Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Idag har jag premiär"åkt" på min ponny :love: Han va bara såååå himla duktig! Så himla lugn och snäll. Vi skrittade väl typ knappt 5 minuter kanske runt lite i paddocken bara. Lite vingligt va de, men han bjuder ändå på ganska bra.

Vi har varit ute och promenerat, longerat och tränat en del markjobb. Han är en ganska känslig herre. Väldigt ambitös och vill inget hellre än göra rätt. Men blir dock rätt spänd och nervös om man försöker korrigera honom. Så har jobbat mycket med att hitta lösningar på hur jag kan rätta till beteenden jag inte vill ha utan att säg till. Utan mer bara låta det få en konsekvens som gör att han låter bli eftersom konsekvensen inte gör att det är värt det om man säger så.

Känns iallafall som att vi börjar komma på varandra riktigt bra! Man kan inte annat än att tycka om honom, han är mest bara en stor charmknutte :love::angel:

Så idag när sadlen kom med posten så kände jag bara att äh, jag provar hoppa upp. Det kändes som att vi var redo. Framförallt kändes det som att HAN var redo för det.

Här kommer lite bilder!

DSC_0268.jpg

DSC_0273.jpg

DSC_0270.jpg

Åh! Dig har jag tänkt efterlysa här! Så kul att höra att allt är bra. Vet ju vad din häst gick igenom m ledinfektion o allt! Å nu ett föl snart! :)

KL
TACK alla ni för uppmuntran o stöd, det har värmt i hjärtat kan jag lova.
Jag har glada nyheter: Op gick väldigt bra! Menisker o korsband UA!! Men kraftig infl som vet spolat o klippt bort delar av infl ledhinna. God prognos, men LÅNG o strikt vila nu då han inte svarat på beh! Inget bete för fina brun. Men nu är det som det är... Messade distriktaren på väg hem om lugnande att skriva ut å ge i fodret..Jag skall skritta uppsuttet om 4 veckor samtidigt som box / sjhage vilan!:crazy: Haha, vilken upplevelse.
Men dramat var inte slut när vi kom hem..Efter ett par h, så skakade han i hela kroppen, 39.5 i temp och koliksymptom.
Ringde tillbaka till sjukhuset som stängde för jour om 10 min, ( bara Helsingborg som har nattjour närmast ). Fick ta ut distriktaren som gav kramplösande, vilket han svarade bra på. Om han har feber i morgon ville sjukhuset att jag kommer tillbaka. SUCK!! Men min känsla är att det är inte konstigt med reaktion i magen efter att legat uppochned m narkos o inte ätit på hela dagen. Sjukhuset trodde att febern var av smärtan, kan liksom inte bli inf i leden så fort. Han haltade inte. Men väldigt medtagen. Låt mig va ifred, var min känsla när jag lämnade honom ikväll.
Men skall upp tidigt o tempa igen.

På återseende!
KRAM till er alla!

låter positivt iaf -härligt!
hoppas innerligt att det "bara" är smärttemp. själv är jag ju livrädd för feber och leder... uppdatera oss gärna flitigt!

skatan är ju helt återställd och har bara en liten knöl kvar efter sitt trauma:laugh:.

SniglEffekt: det är hohenstaufen som är blivande fader till bebisen.

38.3 i temp idag. Lindrig kolik fortf. Men svarade bra på beh av vet idag oxå. Jag känner mig inte så orolig faktiskt. Har kontakt med både dj sjukhuset o distriktarna..

Kl Vilka underbara hoppbilder ni bjudet på! Fantastiskt! :laugh:

Nightwisch.Novali&Guppey: Härliga hoppbilder och vilka duktiga hästar.

Min hoppade med i tisdags men jag hade tyvärr inte med nå´n kamera. Hon är duktig så man står och känner sig så stolt..
Sedan dressyrträning på onsdagen och hon var så fin, brukar inte rida två dagar i rad men det var för stundande tandisbesöket. Galoppen funkade bättre så det är skönt när det går framåt. Nu jobbade vi med min sits:crazy: så träningsvärken gör sig påmind;)..Är glad att min sadel verkar fungera bra.

Idag har jag varit på tandklinik. Det var kul och jag fick mycket bra tips&råd.

Hur menar du mer exakt? Rusar hon framåt o när du försöker få tillbaka så bryter hon av eller vad? Min lilla har ju mer eller mindre ett tempo o som du ser på filmen så kan jag inte få ihop henne riktigt o då river hon. Men det spelar ju inte nån roll för jag kan bara rida fram till hindret sen får hon sköta resten o samma gäller dig. Dom måste lära sig att själva taxera på lägre höjder.

Men jag kan säga att dom gånger jag ridit henne i galopp på en bana är lätträknade! Jag galopperar mängder i skogen i fältsits o lär henne där att reglera sig fram o tillbaka istället. Då har man framåtbjudningen gratis o kan leka med fart o samling. Jag är är ju av den "gamla skolan" o rider 90% ute i skog o mark med mina unghästar o ytterst lite runt runt på bana. Har funkat bra hittills tycker jag då de flesta av mina uppfödningar/unghästar sen blivit fungerande fälttävlanshästar som ofta går ganska bra i dressyren.

Hon varken rusar eller stannar, men hon har bara lite svårt att hålla samma tempo på banan, både i dressyren och hoppningen. Jag kan öka och sakta av men när jag ber henne hålla ett och samma tempo så kan det bli hursomhelst.

På förra veckans hoppträning så gick det bättre, men har inte riktigt det grundtempot ännu som jag vill. Att det bara rullar på liksom.
Då jag inte ridit mer än 2,5år och detta är min första unghäst så är vi mycket ute i skogen vi med. Tycker själv inte att det är roligt på banan så det passar oss perfekt att vara skogsmullar :laugh:

KL
Precis hemkommen från en underbar tur i skogen. Varmt som sjutton så det blev lugnt tempo men formen sitter bättre och bättre och mindre behöver jag göra. Var nere vid sjön en sväng och doppade magen och benen, längtar så tills det blir lika varmt där i som i luften. Då blir det BADA :D

Vilka härliga språng!!
Din häst ser ut att hoppa jättebra :).

Nightwish: Wow vilka framsteg ni gjort! Stor skillnad mot de första bilderna. Bra jobbat.

Kl
Min fina pålle fick vila idag men imorgon blir det ridtur, ska nog träna på det min dressyrtränare påpekade.:D

SnigelEffekt: Fina bilder o vad kul att det gick bra att sitta upp!

guppey: jädrar i havet vad din häst hoppar!:love:

polly: kul med bra träningar, men har du svarat mig ang. vilken sadel du köpte?

tessalonica: träna ett jämnt tempo i skogen. Där har du framåtbjudningen gratis o kan bara öva på ett jämnt galopptempo. Duktigt av dig att rida så bra efter endast 2,5 år.

carro10: härligt att op. gick bra, hoppas feber o kolik har släppt tills imorgon.

happyrider: Dags för lite uppdatering med bilder?:)

nightwish: Vad fin hon var men vad skönt för mig att det finns fler 4-åringar som inte kan taxera utan plöjer hinder ibland!:D

Polly P, happyrider och Novali01; TACK! Jag är så stolt över henne. För ett tag sedan fick min tränare hoppa upp och känna på henne (på min begäran då hon är den första hästen jag själv utbildat helt och hållet, jag ville ha feedback då jag vet att det kan vara lätt att bli hemmablind). Han red runt lite och allt gick absolut strålande! Varenda galoppfattning satt som ett smäck(det har blivit hennes "grej" att göra väldigt kraftfulla och "satta" fattningar). Så skulle ha hoppa... ;) . Han styrde på ett litet räcke på kanske 70cm och hon hoppade ganska högt över med fram, men bak, herreguud! Först trodde jag att jag inbillade mig, men så hoppar de samma hinder en gång till, och jo, bakhovarna var nästan lika högt upp som hinderstöden...på ett 70cm hinder...nu brukar hon inte alltid hoppa så, men då förstod jag hur det såg ut de gånger jag känt att jag knappt kunnat sitta kvar i landningarna...

Nu har jag haft så himla fullt upp på jobbet (jobbar med hästar och hon står här på gården) och jag har inte hunnit rida henne på 3 dagar, men har gått promenader och myst med henne. Men det känns som om det inte gör ett dugg att hon får ta det lugnt några dagar, hon har så lätt för sig och gör allt så perfekt just nu så det känns underbart i vilket fall :). Nästa tävling är den 6 Juni, då blir det 2st 1 meter :).

Nu har jag fått tag på lite bilder från hopp CR som vi var med på den 9 maj.

l_hsttvlingmaj2010307.jpg

Framhoppningen

l_hsttvlingmaj2010325.jpg

Framhoppningen

l_hsttvlingmaj2010333.jpg

In galopp

m_hsttvlingmaj2010337.jpg

Jag kommer inte heller ihåg om jag svarade på vad det blev:crazy:.
Iallafall föll valet på en Albion K2. Den ligger bra och jag tycker den är skön. Det är bara jag som behöver lära mig komma ner i sadeln men det är inte sadelns skull;).
Har ju inte "ridit" på ett tag och är en så´n typ av ryttare där tränaren behöver sätta tummen i ögat på så jag håller mig ifrån mina olater någorlunda.
Tillhör tyvärr inte naturbegåvningarna, hi,hi. ( Tur att hästen är det iallafall, naturbegåvad..)

KL; Undrar vad ni har för planer med era hästar? Jag själv känner mig så kluven..Vill ju inte tävla ( lite dressyr och cr framöver,men inte mer) eller visa på kvalite´n själv men skulle samtidigt tycka det var kul om hon visades.
Då är ju ett alternativ att lämna henne på "tillridning". Grejen är ju att jag inte vill lägga allt för mycket..hoppas ev. kunna ha ett samarbete med min tränare i så fall..
Ett annat alternativ är ju att kompisen som hoppar henne också visar henne på kvalit´n.
Nackdelen då är att jag får inte får ridutbildning på hästen i lika stor utsträckning, men samtidigt blir det inte lika dyrt..
Sen ställer jag mig också frågan om kvalite´n är så viktig för oss?
Fast det är lite roligt och det kan ju vara intressant för uppfödaren.

polly p, happyrider & Novali01

Tack så mycket :D
Den dagen kändes väldigt bra, hon var pigg och framåt, men lyssnade ändå bra på mig. Börjar bli lite reglerbar nu ;)

Min plan är att kvala till 4-årschampionatet. Och det gör jag inte för hästens skull, för henne kvittar det om hon får traska runt hemma eller vara ute och tävla. Men hon ska bli en tävlingshäst och jag kvalar bara för att jag vill ha ett mål för året, det blir roligare att ha något att kämpa för! Sedan om vi kommer med eller ej spelar faktiskt ingen större roll för mig, men jag hoppas ju såklart :) .
Jag tänker inte kvala genom kvalitén utan försöka få några nollor i 1m istället.

O.k:). Hur funkar det då med kvalen? 3 felfria i en meter?
Ev ska min starta en lokal den 6 juni men vi får se..känns som lite sent att börja rida kval på min?
Måste dom hoppa 110 på kvaliten för att kunna kvala?

Att det vore roligt med kvalite´n är ju lite för att få reda på hur hon ligger till gångartsmässigt m.m men även i hoppningen.
Fast det är ju om hon är i fas för att kunna visas någorlunda bra ( finns ju givetvis aldrig några garantier,dagsformen styr ju också).
Hon gick ju tre-års men inte med så lysande poäng, tycker kanske att hon kan lite bättre än hon visade upp då..Jo, 8-8 i hopp;), det är ju helt o.k.
Ah, bara det vi har roligt och det inte kostar mig skjortan, får vi se vad som händer...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 097
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar