Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Ser helt underbart roligt och trevligt ut, blir SÅ avis på er som har tillgång till träningsbanor på det viset. Det får ju vem som helst att vilja konvertera från dressyrtant till fälttävlansfan. :d Jätteduktiga ni är, sån härlig uppsyn på din häst! :laugh:

Själva så tränar vi på ute i naturen. Hon är så härlig att rida på tur med. Pigg och vaken, men alltid en tjej man kan lita på. Har spanat på älgar, motat bort en grupp hjortar, skrittat sansat och fint förbi en hästhage med 5 uppspelta racande hästar, mött traktor med stor skopa på helt ny väg, blivit omkörda av hästtransport innehållande häst som steppade på som bara den mm mm. Varje dag innehåller alltid någonting och varje gång blir man så stolt över henne :love:

Har på andra hoppträningen hoppat liten bana med tre hinder också. Gick helt okey, (skulle ju kunna bjuda lite mer om man ska klaga på någonting). I morgon blir 3.e hoppträningen.
Sen blir det en tur till veterinären för årlig tandkoll.

Då ska jag passa på att fråga om en annan sak ni gärna får komentera, eller ha ideer runt.
Det är nämligen så att hennes högerbog är mer välutvecklad än hennes vänstra.... Är det vanligt så här med unghästar? Tyder det på någonting som är "fel"? Nu går hon bättre och bättre att få stöd på bägge tyglarna, förr gick hon mycket som en ostkrok så snart man ville ha lite mer kontakt med munnen. Men hon har fortfarande mycket svårt för sidförande åt vänster. Då åker bogen ut till v. och hela hon faller åt v. och bakbenen går rakt fram. Sidförande år höger känns jättebra. Går lätt att ställa åt h. och sen flyttar hon rak i kroppen och med korsande bakben utan något som helst motstånd.

Jag ska ventilera det hela med tränaren i morgon och vet på fredag, men tar gärna synpunkter från er också. :)

Så härligt det såg ut och vilken trevlig inställning, bara plums i vattnet:), inga problem..
Åh, vilken förvandling dessutom, stort cred till dig!

Min hopptränade igår ute på den fina färgglada banan. Hängde lite med frambenenen i början, kan ju vara lite framtung men det blev bättre sedan.
Hon blev lite trött i mellandelen men tände till och det är ju positivt att hon tar drivningen och slutför uppgiften galant ändå, puttan..Skönt att hon är okomplicerad.
Min dressyrsadel kommer idag, hoppas den är o.k så jag slipper skicka tillbaka den..
Ev. träna dressyr imorgon..

Tack till alla som tittat på oss o svarat!:) Ja, hon är verkligen positiv o enkel att ha med att göra. Jag siktar in oss på hindret, hon tar tag o bjuder o så åker vi över!

Kan tillägga att hon inte fattat alls att det är samma sak med banhoppningshinder, bjuder men inte så rent som på terrängen.

Aramis, nästan alla unghästar går som ostkrokar i början, min kör ut högerbogen så fort jag tar tyglarna o sen får jag sitta o hålla in den med skänkeln överdrivet långt fram hela tiden oavsett varv. Så det löser sig med tiden men man får ju naturligtvis visa dom den "rätta" vägen!:D
Skönt att hon är så pålitligt ute, det är verkligen guld värt!:love:

SnigelEffekt, synd på din fina PRE men jättefin ny häst! Lycka till med den fortsatta sadeltämjningen!

polly: Vad har du för sadel på G?

Tack snälla för de lugnande orden. Att dom har svårare i ett varv osv det är jag helt med på. Fast jag började bli lite orolig nu när jag såg att hon musklart sig "så" oliksidigt med.
Fast jag försöker vara noga med att stärka bägge sidor lika och som du säger det har ju blivit bättre och bättre så det löser sig nog med tiden.

(hönsmamma som man är så tillhör det ju att oroa sig över div småsaker med)

Ja, det är verkligen guld. Det är ju främst en trevlig fritidshäst att rida ut på som jag vill ha, hittills så har hon uppfyllt allt jag kunnat önska ggr 10. :bow:

Vilken trevlig inställning din häst har!!
Ser precis sådär okomplicerat ut som man vill ha det.:)
Senast jag tävlade fälttävlan var någongång på 90-talet, men måste erkänna att jag blir himla sugen när jag ser dig och din häst.
Vilken bana är ni på?

Hi, jag vill som du också få en trevlig fritids/allroundhäst och nojjar också över mångå olika saker;). Att hon motsvarar mina förväntningar är det ingen tvekan om däremot, det gör hon med tio plus trots fuxfärg, märr och vita tecken;).
Sista träningen så fungerade högergaloppen inte så tillfredställande, i vänster super.
Testade i tömkörning för att då jobba med detta lite grann men, nä, höger galoppen-bärig,rund,fin, vä, inte samma, tendera nästan att rusa, svår att få lika bärig och det är oftast vänster varv som spookar lite för oss.
Ventilerade detta med en tjej som gav mig rådet att lägga tyngdpunkten mer på höger sidan då hon troligen puttar mig åt vänster och försöka hålla henne rak..
Plätlätt va? Ha, ha..
Men att dom är lite oliksidiga m.m behöver inte vara något. Tycker min är synlligt sned bakifrån, men enligt vet. så behöver jag inte oroa mig över det.

Ja, å det finns ju så mycket att noja över om man bara "vill" :o.

I Galoppen så är det just vänstervarv som är svårare för oss också. Kan nog stämma det där med tyngdpunkten. För det hjälper verkligen när jag får överdriva och vända mig utåt och titta bakåt i fattningen. Dels ger det ju en tydlig höftrörelse, men sen tror jag också att vikten kommer mer åt höger. I höger varv fattar hon fint på lätta hjälper.

Skönt att höra att hon är en helt normal unghäst :D och att man inte är ensam om att ha det så här.

Ja, hon är som en liten terrängmaskin, sikta in dig-håll i dig, styr-ÖVER!:D

Vi är på Ljuslingsbacken, hemmabana för oss.

Kl

Äntligen är vintern helt och hållet över och man har fått en glader och possetivare fyra åring! Tack å lov! I söndags var vi ute och klättrade upp för en jobbig backe, ja det tyckte Thengilya iallafall. Hon var så duktigt att hon till och med tog galopp uppför, överlycjlig var jag eftersom hon itne riktigt velat ha högre fart. Å när vi ändå var på gång så hoppade vi för första gången, över en stock dessutom (inga bockningar eller lyckosparkar :-) )

Just nu kämpar vi på med hennes fixide om att hon ska stanna och stå stilla och inte röra sig ur fläcken, mycket irriterande. Dessutom har damen börjat dansa lite när vi är ute å rider, drar in bakbenen under sig och viftar på huvudet. Hon är en knäppis! Men den bästa knäppisen jag vet ialla fall under de varma årstiderna! =)

Det gick inte så bra idag, tyvärr. Skall göra en Artroskopi nästa ons. De gjorde UL idag. Fortf måttlig / kraftig infl trots beh o vila. Även en menisk var förstorad. Vet trodde att det fanns mer skador som inte UL kunde nå.

Frågade rakt ut om det kan va så illa att han inte blir bra. Kan va så, men kan oxå bli bra. Kommer iaf att ta väldigt lång tid.
Känns inget roligt. Bara att söva en häst är ju en risk...

Men jag skall försöka tänka positiv.

Är kul att se o läsa om era pållar!

Åh nej, vad jättetråkigt för dig...
Håller tummarna att det trots allt löser sig.
Det är ju en mardröm när de skadar sig, känns värre när de är så unga.
Hoppas verkligen din fina kille blir bra!!

Vad tråkigt att höra!:cry: Men förhoppningsvis vet du ännu mer efter atroskopin och det är ju en ung häst, den kanske har lättare för att läka ut skadan eftersom det inte bör finnas några förslitningar.

Tröstkramar

Det bidde en Albion K2. Provred den igår fast det ger ingen hundra% rätt känsla på nyskodd häst och jag i mjukisbrallor å gummistövlar;). Sadeln verkar ligga helt o.k, samt att jag får plats;).
Nästa torsdag blir det tandklinik så det lär väl bli lite vila/lulleridning efter det då jag ska dra ut vargtänder.

Fy, så tråkigt för dig/er:cry:.
Svårt säkert med när du inte kan bestämma vad som ska göras utan ägarna har sitt veto.
Fast en grundlig undersökning på klinik känns väl som det vore aktuellt?

Som "stilett" sade hovböld ska man inte utesluta, kan ju vara lånsökt men min var inte speciellt varm på hoven, däremot tjock i senan och varm i karleden ..Det tog lite tid innan dom lokaliserade hältan till en hovböld.

Nå, vad det är så hoppas verkligen det lokaliseras och att hon blir frisk!!!

Fast hon stöder ju på benet normalt. Det sitter mellan hasen och bakknät. Hon reagerar när man trycker och är gallig där.
Det kan ju vara det som gjorde att hon börja stegra från första början. Att någonting liiitet spökade som nu blivit värre

Dock såg jag ingen hälta på henne idag. Däremot haltar jag. Ponnyf*n sparkade mig på knät. Förstår henne. Hon har inte blivit riden på 2 veckor och står i en hage som är 3*3 m

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 079
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar