Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

*KL*

Då har jag och Bellis hoppat lite igen :D
Hon var pigg och glad, hon tom kicka över ett hinder (tunnorna);)
Första gången vi hoppade kombination med två galoppsprång, gick lite vingligt men hon klarade det galant:love:

Hindren låg från 65 cm upp till 90 cm

Film: http://www.youtube.com/watch?v=tXEKETq_vw4

.

*kl*

Nu var det längesedan jag uppdaterade här. Disa och jag är i alla fall igång ordentligt, har ridit några träningar (dressyr) och börjar få riktigt "trimkänsla" i ridpassen. Siktar närmast på klubbens dressyrtävling om några veckor.

Har inte några färska ridbilder, men lägger in en exteriörbild på häst och sambo tagen förra veckan. Här är Disa ganska exakt 3 år och 10 månader.

30623737.jpg

Åh, nu längtar jag tills Jezzie blir frisk och jag kan hoppa in henne.
Det ser ju jättebra ut!
Vad är tanken med henne?

KL

Jezzie gnäggade när jag kom, la mulen på axeln och "murrade" i örat :love:
Var snäll hela dagen och gjorde allt jag sa utan protester!
:bow: till ponny!

Tack:)

Jaa... tanken är väl att hon ska bli hopphäst, sen hur högt hon kan gå, det får tiden utvisa:laugh: Ägaren vill ju gärna att vi ska visa henne på kvaliten till höst, så den 27/3 ska vi iväg på våran andra träningstävling. Vi tar det i hennes takt och försöker att inte stressa.:)

Tack för tipsen! Tycker själv att jag har fått en stabilare sits senaste året efter att ha ridit mycket tittiga och "hoppiga" hästar och tycker inte jag blir "hängande i tygeln" men får tänka på det mer, man kan alltid bli bättre!

Har tänkt att börja rida för instruktör sen när volten är brukbar igen men man vill ju inte vänta med problmet tills dess.

Men hur gör du, ignorerar du beteendet och bara tänker framåt?
Han är värre när jag rider med sällskap så kanske skulle satsa på att rida mer själv.

Nu verkar han dock ha en hovböld på G så det får bli lite mer pyssel och och lära känna varandra från marken tills han är bättre. Så synd, det var inte länge sedan han sattes igång efter skadan.. :(

Din häst är verkligen supersnygg! Ser himla trevlig ut!

Om jag får komma med ett litet tips ang. tömkörningen, så är det att aldrig tömköra hästen i högre gångarter innan den bär sig och är balanserad i den lägre gångarten.... dvs galoppera inte förrän den funkar i trav. Sen är det jätteviktigt att hästen får stöd på ytter töm, det är precis lika viktigt på töm som det är uppsuttet. Det blir väldigt slitigt för hästen annars och gör mer skada än nytta att tömma den på volt, om den inte är uppe på ytter töm.

KL Till Alla!

Vilka mål har ni satt upp för era 06or innan sommaren?

Jag och jackie hade planen att starta en Klubbclear round den 21 mars men det går ju inte. Sen hade vi en till clear round inplanerad i maj. Hade en Lokal LD inplanerad den 19 juni men nu vet jag inte hur det blir.

Innan årets slut är tanken att starta Lokal LC på någon av ponnisarna.

Vad fin han är!
Rör sig på ett lätt och trevligt sätt.:)

Vad är din tanke med honom? Ska han bli hopphäst eller dressyrhäst när han "blir stor" ::D

Mål innan sommaren: Komma igång med markarbetesträning för min dressyrtränare. Hoppa in honom och vara med på någon hoppträning. :banana:

kl
Känns som vi fortfarande (av olika anledningar) ligger på samma nivå som vid treårstestet, godkänt ridprov, varken mer eller mindre...

Han har tyvärr tunnat av lite också, tappat både hull och muskler.

Har lite att jobba med alltså:angel:

KL

Smiter in lite snabbt. Kul med bilder och filmer. Jag fick aldrig min att fungera så det får bli en annan gång. Kan iaf berätta att träningen gick jättebra, jobbade henne nersuttet 2 varv och hon går jättebra. Sitter fast lite i höger bog men det ska vi jobba bort. I tisdags testade vi på centrerad ridning, fick bra med beröm för min sits men ingen kan ju vara perfekt så det är nästa steg. Att kunna slappna av och lite på hästen.
Idag var det hoppdags, gick superbra, underbar framåtbjudning och hon sög riktigt tag i hindrena. Vi hoppade ett på 90cm, kändes jättebra, men hon skjuter mig fortfarande ur sadeln så nästa gång får det bli ännu kortare läder så jag hänger med :D
Ett litet problem som jag stötte på idag, när jag hoppat ett högre hinder, säg 80cm, då TOTAL vägrar hon samma hinder i andra varvet. Jag är svagare i den sidan men det är verkligen stopp. Ska man gå på ett annat hinder med unghäst eller ska man traggla vid samma??

*KL*
"Carre", tyckte det såg jätttrevligt ut, verkar avspännd och cool. Så fin:).
"Jempa" också en riktig läckerbit du har..

Angående mål så har jag ev. tänkt att min ska gå kvalite´n.
Men det viktigaste är att hon stärker sig och är ridbar:), vill gärna komma igång och skutta henne lite, samt ut på clearrounder.

Idag var hon väldigt forserad, vi red en gga lång tur med lite galoppsträckor.
Jag fokuserade nada på formen i början, bara att hitta någorlunda takt, hmm. Det var tittigt och springit. Men mot slutet så "Briar, släng dig i väggen;)", nä, men betydligt mer sammarbetsvillig.
Hoppas och antar att det är rätt melodi, min är ju rätt så pigg så det blir "fulridning" rakt fram tills jag känner att hon slappnar av.

Nervös för morgondagen, ska iväg och rida för "min" tränare. Har inte sett henne sedan september,hu..Fast det ska bli roligt också..

Tack så hemskt mycket!:laugh:

Jag är en hopptjej och jag hoppas han blir en hoppkille!;)
Vad har du tänkt med din? Har du planerat kvaliten med honom?

Jag känner mig inte så framme jag heller. Väntar med inhoppning tills jag kan åka till min tränares utebana. Vårt ridhus är så litet, YTTERmåtten är 20x40. Känns som man inte hinner få upp galoppen innan man måste bromsa. Men nu så börjar det ju äntligen smälta, så det känns inte så långt bort..:banana:

länge sedan jag lade upp något här... Här är ivf en video från senaste hoppträningen med min stjärna:

http://www.youtube.com/watch?v=3nGDxkPhm0k

Det var första gången hon reds i ny miljö och hon skötte sig exemplariskt. Snö rasade från taket, folk gick ut och in etc. och hon var spänd till en början men var underbart snäll hela tiden!

Här kunde hon fortf inte riktigt gå undan samt runda sig för skänklarna men det har lossnat helt nu :).

Hon slutar aldrig förvåna oss :)

Våra mål innan sommaren är att börja rida för instruktör regelbundet. (har blivit uppskjutet hela hösten och vintern pga snö, kyla dammigt ridhus mm. :()

Påbörja inhoppningen.

Nu äntligen börjar det röra på sig. Nu på torsdag startar en unghästkurs som jag anmält mig till. Fem torsdagar är det. Meckigt blir det att hinna men det måste gå :angel:, måste ta ut lite komp från jobbet och åka tidigare, hoppas att det fungerar med lån av transport alla gångerna, sen är det inte det lättaste att hitta medhjälpare mellan kl 15,30-18,00 heller. men jag har i alla fall de två första gångerna säkrade. Det ska verkligen bli kul.:bump:

Vad kul det låter med en specifik unghästträningsgrupp!!
Jag skulle kommit iväg på ett efterlängtat träningspass. Tyvärr fick vi vända..
Hon brötade i trailern vilket hon inte gör annars. Var besvärad av sina transportskydd, lyckades ocskå trampa av sig sin vänstra framsko.
Det är just vänster som krånglat med hålvägg+hovböld så hoppas det inte hände något nu. Hovis kommer imorgon.
Känns som lagen om alltings jävlighet just nu:mad:.

Får lasta och ut och köra henne imorgon igen med vanliga träningsskydd, suck..hon var precis genomsvettig, stackarn, har ju alltid gått klanderfritt.

Ja, det ska bli jättekul!
Har väntat ett tag på att det ska starta då det inte var så många som anmälde sig. (jag och en till bara.) Dom hade satt max fem ekipage, nu blir det tre vilket är toppen.
Hade det varit fem stycken så hade mycket fokus blivit bara på att få henne att inte stressa över de andra ekipagen, nu hoppas jag att vi kan gå ett steg till och förhoppningsvis slappna av och skola oss lite med ;)

Tråkigt med transporten.
Jag åker alltid i enbart våra träningsskydd, dvs senskydd, strykkappa och boots runt om, är rädd att hon ska ogilla transportskydden. Nu står hon som ett ljus :o.
Jag tänkte ta på transportskydden och ta en ordetlig promenad med dom på, alternativt en liten ridtur med dom på. Säkrare att vänja henne vid dom ute än "inlåst" i transporten. Sen får jag väll hoppas på att ingen ser oss när jag kommer ridandes med transoprtskydd, för jag kan tänka mig vad folk skulle tänka om oss då. :angel:

Hoppas det gick bra med din kuse, framtida transporter och allt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar