f) på hur stort företag man arbetar på. Tror grunden är sex veckor (utan ersättning). Min kompis jobbar på stort företag och hade sparat semester så hon kunde vara hemma tre månader, vilket hon tyckte var lyx. Sedan blev det heltidsarbete och dagis intill jbbet. Hon fick gå ifrån och amma på arbetstid (tydligen lagkrav). Men lätt var det inte och de var ganska slitna under småbarnsåren.
Men visst ger väl vissa företag någon månad med lön som förmån?

Om du tänker amma så tror jag ert upplägg blir väldigt jobbigt att genomföra. Ofta behöver man ju flera veckor, kanske t o m ett par månader, för att etablera amningen och dessutom behöver / vill nyfödda barn ofta ammas länge och ofta. Din mjölkproduktion kommer troligen inte att vara så stabil att du kan pumpa ut dagsransonen o sedan åka o jobba heller.
Numer får man ju ta ut 30 dubbeldagar( alltså 60 dagar totalt) . Om ni gör det och dessutom inte tar 7 dagar i veckan utan kanske 5 kan ni vara hemma båda två i nästan uppåt två månader med pappans 10 dagar i samband med förlossningen. Vid det laget är chansen i alla fall lite större att det funkar med amning / ersättning / utpumpning.
Eller så är ni hemma tillsammans 1-2 mån (t ex finansierat enligt ovan) och så är du hemma själv i 3-4 mån (vid det laget har ju pappa o bäbis def en relation och han kan ju ta över bäbisskötsel när han kommit hem) tills helamningsperioden är över och sedan antingen byter ni rakt av så att pappan är hemma eller så kör ni varannan dag ett tag då och så får pappan vara hemma helt några månader sen oxå.

Det finns massa sätt att göra och man måste hitta något som funkar för en själv. Vill du amma behöver du dock med största sannolikhet vara hemma i alla fall minst ett par månader i början för att få det hela att funka bra. Att börja jobba efter 1-2 veckor känns tufft efter en graviditet och förlossning oavsett, man behöver oftast lite återhämtning.

Enligt en del trådar här på Buke finns det ju de som helt väljer bort amning för att kunna dela helt lika på allt direkt. Så kan man ju också göra (själv har jag svårt att se poängen men uppenbarligen finns det de som gör det :-)).

Min personliga tanke är också att det är väldigt givande och "mysigt" att vara sammanhängande föräldraledig en period och den perioden missar ju både du och din man om ni kör varannan dag hela tiden. Jämställdhet är viktigt men jag tänker att det också är viktigt och dessutom gagnar hela familjen och även jämställdheten att man finner lugn och ro och att båda föräldrarna får hinna njuta av bäbistiden uran att stå med ena foten på jobbet. Jag tänker att man kan dela lika och faktiskt vara primärföräldrar båda två även med lite annat upplägg än det du tänkt som i mina ögon känns både stressande och opraktiskt.

Jag förstår att du uttrycker dina egna personliga åsikter, men de låter lite som allmängiltiga sanningar, så därför vill jag återigen vara lite besvärlig därför att jag inte vill att de här uppfattningarna ska tas som sanningar av de som funderar på hur de ska kunna planera en jämställd föräldraledighet på bästa sätt.

Amningen anses etablerad efter ca 2-3 månader enligt min BVC. Om det är väldigt viktigt att helamma så är det väl klokt att vänta tills efter det. Om en är OK med att delamma så har en ju fler möjligheter att börja tidigare. En kan också pröva pump och på så vis fortsätta helamma trots jobb (det funkar inte för alla men för många).

Att ha en sammanhängande ledighet behöver inte alls vara det mysigaste och lugnaste medan det blir stressigt och jobbigt att jobba deltid - jag har skrivit om vårt upplägg tidigare där jag arbetade deltid från att min dotter var ca 2 månader och det har för OSS varit det bästa både för föräldrar och barn.

Jag vet att jag är tjatig men jag vill verkligen trycka på detta så inte folk som funderar på alternativ ständigt bara får höra att alla tycker att det bästa är om mamman är hemma de första 6 månaderna i följd.

En tanke jag har kring att slippa bli primärförälder till barnet och bli den som är nummer ett både i barnet och pappans ögon är att dela upp föräldraledigheten direkt. Har ingen koll på dagar etc men kanske först vara hemma tillsammans 1-2 veckor och sen bara ta varannan dag.

Skulle arbetsgivaren ha något att säga om det? Hur skulle det fungera med eventuell amning? Återhämtning efter förlossning? Finns det någon här på buke som gjort så och vill dela med sig av hur det fungerade för dem?

Kan säkert fungera.
Om man inte har tänkt sig amning.

Jag förstår att du uttrycker dina egna personliga åsikter, men de låter lite som allmängiltiga sanningar, så därför vill jag återigen vara lite besvärlig därför att jag inte vill att de här uppfattningarna ska tas som sanningar av de som funderar på hur de ska kunna planera en jämställd föräldraledighet på bästa sätt.

Amningen anses etablerad efter ca 2-3 månader enligt min BVC. Om det är väldigt viktigt att helamma så är det väl klokt att vänta tills efter det. Om en är OK med att delamma så har en ju fler möjligheter att börja tidigare. En kan också pröva pump och på så vis fortsätta helamma trots jobb (det funkar inte för alla men för många).

Att ha en sammanhängande ledighet behöver inte alls vara det mysigaste och lugnaste medan det blir stressigt och jobbigt att jobba deltid - jag har skrivit om vårt upplägg tidigare där jag arbetade deltid från att min dotter var ca 2 månader och det har för OSS varit det bästa både för föräldrar och barn.

Jag vet att jag är tjatig men jag vill verkligen trycka på detta så inte folk som funderar på alternativ ständigt bara får höra att alla tycker att det bästa är om mamman är hemma de första 6 månaderna i följd.

Fast du, läste du inte att jag tipsade henne om att ta dubbeldagar så att de kunde vara hemma i uppåt två månader och sedan dela på ett eller annat sätt- på det sätt som passade dem själva bäst!?

Att många väljer och ser fördelar med att mamman är hemma (och gärna pappan i några månader också- som jag skrev) har ju helt enkelt att göra med att man ofta helammar i uppåt sex månader. Visst kan man pumpa (eller många kan- för vissa funkar det inte alls) och pappan jan åka till mammans jobb mm mm, men många inklusive jag själv tycker uppenbarligen att det känns onödigt krångligt.

Jag vidhåller att man kan vara primärfäräldrar båda två även om man inte jobbar varannan dag utan konstaterar att det i många fall är praktiskt att en ammande mamma är hemma till stor del det första halvåret.
Att vara hemma båda i ett par månader är ju värt mycket för anknytningen, och om den väl är etablerad är det också lätt för pappan att ta över bäbis och "vara förälder" på jobbledig tid.

Efter ett par- tre månader äter de ju ofta lite mer sällan och det blir lättare att pumpa/ flaska. Själv har jag börjar jobba 2 kvällar i veckan när barnen har varit runt 2-3 mån och det har funkat jättebra.

Jag skrev heller inte att det behövde bli jobbigt och stressigt att jobba deltid- man kan ju lägga upp deltid på olika sätt. Att börja jobba åttatimmarsdagar varannan dag (och vara borta minst 9 med resväg och lunch) med ett mycket litet barn som ammas (TS tänkte ju t o m ett barn på ett par veckor) verkar i mina ögon bara jobbigt och dessutom att riskera problem med amningen. Att jobba kortare pass, så att 1-2 mål ersätts, ser jag som mer realistiskt men dock inte så tidigt som efter ett par veckor.

Det är toppen att ni hittade en bra lösning som ni är nöjda med, det är ju det viktigaste!

Självklart är det mina personliga åsikter och erfarenheter jag uttrycker - precis som du också gör !

@ako, du skrev att du trodde att det var bättre att "man finner lugn och ro och att båda föräldrarna får hinna njuta av bäbistiden uran att stå med ena foten på jobbet" och jag menar då att deltid inte behöver innebära att en känner sig splittrad på det sätt som du uttrycker, och att det där "njutandet" (vete fan om det är så njutbart hela tiden, alla gånger, med alla sorters barn) kan lösas trots, eller kanske mer tack vare, deltidsarbete för mamman.

Och jo, du skrev om dubbeldagar, och sen skrev du om att mamman skulle vara hemma på heltid ett par månader och att pappan sen skulle ta över.

Att båda är hemma samtidigt så mycket som möjligt har jag också skrivit om - otroligt bra för alla i familjen!

Edit, jag har själv börjat jobba deltid när våra barn varit mellan 6 veckor (då bara en kort kväll per vecka) och 3 mån, och det har funkat utmärkt med pumpat eller ersättning, och jag har delammat alla tre barnen länge- tills drygt två års ålder. Att delamma en lite större bäbis/ barn fungerar ju fint även om man jobbar fulla dagar, men det var ju inte det tråden handlade om utan att om att jobba heldagar borta varannan dag med en mer eller mindre nyfödd bäbis som man avser att amma och det ser jag som svårt (om man inte ammar så är det en helt annan femma).

@ako, du skrev att du trodde att det var bättre att "man finner lugn och ro och att båda föräldrarna får hinna njuta av bäbistiden uran att stå med ena foten på jobbet" och jag menar då att deltid inte behöver innebära att en känner sig splittrad på det sätt som du uttrycker, och att det där "njutandet" (vete fan om det är så njutbart hela tiden, alla gånger, med alla sorters barn) kan lösas trots, eller kanske mer tack vare, deltidsarbete för mamman.

Och jo, du skrev om dubbeldagar, och sen skrev du om att mamman skulle vara hemma på heltid ett par månader och att pappan sen skulle ta över.

Att båda är hemma samtidigt så mycket som möjligt har jag också skrivit om - otroligt bra för alla i familjen!
Jag skrev inte "skulle"- jag föreslog det som alt till att försöka kombinera amning (jag tolkade det som att TS ville amma) med att vara borta varannan dag i nio timmar.

Olika passar olika människor. Du har hittat något som passar dig. Det är jättebra!

På vilket sätt skulle det hota barnets bästa om exempelvis pappan är hemma på hel- eller deltid redan från början?
Att pappan är hemma är förstås bara positivt. Det som kan vara negativt är att det kan vara svårt att få till en bra amning om mamman är borta heldagar och amning är ju något som generellt ses som positivt och som rekommenderas i första hand av läkarvetenskapen.

Vi fick barn i mitten av juni förra året. Juni och halva juli hade vi semester tillsammans. Halva juli och halva augusti tog vi dubbeldagar så att vi kunde fortsätta vara hemma bägge två. Därefter började jag jobba en dag i veckan fram till oktober, sen två dagar i veckan, och sen tre dagar i veckan. När jag har varit borta har min partner varit föräldraledig, och när jag varit hemma har han arbetat (dock hemifrån, egen företagare). Jag säger WIN på det upplägget! Lagom tid hemma, ca 2 månader totalt, och då tillsammans hela tiden så att vi kunde avlasta varandra när ungen hade ont i magen och aldrig sov och bara skrek hela kvällarna. Sen jobb en dag i veckan = vara vuxen, få använda sin hjärna, dricka kaffe ifred, äta lunch medan den är varm (!), fab! OCH hinna sakna lille larven därhemma. Jag ammade så pumpade ur, vilket funkade bra. Några gånger fick jag lätta på trycket i brösten när det blev lite för många timmar på jobbet, men det löste sig alltid. Dessutom slapp vi det där trista att mamman har de halvsega första 6 månaderna medan pappan får den svinroliga tiden från 7 månader och uppåt då de verkligen kan kommunicera, börjar ta sig fram, börjar prata, gillar att leka på riktigt och åka till lekplatsen, ja, allt sånt där roligt.
Alltså det upplägg som du beskriver tycker jag låter fullt fungerande!!! Och det är också väldigt långt i från att jobba varannan dag heldag med en nästan nyfödd!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 171
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 840
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar