Sv: Del IIII Hur går det för era 06r?
Undrar om ni har några tips och råd om hur man på bästa sätt får hästen att stå still?
Gissar på att det är ledarskap och konsekvens som är nyckeln, men tar gärna lite handfasta tips om det finns.
Tycker det är lite svårt att komma åt på så sätt att hon beter sig ju bra hemma men inte borta.
Det ända tillfället hemma när hon inte står som ett ljus är när vi ska starta vår ridtur, då är hon laddad och vill iväg. Då får jag säga till henne ett par ggr och sen kan jag sitta upp. Väl uppe på ryggen så kan hon stå still igen utan problem. Sen under ridturen, efter och när som helst annars så har hon inga problem att stå still. Då kan jag hoppa av, fixa utrustningen, hoppa upp igen och hon väntar fint.
Men på bortaplan. Igår när jag inte hade någon medhjälpare att hålla henne när jag hoppade upp, jag då tog det väll 10 minuter innan hon stod still så jag kunde komma upp på pallen och upp på henne. (ville inte chansa och kasta mig upp heller) Sen vill hon inte stå still mer än några sekunder under passet och efteråt fast att hon rört på sig i ca 60 minuter och var svettig så skulle hon inte stå still, inte utan att jag fick "suga fast" henne i nosgrimman. Då stod hon stilla utan att röra sig (eller försöka röra sig).
Det är ju inte kul, försöker verkligen att vara lugn, koncekvent, belöna när hon gör rätt och slappnar av. Ber jag henne att backa så backar hon, men hon kan ändå två sek efter ta ett par raska steg mot mig och skulle om man inte reagerade med ett nej och verkligen se till att ta plats, ja då skulle hon utan att tveka mölja över en.
Ändå följer hon lätt dit jag vill, flyttar för tryck och backar. Men stå still, det går inte för sig...