@Voeux Jag tänker att BM är långtifrån expert (de är ju heller inte läkare) och att covid är så pass nytt att nog ingen kan uttala sig så tvärsäkert.
Orolig har jag nog inte argumenterat för att man ska vara, däremot har jag skrivit att jag personligen är försiktig. Min make har inte träffat sin familj sedan innan pandemin då de bor i ett annat (europeiskt) land. Vi avstår att resa dit av försiktighetsskäl nu, i och med graviditeten. Någon annan skulle känna sig helt ok med att åka. Alla är vi ju olika . Om du känner att du inte behöver vara extra försiktig (tolkar ”orolig” på så vis?) så ska du ju heller inte vara det.
Jag lusläser inte råd från varken FHM eller någon annan utan går helt enkelt på att gravida, vaccin eller ej, är riskgrupp. För mig räcker det. Finns ingen resa eller sammankomst som är värd risken för mig .
Känner dock att jag inte riktigt svarar på din faktiska fråga i trådstarten så sätter punkt för mig här .
Nej BM kan inte uttala sig tvärsäkert och det är inte så jag tolkar dem heller, utan mer som en riktlinje utifrån deras bedömning och sen får jag göra vad jag vill med det svaret.
Jag är försiktigare än vad jag hade varit om jag inte vore gravid, absolut, så extra försiktig är jag ju redan. Men jag tror också att jag gör bedömningen att det finns risker med mycket, och samtliga går inte att undvika fullt ut. Därför försöker jag hitta en balans mellan att leva ett normalt liv och samtidigt vidta rimliga försiktighetsåtgärder. Jag vill inte låsa in mig i lägenheten utan att förstå varför, så det är väl syftet med tråden, att förstå mer och kunna göra en egen bedömning.