Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

*KL*

Å nu har vi varit på första tillfället av fem på unghästkursen. :laugh:
Det var SÅÅÅ kul, det var jag på min fröken, en yngre tjej på en nyinriden 06:a (riden sen sep) och sen min kusin på sitt halvblod (äldre men väldigt lite riden pga graviditeter/dräktighet flytt mm).

Vi fick vara i ett för min häst nytt ridhus, med stora läktare, en ponnygrupp på ena halvan av ridhuset och div störningsmoment. Men det gick superbra! Hon var så klart spänd när vi kom in, men efter ett par skrittvarv åt bägge hållen så slappnade hon av mycket mera. :love:

Instruktören var toppen, jättetrevlig och helt perfekt för unghästtänk enligt mig. Även fast kusen busade och bockade lite (hon ville väll vara med och rejsa med ponnyekipagen som galopperade förbi i full rulle :D), trippade när det gick/sprang små barn bakom läktaren (det är väll det läbbigaste tycker hon, dom är ju så små så dom syns ju inte bakom sargen) så kom hon tillbaka och hittade formen, lugnet och bjudningen igen och vi fick beröm och jag fick kvitto på att jag gjort rätt och att vi är på helt rätt väg.

Det var jätteskönt eftersom mina träningstillfällen för instruktör blivit inställda vart efter och skjutna på framtiden hela tiden, så jag har ju fått jobba på själv med min magkännsla som bästa lärare och det här är ju första unghästen jag rider in så det har inte kännts så kul att inte få den backupen som jag velat ha.

Var jättenöjd med upplägget, tränaren och framför allt med min underbara kuse :bump::bump::bump: Superkul!

Åh vad roligt att det gick så bra! Det är så skönt när man hittar rätt instruktör, vad skulle vi göra utan dem?! :D

Ja verkligen.

Det klickade helt rätt från start.
Vi pratade samma språk och allt hon nämnde stämmde bra med mina tankar och sätt. Det är ju en förutsättnign för at tdet ska fungera bra och tyvärr är det inte alltid man känner på det viset.

Jag ser verkligen fram emot de kommande fyra gångern. :laugh:

Förstår att du ser fram emot det!

Det är verkligen viktigt det där, att man tivs med son instruktör. Vi har tur som gör det tror jag.

Jag hade faktisk min mor med som filmare, men jag är extremt okunnig på datorfronten så tyvärr kan jag inte visa upp någon filmsnutt :(

Om två gånger ska syrran med som medhjälpare och då kan jag be henne ta ett par kort med min kamera (mamma förstår sig inte på min superenkla kamera :grin:) där har jag i alla fall lärt mig hur man lägger in bilder :angel:

ja det var snön som gjorde så att det rasade...

nej jag rider han absolut inte alltid hög. Den arbetsform vi oftast rider i är inget som vi direkt filmar/fotar i. Han jobbas alltid låg i uppvärmning och i avslutning. Han jobbas även låg mitt i ridpasset. Men i partier därimellan är han högre i nacken. Dom sistlänkade bilderna visar den form han oftast jobbas i. Bilderna är visserligen små men det syns att han utan problem kan gå i lägre form. Om han alltid skulle jobbas hög så skulle han inte ha utvecklat den fina överlinje/halsmuskler han nu har fått.

KL

Kan lite snabbt berätta att vi var och hopptränade igår och det gick SUPER BRA! Vilken tjej jag har, är riktigt stolt. Hon bjuder på fint på hindrena och öronen som pilspetsar framåt. Riktigt roligt. Nästa söndag är det dags för CR, ska bli spännande.

Ha en skön helg allesammans!!!

Det har varit några olika turer angående extraryttare på Disa förutom mig själv. Nu blir det troligtvis så att en svår klassryttare (dressyr) i stallet hjälper till med förberedelserna inför kvalitets och visar henne där. Löshoppas.

Sedan kommer en annan ryttare i stallet som startat internationell fälttävlan att trimma in hoppningen, både på bana och i terrängen. Det blir bra, tror jag!

Polly P:Tack :)

Vilken fin!!

KL.
Idag har jag lastat min häst själv för första gången och åkt till ett liitet ridhus i närheten. Är otroligt glad över att jag fixade både lastning, urlastning och ridning alldeles själv. Det är så skönt när man slipper vara beroende av någon annan.:)
Ridningen gick också bra men jag är inte alls så långt kommen som många av er andra. Bara banan blir bra så ska jag börja träna för min tränare. Funderar ju på kvaliten men får se hur det blir... Häststackarn är ju inte ens inhoppad än.
Carre: tråkigt med din häst, hoppas han blir bättre snabbt!!

Åååå vad det låter kul!
Hade verkligen velat vara med på något liknande.
Kommer ni bara rida markarbete eller blir det hoppning också?

Ser avslappnat o trevligt ut! :)

Jag önskar jag hade roliga bilder från löshoppning eller uppsutten träning att visa, men vi har inte riktigt kommit igång ännu pga. av att hon i höstas fick både en spricka i griffelbenet PLUS en stafylokockinfektion som orsakade lymfangit och den värsta mugg o rasp jag någonsin skådat... :cry:

aliceben.jpg

På bilden ovan har hon redan stått på behandling 10 dagar på djursjukhus och totalt 21 dagar på Hippotrim o Metacam... Har tyvärr inte bilder från när det var som värst med sår och svullnader då jag glömde fota när hon stod inne på djursjukhuset. Detta elände gick sedan upp o ner under lång tid, med mycket smörjning, mediciner och boxvila osv. men nu ser hon ut så här:

Man kan skymta lite känslig, rodnad hud och inte fullt återväxt päls på några ställen (främst vänster fram som blev värst pga. att det var det benet hon fick sparkskadan/sprickan i griffelbenet på). Sprickan är läkt, men hon fick tyvärr ganska stora pålagringar, men det ska ju förhoppningsvis inte påverka hennes framtida hållbarhet eller användbarhet...

Lite bilder från innan hon ställdes av kommer i nästa inlägg...

Innan hon ställdes av:

Ni behöver inte kommentera sadlarna, jag vet att de ligger uruselt. Hennes mage puttade fram sadelgjorden och hon är rund och platt = inget vidare sadelläge, plus att hoppsadeln hade blivit för smal och dressyrsadeln något för svängd. Bägge är sålda.

Oj, oj.. Aj, aj..
Det var nog den värsta rasp jag sett. Vilken tur att din häst blivit så pass bra nu.
Tycker din häst ser trevlig ut på ridbilderna, men den är ganska lättfödd va?;)

Ja, skojar du eller... :angel: Hon fullkomligt svällde på betet och gick inte ner efter det sen! Tyvärr kan jag inte sätta henne på diet nu heller pga. att hon måste få fri tillgång på hö då magen pajade av all medicin hon fick äta... :cry:

Så här såg hon ut INNAN betet, på sin treårsdag 21 maj 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar