Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

JISSES VAD NI SKRIVER.... ;) Äntligen lite aktivitet i tråden.

KL

Idag efter jobbet tog jag och hon som har en häst inackorderad hos mig, en sväng ut i skogen.. HELT underbart! Jag älskar när våren börjar krypa på, hästarna är pigga och framåt, det luktar gott och man kan riktigt känna en gnutta sommarvärme.... Ahhh!

Rosie är ju en ängel ute, alltid glad och sprallig. Hon hatar verkligen att gå sist, så det är en dragkamp för att ligga först. Så söt! Imorgon är det dags för dressyrlektion, ska se om jag kan tvinga med systeryster som filmare. Hade varit roligt och visa en filmsnutt någon gång.

Nu är det dags för fredagsmys, sambon är bortrest i helgen så det blir jag och hunden i soffan :D

Tänkte faktiskt be om "bukeråd" då min tränare säkert inte vill följa med ut i skogen;).

Hon tenderar ju att ligga på, bli lite framtung och lite springig ibland, vid skogsridning, inte alla ggr men som sagt ibland.

Följande saker brukar jag då använda mig av (och inte alla på samma gång och vid samma tillfälle;), som också fungerar:

*Galopp: För efter galoppen kommer hon naturligt fram med näsan och sätter under sig. Ibland en lite längre galopp, ibland kortare med övergång till trav. ( Jobbar inte massa övergångar, men litegrann.

*Lite övergångar trav-skritt

*Lite ställande åt båda hållen

*Litegrann sidvärtes, även ibland några steg sidvärtes efter avsktning.

*Uppresande tygeltag som följs av en mjuk hand och drivning.

Är det rätt saker att påverka henne med och finns det mer så kom gärna med tips om det går att förklara. Vill inte själv bli för stum i handen, och försöker tänka på att bromsa med magen, fast det är inte helt lätt..

På en unghäst så tycker jag svaren på dina frågor är kort och gott såhär:
blir den framtung så blir den det för att det finns ngt att luta sig på. dvs man har för mycket hand, och det finns för mycket stöd att luta sig på i handen. Kanske är man för fokuserad på att hästen skall gå i "form", det behöver inte vara så men det är ofta en orsak. Om hästen ovanpå det är obalanserad och ostark i sin rygg och bakdel, vilket ungisar är, så kommer det som ett brev på posten att den blir framtung om ett stöd erbjuds att luta sig på.

det viktigaste på ALLA unghästar är framåtbjudning och att hästen tillåts kliva på framåt, och hittar sin balans. Hittar den sin balans, så kommer sökningen mot handen (om man har en lugn, mjuk hand).
Låt bli att tänka form, tänk lite cyckelstyre, eller att din hand skjuter en barnvagn framför sig. dvs du vill ha ett stöd FRAMÅT, och har du inte det, så håll inte emot och tro att du ska få stöd den vägen. släpp hellre fram hästen och låt den lösa situationen att bära sig själv utan att luta sig i handen.

KL
ang. diskussionen om graman: nej, det finns INGA anledningar att rida en unghäst på graman i utbildnings syfte. Det vet alla, från flyinge utbildarna sen mannaminne och även till dags dato, till alla andra unghästutbildare i övrigt. Det stryper exakt allt man vill åt med en unghäst, återigen, framåtbjudning och att hitta och stärka upp sin egen balans, utan att bromsas framifrån. Floskler som att "ingen hjälptygel eller bett är skarpare än handen som håller den" osv kan vi skippa. Det är den största flosklen som upp funnits i världshistorien. en hjälptygel har en inverkan i sig, bara genom sin kraft att den sitter där. Tillochmed en förbygel eller en martingal, påverkar hästens rörelse mönster och rörelsefrihet, det har man gjort studier på dessutom och det är ett faktum. Jag skulle vilja se den hand som är så oerhört magisk att den kan motsäga sig vanliga tyngdlagens och motståndets krafter så tillvida att en graman inte skulle ha ngn som helst inverkan, även om den (också vanligt förekommande floskler) "i princip bara hänger där". DEN INVERKAR. det är därför ni upplever att den har effekt : )

Senast ändrad:

Dom unghästar (inte mina egna!) som jag är i kontakt IRL utbildas med hjälp av graman. (ofta) hästarna rids/visas upp bla av elitryttare (med mkt bra resultat) så visst förekommer det.

På nåt sätt känner jag att du tycker det är ok för att de visas upp av elitryttare som använder graman? För vem har påstått i tråden att det inte förekommer? Tvärtom har flera påpekat skadan med att använda graman på en unghäst och då gör du ett inlägg om att elitryttare i din närhet gör så "jämt"?

Det är väl precis såna här här kommentarer som en oerfaren unghäst ryttare kanske inte ska läsa på ett forum för då blir det en sanning som man kan omvandla till praktik.

Jag har svårt att förstå vissa saker du anser om unghästar och detta är definitivt en av dom.

Vad härligt att hon är så "på" ute i skogen! Det har du ju nytta av även i dressyr o hoppningen. Du verkar verkligen ha kommit en bra bit på väg med din pålla!:bump:

Ser fram emot att se film på dressyrträningen.

Nu ska vi inte överdriva här, men det känns som om vi är på rätt väg iaf :) Hon älskar skogen och det bästa för henne igår var nog hagkompisen och hunden som var med och galopperade i skogen. Nackdelen med att hon blivit så "på" eller fått så mycket bjudning är att hon lätt rusar iväg och bara "står" på. Så en hel del tid nu går åt till att öva halvhalter så tempot skruvas ner.

Ja, det här med dressyren, jagar fortfarande en filmare men jag ska verkligen försöka att få fatt på någon.

Dom unghästar (inte mina egna!) som jag är i kontakt IRL utbildas med hjälp av graman. (ofta) hästarna rids/visas upp bla av elitryttare (med mkt bra resultat) så visst förekommer det.

vad vill du ha sagt med detta, exakt? att det bra resultatet kommer av gramanridningen?

svarade på denna mening
"ang. diskussionen om graman: nej, det finns INGA anledningar att rida en unghäst på graman i utbildnings syfte. Det vet alla, från flyinge utbildarna sen mannaminne och även till dags dato, till alla andra unghästutbildare i övrigt. Det stryper exakt allt man vill åt med en unghäst"

vad jag menar är att även om folk vet om det, så bryr sig många inte om det.
Tyvärr.

nej jag tycker inte detta är ok, därför har jag även skrivit att sådant slänger man bara på av säkerhetskäl och inte av ngn annan orsak. Men tyvärr förekommer det oftare än vad folk tror eller vet om.

Jag har också en 06:a .. red in honom i november, och sen har han hunnit vila en månad också, så han är väl riden c:a 3½månad (: Men honom tränar jag mest det grundläggande, gå fram, stanna, svänga & flytta för skänkeln. Han är så pass ung så jag har inte så höga krav på honom. Rider både i paddock och ganska ofta ute.. Än så länge sköter han sig ganska bra, väldigt pigg och han lär sig väldigt fort! och har blivit ganska ridbar faktiskt, för att ha blivit riden så pass lite. Han är islandshäst, 5-gångare och jag ska väl börja tölt sätta honom snart.. Han har mycket pass i sig och kommer förmodligen tävla i passgrenarna sen. (:

Välkommen :)

KL

Jezzie är galen. Rätt mycket överskottsenergi nu när hon inte rör på sig. Var ute o gick med henne. :devil:= hon. :grin:
Om en vecka får jag skritta igen :bump:

imorgon ska vi hoppträna för Ann-sofie Oscarsson, är såååå närvös.
Är rädd att mannen ska kasta av mig o försöka våldföra sig på de andra hästarna i gruppen. Få kanske ta mig en liten (rackabajsare) ikväll för att lugna nerverna lite det är ju lördagkväll o melodifestival, ska inte vara på plats förrän 14.00.
Det blir hans första riktiga hoppträning någonsin.

Åh va kul! Vi hoppas på bildbevis! :)
Ta du en el två rackare ikväll!;) Lycka till.

Stackars dig håll ut det går snart över.

*kl*
Roligt med lite fart här i tråden, det är ju skönt nu när man ser en ände på vintern och snart snart så kanske grusvägen kommer fram hemma. ;)

For iväg till ridhuset och red med min kusin igår. Jag säger bara gösses, vilken fart det är i kusen. Jag som ojat mig lite över hennes brist på framåtbjudning och lite flagmatiska läggning, nu fick jag så jag teg. :eek::D

Hon ver verkligen PÅ. Minsta lilla tanke frammåt och hon var med, en för oss "vanlig" lätt skänkling frammåt fick henne helt att gå i taket. :grin: Men efter att ha fått rasta av sig värsta överskottsenergin så lyssnade hon och bar upp sig trevligt och fint på våra skritt trav övergångar.

Nu gäller det bara för mig att tygla dessa hästkrafter med....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar