Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Jag har varit med om 2 hästar som fått sådär! Men de fick så illa att även bläs/stjärn drabbades. Vet. kunde aldrig riktigt sätta fingret exakt på vad det skulle varit, men när den andra hästen fick det så ställde vi den utan solljus och det gjorde att det läkte väldigt fort...men pälsen på benen har aldrig blivit densamma efter det utan spretar, 1-2 år senare, fortfarande rakt ut på vissa ställen,kanske att den lagt sig om ytterligare några år? Det var hemskt att se hästarna lida så :( . Skönt att din också är bra nu ivf... Men om det är så att någon mer häst får detta så ställ den utan kontakt med solljus (vi hängde för skynken på gallren runtom)... Det gjorde faktiskt susen, av någon skum anledning...

Kunde din vet komma fram till vad det eg var som gjorde att det hela bröt ut, eller kunde han/hon bara gissa?

Som jag skrev så var det en stafylokockinfektion - av typen aureus. Den kallas sjukhussjukan och en bekant till mig fick också detta på sin häst så jag tror att boven i dramat är hästkliniken som är den enda gemensamma nämnaren i bägge fallen. :crazy:

Att det fick sånt fäste på henne berodde på att hon sen tidigare hade lite mugg (inget allvarligt, men det blev ändå en ingångsport) - hon är en "mugghäst", har haft det till o från sen hon var föl. Och när hon sen fick sparken och därmed sprickan och en blödning kring sprickan så sattes immunförsvaret ner och då bröt detta ut RIKTIGT fort... :cry:

De tog blodprov och skrapprov som visade på vad hon hade resp inte hade.

Jag kan ju presentera 06:an som jag rider, eller snarare, hjälper till att rida in. En frieser hingst som importerades från holland i år!

Han är köpt osedd från holland, vi har sett ridfilm i skritt och trav där han såg mycket okomplicerad ut.
Riktigt så enkelt var det inte när han kom hem, och hans matte fick sig en fin flygtur, så nu har vi börjat om.

Däremot så är han inkörd och väldigt mycket körd.

Jag har skrittat uppsuttet två gånger hitills. Hästen är lite rolig, han vill ha sin matte på marken!
Då är han som lugnast, då kan jag klänga runt, gunga och ha mig hur mycket jag vill på honom.
Men går hans matte iväg, så blir han mycket olycklig.

Tys3-1.jpg

Tys-1.jpg

Planen är att han ska ridas in, tävlas i både körning och dressyr.
Sedan, så vitt jag vet, så ska han ev. ställas ut också, av informationen ägaren fått så var
det nära att han blev godkänd när han visades i holland. Vilket alltid är kul!

Men visst är han bedårande? Så otroligt välupfostrad och klok är han. Gör inte ett ljud ifrån sig i stallet.

Senast ändrad:

Enligt ägaren ska han sparas som hingst. Förra ägarna trode att han skulle gå att få godkänd i sverige, så vi får se.
Han har ett extremt bra temprament. När han kom hit så fick han stå boxgranne med en annan hingst.
De pussade bara på varandra genom gallret. :d Ston bryr han sig inte om. Leds i grimma och är mycket, mycket snäll.

Så just nu finns det ingen anledning till varför han skulle bli valack.

det finns inte en enda frieser ur den holländska stamboken som är godkänd i sverige så det blir tufft. (såvida han inte visas för den tyska) Om han ska bli godkänd måste han dessutom åka iväg utomlands under ca ett par månaders för att göra olika prover i rid/körning. Svindyrt med andra ord. Min visades också i Holland med bra omdömen men jag kände att jag inte skulle ha råd att ta det vidare i Sverige. (och så ville jag inte skicka iväg han heller..)

Men roligt om ägaren vill försöka :laugh:

jo..det skulle vara jätteskoj om det blev fler godkända i sverige! aveln behöver det. Så vi får hålla tummarna!

Shit!:eek:
Jag skall inte nämna ett ord som är klagande över min hästs mugg! Fy, va hemskt o onödigt för din häst! Men va skönt att den blev bra!
( men vill ändå flika in att min hästs mugg är betydligt bättre nu )

Va duktiga ni är! :) Det är en milstolpe o skön känsla att inte vara beroende av ngn annan när man skall iväg!

Jag känner mig inte heller förberedd för kvaliten..Men har is i magen.. Får se hur han utvecklas.
En sak är säker o det är att han inte gillar att bara va i hagen ( även då den är stor o med 4 kompisar ). Blir skitjobbig o rastlös när han inte blir aktiverad!

Senast ändrad:

Ja, det har varit HEMSKA månader... När hon var som värst hade hon fyra stycken STOLPAR som ben, kunde nätt o jämt böja på dem och var 3/4 skinnflådd på alla fyra också... :cry: Stackars älskling... :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Tack - vad roligt att höra! :)

Hon är e. Alcatraz 1092 - Cap Calando (Capitol I - Cor de la Bryére) :d

50/50 faktiskt! Mamman och Alcatraz är bägge dubbeltalanger så det blev en trevlig kombination av god ridbarhet, trevliga gångarter och underbar hoppförmåga! :d

Lite föööör bra hoppförmåga... :angel:

ojsan :D det där känner jag igen! min hoppade också över paddockstaketen när jag tömkörde :angel:

Hoppsan..att du lyckades fota precis när hon hoppade över oxå;).
Jättefin häst:)!

Jippi! Jag kom iväg..
Tyvärr har något hänt för hon var tokig i trailern och jag ledde ut en svettig häst med skav på höger höftknöl och tramp på vä kronrand som blödde lite:cry:..Vet inte vad som hänt, har alltid stått som en staty. I högerkurvorna var hon värst, skrapa och trampa och höll på, stackarn...
Ska prova lite olika alternativ och hoppas att hon lugnar sig, tips mottages.. Ska bredda och eventuellt även prova att åka med i transporten.
Tränaren var iallafal nöjd, var ju ett bra tag sen sist och jag sådar, lite smådeppig och olycklig över att det krånglar i trailern, så fokus kanske inte var hundra..
Ja, ja..bifogar en filmsnutt:).
Blir även liten skuttsnutt där kompisens dotter hoppar henne.
http://www.youtube.com/watch?v=ehyKZOE3We4
http://www.youtube.com/watch?v=p2jBoXcpbJo

Så tråkigt detdär när dom är oroliga i tailern, jag skulle göra som du sa att bredda, ta bort mellanväggen. Eller kanske låta en trygg häst åka med, dock skulle aldrig jag ställa mig under körning inne i transporten, om din häst får mer panik så ligger du riktigt illa till när du är instängd där inne....

Oj häftigt att du lyckades fota också:idea:

Ja sånt där är inte så kul faktiskt.....:(
Känner igen det, vi kunde inte löshoppa vår irländare som ung sedan hon hoppade en serie på ridvoltens långsida lätt som en plätt och sen fortsatte ut över grinden (som var extra hög, för att undvika just detta...) samt i uppförsbacke just där. :cool: Vi mätte det till drygt 160 i upppförsbacke och hon var högt över (d-ponny:cool:)
Sen blev det att åka till ridhus med fröken om hon skulle löshoppas......

polly p skrev:
Hoppsan..att du lyckades fota precis när hon hoppade över oxå;).

flashlight skrev:
Oj häftigt att du lyckades fota också:idea:

Nja, riktigt så häftigt var det inte... Jag har tagit frysbilder från videon - så det är filmat från början. :) Skulle eg löshoppa henne för andra gången den dagen, men hann inte ens sätta upp hindren innan hon hade hoppat ut... :p Det var sista gången hon fick vara lös i paddocken kan jag säga... :devil:

Om allt vill sig väl ska hon på sin andra löshoppning någonsin - och första "riktiga" den 11 april. Detta i ridhus då, givetvis... ;) Ska bli spännande att se vad hon säger, hon har ju inte sett hinder sen... hm... typ augusti någon gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar