Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Tack. Skall kolla upp hur jag skall göra " lite meck " för dig...kan bli MYCKET meck för mig! ;)

*KL*

Har inte skrivit i tråden tidigare utan bara varit inne och följt er
andra och er fina hästar!

Har en 06:a, en valack e. Smashing Hit som förhoppningsvis ska bli en trevlig dressyrhäst. Vi har dock inte alls kommit lika långt som många av er men han är en stor kille på ca 175 :crazy:.. Så vi har tagit det rätt lugnt.

har haft honom sen han var två år och gjort det mesta jobbet fram till nu själv, dock så kom han in i en rejäl trotsperiod nu i vintras och jag kände att det kanske var bättre om en riktigt duktig unghästryttare fick hjälpa till att reda ut problemet. Så just nu är han hos en utbildare och gör framsteg. Dock är han inte helt lätt...:angel:

En gammal bild på underverket (har inga nyare :o)

Joo, vi har nog lullat på ett gga bra sätt men tycker att den här tjejen jag rider för vill lite mer än vad jag tycker vi är mogna för:), fast det kanske bara jag som tror att vi inte kan??

Du har en jättefin unghäst men precis som du skriver ovan så är övningarna ALLDELES för avancerade för hennes utbildningsståndpunkt!:eek: Jag blev helt paff när jag såg hur hon visade att du skulle rida på en så liten volt med en nybliven 4-åring. Det sliter ju fruktansvärt mycket att rida på så liten volt o är nåt man gör med en äldre häst ett fåtal ggr.

Först de sista 30 sek av din film så får hon ut halsen o går i en bra unghästform. Övrig del av filmen är hon oerhört kort i halsen o lång bakom sadeln, dvs borde vara tvärtom med lång låg hals o undersatta bakben.

Du verkar ju ha en bra känsla för vad ni borde göra istället o vem du ska träna för så följ din magkänsla med din fina häst!:)

VÄLKOMMEN:)
Väldigt vackert huvud din häst har! Uppdatera oss gärna om hur det går!:)

+ Novali01
Tack så jättmycket :love:

Ska ner och hälsa på honom i helgen, hoppas jag kan filma något då :laugh:

anledningen till att tränaren tar ner volten är antagligen för att få igenom ställningen och genom detta komma ordning på bogen. Sedan skickas man ut på större volt för att sedan komma in och fixa ställningen igen. Nu gissar jag bara, men det är så som mina tränare också gjort imellanåt. Det sliter ju inte eftersom tanken är ju att få kroppen rätt på hästen för att just minimera slitning. Givetvis ska man utöka storlekarna så fort man fått igenom ställning dock.

Jag klev in i tråden för att bara uppdatera att jag nyss beställt en ny dressyrsadel...Igen (!) till 06:an.

*KL*

Hoppade med Bellis idag. Hon var pigg och busig, försökte dra ner huvudet och studsade efter några hinder:rofl:, hon hade jätteroligt :D
Hoppar fram på 50-70 cm och avsluta på 80-95 cm :love:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=sA7OUo2WJ5w

Tunnor:love:
17127_1268333230.jpg

:eek::love:
Ser ju skitbra ut!!:bow:

KL
Jackie kommer även tillbaka. Det är (till 99%) bestämt nu. Min lilla hoppgudinna. :bump:

Jag vet mycket väl varför man tar in på små volter men jag vet också att det inte är nåt som är att föredra på en så ung häst. Det är heller inget som är påkallat för en så ung häst SKA inte arbeta i den formen att du behöver böja igenom hästen så mycket.

Det sliter oerhört att trava runt runt i alldeles för hög form med kort, indragen hals och även ryttaren i detta fallet var ju inne på den vägen att övningarna var för avancerade för ekipaget.

Jag vet inte var du fått ifrån att en unghäst ska jobbas på det viset men fråga vilken utbildad unghäst utbildare som helst så lär du nog få svaret att viktigast i denna ålder är en häst som bär sig för sin ålder med nosen framme o lång hals, undersatta bakben. Inte tvärtom.

jag pratade inte om form nu...

utan om att gå in på mindre volt för att öva ställning/fånga upp bog och sedan gå ut på större volt (eller fyrkantspår) för att komma igenom ställningen.

Inte heller skrev jag att det är ngt man måste göra utan att övningen antagligen gick ut på det.

Om det passar dom som individer vill jag inte svara på för det hoppas jag att tränare i kombination med ryttare kan själva avgöra om just den övningen fick önskvärd effekt eller inte.

Joo, vi har nog lullat på ett gga bra sätt men tycker att den här tjejen jag rider för vill lite mer än vad jag tycker vi är mogna för:), fast det kanske bara jag som tror att vi inte kan??
Men min Loppis är bussig och har lätt för sig, det är bogarna som man får passa och att hon tar för sig framåt. Ska komma iväg nästa fredag hoppas jag till min "vanliga" tränare:D. Har också en "blåbärsdressyr" i sikte den 18 april. Antinngen fyraårsprogrammet eller LC1:an..blir spännande, om vi kommer iväg. Åtmindstonde ett litet mål;).

Jättefin häst du har! :idea:
Men lyssna på vad du känner själv för jag håller helt med dej! Vad är det för tränare:confused: Jag menar, är det verkligen en utbildad tränare?

Helt tokigt sätt att arbeta en så ung häst tycker jag i alla fall. Jag tycker man rider stora vägar, om man ska gå in på en volt är det en stor volt och bara enstaka varv, annars är det äver hela ridbanan, med varierande vägar och visst kan man rida sidvärts några steg, längs långsidan men inte så som hon visar dej (med hela kroppen) och hela långsidor, innan hästen kommit längre.

Om jag jämför den jag tränade på för ett par år sen (i samma ålder) så fick jag rida några steg bara först, sen räta ut igen, och endast mycket liten tvärning, aldrig nånsin så som hon visar dej....och aldrig nånsin småvolter på en sån ung häst. OM man går in på en stor volt så rida hästen ganska rak, och framåt, och taktmässig. Hade en film på nån träning som jag inte har kvar tyvärr, annars hade jag kunnat visa vad jag menar.:idea:

DU är helt rätt ute själv, håll dej till det! :bow: Så tycker jag i alla fall.

Ja, precis och även som -stilett- säger så är ju syftet det, när man gör dom här "snurrningarna" att komma åt bogen. Sedan pratar min andra tränare ett språk som jag förstår;), är lite ridanalfabet, nä, men har ridit för henne i många år så hennes pedadogik går liksom in, hoppas bara jag kan åka dit nästa vecka, inte ridit där sedan i September.
Är tacksam över att ändå hjälp och ett tränat öga men känner ändå att vi inte är riktigt färdiga för snäva volter, bogen in och tagen bakdel än;)..

Hon var ju dessutom konvalecent fram från oktober till strax efter jul då jag så smått började sätta igång.

Hursomhelst är det kul att komma in på fast botten och få lite tips och råd:).

Oj, vad det ser fint ut Nightwisch..
Remix: Kul att du får tillbaka ponnyn, du verkar verkligen gilla henne:)

Nu gissar jag bara, men det är så som mina tränare också gjort imellanåt. Det sliter ju inte eftersom tanken är ju att få kroppen rätt på hästen för att just minimera slitning. Givetvis ska man utöka storlekarna så fort man fått igenom ställning dock.

Menar du att dina tränare som du säger bett dej rida så på en lika ung eller lika gön häst:confused: Eller pratar du om en äldre häst nu? Det är ju viss skillnad.

Jag tyckte faktiskt det såg liite bättre ut ikväll. Iallafall inte sämre.
Men låter honom ta det lugnt utan bett till jag är säker på att han inte har besvär från munnen.

jag pratade om övningen som övning dvs vad den går ut på. inte om hästens ålder. Har ju haft flera hästar genom åren så man har ju gjort övningen då o då på olika hästar.

Det ser jättebra ut!
Jag blir galet sugen på att hoppa med min häst. Han är inte ens inhoppad än (några språng i skogen bara).
Du har ett mycket fint skänkelläge och en bra balans över språnget, trevligt!!:bow:

jag pratade om övningen som övning dvs vad den går ut på. inte om hästens ålder. Har ju haft flera hästar genom åren så man har ju gjort övningen då o då på olika hästar.

Menar du alltså att den går lika bra att använda oavsett ålder och utbildningsnivå på hästen? Jag hoppas jag missförstår dej:confused:

Eler rider du likadant på dina hästar oavsett:confused:

Vad är syftet med övningen i så fall på en nybliven 4-åring? Hur anser du att den bör arbeta, ska den böjas igenom i kroppen. Arbeta rätt i kroppen på en grön häst är ju inte samma sak som att ställa och böja igenom:confused:

Jag måste erkänna att de tränare jag har ridit för på så unga hästar har aldrig nånsin föreslagit något liknande utan tvärtom varit noga med att man inte nöter på en volt, och om man rider in på en stor volt så rider man hästen ganska rak i kroppen och framåt, mot handen.

;)...
Nä, hon är inte tränare och jag diskuterade övningarna med henne efteråt och sade att det jag vill ha hjälp med i första hand är takt, balans och lösgjordhet.
Min egen sits och andra olater:crazy:.
Men hon är duktig och engagerad och har ett underbart ridhus som det inte är så långt att åka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits