Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Jag undrar med hur det gick på träningen :)

Och i lördags så red jag och min mamma ut på Bellis och 18 åriga "unghästen" Felicity :bump:

Bellis och jag ser rådjur i skogen
62499_1268503627.jpg

Vi poserar lite...
80950_1268503629.jpg

Bonusbild på flickorna:love:
34383_1268503635.jpg

Undrar om ni har några tips och råd om hur man på bästa sätt får hästen att stå still?

Gissar på att det är ledarskap och konsekvens som är nyckeln, men tar gärna lite handfasta tips om det finns.

Tycker det är lite svårt att komma åt på så sätt att hon beter sig ju bra hemma men inte borta.
Det ända tillfället hemma när hon inte står som ett ljus är när vi ska starta vår ridtur, då är hon laddad och vill iväg. Då får jag säga till henne ett par ggr och sen kan jag sitta upp. Väl uppe på ryggen så kan hon stå still igen utan problem. Sen under ridturen, efter och när som helst annars så har hon inga problem att stå still. Då kan jag hoppa av, fixa utrustningen, hoppa upp igen och hon väntar fint.

Men på bortaplan. Igår när jag inte hade någon medhjälpare att hålla henne när jag hoppade upp, jag då tog det väll 10 minuter innan hon stod still så jag kunde komma upp på pallen och upp på henne. (ville inte chansa och kasta mig upp heller) Sen vill hon inte stå still mer än några sekunder under passet och efteråt fast att hon rört på sig i ca 60 minuter och var svettig så skulle hon inte stå still, inte utan att jag fick "suga fast" henne i nosgrimman. Då stod hon stilla utan att röra sig (eller försöka röra sig).

Det är ju inte kul, försöker verkligen att vara lugn, koncekvent, belöna när hon gör rätt och slappnar av. Ber jag henne att backa så backar hon, men hon kan ändå två sek efter ta ett par raska steg mot mig och skulle om man inte reagerade med ett nej och verkligen se till att ta plats, ja då skulle hon utan att tveka mölja över en. :crazy:
Ändå följer hon lätt dit jag vill, flyttar för tryck och backar. Men stå still, det går inte för sig...

Jackie var likadan. Tror det tog 45 min innan vi kunde stå still 10 sek.
Jag gav mig inte. Svetten droppade. Efter det har hon stått som ett ljus.

Nja var ska vi börja?
Tror vi börjar med det positiva:
Alla tyckte han var jätte snygg o vacker. T o m Ann-Sofie sa det minst 2g:love:. Hon tycket att han hade potensial att bli riktigt bra, bara jag kunde få med mig honom på mina vilkor o inte hans.

Det negativa:
Han hade glömt galoppens framåtbjudning hemma, glömt hur man travar över bommar. Åkte nästan av för det var någon som öppnade en läskeburk precis när jag red förbi:mad: o han blev s**t rädd, efter det gick han på tårna hela tiden. Gick o sneglade på läktaren och det lilla D-ponny stoet som var med.

Läxa till nästa gång:
Fram fram fram. Lära sig svara för skänkel i galopp, åka till ridhus o galoppera i friskt tempo med övergångar trav-galopp. Lära sig lyssna på mig även när andra hästar är med.

Så nu ska han bli galopphäst:rofl:
Nästa träning ska jag försöka fixa bilder.

Läxa till nästa gång:
Fram fram fram. Lära sig svara för skänkel i galopp, åka till ridhus o galoppera i friskt tempo med övergångar trav-galopp. Lära sig lyssna på mig även när andra hästar är med.

Det har jag också problem med. oj vad det låter som jag har massa problem :p
Vet inte om det är för att slippa undan (det tror jag) för när vi gör nått kul går det super.

Man får ta dom passen som bra miljöträning och gå vidare. :)
Nästa gång går det säkert mycket bättre!

Igår när vi var ensamma i ridhuset så stövlar det plötsligt in 10 fnittriga ungdommar på läktaren varav en skulle stänga av högtalarsystemet som dom glömt att stänga av sen innan. Det var också nyttigt :cool:, är glad att dom traskade ut ganska omgående.

Jackie var likadan. Tror det tog 45 min innan vi kunde stå still 10 sek.
Jag gav mig inte. Svetten droppade. Efter det har hon stått som ett ljus.

Låter lite som det jag är inne på, att åka iväg en gång för att "bara" stå still, det lär bli det jobbigaste passet hittills, men det kanske är någonting att göra ändå.

Vad tror ni andra om förslaget ovan? Eller ska man ta det pö om pö och vara glad att det bara tar 8 minuter att komma upp nästa gång osv, till slut lär hon mogna och lära sig att koppla av eller?

Mmm, jag önskar jag var lika tålmodigt konsekvent som mina westernkompisar..
Sitter av, sitter upp, sitter av..Hästen SKA stå stilla...

Jag försöker :angel:, men känner ju att i vissa situationer, som till exempel nya ridhus m.m, när kanske även maina nerver är lite mer utanpå, så är jag ju liksom glad att hon har stått rätt så still så jag liksom lyckas kravla mig i sadeln, och lika arg på mig själv och min dåliga konsekvens blir jag då föresatsen är att hon inte egentligen ínte ska ta ett enda steg innan jag ber om det. Då ska jag ha fötterna på plats och allt iordning.

Har varit småkrasslig till o från i en månad men försöker hålla igång.. Ska ut och tömköra snart. Det blir kul, fast det är gga jobbigt med förmodad bihåleinflammation...'

Jobbat med projekthästen, vår nyinköpta fjprding, så nu blir det sporthästens tur;). Se om kameran får följa med, ser ofta lite lustigt ut när man plåtar och håller i tömmarna:D..

Ja, tror bestämt det blir en sån övning hemma utanför stallet. Får se om det blir ikväll eller senare i veckan.

Håller tummarna för att det går in i lilla frökens huvud att det är bra att stå still även när man är jätteglad och på hugget för en tur. (ska återinföra en godis från ryggen när jag kommit upp, det var ett smart sätt att få henne att självmant vänta på mig innan hon kliver iväg.)

Jag har från dag 1 när jag hoppat upp på ryggen givit honom en godis från höger sida då jag sitter i sadeln.
Han har ALLTID stått still, även i nya ridhus där hjärtat bankat utanför kroppen:)... Vet att många inte gillar godis på så sätt. Men jag gömmer mig bakom att jag är konsekvent med att ge godis vid varje uppsittning:angel:..positiv förstärkning;)
Hur stirrig han än är när jag skall upp så glömmer han det då och gnäggar och vänder huvudet åt höger. Jag tycker det är skönt att komma trygg i sadeln vid alla tillfällen. Skall tilläggas att han inte fått ngn ovana av det som tex stanna tid o otid resten av turen.

Det blev lite bilder i det härliga vädret:).
Nyttigt att tömköra, man ser skillnader så bra. Måste bla stärka henne mycket mer i vänster.
I höger varv är hon finare men referera inte till bilden, hon går i bättre form;).
Inte så lätt att hålla i tömmarna samtidigt.
Damen är också nyfriserad, vilket hon INTE gillar, ryys, ryys, men jag är tvungen att klippa manen. Rycker liiite men, det är inte poppis och jag vill ju inte bli ovään med min häst.

Nu måste jag åka å jobba, hade gärna fortsatt da´n med hästarna:angel:..

30610732.jpg
30610732.jpg
[/IMG]
30610736.jpg
[/IMG][/IMG]

..Blev visst två likadana..
30610730.jpg

Den här skulle de´va..
Ja, ja, tjolahopp, tjolahej;).

Gillar verkligen din polle =) Ska bli kul att följa henne.. =P

Någon annan som mätt sina halvblod nu nyligen?

Lite bilder från idag på Sickan, dock en dåligt pass för oss. Han var allmänt matt i kroppen och seg.

23469_369087891156_518751156_4232723_158878_n.jpg

23469_369087921156_518751156_4232725_2675239_n.jpg

23469_369087936156_518751156_4232726_4038371_n.jpg

23469_369087956156_518751156_4232727_6624030_n.jpg

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jezzie och jag var ute och gick på en hääärlig promenad.

Hon fick för sig att dra. Hon sparkade mig på benet och jag har ett lagom fint blåmärke.
Sprang ut på åkern och där är det rätt mycket snö. Hon sprang en bit och vände sig och titta på mig med blicken "dethär var ju jobbigt" sen kom hon knallandes och gick fint hela vägen tillbaka till stallet :grin:

haha, har märkt att jag bara skriver negativa saker om ponnysarna i denhär tråden :o

Införde "stå som ett ljus" = godis igår. Slutade mycket bra! :laugh:

Tog först bara grimman och ställde henne vid vår uppsittningspall ute på gården, då gick det kanon från start (som väntat).
Tog sen grimma och sadel, ett par korrigeringar men inget mer. Sen tog jag och tränsade.
Då ville hon först gå iväg, (vi var väll klara med det här nu eller?) men efter nån korrigering så accepterade hon att stååå still med hängande tyglar utan att röra någon av fötterna en mm. Jag kunde hoppa upp, ge godis, hoppa av, hoppa upp, fixa med sadelgjorden, ge godis, sitta och dingla lite med benen. Be henne att gå framåt några steg och sen stå still på samma sätt igen.

Så igår stod vi still 30 minuter :angel: (från start med grimma till vi var klara), roligast var när jag kom hem och sambon undrade vad vi gjort idag då, om vi varit ute och ridigt eller så. "Nä, idag har vi stått still i 30 minuter" :D

*kl*

Red Excon en sväng igår, det var mörkt men med pannlampa är det inget problem. Han är väldigt pigg nu så han är verkligen på bättringsvägen! Bråkar dock lite med mig, speciellt när jag ska försöka jobba honom i form. Slänger med huvudet hela tiden vilket gör att han hamnar i obalans, liten som han är. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, inget verkar funka.
På hemvägen tränade vi på att gå bakom ridsällskapet vilket Excon tycker är väldigt jobbigt, han har ju varit galopphäst så han vill vara först hela tiden. Det blev extra mycket släng med huvudet på hemvägen men jag gav mig inte.

På söndag ska jag börja med lite NH, tror det kan vara nyttigt för både mig och Excon, speciellt då han är så pass ung och jag vill gärna att han ska börja lita på mig så fort som möjligt.

Ska öva lite imorn med en stallkompis, hon var med på första lektionen i söndags som jag missade. Ska bli kul att jobba lite från marken, har inte gjort det förut och jag tror att det är nyttigt för både häst och ryttare.

excon4_78848277.jpg

Hej allihopa... Brukar läsa i den här tråden men jag kan väl presentera mig också så ni vet att jag är här inne och läser. Har själv två hästar varav den ena är ett sto född 06.

Tack :)
Ett friesersto, sportavlat för dressyrändamål. Stor och busig, spenderar mesta tiden på 2 ben ;) men otroligt positiv till "arbete". Jag köpte henne som föl och träffade henne första gången när hon var två dagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar