Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

dom ska inte öka utan ha en stadig fart. sen när DU väljer och lägger till skänkeln fattar dom galopp.

Jo fast 'så snabbt vi kunde' tog jag som maxfart. Alltså, så fort hästen kan trava. Men då missförstod jag kanske den biten? =)

knapplån

lättaste sättet att lära in galopp är annars att befästa det från marken först via longering eller dylikt och genom röstkommandot tex att säga Gaaaaalopp.

sedan tar man det uppsuttet, gärna med ngn som står på backen med eller utan lina och gör så att det påminner om longering samtidigt som man säger ordet gaaaaaalopp. Hästarna brukas ju koppla en inlärd vana.

sedan är det ju bara att säga gaaaalopp ute också. man får ju lägga till en speciell klang på ordet så hästen verkligen kopplar vad man vill.

Min 06á är ju den första hästen jag ridigt in själv, så min erfarenhet är begränsad till henne i princip. Men jag red in henne utomhus och efter kanske fyra fem ggr så introducerade vi galoppen.
Gjorde som Alexandra skrev. Travade en uppförbacke, drev på LITE extra, gav galoppskänkel och röst komando och vips så galopperade vi sansat och fint upp för backen. Började med några språng bara och berömmde massor. Sen tog vi samma backe nästa tur och efter ett par ggr så gick det bra att galoppera "var som helst".

Fördelen med uppförs backen är att dom inte orkar bocka i uppförsbacke så här i början. ( i alla fall betydligt svårare) så du kan lugnt slappna av och njuta dina första galoppsprång utomhus. ;)

Ja, min har varit mycket tjaffsig under tandbyte. Märktes även att hon åt mindre mängd silage inne på nätterna den perioden.
fast det gick relativt fort över. :)

Jag har faktiskt inte fokuserat på att lära min häst galoppfattning etc. Jag har fokuserat på bjudning och vanlig grundlydnad och vips en dag när jag satt till lite i skritten så gjorde honklockren galoppfattning, det bara kom av sig självt. Varje gång jag har fattat galopp så har jag ju suttit till precis så som man ska när man fattar galopp på en utbildad häst,och sedan har jag bara väntat ut henne tills den dagen hon lärt sig att det betydde galopp =).

En fråga till alla; Vad rider ni på för bett? Hur har ni gjort när hästarna byter tänder etc.?

Jag har ridit på vanligt tredelat med fasta eller lösa ringar samt vanligt tvådelat med lösa ringar, men nu byter hon tänder och vill inte ha ngt alls i munnen...funderar på att prova vanligt ponny-hackamore?

Jag rider på tjockt 2delat och varvar med 3delat.
Hon gillar de 2delade mest. på promenader har vi ett rakt tränsbett.
tyvärr funkar inte nått av dom så vi måste nog jobba lite mer på dressyren.
Skogen är en mardröm för oss.
Hade faktist också tänkt prova ponnyhack. Hoppas hon blir lite lugnare då.
Hon är väldigt kaxig just nu både i ridning och hantering men det går nog över. hoppas jag

Håller med;)!
Rösten är ett jättebra instrument vid inlärandet. Jag använder mig av ett lite "tja" elle "ja":) i galoppen. Däremot i skogen i början-helt o.k att låta hästen rulla in i galopp.
Nu, när min är mycket riden fokuserar jag på att det ska vara rätt galopp, i början, ute, gjorde jag inte det.

Igår hoppade vi hemma i padocken, hi,hi..Snacka om hoppvilja.
Vi kom tok,tok fel, klumpiga matte:crazy:,jag var övertygad om att hon skulle stoppa, men nähä..hoppade en 5½ så det var bara bita ihop och följa med..

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men jag gick över på att "sitta till en galoppfattning" några månader efter första galoppen och det var inga problem alls att "byta stil". Nu sitter jag till och det blir oftast rätt galopp lugnt och fint.

Rider själv på rakt tränsbett med fasta ringar och byter 50% av tiden till ett tvådelat D-bett med skänkel.
Innan vi tog vargtändern så red jag på sidepull.

KL

Igår anmälde jag oss till vår första CR, låter kanske löjligt men 40-50cm blir det. Den 4.e april så påskfirandet läggs på hyllan iår... :D

och jag har anmält mig till en ny tävlingstart, återigen som miljöträning...(åh jisses...det behövs verkligen miljötränas fick jag känna igår) väljer bort att starta min andra tävlingshäst för att komma ut med unghästen istället.

Vet inte om jag ska fram emot det...eller se fram emot dagen efter när det är över :D

Tänkte jag skulle presentera mig här...
Jag har en egen uppfödning född -06. Han registrerad som welsh partbreed, mamman är mitt welshsto e. Balans och pappa är hblhingsten Zeb e. tammerfors xx.
Åhh, just det han heter Moulin Rouge (som i filmen) och kallas Tolous.
Han har växt en hel del under tiden jag ridit in honom, så jag har inte börjat träna på riktigt förrän nu efter jul.

Här är en bild från slutet av oktober, nyaste ridbilden jag har:crazy:
29734294.jpg

Igår testade vi lite skänkelvikning i skritt och han fattade faktiskt!!:banana:

Jättetrevlig, syns verkligen det är welsh i =) Vad är det för stam på mamman? *nyfiken*

Tack! Tanken är att han ska göra det mesta utom hoppning, har ridit en del dressyr innan, och ska nu mer inrikta mig på tornerspel och working equitation.
Men vi får se, är lite osäker på om han har huvet för tornerspel.
Hans mamma tränade tornerspel med min bror och dressyr med mig:D
15289115.jpg

Jo, han ser mycket ut som en welsh
Mamman är e. Balans u. Kulltorps Ikea ue. Coed coch Barwn

jag har bara startat han en gång och det var en LC:2.
Nästa gång kör vi på en LB:1 istället. Är ej så förtjust i LC:2

Min lilla tös har haft ledigt från mig pga skidsemester men inte bekom det henne att hon stått i 9 dgr! Det var bara att hoppa upp som vanligt o rida ut på de numera avtöade grusvägarna. Hon är verkligen en snäll liten pålla...:)

Innan vi åkte så provade vi på att åka till ridhus 2 ggr, inga som helst problem hon travar snällt över bommar o galopperade runt i bägge varven så nästa gång ska jag prova o hoppa nåt litet hinder!:o

Vad har du för bett? Försökte se det på andra bilden (där det var dubbla tyglar med) men lyckades inte? Ser ut som ett blankt stångbett, fast syns dåligt på min skärm? (Om det är det, varför på en 4-åring? *nyfiken*)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar