Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Vilka härliga språng han får till när de stämmer, kan nog bli en riktig liten hopphäst av honom om han får fortsätta ;)

Var väl det jag misstänkte att det fanns en story bakom...:D

Inte kul när dom gör såna saker så skönt att hon fått ordning på det. Nu kan du jobba vidare med honom o ställa högre krav.

Ser fram emot fler filmer på din fina häst!

Kl

Kul att se hur det går framåt för er alla:)
Vi tar det ganska lugnt. Är mitt uppe i husförsäljning och gårdsköp. Hoppas att det blir något mer intensivt när detta är klart. Galoppfattningarna funkade inte på ridträningen. Min dotter fick hoppa in för mig då jag var sjuk. Vilda travade fortare och fortare, men fattade inte vad hon skulle göra. Det var längesedan vi tog en galopp ute så det får bli att träna på det med litet draghjälp eller ett stort fält:) Vi har ingen brådska. Har inte haft fotografen med på träningarna det sista. Men här är några bilder från när grannen var med mig i stallet: Först litet följa John, sedan ridbanearbete och sist en liten belöningstur i naturen:)

20100421066.jpg

20100421072.jpg

20100421071.jpg

20100421076.jpg

KL
I morgon kl tio ligger min älskling på op bordet. Snälla håll tummarna för oss! :bow:
/ C

Håller tummarna jag med.

kl

Jag får börja skritta om en vecka så får vi se vad det blir av henne. Hon är ju ganska pigg nu :crazy:

Så har vi gjort debut på hoppbanan!:banana: Vi hoppade 60 och 70, några bommar föll men hon skötte sig storartat både innan o på banan. Lite otäckt var det med alla ponnyer inne i ridhuset på framridningen men för övrigt inga bekymmer.

30983209.jpg

30983206.jpg

30983207.jpg

30983208.jpg

Och en liten film...

http://www.youtube.com/watch?v=uwiUiuhn76s

Ser ju jätte trevligt ut för att vara första gången. Verkar ha fått in ett bra grundtempo i galoppen. Skönt. Det är det som vi kämpar med just nu. Rosie går framåt i så mycket i ridningen men har lite svårt för ett jämt och bra tempo i galoppen. Har du något bra tips?

Hur menar du mer exakt? Rusar hon framåt o när du försöker få tillbaka så bryter hon av eller vad? Min lilla har ju mer eller mindre ett tempo o som du ser på filmen så kan jag inte få ihop henne riktigt o då river hon. Men det spelar ju inte nån roll för jag kan bara rida fram till hindret sen får hon sköta resten o samma gäller dig. Dom måste lära sig att själva taxera på lägre höjder.

Men jag kan säga att dom gånger jag ridit henne i galopp på en bana är lätträknade! Jag galopperar mängder i skogen i fältsits o lär henne där att reglera sig fram o tillbaka istället. Då har man framåtbjudningen gratis o kan leka med fart o samling. Jag är är ju av den "gamla skolan" o rider 90% ute i skog o mark med mina unghästar o ytterst lite runt runt på bana. Har funkat bra hittills tycker jag då de flesta av mina uppfödningar/unghästar sen blivit fungerande fälttävlanshästar som ofta går ganska bra i dressyren.

Nu kan inte jag se filmer på min übersega dator men på bilderna ser det ut som om din häst är lite lik min...det är liksom på tok för lågt för att man ska rycka upp benen ;) .

Kan uppdatera lite om oss; Jag satt och red stjärnan i ridhuset häromdagen, i galopp, och tänkte att "varför inte prova att flytta henne i galoppen..." och vips så gjorde vi skänkelvikning i galopp. Åt båda hållen. Det går att rida öppna längs långsidorna i galoppen också. Det är ju bara jag som ridit henne i stort sett så jag undrar hur hon lärt sig detta ;). Haha, hon har det bara naturligt verkar det som...

Häromdagen hoppade vi lite och det fanns knappt något att träna på,hon bara gör allt som hon ska från första början och jag vill absolut inte bygga svårare övningar... Hon fick känna på finalhöjden i 4-års (1.10m) och jag kan säga att hon klev över det, jag undrar när hon ska börja hoppa... (jag får nog vänta ett år eller två..). Men det känns bra att OM (mot förmodan då jag inte är någon proffsryttare) hon skulle gå till final så kommer det absolut inte kännas dumt att det är 1.10m som gäller då, det kändes SUPERenkelt för henne. Kan tillägga att hon aldrig hoppat större än så då jag bara löshoppat henne en gång och det var när hon inte ens fyllt 3år...då hoppade hon 90cm ;) . Jag vet inte om jag suttit på en mer ridbar häst.

hur har det gått för din häst carre10?? har skummat igenom tråden och så otroligt trist när jag läste om din häst:( har du fåttt någon diagnos och prognos?

för att inge lite hopp (om det behövs) kan jag berätta att vi op mitt förra sto båda bakknäna för broskdefekter som 4-åring. det var lång rehab och både veterinär och jag var nåra att ge upp då hon svarade dåligt i över 6 månader. vi gav det dock en sista chans och idag mår hon bra och tävlar både dessyr och hoppning (110 fn) hos nya ägaren:laugh:.

hos oss börjar vi så smått vänta på att fölet skall komma, kring 3v kvar och skatan tar det med ro. jag längtar verkligen tills jag kan börja rida igen!!

cissi100517025.jpg

cissi100517028.jpg

Carre: Nu har väl antagligen din häst gått igenom sin OP. Jag hoppas verkligen att du fått positiva besked!! Har tänkt på er idag...

Kl.
Idag har jag och pållen tränat för dressyrtränare för andra gången. Är så nöjd och stolt för hon tyckte att det var stor skillnad sen förra gången. Min häst var fin i formen, hade jättefin bjudning och jag kunde tom börja forma lite i hans svåra/stela sida (och han svarade!). Ååå vad kul när man känner att ridningen går framåt.

Grattis till fin debut!
Ser lugnt och trevligt ut och din häst har verkligen en bra inställning till hindrena. (hmm stavas det så?)

Tack! Ja, hon gillar verkligen att hoppa men vi har ju aldrig hoppat så många hinder i rad....:D

Kul att det gick bra på dressyrträningen! Vem rider du för?

Christina "Kiddet" Aldèn. C-tränare i dressyr.

Håller du till i Jönköpingstrakten också?

Senast ändrad:

Vilken trevlig debut ni gjorde :laugh: Kan fortfarande inte fatta att det är samma magra lilla häst du visat på bilderna när hon precis kommit till dig :eek:

Carre10: Hoppas OP gick bra! Min förra häst genomgick en atroskopi fast i ett framknä. Hoppas att de kan ge dig en diagnos nu och att ni kan börja rehabilitera!

hannacecilia: Spännande med fölis! Vem är pappan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 081
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar