Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Så var det äntligen vår tur att komma ut på nåt kul!:banana: Terrängträning stod på schemat o Lilla Bruna var sååååå duktig!:love:

http://www.youtube.com/watch?v=46SwZtJOcrY

Svårt att tro att hon såg ut så här i mitten på januari:

30242575.jpg

Och nu så här:

30854925.jpg

Men ååå så fint! Den bara går och går jue :laugh:

kl

Här bara det regnar och regnar idag, i brist på motivation att göra annat löste jag deltagarbevis till 4-årschampionatet i hoppning.
Känns lite galet, jag vet inte om vi är redo för detta, men det får visa sig om det var att slänga pengarna i sjön. Anmält till första tävlingen har jag också gjort, 80 cm i surahammar den 22 eller 23 maj. Går det bra så bli nästa tävling 1 meter med kval som mål. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att vara med på någon p&j eller liknande, så jag vet inte hur hon kommer uppföra sig. Hon sköter sig i varje fall bra hemma och hos tränaren... Otittig på hinder och hoppar utan större ansträngning. Saknar fortfarande lite bjudning emellanåt, men det blir bättre och bättre. Fortfarande lite dålig kondis, så jag försöker rida lite länge turer än tidigare, jag är hela tiden rädd att det ska bli för mycket. Men det vore ju fint om hon orkade runt en hel bana sen när det är dags:laugh:
Nu har jag inga ursäkter längre, på med regnstället och ut och TRÄNA!

Ska kanske åka till surahammar och agera hästskötare. Får väl se om jag ser er då ;)

Yasmine o hopp o galopp: Tack! Hon är en käck liten häst!:laugh:

Nu tänker vi vara riktigt på hugget o slå till med en pay and jump på tisdag!:eek: Kan inte bestämma mig för vilken höjd än men det får lösa sig när jag kommer dit....

knapplån

Jag varit ute och tävlat (i hans fall som miljöträning) hans första utomhustävling nu (och första gången på långbana också) han var spänd! men jag är glad ändå för denna gång vågade han komma runt programmet och gå nära staketen även om han höll emot en del och tappade bjudning! Tävlingen innan kom vi bara till halt/hälsning vid X och sedan vågade han inte gå en meter efter det! likaså försöket innan det! En 8:a på gångarterna fick han iaf! Bara fortsätta att åka ut så han lär sig spänna av :-) Vila blir det ett par dagar och nästa aktivitet blir ev en träningstävling i hopp.

film med nya kameran

Woho!En till som satsar på 4-års :D. Jag tror jag missat vad du har för pålle? (min dator är mkt seg så jag orkar inte leta i tråden)

Jag har intelöst deltagarbevis ännu..inom en vecka eller två kommer en ID-kontrollant hit och kollar att jag har rätt häst, sen måste jag skicka in passet till asvh..sen tror jag att jag kan lösa deltagarbevis...

Min är ett egensinnigt sto efter Tornesch - Majim G. Jag har inte själv varit så aktiv i tråden, men läser flitigt vad andra skriver:)
Jag rider oftast själv och åker även och tränar själv, så jag har inga som helst roliga bilder eller filmer att bjuda på. Men jag lovar att bli bättre både på uppdateringar och bilder nu när det börjar på allvar!

Det gick ju hur smidigt som helst att lösa deltagarbevis. Det måste vara 6 år sen jag sist gjorde det och då tog det ju flera veckor innan man fick det! Nu kan du skriva ut det själv på en gång. Hade jag vetat det hade jag ju kunnat lugna mig lite, men men... Nu har jag ju större press på mig att faktiskt försöka kvala:laugh:

vad roligt att några här ska försöka kvala! det ska man följa med intresse!

ja att vi lyckades ta oss runt utan nervsammanbrott :D men så mkt duktigare än så är vi inte ännu :D men fördelen med unghästar är ju att man blir glad för alla små framsteg

Jag tycker ni är jätteduktiga:). Han rör sig så härligt!
Nästan så du ger en annan inspiration att våga starta, vi har ju även cr i dressyr..
Tycker bara allt känns så obefäst än på min men , att ta det på lek&skoj för att ge sig själv å hästen lite rutin..hmm, tål att tänkas på...;)

KL

Torsdag-fredag har vi varit nere hos min tränare och det har gått ganska bra faktiskt! :)

Har en liten filmsnutt från idag, kanske inte den bästa delen av passet utan på slutet när han är lite trött. Vi har inte kommit särskilt långt och jobbar med att han ska ta hjälperna.

Tyvärr är han ju överbyggd för tillfället så det plockar bort en del gång..

Här är iaf filmen, konstruktiv kritik mottages tacksamt, kan dock säga redan nu att det inte är jag som rider!

http://www.youtube.com/watch?v=X-r6ZJjH9Vs

Kan ju tillägga att jag är skrämmande oteknisk, annars hade jag nog redigerat bort dom mindre bra delarna :p:o

Konstruktiv kritik:

Han rids i för långa sekvenser med tanke på att han går i framvikt hela tiden. En bäbis som är så stor orkar inte bära sig men ska då heller inte traggla runt runt på fyrkanten/volten i framvikt. Bättre att göra en miljon övergångar, flytta några steg i sidled o få upp framdelen, trava o göra om. Samma i galoppen. Att stärka galoppen gör man istället ute i skogen där man galopperar länge länge så hästen lär sig att inte bryta av men på banan korta sekvenser med många övergångar så han inte hänger så.

Tösen behöver lära sig att sitta på häcken i galoppen!;) Hon lättar i varje steg o hänger då med framåt när hon borde sitta emot istället.

Du har en underbar häst som kommer att gå långt med rätt matchning. Den är vacker, rör sig bra o verkar mycket samarbetsvillig!

Men!
Ärlig kritik:

Hade det varit min unghäst som någon ryckt så i munnen för att den tittade lite i ett hörne så hade den människan aldrig nånsin suttit på min häst igen!:eek: Jag ska ärligt säga dig att jag mådde dåligt av att se hur ont han hade i munnen efteråt...sen kanske det finns en story bakom detta, typ att han bråkat som hejsan i det hörnet men det framkommer ju tyvärr inte här.

klart du ska passa på om ni har CR dressyr! Jättebra tillfälle att testa!
jag kan säga att under start så känns min häst långt ifrån befäst. Han är jättespänd ännu och jag får lixom sitta och parera honom hela tiden. (mest för att han ska hålla sig mot staketen...) sedan blir han lite blockerad ännu och vågar inte riktigt ta för sig så vi försöker mest bara rida runt så det blir så okomplicerat som möjligt och hela tiden tänka att vi inte är där för att tävla, utan för att han ska kunna titta av sig och få rutin...så det är ju så du måste tänka också även om du upplever din häst lite obefäst.

Riktigt fin häst du har =)

Tävlingen var på Björkliden såg jag.
Var det Christina som var domare?

Bor du långt därifrån?

Nej det var inte hon som dömde!
Jag bor en bit ifrån...:laugh:

Tack så mkt för att du tog dig tid att kommentera! :)

Du har helt rätt i det du skriver :bow:. Men (nu kommer det låta som ett försvarstal, men det ska det inte va för jag håller med dig :p) hästen har aldrig före denna gång över huvud taget bjudit i ett ridhus/ på ridbana förut, så då blir man väl lite för feg och nöjer sig tyvärr med att han bara går fram och håller sig på marken..:o Vi har mest lullat runt i skogen och är fortfarande på nivån där vi tränar start och stopp, vi ligger långt efter som man säger så.

Som jag har sagt tidigare är vi heller aldrig i ridhus utan han kommer mest ridas ut ändå till sommarbetet, dock ganska lugnt eftersom han återigen verkar ha kommit in i en växtperiod.

Storyn bakom att hon blir arg är att han har varit extremt trotsig. Han kan stanna på två röda och sen resa sig allt vad han har. Han har gjort detta tidigare och det är också därför jag har haft honom på utbildning.
Han kan resa sig farligt högt och lyckades sätta i system att skrämma den han hade på ryggen. Sen kan man diskutera i all oändlighet hur man ska lösa det, jag kan säga att om jag kunnat så hade jag redigerat bort den biten då det inte är så JAG rider, varken min häst eller någon annans. MEN en häst på 175 som reser sig så han nästan slår runt är väldigt farlig, särskilt om han skulle slå över och jag har inte heller varit tillräckligt duktig och modig för att få honom att sluta vilket hon har gjort.

Självklart är han kollad i kroppen, röntgad och kollad i munnen samt genomgången av en ET så han ska vara fullt frisk.

Och tack igen, det är så lätt att bli hemmablind så det är skönt att höra vad någon utomstående har att säga, särskilt när någon har något vettigt att säga :D, tycker du har jättebra tips och idéer!

Milda makaroner... Hästen hoppar ju jättebra!
Härliga språng. Låt du hästen fortsätta hoppa regelbundet, han ser ut att trivas!!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 081
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar