SVT's julkalender ❄️

Jag läste i en artikel vilket fjäll som manusförfattaren såg framför sig när han skrev manuset (men finansiärerna ville absolut att den skulle spelas in i norrbotten, varav det blev lite som det blev :) ) Det ligger inom umesamiskt område, tänk vad häftigt för umesamiskans nyuppvaknande om det hade varit på umesamiska! Så där har vi ju en starkare språklig koppling upp mot Arjeplog/Arvidsjaur som jag förstår det.

Jag tycker också att det är väldigt roligt att det är sydsamiskan som lyfts fram då nordsamiskan har så mycket starkare position i media redan.
Han? Det är många manusförfattare och huvudförfattaren är en kvinna. https://sverigesradio.se/artikel/mycket-nojd-ostgotske-bakom-arets-julkalender

Kollade på listor över vilka års julkalendrar som varit bäst och Albert & Herberts från 1982 kommer högt upp. Tittade på några avsnitt på SVT Play och den kändes som något för vuxna. Tyckte verkligen barn den var rolig?

Jag var 12 år då och uppskattade den mycket. Samtidigt var detta på tiden när vi som 70-talsbarn hade matats med östeuropeiska animerade kortfilmer med lerfigurer, den pedagogiska barnprogramserien "Kroppen" samt Staffan Westerbergs fasansfulla pannkaksvärld åren dessförinnan. Boktipset och Linus på Linjen var liksom höjdpunkterna, så lite andra referensramar generellt.

Både 10-åringen och jag gillar den massor!

Känns mysigt och liksom "hemma", men så är vi ju härifrån och med samerötterna väster om Kåbdalis 😅.

Hade kunnat ha fler skådisar med västerbottniska och norrbottniska dialekter dock, speciellt på dom vuxna.

Det är ju ändå lite barnsligt/barnvänligt lite överallt i kalendern men jag vet ju inte. Var inte född när den sändes och har ju bara sett den i vuxen ålder 😄

Jag var 12 år då och uppskattade den mycket. Samtidigt var detta på tiden när vi som 70-talsbarn hade matats med östeuropeiska animerade kortfilmer med lerfigurer, den pedagogiska barnprogramserien "Kroppen" samt Staffan Westerbergs fasansfulla pannkaksvärld åren dessförinnan. Boktipset och Linus på Linjen var liksom höjdpunkterna, så lite andra referensramar generellt.
Det är nog så att barn är mindre barnsliga än man ibland tror och vuxna kanske mera, så man gillar samma men ser olika dimensioner i dramat :)

Jag tänker lite samma. Av vad man fått se hittills i kalendern så tycker jag att kommunstyrelsens ordförande mer målas upp som en politiker med hybris i största allmänhet (satt i en kontext) där det här men en arena ju är jättetypiskt. Någon som skulle kunna appliceras på de flesta kommuner. Jag tycker att Meltzer gör det bra, har skrattat flera gånger åt likheter med en kso jag jobbat med tidigare. Och då ska jag säga att den personen varken har hybris eller vad jag vet några skurkaktiga intentioner, men likheter finns ändå.

Sen kommer det ju bli en balansgång. Det vore ju omöjligt (och inte särskilt önskvärt) att göra en kalender i den här miljön och bara utmåla det som gulligull. Och jag hoppas att det blir ifrågasättanden och debatt. Att barnen börjar fråga sina föräldrar om saker i kalendern osv.

Vad lär sig barn i skolan om samerna idag, ingår det i läroplanen? Jag kan inte minnas att vi läste något om det alls själv, mer än på en extemt övergripande nivå i typ femman när man lärde sig något om alla Sveriges landskap. Och det var ju definitivt inte hur något problematiserande perspektiv. Bedrövligt om det fortfarande är så.
Jag har dålig koll på övriga ämnen men minoritetsspråken finns iallafall med i läroplanen för svenska på mellan- och högstadiet. Både i ämnets syfte och i centralt innehåll.

Jag var lite tveksam efter avsnitt 2 (tyckte det började lovande) så hade ett litet uppehåll och har kollat resten idag och tycker att den har kommit i gång bra nu 😊
Lite kul med osynligheten, och Mat Olle känns som en kul stereotyp av vissa influencers 😁 Så nu är jag redo för fler avsnitt!

Jag gillar fortfarande kalendern, men det är en hel del av karaktärerna som jag retar mig onödigt mycket på :D
Mat-Olle är en klockren influencer, men jag kan bara inte med honom. Mamman - hon borde lyssna lite mer på sin bror, tycker jag! Kommun-kvinnan får det att klia i hela kroppen, och Antaris har jag också svårt för.

Flickorna och morbror gillar jag, i alla fall :D

Jag funderade på en sak i dag - så en spoilervarning kanske är på sin plats?

Det var ju en del gäster på plats under karaoke-kvällen. Vad kom de i från? Tidigare har jag uppfattat det som att ingen snö innebär inga gäster över huvud taget, men om det går att få dit så pass mycket folk på en karaokekväll - varför satsar de inte på mer sådana grejer?

Fullt medveten om att jag inte är målgruppen för kalendern och att mina funderingar kanske är för vuxna och tråkiga, och därmed irrelevanta :D

Jag tycker inte julkalendern riktigt lyckas engagera mig i år. Tycker Mat-Olle är mest irriterande inslag och inte riktigt hänger ihop med resten av historien,. Julkalendern saknar riktig nerv i år men jag fortsätter nog att kolla iallafall är ändå lite mysigt. Men gillade förra årets kalender mer.

Jag GILLAR mat-Olle! Alltså inte som i att han är en sådan sympatisk och mysig person, utan att hans enerverande sätt faktiskt tillför något. Han blir nog snäll och hjälpsam till slut, ska ni se (i sann adventskalenderanda) :D!!

Vi tycker om det mest i kalendern men inte hur fåniga bitarna med MatOlle är.
Larvigt var visst ordet som användes.

Personligen har jag svårt att klura ut om det bara är karaktären som är problemet eller om det delvis beror på att jag tycker skådespelaren är lika kass som i allt annat han har gjort (han gör ofta lite fåniga/ tafatta karaktärer så han verkar ju ha hamnat i det facket).

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 813
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 275
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 973
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Budget
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Te-samo-far, vad är det?