Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Du menar ridbilden? Han krånglade med tänderna (var antingen kvar eller nyss uttagna) och jag red utan kontakt i tygeln, men ville ha lite nödstopp när vi red ut. Det är en spansk stång med dubbla tyglar (alltså som ett pelham)

På markträningen är det en blank kandarstång, en stång funkar bäst när du rider på endast en hand (vilket du gör vid tornerspel och WE) och därför har jag börjat träna med det från marken för att lära honom signalerna på stångbett. När jag rider har jag vanligt tredelat, än så länge.

KL

Jezzie har inte gått fram ordentligt i galoppen så idag tog vi tag i saken.
Hon ingorerade galoppskänkeln dom första gången jag red henne innan skadan men nu gasa vi runt ett par varv och efter det så behövde jag bara lägga till skänkeln så for hon fram i galopp.
Provade hoppa henne och det älskade hon. Tyvärr inte lika fin ryggteknik som Jackie men viljan fanns där :)

Måste nog köpa en ny sadel :( har ni fått byta sadel än?

Fast jag hänger inte riktigt med i svängarna här...var det inte din ponny som alldeles nyligen har stått i flera veckor pga skada? Hur kan du vara igång så snabbt att du galopperar i ridhus?

nej hon har stått ca 10 dagar från ridningen men blivit longerad/sprungit i ridhuset de senaste 5 dagarna.

vilken fin! lik min förra häst som va korsning hbl/welsh

Knapplån

I maj ska våran första tävling äga rum men det blir inte uppsutten utan på marken, alltså en tömkörnings tävling! Ska bli superkul att göra!

Hej kände att jag med ville vara med och berätta lite om 06an jag rider. Danskt varmblod e Blue Hors Future Cup ue. Traumdeuter meningen att det ska bli en liten dressyrtjej :) jag har henne som min egen och har haft henne så sen januari innan jag började rida henne så smått i december var hon bara skrittad travad och galopperad utan några direkta krav vad jag har förstått det. Vi har jobbat mest i skritten och traven för jag ville att hon skulle ha styrkan där innan jag gick vidare med galoppen. Så vi har precis börjat med galoppen nästan men det går helt okej ska bara få henne att gå lite lugnare ^^

Lillevangs Felicia första bilden är sen i söndes (21/3 då hon fyllde 4)
u4403104801.jpg

55070_1266868623.jpg

lite skillnad eller vadå även om hon inte står/går bra på någon av bilderna
41108_1265830111.jpg

lite gamla ridbilder typ 6/1-10
98450_1263066652.jpg

96152_1263067243.jpg

ska se om min kompis kan ta lite nya ridbilder imorgon kanske :) blev lite mycket bilder här kände jag xD

Bra dåliga saker?

Ser ut som en arbetsvillig trevlig liten pålla med bra påskjut. Men varför rider du med inspänningstyglar?

Du hamnar lite i stolsits också, kan bero på sadeln men går inte riktigt att se på dina bilder.

fin häst! nya bilder skulle va kul att se...
gärna utan ländtäcke.

jag provar ny sadel igen, förra veckan var det ju Albion Legend K2...
denna vecka blev det en annan sadel...tog lite snabbfotade bilder igår när vi testade den.
Äntligen en sadel som inte släpper massor baktill och ligger långt upp i luften...
Liiiite släpper den men det är inte mkt. Funderar på om det går att göra den lite vidare...det är redan x-vid bom i dagsläget.

44.jpg

5.jpg

11.jpg

13.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ser fint ut, är himla glad att min pålle ser ut att växa i min Innova (ligger just nu perfekt med tunn padd och mw järnet),så jag slipper byta:bump:

innova hade jag till min andra häst. jag red i den ca 8 ggr sen sålde jag den. hade "extend" med stora knästöd. Jag fick kramp av att rida i den sadeln :o jättefin sadel verkligen men jag pallade inte att sitta i den en hel tävlingsdag...så nu är det raka motsatsen, flat sits och småååå knästöd till min andra häst...och liknande till denna :D

ja, jag tror att standard som du har är bättre att välja i längden än extend :laugh:

Fast den sadeln ligger ju i bakvikt. Om du tar bort padden o sätter en vanlig gjord så kan jag sätta 10 spänn på att den åker fram...ja även med pad o hoppgjord så kommer du att ha hårdare avtryck bakom rumpan på schabraket.

det är ju just därför jag funderar på om det går att göra den ännu vidare. ta ut lite stoppning eller ngt. jag har för mig att jag läste att det gick att värma om bommen på denna,,,men är lite osäker.

jag använder nästan alltid magplattegjord till mina hästar.
Han har inga problem med att sadlarna åker fram på honom.
däremot sätter han sadlar i gungning från sida till sida (höger/vänster)

Håller med om bakvikt. Gjorden ska dock inte spela någon som helst roll. Även jag använder alltid tryckfördelargjordar, som visserligen är mindre än magplattediton, men de borde inte heller påverka så om den ligger bra i grunden?

Varför pratar du om att öka vidden när du har paddat? Är väl bättre ta ur padden då (fast då är som det ser ut risken den blir för vid).

jag paddar sadlarna på honom eftersom han gärna skickar dom åt snedden och sadlarna sitter mer stabilt med padden. (detta gäller inte bara denna sadel utan alla sadlar) Om han tex kastar sig iväg om han blir rädd för ngt så åker sadlarna men en väldigt fart och jag vill inte snurras runt.

magplatta använder jag endast för att jag tror det är betydligt mer bekvämt för hästarna än vanlig gjord, eftersom det som ovan nämnt tryckfördelar.

Fast, vad beror det på att sadlarna åker på sniskan då, har du räknat ut det? LIte fundersam bara, för jag har ju haft några som varit veritabla 'tunnor', dvs sadelläge obefintligt. Den ena benämnde sadelutprovaren som att 'försöka sadla på nosen på en torped och få det att ligga still'.

Men aldrig att sadeln gett sig iväg i sidled av en tvärvändning eller liknande - om inte JAG varit långt ute i perfierin och seglat (läst typ varit halvvägs av och klamrat mig fast). Så något måste ju göra att sadeln blir instabil i sidled?

fast denna är ju dock ingen tunna, han är inte så bred just vid manken. men har nästan ingen manke. så det känns lite typiskt vingligt och ostabilt ala unghäst. Inte hundra balanserat.

när jag köpte honom var det värre än vad det är nu, så kanade allt redan i skritten. (han va så himla tunn) men nu kanar sadlarna mest om han spänner sig (blir rädd för ngt) eller om han gör ett "rus iväg" eller dylikt. så ju mer muskler han fått, ju mer rakriktdad han blivit, ju stabilare har ju sadeläget blivit. sen kan ju vissa sadelmodeller glida mer eller mindre givetvis.

Nej, menade inte han var en tunna. Utan att här har det inte glidit ens på tunnor med noll manke, dåligt sadelläge etc. Så lite förvånad och nyfiken om du räknat ut varför det glider/är instabilt i sidled.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar