SVT's julkalender ❄️

Som en som spenderar mycket tid i Sápmi gillar jag den verkligen men jag hade väl gärna sluppit slängen mot min jobb (vita som vill ha mineral i Sameland). Jag tror ju på att vi alla kan samsas om de områden som finns och jobbar väldigt hårt för att det ska bli så (jag har en enorm respekt för samernas rätt av hävd).

Men som sagt, jag gillar verkligen kalendern och det är kul att samisk kultur får ta en större plats.

Jag undrar om de pratar riktig norrländska eller om de pratar skådespelarnorrländska. (Jag tycker de låter som när man är i ett sameviste, men mitt öra är för otränat för höra skillnad på någon som härmar norrländska och någon som pratar norrländska)

Är det kommunfullmäktiges ordförande som blir den onda (svenska) boven eller hur ska de hitta någon som är ond så det blir lite spänning?
Jag skulle väl mer säga att det är lite mer underligt att i alla fall de vuxna personerna pratar med så tydligt norrbotttnisk dialekt medan det är sydsamiska uttryck som hörs i kalendern. Geografin stämmer inte heller helt med sydsamiskt område.

Lillasyster har knappt några spår av såkallad norrländska (som inte finns som en gemensam dialekt) medan storasyster pratar som ett barn från norr som försöker anspassa språket så att det blir förståligt men med tydliga norrbottniska språkmarkörer.

Men jag är ingen språkprofessor 🥸

Jag skulle väl mer säga att det är lite mer underligt att i alla fall de vuxna personerna pratar med så tydligt norrbotttnisk dialekt medan det är sydsamiska uttryck som hörs i kalendern. Geografin stämmer inte heller helt med sydsamiskt område.

Lillasyster har knappt några spår av såkallad norrländska (som inte finns som en gemensam dialekt) medan storasyster pratar som ett barn från norr som försöker anspassa språket så att det blir förståligt men med tydliga norrbottniska språkmarkörer.

Instämmer, det blir lite dissonans där :laugh: Kan tillägga att jag främst jobbar i Jämtland (dvs inom det sydsamiska området) men har jobbat ett stenkast från Norrbotten (dvs jag är rätt van vid Arvidsjaur-dialekt :D) samt att jag har särbon i Dorotea.

Det skulle kanske vara Arjeplogs-trakten isåfall, alltså den språkliga kombinationen av sydsamiska och norrbotten, även om det området inte främst är sydsamiskt så sträcker sig sydsamiskan dit någonstans som nordligast.

Men de har ju spelat in runt Kåbdalis bland annat, så då tänker man kanske geografiskt spontant mer på till exempel lulesamiska än på sydsamiska. Inte sett kalendern än men läste att en av huvudrollsinnehavarna (utifrån din beskrivning antagligen storasystern) kommer från Karesuando och där är det ju nordsamiska som gäller, så den nordligare svenska dialekten där bidrar kanske till att man förväntar sig en nordligare samiska som du är inne på.

Tycker det är lite kul ändå att det inte gjordes på nordsamiska åtminstone utan på ett av de mindre och mer hotade språken, även om just sydsamiska känns oväntat och inte är vad man i första hand förknippar med norrbotten.

Som en som spenderar mycket tid i Sápmi gillar jag den verkligen men jag hade väl gärna sluppit slängen mot min jobb (vita som vill ha mineral i Sameland). Jag tror ju på att vi alla kan samsas om de områden som finns och jobbar väldigt hårt för att det ska bli så (jag har en enorm respekt för samernas rätt av hävd).

Men som sagt, jag gillar verkligen kalendern och det är kul att samisk kultur får ta en större plats.
Med tanke på historien, kan jag inte se hur en produktion av det här slaget skulle kunna vara alltigenom välvilligt gentemot gruvnäringen. Den är, som jag uppfattar det, tvärtom gravt underproblematiserad när det gäller relationen mellan Sápmi och det majoritetssvenska (eller vad man ska kalla det).

Med tanke på historien, kan jag inte se hur en produktion av det här slaget skulle kunna vara alltigenom välvilligt gentemot gruvnäringen. Den är, som jag uppfattar det, tvärtom gravt underproblematiserad när det gäller relationen mellan Sápmi och det majoritetssvenska (eller vad man ska kalla det).

Jag har nästan blivit dödad pga mitt arbete (dock tror jag verkligen inte att det var någon av samiskt ursprung som gjorde det). Det gör att det inte är trevligt att se branschen bli sparkad på eftersom all vår tillvaro vilar på min bransch, like it or not.

Branschen ska granskas och jag är den sista att ursäkta dumheter som begåtts men någonstans behöver vi nå en kompromiss med alla sakägare. För utan min bransch blir det ytterst svårt att upprätthålla vårt samhälle (faktiskt helt omöjligt).

Och jag tycker som sagt att det är en bra kalender.

Jag har nästan blivit dödad pga mitt arbete (dock tror jag verkligen inte att det var någon av samiskt ursprung som gjorde det). Det gör att det inte är trevligt att se branschen bli sparkad på eftersom all vår tillvaro vilar på min bransch, like it or not.

Branschen ska granskas och jag är den sista att ursäkta dumheter som begåtts men någonstans behöver vi nå en kompromiss med alla sakägare. För utan min bransch blir det ytterst svårt att upprätthålla vårt samhälle (faktiskt helt omöjligt).

Och jag tycker som sagt att det är en bra kalender.
En kompromiss innefattar ju rimligen sådant som att alla får säga vad de har på hjärtat. Och en kompromiss kräver jämbördiga parter för att alls kunna vara en kompromiss.

Menar du att du tog åt dig personligen, å gruvnäringens vägnar, av dagens avsnitt?

En kompromiss innefattar ju rimligen sådant som att alla får säga vad de har på hjärtat. Och en kompromiss kräver jämbördiga parter för att alls kunna vara en kompromiss.

Menar du att du tog åt dig personligen, å gruvnäringens vägnar, av dagens avsnitt?

Jag tänker inte ge mig in i någon djupare diskussion om det här. Men ja, jag blir lite trött på att branschen alltid är monstret när de som inte gillar den glatt använder det den producerar. En väldigt stor del av tillståndsprocessen är att alla får komma till tals, det är reglerat i lag (nej, jag tänker inte ge mig in djupare i det heller - använd Google).

Och jag tar inte åt mig å branschens vägnar... jag är en del av branschen :D Men absolut att det är lite tufft just nu, det är ganska exakt ett år sedan gruvmotståndare försökte ha ihjäl mig. Det tog jag extremt personligt.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 590
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 677
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 080
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 849
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar