Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Jag tycker du har kommit jättelångt med din pålla! Hon är ju supersäker där inne i ridhuset när tränaren o barnet kommer in så reagerar hon ju inte.

Men du får sluta med din bäbisridning nu! *hytter åt polly*:D Alltså sluta att luta dig framåt för att avlasta o sätt dig på häcken o rid! För det är du som är lite slarvig i dina kommandon till henne o då blir både traven o galoppen därefter..:o När du börjar trava sitt kvar i sadeln tills hon är framför dig, när du börjar galoppera så fall inte fram o försök hjälpa till när hon inte fattar direkt utan sitt kvar o öka kraften i hjälpen istället!:)

för övrigt verkar du ha en sund tränare med rätt unghäst inställning så det kommer bli kanon för er två!

:idea:Aaha, är det därför hon säger fram med magen, fram med magen;).
Fast jag ser själv att min ridning är rätt usel på videon, hi, hi och liiite reagerade hon visst på barnet.
Jooo, hon har nog rätt lätt för sig, pållan.
Och ja, denna tränare har jag ridit för en del med min förra häst och känner stor tillit till så jag längtar till skärtorsdag...
Tar lite tätare så vi kan slipa bort lite olater.

Hoppsan..att du lyckades fota precis när hon hoppade över oxå;).
Jättefin häst:)!

Jippi! Jag kom iväg..
Tyvärr har något hänt för hon var tokig i trailern och jag ledde ut en svettig häst med skav på höger höftknöl och tramp på vä kronrand som blödde lite:cry:..Vet inte vad som hänt, har alltid stått som en staty. I högerkurvorna var hon värst, skrapa och trampa och höll på, stackarn...
Ska prova lite olika alternativ och hoppas att hon lugnar sig, tips mottages.. Ska bredda och eventuellt även prova att åka med i transporten.
Tränaren var iallafal nöjd, var ju ett bra tag sen sist och jag sådar, lite smådeppig och olycklig över att det krånglar i trailern, så fokus kanske inte var hundra..
Ja, ja..bifogar en filmsnutt:).
Blir även liten skuttsnutt där kompisens dotter hoppar henne.
http://www.youtube.com/watch?v=ehyKZOE3We4
http://www.youtube.com/watch?v=p2jBoXcpbJo

Har haft samma problem med en tidigare medryttarhäst. Hon hade tydligen blivit skrämd med tidigare ägare och var bedrövlig i transporten. Tog ett tag innan vi löste det men vi lastade henne på fel sida och nu står hon som ett ljus. Om de har samma problem så kommer det inte att hjälpa med breddningen, det blev värre för vår del.
Men testa dig fram så hittar du snart något som fungerar. Lycka till!

Fast jag tror att det hjälper med breddning eftersom hästen förut åkt utan bekymmer. Ibland när unghästar växer så kan de inte riktigt hålla balansen i transporten o då plötsligt börjar de "galoppera" där inne o slår på sig. Så ställ mellanväggen helt åt sidan o prova, är iaf både enkelt o billigt sätt att prova!:)

vad roligt att läsa att det börjar fungera så bra för er!

pollyp - alltid lika roligt att se dina filmer!
Min häst ska faktiskt hoppa idag med min hoppryttare! Fast tyvärr kommer jag nog ej medverka för jag måste iväg och hämta hö :(

Jempa - vad skönt att du hittat bra ryttare som kan hjälpa till att lotsa fram henne på bästa sätt till kvalitén.

här är en liten film från 3 tillfällen som vi provat sadeln på. Alltså ridningen har bara varit för att känna av sadeln. Jag har haft väldigt svårt att sitta ner på denna häst men det har gått rätt så bra i denna sadel konstigt nog...Min sambo som filmade sist sa "jag är ju ingen hästmänniska, men tom jag kan se att han rör sig helt annorlunda...han lixom flyger fram och ser så fri ut" tycker det var lite gulligt sagt :D Han satte sig tom och tittade på dressyren på TV igår...miljöskadad sambo.

FILM

*KL*

Då har jag och Bellis varit på våran andra träningstävling.
Hoppade 80 och 90 cm, 80 gick bra, lite vingligt och stooora språng, gick felfri. 90 cm gick bättre, flöt på i en bra jämn galopp, men petade ett hinder.

Första hindret i 80 cm, "I believe i can flyyy":angel:
52939_1269769069.jpg

Film: http://www.youtube.com/watch?v=zreD9IiK7Wk

.

Jag undrar om du har dille på ökningar eller nått.... :p

Men vad jag undrar egentligen är vad är det för särskilt med en sådan sadel?
Det låter som en uppvisningssadel för araber så vad är det som är speciellt för en sådan?

Hon är ju för söt när hon hoppar otäcka hinder o tar i för kung o fosterland! Underbar skalle på din Bellis!:love:

Men jag säger samma till dig som jag sa till Polly, din pålle har kommit så långt nu att det är dags att släppa unghästridningen o börja rida på allvar. Dvs sluta stå i lätt sits hela tiden, kom ned i sadeln o hjälp henne hitta rätt avstånd mellan hinder. Iaf när det kommer till en hel bana.

Du har ju gjort ett så fantastiskt bra jobb så här långt så nu är det dags att gå vidare!:banana:

Himmel vilket språng...
Hon hoppar ju dubbelt så högt hon behöver. (söt)

kl
Har varit ifrån datorn i nästan 2 dagar. Jättekul att läsa om allt som händer... Det känns som många är riktigt pågång nu.
Kul, kul...

nej, den kommer inte från Jönköping.

mestadels tempoväxlingar, dvs upp i tempo och snabbt ner igen (för att få igång motorn bak så han går av egen motor framåt) den dagen vi tränar ordentliga ökningar kommer bli intressant & spännande. men i dagsläget får jag nöja oss med det vi orkar prestera utan att det känns jobbigt. Nu kändes allt bara väldigt lätt, enkelt och behagligt. Nästa steg är att öva lite mer i galoppen också på raka spår, att öka på och sedan fånga upp och plocka tillbaka.

sadeln är det nog inget speciellt med...enda som det är speciellt med är att jag blivit så himla låst i andra sadlar så jag har inte direkt känns mig bekväm, och då hämmar det ju ridningen lite.

Idag har han som sagt fått hoppa låga hinder, enligt rapport hade det gått bra!

Senast ändrad av en moderator:

Helt otroligt vad okomplicerat! Älskar dina händer och balans, måste vara underbart för din pålle att bli lotsad av dig!:)

Vad härligt att du hittat en sadel som ger en sådan känsla!:)

KL
Muggen fortf på bättringsvägen, men markerar fortf ena bak. Är det så när muggen är borta, så blir det till att åka och kolla upp honom!:(

Fast muggsår gör väldigt ont så det är säkert därför din häst markerar. Tråkigt o långdraget, hoppas det snart har läkt ut.

mestadels tempoväxlingar, dvs upp i tempo och snabbt ner igen (för att få igång motorn bak så han går av egen motor framåt)

Fast i min värld är inte en hel diagonal eller hel långsida, som du visat på filmer, en snabb tempoväxling? Det är nog det fio menar...att göra en snabb tempoväxling för att väcka upp en häst innebär ju två-tre steg fram o sen tillbaka, allt annat blir en ökning.

Han satte sig tom och tittade på dressyren på TV igår...miljöskadad sambo.

Hahah - som min då! :p Han kunde till och med säga vissa av rörelserna som hästarna gjorde heter! ex. ökad trav, piaff och ökad galopp samt att han börjar se lite mer vad som är bra och dåligt! :rofl: :love:

mestadels tempoväxlingar, dvs upp i tempo och snabbt ner igen (för att få igång motorn bak så han går av egen motor framåt) den dagen vi tränar ordentliga ökningar kommer bli intressant & spännande. men i dagsläget får jag nöja oss med det vi orkar prestera utan att det känns jobbigt. Nu kändes allt bara väldigt lätt, enkelt och behagligt. Nästa steg är att öva lite mer i galoppen också på raka spår, att öka på och sedan fånga upp och plocka tillbaka.

sadeln är det nog inget speciellt med...enda som det är speciellt med är att jag blivit så himla låst i andra sadlar så jag har inte direkt känns mig bekväm, och då hämmar det ju ridningen lite.

Idag har han som sagt fått hoppa låga hinder, enligt rapport hade det gått bra!

Aha ok, jag trodde det var nått "speciellt" med sadeln. Men det är ju skönt att du hittat något du trivs i :)

Riktiga ökningar :eek: För mig är det där riktiga ökningar, fast kanske mest för att min egen unghäst med ponnytrav inte kan öka eller ens länga alls :p

det är inte i närheten av det han visat när jag tömkört honom :p så nejnej...han kan mer, men det är han för ung för att visa under ryttare ännu.
sen så tror jag man måste se det IRL för det går faktiskt rätt så så "långtsamt" i verkligheten. Man får ju inte samma känsla som att det irl och se det på en film. ibland travar jag honom i "undertempo" också. så han nästan bara joggar lite lätt från skritten. Det kan jag också filma ngn gång.
(när jag nu får min andra kamera,,,vart ju tvungen o köpa nytt videoband för att filma detta)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar