Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

oki...sadlarna glider när han blir spänd/skvättig..
men när han kommer i arbete så lägger sig sadlarna mer rätt...
så det är ju ett "problem" som hela tiden blir bättre med tiden...men än så länge kan han rycka till eller skvätta för katten som hoppar från läkaten :D eller ngt ute i skogen, så då känns det ju lite tryggare om sadlarna ligger mera stabilt på. Min andra häst rids sällan med fårskinn,,,men jag hade det mkt i början på han också när han reds in o så där...

KL

Idag var det dags för premiärtur ensamma utomhus! Majken var pigg o glad efter att ha stått igår när det ösregnade. Inte en tvekan nånstans inte ens när bilarna yrde runt öronen på oss...:eek: O hemåt gick det i full galopp!:bump:

Passade på att ta kort på henne igen. Först ett som visar hur hon såg ut 11 januari när jag köpte henne:

30242611.jpg

Och idag 2,5 månad senare:

30656575.jpg

Jag har en helt ny färsk bild på min kille från idag!

5.jpg

Jisses vilken skillnad det är mellan korten! Hade du inte skrivit att det var Majken hade jag inte känt igen henne. Nu vet jag inte om jag är färgad av att jag vet att det är Irco Marco i henne, men nog ser hon ut som en ganska typisk I-M märr ?

Jo, väldigt typisk Irco Marco märr! På fotot ser hon ju dessutom ut att ha lite korta ben men det har hon faktiskt inte.

Hoppas bara hon hoppar som stammen säger att hon borde...:banana:

Men det ska vi snart prova!:banana:

MEN:eek: vad FIN hon är:bow::bow::bump:

Bra jobbat:bow:

Din häst är jättesöt!

Men rider du ofta så kort i nacken? Hur tänker du ang det?

Ja jag rider så varje dag! ;)
eller så beror det på att han rids rätt emot detta, vårt rasande ridtält:
01.jpg

Usch det såg inte roligt ut:crazy: Är det snön?

Fast ang nacken har jag nog sett det ofta på dina bilder och filmer så det är därför jag frågar-
Du är säkert medveten om det så jag tänkte att du måste ha en anledning bara:laugh:

Svar till Novali01 på sida 17.

På dom bilderna är det cirka 7-8 gången jag red henne bara och hon lyssnar mycket bättre när hon har inspänningstyglar på, även om dom bara hänger där. Har haft det när jag började rida ut i skogen med endast för att hon ska lyssna lite bättre, vara lite mer focuserad. Använder dock inte det längre förutom vid longering.
Hon har fått en annan sadel nu som både jag och hästen trivs mycket bättre med och sitter både bättre och sämre i den :S

Och till __Stilett__:
Joo har precis börjat rida utan ländtäcke nu så kommer väll bilder på det så fort som möjligt :)

@novali
wow hon har ju verkligen tagit sig jättefint! Vad har du gett henne för foder?

Jag har ocksa en 06 som jag haft sen födseln som iofs alltid varit en tunnis men nu när jag kommit igang att rida ordentligt vill jag att han gar upp i hull mer.

Han star pa lösdrigt (nagot annat är inte betalbart här i Berlin) har fri tillgang till (oanalyserat) hö far kraftfoder 2-3 ganger per dag och da far han per gang 0,5 kg havre, 0,5 kg schröder strukturmusli , en näve st hippolut hesta mix och 0,4 liter uppblöt betfor, da och da en sluck maltöl. Han har kollade tänder och inga maskbesvär, är pigg och framat att rida och äter inte allt för snabbt..

Ska se om jag kan fa upp lite bilder imorgon, nu är det sängdax

Berlin??? Vad kul, berätta varför bor du där? Och hur är det att ha häst i storstad i Tyskland?

Majken var undernärd när jag köpte henne i januari som du själv kan se. Uppfödaren hade dragit på sig lite för många hästar o inte haft råd att fodra.

Så hon har stått på fri tillgång till hösilage med mycket höga värden, sen ca 2 kilo luzern hackat strå och 2 kilo krossad havre, 2 dl linfröolja + mineraler. Det är allt hon fått. Jag tror det är luzernen som gett henne det extra fettlagret, jag har god erfarenhet av det sen tidigare. Olja ger ju också fett utan att dom blir tossiga i huvudet.

Senaste luzern säcken är nu slut o jag tänkte inte ge mer eftersom det gröna gräset strax tittar fram o jag har stora hagar. I sommar kommer hon få gå dygnet runt på gräs o äta sig tjock o rund!:D

Fullblodshingst på henne... :d
Eller massa fullblod bakom, typ Mytens-Lucky Boy. Synd att hingsten är satt på V. Den korsningen hade varit intressant

*KL*
Tycker inte ridningen flyter för tillfället. Hoppas min resa till tränare blir av imorgon, har inte varit där sedan i september.. Tycker det känns lite som att Pållan för tillfället ignorerar att jag sitter på ryggen och kör sitt egna rejs:crazy:. Alltså lite smått svårpåverkad. Funkar dock bättre när jag rider ut med någon.
Funderar på om hon växer, men hon har liksom alltid varit gga jämn och hon verkar inte trött..snarare precis tvärtom. Jag tycker det är svårt att bedömma om energin är bara vårspring eller om hon faktiskt försöker springa ifrån något, sadlarna, växtvärk..Sadlarna och dom vill jag byta..problemet är ju att jag har två och vill ha två, måste åtminstonde få sålt en av dom innan jag åker till sadelutprovare, suck..
Hoppas mina frågetecken rätas ut imorgon OM jag kommer iväg.
Men upplever ni era ibland mer ofokuserade och okncentrerade också?
Det är ju en pigg häst och det är lite svårt ibland så energin omvandlas till positiv bjudning, och , ja, jag försöker undvika handbromsen...

Blev lite långt;). Hoppas komma med rapport imorgon om jag inte är för nedsllagen i skornas, ha,ha..

Kan ju vara mentalt trött? Påverkad av fällning och pälssättning etc?

Ang sadlarna, din sadelmakare tar inte inbyte, isf kan du ju höra hur mycket du skulle få för de du har?

Visst kan det vara fällningen också, men hon är ju halvklippt och fäller inte direkt nu, det har hon gjort. Tänkte på att det kan vara fodret också, bytte till att ge ett mål med kraffts mussli, den blå, men den kanske ger mycket mer och onödig energi..

Visst finns det en sdaelprovare som tar inbyte, har långt till dom flesta där jag bor;), men tycker hennes utbud ser begränsat ut. Då måste jag även köpa en ny och då får jag nog hosta tio tusen till för att få någorlunda sadel..
Host, host, eller gööra gubbens frukostmackor resten av livet;).
Skojar bara, men har jag möjlighet att prova och titta på begagnat hos sadelprovare så behöver jag ju ha pengarna. Köper jag nytt så byter dom in..suck..

Vilken skillnad på bara ett par månader. :)
Tänk vad lite mat kan göra :crazy:

Äsch, det är ju en bäbis du har! Hon lattjar väl lite o om jag inte minns fel så var väl din åt det energiska hållet? Såna hästar har ju en tendens att springa ifrån arbetet....

Det löser sig säkert när du kan komma till din tränare, under tiden försök att rida i sällskap så mycket du har möjlighet till så ridturerna blir roliga för både dig o henne!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar