Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Det ante mej...Ingen seriös utbildad tränare med erfarenhet av unghästar skulle föreslå den typen av övningar. Om hon vore kunnig när det gällde unghästar skulle hon hjälpa dej på ett annat sätt. Kan vara bra att tänka på!

Som sagt vet du ju själv vad du vill ha och jag tycker att det är helt rätt saker så gå på din känsla:bow:

Oj, tack så mycket:o va glad jag blir att du tycker det :D

+ Remix & polly p - Tackar :)

.

på mina filmer så rider jag ju stora volter och raka spår snett igenom och raka spår längs med spåret. Jag sitter inte och rider på små volter som en vana nej.

Jag rider sällan små volter över huvudtaget på mina hästar oavsett ålder mer än då jag känner att ngt måste tas igenom. Under korta intervaller, eller om det tillhör i en programdel på tävling.

på unga hästar rider jag på framåt för att få framåtbjudning.

Fast nu handlade detta ju inte om dig eller hur du red på dina filmer utan att du i princip tyckte att det var rätt att en 4-åring skulle gå på små volter.

Ser som vanligt käck o okomplicerat ut med Bellis! Hoppar du henne 1 gång/ vecka eller skuttar du lite oftare? är hon lika käck att rida ut på?

Fast Stilett jag svarade på det här du skrev:

jag pratade om övningen som övning dvs vad den går ut på. inte om hästens ålder. Har ju haft flera hästar genom åren så man har ju gjort övningen då o då på olika hästar.

Diskussionen gällde ju en häst född 06..... Jag svarade dej för citatet tolkar jag som att du inte såg något fel i att rida så på en 06:a? Det ser inte ut som att du gör skillnad på vilken ålder hästen är i, men av det du skriver nu drar jag slutsatsen att du ändå tyckte det var helt fel så det var ju bra:laugh:

Bryt nu;)!!
Stilett är väl medveten om hur man rider en unghäst med hennes härliga filmer och fina häst som "bevis".

...:ooch jag hoppas att alla förstår att jag strävar efter att rida min lilla plutta med lång hals, fram till bettet och med undersatta bakben. Vi latjar ju mest på rakt fram i skogen med lite svaga skänkelvikningar och övergångar på schemat. Klättrar och snirklar.

:banana:Snart är ridbanan isfri så jag börja tömköra, jippi!!

Jo, det kanske hon är, men jag blir lite mörkrädd när man hör filmaren säga att hon borde sätta på en graman. Vilken unghäst går inte och slår med huvudet emellanåt?

vad är det för fel med att rida en unghäst med graman?
I rätt händer ser jag inte det som några problem efter som det hjälper hästen.
jag själv har ridit min på graman fast av andra anledningar. :)

Stilett är väl medveten om hur man rider en unghäst med hennes härliga filmer och fina häst som "bevis".

Vet du vad? I en sån här tråd tycker jag att det är viktigt att man är seriös ang hur man rider så unga hästar. Inte bara gullegull. Det finnns alldeles för många som sitter med unghästar och som köper allt som skrivs hur tokigt det än är, och allt som sägs, eller visas på film, för den delen. Hur många sitter inte med problem som handlar om dålig utbildning fårn början?

Jag, bla, har haft synpunkter ang hur Stilett rider sin häst på filmer, (eftersom du tog upp det) när det gäller form, arbete på volt, och bla travökningarna på en film. Om jag har sett en person på filmer rida en mycket ung häst som om den vore mycket äldre och med orimliga krav, vilket syns i hästen, så har jag anledning att fråga vidare när personen svarar som om det inte spelar någon roll hur gammal hästen är. Det är inte då i första hand utifrån din film och du kan inte be någon lägga av;)

Det finns mycket att tänka på när man utbildar unghästar, därför har jag alltid haft duktiga tränare som hjälp, och ändå har jag gjort massor av fel, att utbilda en unghäst är inte bara att rida som vilken häst som helst.

Vi är nog många som har ridit en rad unghästar, mer eller mindre bra;) Men det gör inte att man är expert......långt ifrån. Man kan vara en erfaren ryttare men ändå en usel unghästutbildare för att man aldrig har lärt sej vad som är viktigt och hur grunden måste se ut. Det säger jag inte om någon här, bara generellt.

Därför har det i högsta grad i en sån här tråd att göra om det kommer upp diskussioner om tokiga sätt. Man kan inte bara gulla och köpa allt som tycks se bra ut eller verkar så erfaret. Det är ett problem på ett internetforum att man måste bedöma själv det man ser.

Det är vad jag tycker och NU har jag sagt mitt:laugh:

vad är det för fel med att rida en unghäst med graman?
I rätt händer ser jag inte det som några problem efter som det hjälper hästen.
jag själv har ridit min på graman fast av andra anledningar. :)

Som sagt i förra inlägget:crazy: Om man inte förstår det så ska man omedelbart ta hjälp av en duktig tränare med mycket erfarenhet av unghästar. JAg menar det helt seriöst och allvarligt.

En graman använder du för att tvinga hästens huvud och nos in i en viss position. Det får mycket lätt en unghäst att istället för att söka sej fram till bettet backa av från det. (hur kan den söka bettet när bettet dras åt i munnen via hävstång:confused:) Vad har du lagt för grund då? Vad tror du händer i hästens rygg och bakben? I värsta fall (inte ovanligt) får du en häst som någon senare med stor möda måste korrigeringsrida för att få den att arbeta rätt :crazy: Världen är full av såna ponnyer tex.

Det ryttaren känner är att hästen känns "mjukare" den håller huvudet still och det blir "lättare" att rida. Men man har samtidigt lagt en grund till att förstöra den hästen och till att en seriös ryttare får ett jätteproblem den dagen hästen ska ridas annorlunda och mera hälsosamt.

Men det finns många gramantrådar om du vill söka. Börja med att studera hur en graman fungerar egentligen:idea: Vad händer exakt?

Dessutom, om du tvivlar så slå upp vilken ridhandbok som helst med en seriös författare så om du ens nånsin ser en rekommendation om en graman, så är det ALDRIG i utbildning utan i korrigeringssyfte och då ALDRIG spänd som alla hobbyryttare gör under magen, utan i sidorna, som också är det den avsågs för. Den var heller aldrig avsedd att ange formen hos hästen.

Vad tror du att det kommer sej?:confused:

Sorry polly, du fick sitta emellan lite... inte meningen för jag läste ju redan i ditt inlägg att du ansåg det för avancerat o det säger mig att du har koll!:D

Men flashlight har rätt ang. de andra inläggen som inte riktades till dig. Man ska akta sig noga för att i en unghäst tråd säga att metoder, som är rent felaktiga för en unghäst, kan vara ok. Detta pga det är så många unga människor som läser och som sen glatt testar utan att förstå den skadliga inverkan på unghästen.

Jag har jobbat med inridning/utbildning av hästar i x-antal år, visat en mängd hästar på 3-årstest, kvalitén mm så jag känner att jag har en viss grund att stå på när jag säger att det är otroligt viktigt hur man rider en unghäst.

Ser som vanligt käck o okomplicerat ut med Bellis! Hoppar du henne 1 gång/ vecka eller skuttar du lite oftare? är hon lika käck att rida ut på?

Tack :D Tjaaa, det har nog blivit en gång i veckan, tycker inte det behövs mer:)
Käck vet jag inte, men hon är väääldigt snäll och trygg att rida ut på:love: (rider ut själv med henne) :angel: Har aldrig varit några problem

Tänkte faktiskt be om "bukeråd" då min tränare säkert inte vill följa med ut i skogen;).

Hon tenderar ju att ligga på, bli lite framtung och lite springig ibland, vid skogsridning, inte alla ggr men som sagt ibland.

Följande saker brukar jag då använda mig av (och inte alla på samma gång och vid samma tillfälle;), som också fungerar:

*Galopp: För efter galoppen kommer hon naturligt fram med näsan och sätter under sig. Ibland en lite längre galopp, ibland kortare med övergång till trav. ( Jobbar inte massa övergångar, men litegrann.

*Lite övergångar trav-skritt

*Lite ställande åt båda hållen

*Litegrann sidvärtes, även ibland några steg sidvärtes efter avsktning.

*Uppresande tygeltag som följs av en mjuk hand och drivning.

Är det rätt saker att påverka henne med och finns det mer så kom gärna med tips om det går att förklara. Vill inte själv bli för stum i handen, och försöker tänka på att bromsa med magen, fast det är inte helt lätt..

pratar ni om mig nu? för nu hänger jag faktiskt inte med alls. :confused:

Jag har ridit på graman totalt ca 3-4 ggr i mitt liv. Jag undviker hjälptyglar så mkt som möjligt. dom grr jag använt det har varit för att skydda sig själv som ryttare. Aldrig utav ngn annan anledning!

Nu börjar det kännas som ett slags påhopp mot mig personligen i tråden...och det enda jag komenterade var hur en övning gick ut på. och då svarade jag inte ens novali utan till pollyp för hon nämnde ngt om en bog.

herregud...nu får ni ge er!

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår hur du menar o säkert är det så att springigheten kommer från bristande styrka som kommer från den unga åldern!:D (Varför skriver jag så långa konstiga meningar???)

I vilket fall så tycker jag du har bra idéer som du praktiserar men prova dessutom att ge henne längre tygel i traven så hon inte har någon hand att hänga i o inte att springa ifrån heller! Brukar funka på framåthästar som då blir väldigt konfunderade när inget motstånd finns i munnen!:D

Det mesta av detta ger sig säkert när hon blir starkare o orkar mer men var väldigt noga med att du hellre ger efter för mycket än låter henne hänga i din hand.

Jag tvingade inte ner huvudet på den hästen på så vis.
Jag hade den när vi red ut och hon reste sig. Det funka för oss så.
Du sa att du skrev de i inlägget före men jag hade inte läst det.
Jag har fått det tipset av en unghästutbildare (hon jobbar med att rida in hästar) och jag litar på henne.

Tillägg: Skriver som __Stilett__:

Jag undviker hjälptyglar så mkt som möjligt. dom grr jag använt det har varit för att skydda sig själv som ryttare. Aldrig utav ngn annan anledning!
Jackie gick i korrekt (:crazy:) form och höjde verkligen ryggen.. Jag hade inga problem på så sätt. Trampa fint under sig osv. men hon var byggd så.

Senast ändrad:

_stilette_, jag tror svaret som nog blev postat till mig var riktat till remix :crazy:. Lite rörigt, men, men, ang att "filmaren" nämde att hon skulle
använda graman.

Är ju ibland nackdelen med forum;), att det blir en envägskommunikation.

By the way..Hade en trevlig tur på en piggelina och mina knep funkar..
Ibland är det som om det liksom kollrar och bubblar i henne och tar då lite längre tid för mig att nå fram, oftast när hon stått/vilat några dagar, men så´n får man vara som tonårstjej, va;) ??

Antar att inte era beter sig likadant varje dag?

By the way..Hade en trevlig tur på en piggelina och mina knep funkar..
Ibland är det som om det liksom kollrar och bubblar i henne och tar då lite längre tid för mig att nå fram, oftast när hon stått/vilat några dagar, men så´n får man vara som tonårstjej, va;) ??

Antar att inte era beter sig likadant varje dag?

Min var också pigg o glad idag! Sol ute o lite vind gör ju att man får sig en liten extra skjuts!:D Men tycker att hon lyssnar bättre o bättre nu...är nu riden i ganska exakt 6 veckor och är en sån duktig bäbis!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar