Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

*kl*

Blev inspirerad av ute/inne-frågan så jag red ner till ridbanan idag för att kolla om underlaget var tillräckligt bra för att rida där - och det var det! :banana: Och jag måste säga att min tjej var SUPERDUKTIG! :love:

Hoppade lite (mkt lågt, det högsta var väl ett kryss på typ 50 cm) och det gick SÅ BRA! Hon har ju inte ens sett bommar sen typ september/oktober så jag trodde att hon åtminstone skulle bli lite spänd eller titta till lite, men nej! Hon tuffade på och skuttade över som om det var igår hon såg bommar och hinder sist! :love:

Trist nog hade jag - som vanligt - ingen som kunde fota eller filma... :(

NÄhä? Inget bevis på det hela? Då tror vi inte på dig...:devil:

Skojar bara! Jätteroligt att hon är frisk o fräsch o att det hon lärde sig i höstas nu sjunkit in o sitter där.

Visst blir man glad och stolt över kusarna när det går så bra! Härligt för er att kunna rida på banan och skutta hinder nu.

Känner igen det där med kort och film. :( Synd man inte kan filma sig själv när man är ute :D

Jag rider ju till 90% själv och har aldrig någon som kan filma eller ta kort när jag är hemma. Dessutom är jag sämst på att ta med kameran och fota tex i hagen. :crazy: Så trevligt att se bilder på era kusar och så har man själv knappt ett kort... Tur i alla fall att mamma har filmkamera med då hon hjälper mig på bortaplan. Då får jag i alla fall se lite hur vi ser ut när vi är borta och rider.

Ja, jag är jätteglad för jag hade ju inte ens hoppat uppsuttet särskilt många gånger utan det enda vi hunnit med var en löshoppning (med högsta hinderhöjd på ca 90 cm), rida över bommar (max tre efter varandra) och hoppa småhinder på högst 60 cm - och det var inte många gånger, jag tror man kan räkna gångerna på en hand! Så nu ser jag fram emot mindre mage, mer muskler o kondition så kör vi så det ryker sen! :D :rofl:

Ska iväg och träna med min lilltjeja för min tränare för första gången efter vinteruppehållet ikväll och är jättenervös... Återkommer med info om hur träningen gick. Håll tummarna för oss :o)

Håller alla tummar o tår jag kan hitta! :p Men det kommer säkert gå jättebra! :)

KL
Jag har bestämt mig för att sälja min 06:a.
Grannen (som är mätman) var inne och mätte honom i förrgår, och han var inte alls så stor som vi trodde, bara 145cm.
Jag hade hoppats att han låg på 148 nu, och blev runt 149-150 som färdig, de måste ju vara över 148 för att få tävla tornerspel:(
Men, men, han kommer bli en jäkla bra tävlingsponny till någon, fast det är synd för min del...

30534297.jpg

men han kan ju fortfarande växa! min hbl/welsh korsning var ca 144 som 2½ åring men hamnade på 156-157 när han var 7 år.

Nja, tror inte det. Han har inte växt på höjden senaste halvåret, och ser väldigt färdigväxt ut.

Synd att det var så långt bort. Vet ju inte hur det blid med "ponnysarna" om Jackie nu är ponny.

Härligt att läsa om er alla :) Känns som om dem flesta har kommit långt i utbildningen av era fina unghästar. Själv har min lilla fyraåring just fått skutta över strax över 1m med mig på ryggen för första gången och imorgon kör vi en Pay and Jump som jag hoppas hon kommer studsa runt med enkelhet :)
http://www.youtube.com/watch?v=-D0Jptvqddg

Härligt att läsa om er alla :) Känns som om dem flesta har kommit långt i utbildningen av era fina unghästar. Själv har min lilla fyraåring just fått skutta över strax över 1m med mig på ryggen för första gången och imorgon kör vi en Pay and Jump som jag hoppas hon kommer studsa runt med enkelhet :)
http://www.youtube.com/watch?v=-D0Jptvqddg

Du har kommit MYCKET längre än jag iaf... :) Ser trevligt och lätt ut! Lycka till på Pay & Jump!

Senast ändrad av en moderator:

elfmaria:
JE kan inte hoppa 30 utan att riva :angel:
så längre än oss har du också kommit.

Ser ju jätteokomplicerat ut. Lycka till på pay´n jump:)!
Har faktiskt bett en kompis hjlpa till med lite inhoppning så hon slipper mig på ryggen...

"Elfmaria", blev lite konstigt svar..menade ju att jag tänkt be en kompis hoppa in min då jag är rädd att bli som en anfallande jättepadda..är inte heller så hoppsäker utan gör det med skräckblandad förtjusning. Är lite avundsjuk på dig och alla som är duktiga och modiga att ta sig ut på clearond mm;).

Varit och tränat idag och det gick bra, är ju så himla kul att ha kommit igång.
Å min tränare vill fortfarande köpa min häst så hon skötte sig nog denna gången med;).

Tycker iof. att jag får "rida" mer nu, men det kanske är helt i sin ordning?
Vart lite protester i höger varv vid galoppfattningarna också, när man nu begär att hon ska sitta ihop bättre..

Körningen dit gick super däremot med mellanväggen åt sidan..

Ja det är svårt med gränserna nu när man faktiskt ska börja RIDA dem mer :) Men man får använda sitt sunda förnuft så brukar det gå bra. Hon ör min första unghäst som jag utbildat helt själv också och har varit GALET orolig för hur det skulle gå,men det har gått super och jag är faktiskt lite stolt över oss båda, både hästen och mig själv :) Sen har jag en riktigt klok häst också!

Härligt med körningen polly! Grannens 8-åring började likadant för ett par veckor sen o den har åkt i hela sitt liv...jag föreslog samma sak, alltså flytta på mellanväggen o det funkade där med. Skulle vara intressant att veta vad som händer med en häst som åkt så länge o helt plötsligt gör så där...

Till både polly o elfmaria:

De två största problemen med att rida unghäst är att inte gå för snabbt fram o att inte gå för långsamt fram!:D Vad menar jag med det?
Jo, yngre tjejer i ponnyåldern som rider ungponny har en tendens att prova nya saker hela tiden innan grunderna är befästa, typ: ponnyn hoppar ett litet hinder, genast höjer vi istället för att låta den ha roligt på den låga höjden.
Unga ponny/hästar är som små barn, de ska framförallt ha roligt så blir de fina ridhästar i framtiden.

MEN vuxna ryttare har en annan tendens o det är att behandla unghästen som en bäbis alldeles för länge!:) Och rider då unghästridning fast det stadiet bör vara passerat så fort hästen är insutten. Vad menar jag då med det?
Jo, man sitter lite lätt framåtlutad i sadeln, man accepterar lite slarv både från sin egen men främst hästens sida i övergångar. Man låter hästen falla över i galopp istället för att sakta av o göra rätt.

Det är mycket bättre att rida ett kort dressyrpass på kanske 20 minuter där man orkar göra allt helt rätt än 1,5 timmes tragglande runt runt på en volt. Att lära unghästen gå i en bra, inteförhög form tar tid men det är ju just den grundridningen man rider på resten av den hästens liv...:cool:

Detta grundar jag på rätt många års inridning av unghästar där jag givetvis gjort alla fel ovan o rätt många till!:D

Fullt medveten;)! Jag gjorde lite likadant även på min förra häst, daddade lite för länge..

Men det skapar ju lite småfrustration hos mig när hon tex. inte riktigt vill fatta höger galopp utan slänger ut bakdelen och slår mot skänkeln. Jag vet ju att detta måste lösas men det är lätt att ge efter och låta henne rulla in i galopp istället. Ge mig styrka, mod och säkerhet att inte ge mig:D.
Fast jag tror också att det är bra och klokt att jobba med det avsuttet, vid longering eller tömkörning, samt ytterligare jobba med att stärka hennes bakdel.
Som ryttare har jag ju lätt att ge upp och tro att det är jag somm hämmar hennes förutsättningar att göra rätt, men nu har jag ju min instruktörs "tips" ringande i öronen så, jag får lita på mig själv, sluta bebisa henne och försöka sitta till henne i fattningen utan att hon får springa mågra steg innan..

Idag ska vi upp och hoppa i ridhuset, min kompis ska testa henne. Det får bli ett litet lugnt hoppepass och så vila imorgon..

KL

Roligt det är att läsa om alla framsteg med hästarna och den lilla ponnyn som är med. Jag har blivit portad från Buke på jobbet så tyvärr hinner man inte med att läsa varje dag. Funderade lite kring det här med utbildningsstadiet och åldern. Man ska absolut inte känna att man ligger efter alla andra, tiden kommer men visst kan det vara frustrerande att se vissa göra saker på sina 4-åringar och man själv inte kan...(:Läs mig själv) Kämpa på och skynda långsamt!

Till att börja med så har jag börjat rida centrerad ridning för en superbra tränare. Första lektionen var för två veckor sedan och detta var verkligen någon som vi gillade, både jag och Rosie. Har haft med mig tänket inför varje ridtillfälle och i onsdags var det dags för träning nr2. Tränaren var så imponerad över vilka framsteg vi gjort, hon nämde att jag bla flyttat tänket från framdel till bakdel, min sits var bra...Ahh jag bara njöt av de fina orden.

Igår var vi då iväg och hoppade. Gissa om det märks i hoppningen efter dessa lektioner. Rosie flyter fram, jobbar som attan med sin bakkärra och hoppar riktigt bra. Tyvärr orkar hon ju inte med så mycket men 20min bra arbetstid räcker för mig. Det blev en liten bana på 6 hinder och höjden var 70cm. Nu är det bara jag som ska ge henne lätta vägar vilket jag har ruskigt svårt för.
Hopp CR är på söndag, önska oss lycka till!

Jag funderade faktiskt på vart du tagit vägen!

polly p: Jag har samma problem som dig när de gäller galoppen fast i vänster varv. Jag borde nog ringa någon dressyrtränare.

Nu när jag haft både JE&JA ser man vilken skillnad det kan vara mellan 2 hästar som har nästan samma stam. Dom är så olika 2 hästar kan bli.

Men det skapar ju lite småfrustration hos mig när hon tex. inte riktigt vill fatta höger galopp utan slänger ut bakdelen och slår mot skänkeln. Jag vet ju att detta måste lösas men det är lätt att ge efter och låta henne rulla in i galopp istället. Ge mig styrka, mod och säkerhet att inte ge mig:D.

Varför blir du frustrerad? Ta det tvärtom, tänk: YES! Nu ska vi minsann göra det här jättelätt o jätterätt! Och sen ställer du henne inåt i ett hörne eller på volten, tittar själv åt sidan/bakåt över din VÄNSTRA axel, ger galoppskänkeln på samma gång som du smackar till. Fattar hon inte utan springer så gör du lugnt om...igen o igen o igen....:D

När du tittar över din yttre axel får du automatiskt fram din inre höft i rätt läge så du ger hästen en ärlig chans att fatta rätt galopp. Smackningen är den lilla extra uppmuntran som ett rödhårigt sto kan behöva!;) (Och alla andra som behöver det också förstås...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Senast: gammalek
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar