Jag har blivit uppringd och tjatad på från tandvården om att dra ut en visdomstand som jag dels inte hade några som helst problem med och dels skulle det kosta flera tusen kronor som jag inte hade just då (arbetslös) och när jag sa nej blev personen arg och började argumentera för varför jag var tvungen att dra ut den. Så jo, jag har blivit uppringd av en person inte var det minsta trevlig även om det inte hade med covid att göra.Men om man har ett uppdrag på jobbet att genomföra en undersökning om anledningar till avbokning så finns det ju ingen anledning att vara otrevlig? Jag skulle tro att de som ringer har fått instruktioner om vad de ska fråga osv. Den information som finns låter ju som att detta var en systematisk undersökning, inte random vårdpersonal som ringt och härjat på folk.
Det finns väl dessutom inga uppgifter om att de som ringde faktiskt var otrevliga? Inga nyhetsrubikriker "invånarna i östergötland blev trakasserade via telefon av sjukvårdspersonal"?
Klart att vårdpersonal är människor, men generellt så har vårdpersonal fått träning i att bete sig vettigt i olika situationer.
Jag svarar generellt aldrig på okända nummer på min privata telefon just för att det jämnt ringer telefonförsäljare som också blir arga om man inte vill svara på deras frågor.
Jag uttalar mig egentligen inte om just det specifika fallet i Östergötland för det vet jag ingenting om. Det enda jag säger är att jag har förståelse för om folk kan vara trötta på att bli ifrågasatta. Kan vi lämna det vid det?