Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

haha...min sambo är under inlärning ännu :D

när man säger ordet dressyr så brukar han först och främst förknippa det med "lång väntan"

han tänker på tävlingar och flera timmars väntan :p
stackars visste inte vad han gjorde när han träffade en hästjej med massa hästar och hundar ;-D

stackars visste inte vad han gjorde när han träffade en hästjej med massa hästar och hundar ;-D

Hihih - samma här! Han är typ rädd för både hästar o hundar o nu lever han med bägge delar! :rofl:

Åååå vad det låter kul!
Hade verkligen velat vara med på något liknande.
Kommer ni bara rida markarbete eller blir det hoppning också?

Det är sagt markarbete, men vi får väll se hur det blir. Den andra 06:an är inte hoppad på hinder alls och min har skuttat över ett par hinder med äldre häst före ett par gånger.
Men kanske att det blir lite bomarbete i alla fall, det vore skoj.

*kl*

Excon fortsätter åt rätt håll och vi får nu trava honom lite lätt.
Så igår blev det en sväng på halvlånga tyglar med växlande skritt och lite trav. Han var pigg och glad. Inget släng med huvudet alls idag men vågade mig inte på att korta tyglarna :o

Ska börja med lite NH-träning på honom och har förklarat vårt största problem för tränaren, att han slänger med huvudet, så förhoppningsvis kan han hjälpa mig. Han tyckte jag skulle rida med inspänningstyglar om han fortsatte så men jag avvaktar lite och ser hur det funkar, han var ju duktig igår :) Men ser verklige fram emot NH-träningen, har tittat på några lektioner och är verkligen sugen! :D

Allmänn fråga till er alla, Går era hästar lika bra inne i ridhus/paddock som utomhus på grusvägar och så?

Min är ju mycket bättre ute på vägarna hemma än i ridhus. Fast det börjar arta sig i ridhuset med. Är det "det normala" eller beror det helt enkelt på att just vi ridigt mest där och hon känner sig mest avslappnad och bekväm där?

Inne så tappar hon bjudningen mycket lättare, blir i och med det vingligare och slängigare med huvudet, Kan vara svår att få fram till bettet och hon drar ihop sig, bockar och "busar" i ridhuset.

Ute så har hon superfin bjudning, mycket stadig och ligger i fin form, mjukt och "stadigt" på bettet, kastar i princip aldrig med huvudet. Bocka ute har hon gjort två ggr. (en gång när jag red in henne och en gång när vi skulle trava och galoppera på nysnöat fält)

Jag är inte orolig över det, hon har bevisat att det hon gör fint ute kommer så småningom inne med, bara det att det tar längre tid innan hon kommer dit.
Hur är det för er? :laugh:

Det är ju olika för varje unghäst (hur lätt de har för sig, vilket psyke de ha osv), men jag vet MÅNGA unghästar som går lite eller till och med mycket sämre på bana/ridhus än vad de gör rakt fram på vägar/fält. Inget konstigt med det alls. Min systers unghäst är sån, hon går kanon ute - men när hon kommer in i ridhus kan hon knappt galoppera alls. Men det kommer med träning.

Min tjej är aldrig riden i ridhus, men jag har ridit henne på utebana (med staket, alltså vanlig paddock) och där går hon NÄSTAN likadant som på väg/fält. Hon blir ev. lite mer spänd än normalt, men det går över hyfsat fort och på en bana med kort kortsida kan hon tycka att det blir lite jobbigt att "svänga" i galopp, men bryter inte av iaf! :)

Det är nog väldigt vanligt att en unghäst mister lite bjudning på ridbanan/ridhuset. Min däremot är ju oskodd fortfarande så hon går bättre inomhus än så länge. Tänkte bjuda på en liten film från i lördags, 3:e gången vi är i ett ridhus och hon är nu riden i 2,5 månad.

http://www.youtube.com/watch?v=qawOa-ddT4o

Ser balanserat o trevligt ut! :)

min är ganska lika ute som inne.

Kl

Jag upplever Jezzie som piggare inne (har förstås aldrig galoppera ute, finns ingenstans att rida :()!
Idag tränade vi lite enkla galoppbyten utan bommar i ridhuset (6 hästar till). Hon drog även till en ordentlig bockserie. Jag red i leggings och det rekommenderar jag inte!
Jag var inte långt från att åka av men det gick bra. Nu ska hon få vila ett par dagar. Känns som vi kommit väldigt långt.
Hoppas på att Jackie är ponny, saknar henne :bump:

Ser ju väldigt cool ut för att inte varit i ridhus mer:).

Jag tycker det är kanon dom få gånger jag rider i ridhus.
Har ju liksom en ganska överambitiös och framåt tjej så det är väldigt skönt inom fyra vägar och en tränare som hjälper mig att hitta ett balanserat grundtempo;)..

Jag rider till 70% ut och har många härliga skogsvägar.
Tömkörde idag och det var roligt för då kunde jag tydligt se att vänster sidans ryggmuskler blivit bättre än innan, då jag tyckt hon var lite sämre där tidigare:).
Igår provkörde vi henne i trailern med melanväggen "på skrå" och det verkar funka, så, hoppas, hoppas..

våra skogsvägar är indränkta i vatten just nu...plus att det ligger kvar en massa snö där det inte är vatten. vi håller oss till bilvägarna att rida på tills det torkat upp lite i skogen. sist vi begav oss ut så fastnade vi med hästarna i blötan.

Uppdatering från vår sida; I Söndags åkte vi iväg på vår allra första Clear Round - 70 och 80cm. Det var under mysiga, lugna förhållanden då man var inne i en grupp om ca 3 ekipage och hoppade fram tillsammans etc. Hon var spänd men skötte sig strålande. Hon gjorde två klockrena nollor,det fanns ingen tvekan i henne. Hon hoppade lite stort bara. Det kom fram en kvinna till mig efteråt och ville köpa henne, men icke ;)...

Men en mindre charmig grej...häromdagen red jag ut och hon var minst sagt på tårna och ganska rejält busig och hoppade runt lite hej viltpoch bockade och hade sig. Jag red på kanalbanken (det är bara där vi kan rida i stort sett :( ) och det kom några fotgängare just precis då hon var som mest på tårna och jag tänke "snällasnälla håll dig i skinnet nu..",men det tänkte inte hon och precis då de gick förbi så hoppade rätt upp och "sparkade bakut" (fast utan att riktigt slå ut bakbenen som tur var)...vad jag skämdes! Fotgängarna kastade sig iväg och fick inte fram ett ord, de var i chock tror jag...Jag bad om ursäktjag vet inte hur många ggr... Men men, tillslut lugnade hon ned sig och vi mötte flera andra utan problem...*puh*...

Önskar vi hade någon skog att rida ut i där man slipper möta folk!

Ja, hon är väldigt cool faktiskt! Är riktigt förvånad över det men hon är lika cool när man rider ut själv vilket är underbart då det är det jag ägnar mest tid åt med en sån här liten bäbis!:love:

Det kommer säkert att funka med mellanväggen så. Hon har på nåt sätt tappat balansen o nu glömt hur hon gjorde för att balansera upp sig i transporten. Har 2 färska exempel i min närhet som råkat ut för exakt samma sak!

Kul med hoppningen men otäckt med uteritten! Just nu verkar det vara väldigt många hästar som är otäckt pigga o busiga pga våren.

Intressant att höra hur era uppför sig ute kontra inne osv.
Red en sväng ute efter jobbet igår i LJUSET :bow:, så skönt att hinna rida innan det mörknar. Pigg som en mört var hon. Ville helst trava när vi skulle skritta och när vi skulle trava så rullade hon in i galopp flera ggr. När vi kom till en bra uppförbacke så tänkte jag att hon kunde få sträcka ut lite i galopp och få ut lite energi, gisses vad hon skottade på. Men sen vart hon nog lite trött och tyckte det var lagom med samma tempo som jag bestämde. :angel:

Vi har en grusväg som jag rider på fram och tillbaka nu, stora vattenpölar är det på den, men dom traskar vi glatt igenom :love:. Känns som det är ett bra tag kvar innan man kan gå i skogen här med. Men just nu är det en dröm att få rida på en grusväg utan snö. :D

Det är nog väldigt vanligt att en unghäst mister lite bjudning på ridbanan/ridhuset. Min däremot är ju oskodd fortfarande så hon går bättre inomhus än så länge. Tänkte bjuda på en liten film från i lördags, 3:e gången vi är i ett ridhus och hon är nu riden i 2,5 månad.

http://www.youtube.com/watch?v=qawOa-ddT4o

Hon är så fantastiskt cool och duktig den lilla tjejen:love:

Och ok, du gör ett bra jobb också:D :bow:

*kl*

Blev inspirerad av ute/inne-frågan så jag red ner till ridbanan idag för att kolla om underlaget var tillräckligt bra för att rida där - och det var det! :banana: Och jag måste säga att min tjej var SUPERDUKTIG! :love:

Hoppade lite (mkt lågt, det högsta var väl ett kryss på typ 50 cm) och det gick SÅ BRA! Hon har ju inte ens sett bommar sen typ september/oktober så jag trodde att hon åtminstone skulle bli lite spänd eller titta till lite, men nej! Hon tuffade på och skuttade över som om det var igår hon såg bommar och hinder sist! :love:

Trist nog hade jag - som vanligt - ingen som kunde fota eller filma... :(

Min pålla är väldigt pigg och framåt både inne och ute...tycker inte det är någon vidare skillnad, mer att hon kanske busar lite mer ute,men å andra sidan busar hon nästan alltid inne också ;) . Hon är mer riden i ridhus än ute just nu tyvärr men nu när vädret tillåter så ska jag försöka rida ut varje gång förutom de dagar vi ska tävla eller träna :). Hon tuffar på som tåget uteoch har väldigt svårt för att bara skritta,vill helst galoppera,men håller sig (oftast ;) ) i skinnet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar