Dejtingtråden 32

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok. Visst ska man kunna prata kring hur man mår men jag förstår nog inte behovet av att "försöka skrämma iväg", det låter ju som att man gör det värre än vad det behöver vara. Jag fick typ en bild framför mig där man t ex pratat kring ångest och sen fejkar en ångestattack för att se hur "personen reagerar på olika saker". O_o

Ja, man behöver ju inte direkt göra saker värre än vad de är. Fast det är nog ett bra mycket större/vanligare problem att låtsas att saker är "bättre" än verkligheten...

Jag har till exempel börjat berätta ganska direkt att jag har 5 hästar (+/-) och att jag spenderar allt från 3 - 12 timmar i stallet på en dag. Det skrämmar iväg en hel del. Men vill ju ha en som "tål" det och stannar. :)

Jag har ingen aning om vad som gäller för Lillefrun men att bete sig på det viset, medvetet eller omedvetet, är ett inte helt ovanligt tecken på i grunden separationsångest. Att testa sin partner kan vara ett sätt att se om hen stannar, om kärleken är villkorad eller sådant. Har jag läst i psykologi :angel: 🤓 Det behöver inte alls ha nåt att göra med huruvida man är manipulativ, snarare osäker.

Oavsett grunden är det givetvis väldigt osunt.

Ja, man behöver ju inte direkt göra saker värre än vad de är. Fast det är nog ett bra mycket större/vanligare problem att låtsas att saker är "bättre" än verkligheten...

Jag har till exempel börjat berätta ganska direkt att jag har 5 hästar (+/-) och att jag spenderar allt från 3 - 12 timmar i stallet på en dag. Det skrämmar iväg en hel del. Men vill ju ha en som "tål" det och stannar. :)

Heeh. Första gången jag träffade min sambo sa han att han hatade hundar. Jag sa att jag kommer med hund, som en paket-deal liksom.

I dagsläget har vi tre. :D

Det finns väl alltid en förklaring bakom, oavsett om förklaringen består av osäkerhet eller manipulativa tendenser.

Ja. Men jag tänker att om man säger att någon beter sig manipulativt så blir det direkt en negativ klang? En annan ton om det benämns som osäkerhet. Att vara manipulativ känns mer beräknande och kontrollerande än att "bara" vara osäker och rädd för att bli sårad. Vem är inte osäker i början av en relation liksom, speciellt om man inte direkt är van att dejta många och prova sig fram? Man kanske överdriver sina sämre sidor för att vara säker på att det inte ska komma som en överraskning för partnern. Jag skulle inte kalla det manipulativt, ofta försvinner sådant beteende med att ens säkerhet i situationen stärks.

Ja. Men jag tänker att om man säger att någon beter sig manipulativt så blir det direkt en negativ klang? En annan ton om det benämns som osäkerhet. Att vara manipulativ känns mer beräknande och kontrollerande än att "bara" vara osäker och rädd för att bli sårad. Vem är inte osäker i början av en relation liksom, speciellt om man inte direkt är van att dejta många och prova sig fram? Man kanske överdriver sina sämre sidor för att vara säker på att det inte ska komma som en överraskning för partnern. Jag skulle inte kalla det manipulativt, ofta försvinner sådant beteende med att ens säkerhet i situationen stärks.

Det beror säkert på ens erfarenheter man har sedan innan, hur man tolkar sådana beteenden i första stadiet. Även en osäker människa kan ju bete sig manipulativt (därmed givetvis inte sagt att det skulle vara så i det här fallet).

Åh, tack för så fina ord, det är rätt så gulligt :D. Jag får gåshud varje gång jag tänker på honom och hans ögon och hans fantastiska leende och hur omtänksam han är. Jag känner mig lyckligt lottad för att jag träffat honom.

Så du tror att det räknas som att vi är ihop? Det känns så till 100% nu, varje gång blir jag säkrare och säkrare men det är skönt att höra att någon annan uppfattar det så :love:
Men det är ju jättekonstigt att fråga någon utomstående om denne tror att det räknas som att ni är tillsammans? :)

Man kan helt klart vara omedvetet manipulativ tänker jag. Ofta för att man har nog med att (försöka) hantera sina egna känslor.

Om jag minns rätt så syftar hon nog på att hon relativt tidigt berättade om sitt dåliga mående. Och förväntade sig att det skulle skrämma iväg honom.
Precis, jag berättade om att jag inte alltid mår så bra just för att jag vet att det är något som inte går att undvika om man ses en längre tid.

Oj vad mycket det skrevs, jag har definitivt inte försökt manipulera utan bara våga vara mig själv. Jag upplevs ofta som alltid glad och om jag ska lyckas ha den bilden av mig när jag mår dåligt blir jag bara sämre för att det tar så mycket energi. Därför ville jag att den här killen skulle veta så jag inte måste jobba på att vara glad hela tiden.

Ordet skrämma iväg var nog fel ordval. Men av erfarenhet vet jag att många har svårt att förstå min livssituation nu och hur det varit, det har inte varit riktigt som för dom flesta i min närhet. Och därför blir folk osäkra. Jag kan inte ens berätta om min vardag utan att det ska bli frågor för jag varken jobbar, pluggar, är arbetslös, är sjukskriven osv. Passar inte in någonstans.

Så nej, svaret är inte manipulativ eller försvar utan staplande steg att våga öppna upp mig, att se om någon kan gilla mig trots allt som jag är, att jag är bra nog och försöka förstå mig på hur det sociala spåret går. Är riktigt klurigt att förstå hur allt fungerar verkligen, jag tycker verkligen det är svårt med sånt här.

Som en vardaglig detalj, jag hade en burk kvarg i kylskåpet. Han frågar vad det är och jag berättar att det är kvarg och frågar om han vill ha en. Han svarar ja och jag ställer tillbaka den igen för han sa ju inte att han ville ha den ”nu”. Jag tänkte bara att den var hans nu men hade ingen tanke på att ge den till honom i stunden eftersom han inte uppenbarligen sa det. Kom på det flera dagar senare och tog upp det med honom.

På den nivån jobbar vi så att säga.

Så nej, svaret är inte manipulativ eller försvar utan staplande steg att våga öppna upp mig, att se om någon kan gilla mig trots allt som jag är, att jag är bra nog och försöka förstå mig på hur det sociala spåret går. Är riktigt klurigt att förstå hur allt fungerar verkligen, jag tycker verkligen det är svårt med sånt här.

Som en vardaglig detalj, jag hade en burk kvarg i kylskåpet. Han frågar vad det är och jag berättar att det är kvarg och frågar om han vill ha en. Han svarar ja och jag ställer tillbaka den igen för han sa ju inte att han ville ha den ”nu”. Jag tänkte bara att den var hans nu men hade ingen tanke på att ge den till honom i stunden eftersom han inte uppenbarligen sa det. Kom på det flera dagar senare och tog upp det med honom.

På den nivån jobbar vi så att säga.

Känner så igen mig! Tycker det är jättebra att du frågar här och hoppas dina inlägg kan ses på genom de glasögonen din info bidrar till. Och känns något jobbigt att läsa så försök tänk på att andra har andra glasögon på sig utifrån sitt perspektiv. Åtminstone har det hjälpt mig att hantera min frustration när jag inte kan fatta varför folk inte bara ser/förstår/handlar utifrån det de i mina ögon uttryckt helt svart vitt.

Känner så igen mig! Tycker det är jättebra att du frågar här och hoppas dina inlägg kan ses på genom de glasögonen din info bidrar till. Och känns något jobbigt att läsa så försök tänk på att andra har andra glasögon på sig utifrån sitt perspektiv. Åtminstone har det hjälpt mig att hantera min frustration när jag inte kan fatta varför folk inte bara ser/förstår/handlar utifrån det de i mina ögon uttryckt helt svart vitt.
Tack, det känns faktiskt väldigt jobbigt att inte bli förstådd men ska tänka som du gör. Olika glasögon hos olika personer. Tack igen :heart

Ja det var riktigt korkat faktiskt, håller med. :banghead:Är lite förvirrad just nu för allt är upp och ner.🙃
Korkat vet jag inte om jag skulle kalla det! Sedan är det ju inte heller konstigt att försöka fråga om hur andra skulle tolka liknande sits, men det går ju liksom inte att ge ett sånt svar eftersom att det är något mellan personerna som dejtar. :) Det finns inget absolut facit.

Korkat vet jag inte om jag skulle kalla det! Sedan är det ju inte heller konstigt att försöka fråga om hur andra skulle tolka liknande sits, men det går ju liksom inte att ge ett sånt svar eftersom att det är något mellan personerna som dejtar. :) Det finns inget absolut facit.
Nej det är sant, det som är på ett sätt mellan mig och killen kan ju ingen veta hur det är förutom vi två. Det är ju vår grej.

Låter som mig, jag börjar pladdra som en tok och typ stammar. Säger också fel saker. Har nog gjort precis ALLA fel med den här killen men han har inte gett upp än. Fast jag till och med ”försökte” skrämma iväg honom för att se hur han reagerade på olika saker men han höll fast mig mitt i det också.

Har du känslor för killen du ska gå med också ?
Grejen är att vi har pratat om massor och vet väldigt mycket om varandra på ett rätt djupt plan. Han kan min historia. Jag kan hans. Men likförbaskat blir jag konstig tycker jag själv.

Jag gillar han jag träffade idag och vi vill ses igen men till bådas förtret kommer det ta två veckor. Känns länge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Kultur Nu är den igång! Såg första avsnittet precis och jag är helt såld. Känns som en serie för lite äldre barn, och även perfekt för en...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 469
Senast: MML
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat