Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

I grund och botten är jag hoppryttare men efter att ha haft häst installad i ett rent dressyrstall 5 år så får jag nog kalla mig allroundryttare.

Min häst fick goda omdömen både som hopptalang och dressyrtalang på treårs så det känns som han kommer bli en lagom bra allroundhäst till mig.

Jag funderar absolut på kvaliten men känner samtidigt att jag inte kommit så långt som jag borde gjort. Men blir det bara lite mer ridvänligt på ridbanan så tänker jag börja träna mer målmedvetet.

Idag red jag en tur i skogen för första gången på över 2 veckor. Han var väldigt pigg och framåt men håller sig i skinnet, vilket jag är tacksam för...
:love:

Grattis på födelsedagen!!

Idag har jag gjort ngt helt nytt med min unghäst.
För första gången så lastade vi i transporten, åkte till ett helt nytt främmande ställe och så red vi dressyrlektion för våran tränare.
Har endast ridit på hemmabanan förut, har aldrig åkt iväg med honom ngnstans förut. Han skötte sig superfint! Tränaren tyckte också det! Visst, han höll ju emot lite grann, men det är ju naturligt! Duktig kille!

Tack :)

Jag som hade tänkt att börja rida imorgon..
Jackie (den andra ponnyn) är troligen överväxt (hon ska mätas alldeles snart). Vet inte hur jag ska göra. Funderar på att släppa in en hamster i boxen och börja samla på frimärken istället :idea::devil:

Vad kul att det gick så bra! :)
Alltid spännande att se hur de beter sig när man åker iväg någonstans...

Senast ändrad:

ja...jättehärligt..

här är en film från träningen,,,som sagt första gången han nånsin åkt ngnstans. han va lite matt i bjudningen men skötte sig ju kanoners..

film

idag har han startat sin första tävling! gick katastrofalt dåligt. Den lydiga, snälla unghästen som ses på filmen ovan förvandlades till en explosiv bockmaskin som inte vågade gå nära ngnting och vi gjorde nog hur mkt missar som helst. travinslag i galoppen (fick ta ner han till trav för han sköt rygg till haparanda typ) vingligt överallt. inga volter där dom skulle vara. vägarna nblev knas eftersom han inte vågade gå förbi läktarsidan. herregud...har aldrig suttit på honom när han betett sig så, tom hans trotsperioder har varit lättare :o

men han fick höga poäng på sina gångarter och även kommentar om att han var mkt rörlig. så får han åka ut på fler (många fler) starter och bara TITTA av sig en del så kommer han nog bli tiptop nästa år :love:

planerar redan nästa start...blir säkert lika jobbigt, men ska man få dom miljötränade så är det bara att bita ihop och ut och miljöträna.

Knapplån

Thengilya har fått vila rejält nu, jag valde rätt veckor att låta henne vila iallfall, halt och massa äckelhård snö ute! Nu har jag iallfall köpt en sadel så vi är redo att sätta ingång så snabbt snön och isen har försvunnit! Blev en Thorowgood allround sadel från hööks, fick hjälp av min vän som är sadelmakare och den låg faktiskt bra på henne så nu kör vi på.

Bjuder på en söt pussmule bild!
url=http://www.pixbox.se/pic30638657]
30638657.jpg
[/url]

Nu vill jag också sluta mig samman i denna tråd:D

Jag är fodervärd åt en 06:a! Han reds in i Oktober 3veckor och i samma veva började jag rida i ägarens stall, då på hans mamma. När han kom hem red jag honom några gånger, fram till februari runt 5gånger. Bara i paddock i alla gångarter. Mycket hopp och skutt:p

Nu är han hemma hos mig, rider 1-2dagar i veckan (skritt och trav ute i skogen) och resten av dagarna tömkörs han.
Han är ganska smal och gänglig men har ätit upp sig fint och utvecklas åt rätt håll. Har lugnat ner sig och blivit mer stadig och trygg, söker sig ner i form och är otroligt lättlärd och formbar.

När paddocken smält fram under all snö ska jag börja rida där och även rida för tränare är det tänkt.

När jag ser era videos inser jag att vi är inte aaaalls där ni är ;) Han är mer som en 3åring. Men jag tror på att ta det lite vackert och hoppas på lite inspiration och motivation för fortsatt arbete.

Hur började ni galoppera ute i skogen? (jag har ingen hästhjälp som kan galoppera)
Har era hästar varit oroliga i munnen under tandlossning?

Han är ett arabisk fullblod.

20100319004.jpg
[/IMG]
20100312006.jpg
[/IMG]

Hur började ni galoppera ute i skogen? (jag har ingen hästhjälp som kan galoppera)

Låt dem rulla över i galopp när de erbjuder det. En uppförsbacke (behöver inte vara speciellt brant) gör nästan garanterat att de om man låter dem rullar över i galopp (det är nämligen jobbigare att trava uppför än att galoppera).

Alt lär den ett galoppkommando vid longering och ta med det upp på ryggen. Jag kör förstnämnda metoden dock. Låter de rulla över när de erbjuder det och jag tycker det är lämpligt, och tar hjälp av ett uppförslut om de sas inte erbjudit galopp på slät mark när jag tycker det är dags att galoppa.

(Jag rider in ute, så de har alltså inte lärt sig galopphjälp i ridhus etc innan)

sicken söt :)

Skulle skritta idag och det var seriöst det värsta jag vart med om.
Hon var PIGG, stark och allmänt okontrollbar. Suck.
Ska bli lagom kul att rida ut på henne om hon var såhär inne.

På jackie gjorde vi såhär:
Trava så fort vi kunde. Sen la jag bara till skänkeln och sa galopp och sen dess har hon förstått.
Det tipset fick jag av en som rider in hästar dagligen

Nyfiken fråga, blir inte risken de lär sig rusa in i galoppen då?

Inte menat som kritik, utan bara en nyfiken undran, då jag aldrig vågat idka det sättet just för jag varit rädd de ska lära sig öka/rusa in i galoppen sen?

Nej för när jag la till skänkel fattade hon galopp direkt självmant. Inge spring :)
Vi travade alltså fort, jag la till skänkeln och hon fatta galopp.

Hon har vart väldigt lättlärd men det funkade iallafall för oss.

Tack för tipset! uppförsbackar har jag gott om här. Han kan båda galopperna i paddock med mig på ryggen, jag brukar göra galoppskänkeln och lägga till ett hoppspö på bogen på den galopp jag vill han ska ta, iaf i första fattningen och sen förstår han. Jag vill inte låta honom rusa in i galoppen den går fort nog ändå:D

Men utomhus är det...ptja annorlunda (jag är väl fegare:D) Jag rider helst ute i skogen och hade jag haft en annan häst framför mig som kunde börjat galoppera så hade det känts tryggare. Men nu finns bara en högdräktig och en som man inte får stopp på förrän efter nån kilometer... haha.
Men jag ska testa i uppförsbacke på samma vis som jag gjort i paddock eftersom det är förstår han. Och hoppas jag överlever!:laugh:

Senast ändrad:

Backen bromsar ju farten lite med, om du känner dig oroad. Och så kan du ju välja att galoppa bara bortåt i början tills du känner dig säkrare. Det brukar dock gå bra, det är ju en fördel med unghästar. De har inte 'lärt' sig på samma sätt att här ska man galoppera, att öppna fält betyder galopp etc. Det är oftast vi ryttare som 'lär' dem de sen.

Lycka till =)

(jag körde oavsiktlig galopp häromdagen på min knappt inridna (vi skrittar och har börjat trava få steg) 06:a. Han blev skrämd och for iväg. Inga problem få hejd på, och lugn sen. Så ska nog gå finfint för er!

Nyfiken fråga, blir inte risken de lär sig rusa in i galoppen då?

Inte menat som kritik, utan bara en nyfiken undran, då jag aldrig vågat idka det sättet just för jag varit rädd de ska lära sig öka/rusa in i galoppen sen?

Nej det blir det inte : ) Hur skulle en häst som inte fattar hjälperna, kunna koppla att en galopp hjälp a la traditionell betyder galopp fattning? Intresserad av hur du anser att du lär in galopp på en unghäst, om det inte innebär att låta den falla in i galopp självmant/per automatik i början? ;)

Jo det gör jag ju, som jag skrev? Men inte genom att de får öka och öka traven tills de 'fartmässigt' faller in i galopp. Just det har jag som sagt inte vågat prova.

Jag gör som jag skrev, när de erbjuder att rulla över i galopp låter jag dem den dag jag anser det lämpligt (och lägger till hjälpen såklart). De har dock då erbjudit ur betydligt lägre hastighet än full trav. Annars så trav (avvägt friskt tempo, inte lustempo men inte trava så fort de kan) i uppförsbacke, och hitills iaf har då samtliga självmant rullat över i galopp om de fått, och så läggs hjälpen till.

Men, kanske haft tur när mina erbjudit/föreslagit galopp ur mer moderat travtempo, dvs innan de nått 'maxfart' i traven?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar